keuze voor MacBook Air of Pro voor data werk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGert
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
Ik wil een nieuwe MacBook kopen, maar ook de verkopers (van Apple en Amac, of Parallels) komen niet met behulpzame uitleg.

Mijn huidige kleine fijne MacBook kan mijn data werk niet meer aan. Ik doe data analyse met Tableau, dat gaat nog, maar moet nu Power BI gaan gebruiken en daarvoor dus ook Parallels (met virtueel geheugen).
Dus is het tijd om te upgraden.
Ik heb begrepen dat 16 GB RAM echt nodig en 512 (of 1T) SSD, liefst ook een i7 processor.

Maar dan kan ik maar liefst 3 MacBook 13 inch configureren:
1. Air upgraden kost ong 1800 euro
2. Pro basic met 2poorten upgraden kost 2300 euro en dan heb je een snellere i7 maar van een oudere generatie (8 ipv 10)
3. Pro met 4 poorten kost ook 2300

Die MacBook Pro met 2 poorten valt dus snel af. Maar de vraag waarom is die zoveel duurder en is die beter dan de Air kan geen verkoper blijkbaar beantwoorden.

Dan de vragen:
heb ik voor mijn gebruik (Tableau, Power BI via parallels) zo’n i7 wel nodig? is die niet speciaal voor beeld bewerking (wat ik niet doe)?
moet ik niet voor de zekerheid naar 32 GB RAM gaan? dat kan op de betere Pro, maar die is dan inmiddels wel 1000 euro duurder dan die Air. Dat is ruim 50% meer.
wat biedt de Pro nu meer? betere temperatuur huishouding, hoor ik.
maar zijn er ook nog andere (verborgen) performance verbeteringen aan die Pro tov de Air? De verkopers zeggen van wel, maar weten niet wat.

Ik wil wel een fijne en snelle machine, maar heb geen zin te betalen voor dingen die ik niet gebruik (video-editten). Maar ik vind het wel fijn als ik veel verschillende applicaties open kan hebben en heen en weer kan gaan.

Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-07 12:06
- De Air volduwen met opties is erg kostbaar en dat zie je bijna niet terug als je hem over een paar jaar wil verkopen. Ik denk (maar dat is natuurlijk toekomst kijken) dat de 4-poorts pro in basisuitvoering minder snel afschrijft dan een air met alle opties. De komst van de ARM-processoren zal de markt voor tweedehands denk ik ook zwaar gaan beïnvloeden. Destijds, toen ze van IBM powerPC naar Intel gingen, daalden de prijzen voor 2e hands powerPC's erg hard. Wachten op een ARM-versie zou ik niet doen aangezien je windows wil draaien met specifieke software. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken op een ARM-versie.

- De Air zal bij langdurige zware belasting van de CPU heel erg luidruchtig worden ivm ventilatoren/koeling. De pro kan langer door zonder dat de ventilatoren hard moeten draaien ivm betere warmte-afvoer. De i5/i7 opties in de Air en de Pro zijn totaal verschillende CPU's. In de Air zitten zuinigere versies die standaard langzamer draaien. Worden speciaal gebruikt in kleine behuizingen. Air heeft dus sneller koeling nodig. Persoonlijk wordt ik gek van de geblaas van de ventilatoren. Ik denk dat je op lange termijn blijer wordt van de zwaardere versie uit de Pro dan de lichtere versie in de Air.

- Gebruiken je programma's meerdere cores? Kijk eens naar de Geekbench van de 4-poorts versie en dan het verschil tussen de 10th i5 en de 10th i7. Ik vind de verschillen niet zo groot eigenlijk. Zowel bij single als bij multi is het verschil minder dan 10%. Upgrade i5 naar i7 kost ook 10% ;-). Vraag is echter hoe vaak en hoe lang je een piekbelasting gebruikt van de CPU.
https://browser.geekbench...7-1068ng7-2-3-ghz-4-cores

- Geheugen: meer is altijd beter, helemaal met VM's (Parallels), maar wat is je huidige geheugengebruik? Is dat nu een bottleneck? Upgrade naar 32 is wel erg kostbaar, maar zorgt er wel voor dat je hem langer kan blijven gebruiken in de toekomst.

Mijn tip: ga voor een standaard 4-poorts 13 inch met i5. Als het nodig is upgrade naar 32GB. Dat lijkt mij de belangrijkste optie voor jou. Geheugen en opslag kun je achteraf niet upgraden!

[ Voor 9% gewijzigd door dlare op 21-10-2020 22:39 . Reden: aanvulling/verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGert
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
helder verhaal, dank je.
Heb nu maar 8 GB en daar red je het dus niet mee.
De goedkope versie van Parallels kan maar 8GB gebruiken. Advies is 50% Parallels 50% Mac, dus dan is 16 genoeg. Maar ik denk dat als je er echt mee aan de slag moet, je toch verder wil upgraden.
je verhaal over i5 en i7 is duidelijk, is dus maar een geleidelijk verschil.
terwijl Air dus weer iets langzamer is (op Air is i7 gekoop, trouwens).

Grote voordeel van Pro is dus de betere ademhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:04

WTM

Ik heb een Air van m'n werk met i5 en 8gb geheugen (2020 versie).
Een fijne machine, toegegeven maar als je 'm aan het werk zet dan springt de fan wel snel aan.
Voor simpel wel, beetje mailen, excel, browsen lukt het allemaal wel prima. Videoconferencing gaat ook goed maar daar gaat de fan al wel van aan (MS Teams/Zoom/etc.)

Als ik jouw usecase lees zou ik zeker voor de pro gaan en sluit ik me aan bij @dlare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Los van het geluid, zullen al deze modellen de CPU snel op een lager pitje laten draaien om oververhitting te voorkomen. De koeling van MacBooks is niet gemaakt voor continue hoge belasting. De Air heeft tegenwoordig zelfs geen heatpipe meer, dus totaal ongeschikt voor deze toepassing.

Als het perse een MacBook moet zijn, zou ik inderdaad voor 1 van de pro's gaan zoals hierboven aangegeven, met minimaal 16GB RAM. Maar overweeg ook eens een fatsoenlijke niet-Apple laptop. Een hoop moois te vinden tegenwoordig en de performance kan alleen maar beter worden, zeker als je tóch al in Windows aan het werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@dlare beschrijft mijn eigen ervaringen met Airs en Pro's vrij goed. Ik zou ook 'n Pro met i5 en minimaal 16GB, liever 32GB aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 12:17
Ik zou zelf eerder voor de pro gaan met 4 poorten, minimaal 16 GB etc..
Maar is dit een zakelijke aanschaf en in hoeveel jaar wil je de laptop bedrijfsmatig afschrijven? Ofwel wat ga je eventueel de komende jaren nog doen waar je nu al de specs om moet of wil afstemmen?

Anders heb je over 1-2 jaar weer dezelfde vraag liggen...

[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh1987 op 01-11-2020 19:55 ]

...

Pagina: 1