Zelf ben ik niet enorm thuis in elektriciteit.
Wel weet ik dat de bedrading in ons huis niet overal helemaal logisch is.
Mijn issue:
Ik wil een schakelaar (aan/uit switch) aansluiten op de bedrading.
Nu komen er een bruine (plus) en zwarte draad uit de muur. Op het zwarte draad staat geen stroom.
Als ik nu deze beide draden verbind met de schakelaar, worden beide draden plus. Althans, ze geven beide elektriciteit aan met zo'n schroevendraaier die oplicht (ik kan het niet meten o.i.d. daar heb ik geen kaas van gegeten). Dat is dus pas nádat ik ze verbonden heb met de schakelaar. Haal ik de draden er weer uit, dan is bruin weer plus en de zwarte weer zonder spanning.
Ik heb geprobeerd de draden direct aan te sluiten op een fitting, om te checken of ik gek ben
maar ook daar gebeurt hetzelfde. Ineens geeft het kruiskopje van de fitting ook bij de bruine draad stroom als het aangesloten is. En van plus naar plus gaat er geen elektriciteit stromen. Dus de lamp in de fitting blijft helaas uit.
Kan iemand me op weg helpen? Hoe kan dit? En hoe werkt het dan wel?
Dankjewel vast!
Groetjes, Inalp
Wel weet ik dat de bedrading in ons huis niet overal helemaal logisch is.
Mijn issue:
Ik wil een schakelaar (aan/uit switch) aansluiten op de bedrading.
Nu komen er een bruine (plus) en zwarte draad uit de muur. Op het zwarte draad staat geen stroom.
Als ik nu deze beide draden verbind met de schakelaar, worden beide draden plus. Althans, ze geven beide elektriciteit aan met zo'n schroevendraaier die oplicht (ik kan het niet meten o.i.d. daar heb ik geen kaas van gegeten). Dat is dus pas nádat ik ze verbonden heb met de schakelaar. Haal ik de draden er weer uit, dan is bruin weer plus en de zwarte weer zonder spanning.
Ik heb geprobeerd de draden direct aan te sluiten op een fitting, om te checken of ik gek ben
Kan iemand me op weg helpen? Hoe kan dit? En hoe werkt het dan wel?
Dankjewel vast!
Groetjes, Inalp