Toekomstbestendige laptop voor eenvoudige grafische bewerkin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
Mijn Dell xps 17 l702 uit 2011 is dan toch echt toe aan vervanging. 2 Of 3 jaar geleden heb ik deze opgewaardeerd met een SSD en nieuwe accu. Maar laatst wilde ik wat tekenen in sketch up, dat gaat bijna niet. En met enige regelmaat lijkt ie te willen gaan stofzuigen, maar daar heb ik al een ander apparaat voor. Tijd voor een nieuwe dus.
Met die xps 17 (destijds 800 euro: 17 inch scherm, I7, 4gb ddr geheugen, 7200hdd, en nog wat) was mijn streven 8 jaar te volbrengen, dat is goed gelukt. Met de volgende wil dat weer proberen.

Ik zoek sowieso iets met een goede processor en een goede (juiste) grafische kaart, 14 tot 15,6 inch.

Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop is voor thuisgebruik bedoeld; browsen, Office, soms een film, sketch up dus en een enkel spelletje dat niet op de beste grafische instellingen gespeeld hoeft te worden. Sketch up moet minimaal 5 jaar te doen zijn op de laptop. Op zolder zal ik de laptop af en toe aan externe monitor aansluiten.

Wat is je budget?
1200 euro, maar daar wil ik best gemotiveerd van af wijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, hooguit van de woonkamer naar zolder (2 trappen op). Maar een goede accu vind ik wel belangrijk, met name op het oog om de 8 jaar te halen. Dan moet ik wel goed beginnen om aan het eind nog wat over te houden. Bovendien krijg ik de indruk dat ook bij laptops het lastiger wordt de accu te vervangen, o.i.d. klopt dat niet?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De Dell xps 15 met 10th gen i7 ziet er erg fraai uit, maar ruim boven budget en op de Dell site zag ik veel reviews waar problemen werden aangehaald. Via de pricewatch op de Lenovo legion 5, met als ryzen7 4800h, 16gb ram, ge tex 2060 voor 1399 uit gekomen. Mij leek die grafische erg geschikt. Deze bijna besteld, maar de laptop is pas vanaf 14 november weer leverbaar.
pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)
Omdat ik dus nog moet wachten, ben ik benieuwd of ik van jullie nog advies kan krijgen voor mijn aanschaf. Wellicht kom ik tot nieuwe inzichten.

[ Voor 0% gewijzigd door Adam1980 op 22-10-2020 10:06 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelhetlam
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01-2021
redelijke overkill denk ik.

sketch up is best een zwaar programma, maar een GTX 2060 is niet nodig.
Doe je veel renderen met sketch up? bijvoorbeeld een preset maken en die inladen in een nieuwe sketch? dat zijn de zwaarste rekentaken voor je laptop bij Sketch Up.

Volgens mij moet je met een GTX 1650 makkelijk mee uit de voeten kunnen en dat drukt de prijs toch echt wel.

Hopelijk is er iemand die veel meer ervaring heeft met Sketch Up die nog meer kan bijdragen aan jouw vraagstuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
michaelhetlam schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:21:
sketch up is best een zwaar programma, maar een GTX 2060 is niet nodig.
Doe je veel renderen met sketch up? bijvoorbeeld een preset maken en die inladen in een nieuwe sketch? dat zijn de zwaarste rekentaken voor je laptop bij Sketch Up.

Volgens mij moet je met een GTX 1650 makkelijk mee uit de voeten kunnen en dat drukt de prijs toch echt wel.
Dank voor je reactie. Ik ga niet veel renderen. Sketchup ga ik gebruiken om bouwtekeningen te maken voor eenvoudige houtbewerkings projecten.
Geen GTX 2060 scheelt inderdaad een slok op een borrel