Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ik twijfel over een upgrade van mijn CPU en GPU, maar met name over of ik nu voor een Zen 2 CPU ga (net in de pricedrop) of toch €150 uit geef aan een board dat Zen 3 aan kan.

De aanleiding is dit:
unezra in "Microsoft Flight Simulator (2020)"

De intentie is om net iets hogere fps te halen én naar 100% scaling te kunnen, op 3x 27" 1440p.

Mijn systeem is deze basis combo (irrelevante elementen weggeknipt en ik draai op NVMe's met HDD's als slow storage):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenGigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G€ 0,-€ 0,-
3MonitorenLenovo P27h Zwart€ 327,90€ 983,70
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMR64GX4M4C3200C16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-

Systeem is een paar jaar oud en een CPU en GPU upgrade stonden wel op de roadmap.
De Zen 2 en Zen 3 CPU's in een vergelijking:
https://tweakers.net/pric...;1570124;1403128;1390258/

Van die, lijkt me de 3900X of 3900XT de meest interessante optie. Niet goedkoop, maar fors goedkoper dan de 3950 en ik vraag me af of een 3950 te rechtvaardigen is.

Als ik toch van mainboard moet switchen, lijkt me de X570 variant van mijn huidige board een logische keuze:
pricewatch: Gigabyte X570 GAMING X

Genoeg PCI sloten, 2x NVMe, etc.

Qua GPU, daar ben ik nog niet mee bezig. Eerst CPU en eventueel mainboard. DDR5 board is geen optie. Er zit 64G RGB DDR4 op mijn board. Vind ik de kostbaar om nu al te vervangen. :)

Oh ja, het systeem is een combinatiedoos. Ik game er mee (liefst op 3x1440p), maar niet supervaak. Af en toe MSFS2020, ETS, ATS, Bus Simulator, OpenTTS, Anno 1800, ik wacht nog op Settlers en ik hoop dat er ooit een nieuwe RedAlert uit komt. Verder wat muziek compositie (zware VST's), maar daarvan neig ik het naar mijn laptop te halen. Ook draaide ik soms wat vm's, misschien dat ik dat in de toekomst weer ga doen / nodig ga hebben. (Work-wise vooral.)

MSFS2020 is op dit moment zowel CPU als GPU bound, 70% scaling, settings op medium/high, fps rond de 30, maar in grote bebouwde gebieden kiept het naar beneden richting 20fps.

Dus fin, wat zoek ik. Advies. Is genoemde upgrade nuttig, of niet. Dat dus. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Zou ff wachten op Zen 3. Krijgt een hogere IPC en hogere kloksnelheid dan Zen 2 wat erg lekker gaat zijn voor FS2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:31:
Zou ff wachten op Zen 3. Krijgt een hogere IPC en hogere kloksnelheid dan Zen 2 wat erg lekker gaat zijn voor FS2020.
Mja, dat is wel meteen een nieuw mainboard helaas.
Is genoemd X570 board dan een goed alternatief? (Moet alleen nog even checken of dat een RGB board is of niet, dat vind ik wel belangrijk. I know, het is puur optisch, maar mijn hele systeem is 1 groot RGB feest, dus dan wil ik een vervangend board ook full RGB hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5600XT kost €349,-
5600 komt begin 2021 voor €100,- minder.
(€229,- is het gerucht)

3600 lijkt me logische keuzen op X370.

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 20:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Dat X570 bord kan maar voor dezelfde prijs zijn B550 borden beter. pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming bijvoorbeeld. Je huidige cpu wordt door geen van deze twee chipsets ondersteunt dus alvast het nieuwe bordje gebruiken kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Buildzoid heeft goede (maar wat landradige) overzichten van AM4 moederborden.

YouTube: Buildzoid rambles about ALL the ASUS X570 motherboards

GamerNexus heeft ook goede videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmmm.

Met bovenstaande input en het relatief beperkte prijsverschil (€100 - €200), ga ik misschien toch wachten tot de nieuwe Ryzen CPU's uit zijn. Op een totaalbedrag van heel erg rap €1200 (inclusief GPU), maakt €200 ook niet meer het verschil.

Belangrijkste voor mij is dat ik de rest van mijn systeem, inclusief mijn 64G RAM, opnieuw kan gebruiken.

RGB op het board is niet meteen een harde eis, maar wel een heel heel dikke +. Ik heb dit systeem doelbewust gebouwd met overal LED's, tot en met mijn RAM modules aan toe. Er zitten zelfs extra fans in mijn systeem die voor de koeling niet per-sé noodzakelijk zijn, maar een beter lichtbeeld geven. De fans op mijn CPU cooler heb ik om die reden ook vervangen door RGB fans met zelfs een wat hogere airflow dan er op zat.

Fin, da's een kwestie van kijken hoe veel headers ik nodig heb van wat en hoe ik een zo veel mogelijk drop-in replacement van board en CPU kan doen. Mogelijk meteen met een nieuwe GPU. Dan is het in 1x klaar. :)

Oude board zet ik dan, zonder RAM en waarschijnlijk zonder koeler, wel op V&A oid. (Moet ik dat ook wel echt een keer doen. Het laatste board dat ik verving, van mijn vorige server, ligt jaren later nog steeds op de plank stof te happen en de kans dat het ooit weer in productie gaat, is praktisch nul.)

Pagina: 1