Toon posts:

Mindraad wordt plus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Zelf ben ik niet enorm thuis in elektriciteit.
Wel weet ik dat de bedrading in ons huis niet overal helemaal logisch is.

Mijn issue:
Ik wil een schakelaar (aan/uit switch) aansluiten op de bedrading.
Nu komen er een bruine (plus) en zwarte draad uit de muur. Op het zwarte draad staat geen stroom.

Als ik nu deze beide draden verbind met de schakelaar, worden beide draden plus. Althans, ze geven beide elektriciteit aan met zo'n schroevendraaier die oplicht (ik kan het niet meten o.i.d. daar heb ik geen kaas van gegeten). Dat is dus pas nádat ik ze verbonden heb met de schakelaar. Haal ik de draden er weer uit, dan is bruin weer plus en de zwarte weer zonder spanning.

Ik heb geprobeerd de draden direct aan te sluiten op een fitting, om te checken of ik gek ben ;) maar ook daar gebeurt hetzelfde. Ineens geeft het kruiskopje van de fitting ook bij de bruine draad stroom als het aangesloten is. En van plus naar plus gaat er geen elektriciteit stromen. Dus de lamp in de fitting blijft helaas uit.

Kan iemand me op weg helpen? Hoe kan dit? En hoe werkt het dan wel?

Dankjewel vast!
Groetjes, Inalp

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-10-2020 19:18)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:44
De lamp moet op zwart (geschakeld) en blauw (neutraal)
De schakelaar schakelt enkel bruin naar zwart.

Blauw gaat ongeschakeld door.

Ergo: Bruin gaat de schakelaar in, zwart komt er uit (zwart staat namelijk voor 'geschakeld') en gaat naar de lamp.

@Verwijderd Als de schakelaar 'aan' staat klopt het dus dat beiden onder spanning staan. Zet je de schakelaar 'uit' dan moet zwart weer spanningsloos worden

[ Voor 36% gewijzigd door DonJunior op 21-10-2020 18:01 ]

*sowieso

Alle reacties

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-01 20:43
Je lamp moet niet op bruin en zwart, maar op blauw en zwart (er vanuit gaande dat blauw ook daadwerkelijk de nuldraad is)

Acties:
  • Beste antwoord

• DonJunior
De lamp moet op zwart (geschakeld) en blauw (neutraal)
De schakelaar schakelt enkel bruin naar zwart.

Blauw gaat ongeschakeld door.

Ergo: Bruin gaat de schakelaar in, zwart komt er uit (zwart staat namelijk voor 'geschakeld') en gaat naar de lamp.

@Verwijderd Als de schakelaar 'aan' staat klopt het dus dat beiden onder spanning staan. Zet je de schakelaar 'uit' dan moet zwart weer spanningsloos worden

[ Voor 36% gewijzigd door DonJunior op 21-10-2020 18:01 ]

*sowieso

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 11:19
https://deklusgids.com/kleuren-stroomdraad/

kijk naar dit schema. Snap je dit niet, dan afblijven en iemand anders vragen.
Afbeeldingslocatie: https://deklusgids.com/wp-content/uploads/2019/08/lamp-schakelaar-tekening.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Haha, zo eenvoudig begrijp ik het kleurenschema ook nog.
En dankjewel DonJunior voor je info. Er is geen blauw draad. Alleen bruin en zwart. Zoals ik al zei, ons huis is wat anders bedraad dan anders.

Ik begrijp nu dat de bruine draad (plus) de zwarte draad ook onder spanning zet, omdat de schakelaar aan staat. Duidelijk.
Echter, de lamp gaat niet aan. Of de schakelaar nu aan of uit staat. Ter info: het werkte eerder wel. Maar nu dus niet meer (en het bolletje is niet stuk etc.).

Hoe kan dit?
Groetjes, Inalp

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:51:
Haha, zo eenvoudig begrijp ik het kleurenschema ook nog.
En dankjewel DonJunior voor je info. Er is geen blauw draad.
Niet bij de schakelaar, nee. Wel bij de lamp als het goed is.
Alleen bruin en zwart. Zoals ik al zei, ons huis is wat anders bedraad dan anders.
In mijn huis zit achter een schakelaar ook alleen bruin en zwart hoor.
Ik begrijp nu dat de bruine draad (plus) de zwarte draad ook onder spanning zet, omdat de schakelaar aan staat. Duidelijk.
Echter, de lamp gaat niet aan. Of de schakelaar nu aan of uit staat. Ter info: het werkte eerder wel. Maar nu dus niet meer (en het bolletje is niet stuk etc.).

Hoe kan dit?
Groetjes, Inalp
Het kan niet werken zonder nuldraad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Post eens een foto van wat je bij de lamp hebt.

Bij de schakelaar heb je normaliter ook geen nul. Bruin is permanente fase, zwart geschakelde fase
(die bepaling dat geschakelde fase bij gebruik van VD zwart of grijs moet zijn komt te vervallen in de NEN1010:2020 trouwens...)
Bij de lamp heb je als het goed is zwart en blauw. Heb je zo'n ratjetoeinstallatie met oude en nieuwe kleuren door elkaar zou je daar rood moeten hebben ipv van blauw.

En absoluut niet op dat schroevendraaiertje vertrouwens he. Als dat ding niet (zichtbaar) brand wil het nog niet zeggen dat iets veilig is om aan te raken.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het bolletje was wel stuk!! :/
Dusssss... Er is blijkbaar kortsluiting geweest eerder deze week. Dus het bolletje heb ik net getest, bleek dat het probleem. Dank voor alle reacties!!!

• DonJunior
omg ik ga stuk!! _O-
haha dit soort lullige dingen zelf ook gehad.
Alles nagelopen, honders procent zeker van mijn zaak en gewoon niet werken! Hoe dan?
Blijkt inderdaad de lamp zelf stuk te zijn..
8)7

*sowieso

Verwijderd

Topicstarter
Hehe... ja... hoe stom... maar blij dat het werkt!! En leuk dat ik je weer wat te lachen heb gegeven :D
Bedankt!!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:17:
Het bolletje was wel stuk!! :/
Dusssss... Er is blijkbaar kortsluiting geweest eerder deze week. Dus het bolletje heb ik net getest, bleek dat het probleem. Dank voor alle reacties!!!
En het bolletje zit nu aangesloten tussen zwart en... ?

Verwijderd

Topicstarter
Bruin :p nah... toch ouderwets blauw nog dus het viel weer mee.

Hehe.. Ik had je post niet goed gelezen ;) maar met de lamp zat alles goed (dacht ik hehe) dus ik was bezig met de schakelaar.

Bedankt he!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:13
Voortaan overal afblijven als je dit soort vragen moet stellen. Echt, nergens meer aankomen.
Pagina: 1