Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC sluit random af, wil dan niet meer opstarten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jaspper Smit
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01 15:36
HOI

Ik heb gister mijn pc in een nieuwe case gezet en sinds dien valt hij soms random uit. Hij loopt niet vast, geen blue screen geen afsluitbeeld gewoon boem uit. Daarna wil hij niet gelijk opstarten, pas na een tijdje start hij weer op zoals normaal.

Alles in mijn pc is nieuw, voeding is 2 maanden oud. CPU + moederbord + ram 4 maanden oud. 2 SSD's zijn jonger dan 2 jaar. Gpu is 2 jaartjes oud. Mijn componenten:

CPU: AMD Ryzen 9 3900X + standaard fan
GPU: Radeon RX 580
Ram: 2x 16 GB pc4-25600 DDR4 SDRAM Corsair
moederbord: ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
Voeding: Zalman ZM850-ARX Acrux Series, 850 Watt 80 PLUS PLATINUM

Voor de duidelijkheid voordat ik al mijn spullen overzetten in de nieuwe case(ASUS TUF GT501 tower-behuizing) deed mijn pc het perfect, nu door de case of door het overzetten valt hij dus soms uit. Ik heb mij bij het overzetten niet gegrond maar het lijkt me sterk dat dat het kan zijn. Ik heb zelf al gekeken of alles goed op zijn plek zit en ik ben nu aan het testen of het probleem komt door de nieuwe fans die in de case zitten.

Iemand die misschien weet wat het kan zijn? Of tips heeft om het te vinden?

Bij voorbaat dank.....
Jasper

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk een temperatuur probleem (draaien alle fans? laat het zijpaneel van je case eens eraf ) of je voeding is kapot/trekt het niet.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 15:29 ]

• Jaspper Smit
Hoi, bedankt voor snelle antwoord

Over temp was ik vergeten bij te zetten, dit is 20 C lager dan bij vorige case (daarom ook de upgrade) en voeding is net nieuw en zou dus kapot moeten zijn gegaan in het overplaats proces. En 850 watt is meer dan genoeg voor mijn pc.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Jaspper Smit schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:35:
Hoi, bedankt voor snelle antwoord

Over temp was ik vergeten bij te zetten, dit is 20 C lager dan bij vorige case (daarom ook de upgrade) en voeding is net nieuw en zou dus kapot moeten zijn gegaan in het overplaats proces. En 850 watt is meer dan genoeg voor mijn pc.
Als je mij niet quote dan zie ik niet dat je op mij reageert tot dat ik weer op het topic zelf kijk ;)

Dan zou ik zeggen... bouw de boel eens uit en kijk of het dan wel goed werkt.
Geen moederbord spacer teveel geplaatst in je nieuwe behuizing?

En inderdaad eerst goed alle kabels/stekkers nalopen (maar meestal werkt iets dan helemaal niet i.p.v. uitval).

Als de pc nu weer uitvalt kun je dit nog even proberen.
Stroomsnoer uit je PSU en de aan/uit schakelaar van je behuizing (aangesloten op je moederbord) 30 seconden ingedrukt houden. (ATX reset)
Stroomsnoer er dan weer in en het systeem weer aanzetten.
Start het dan ineens wel op i.p.v. dat je anders langer moet wachten totdat je systeem weer opstart? Dan is het toch een stroom/psu probleem.

En ESD schade kan rare dingen veroorzaken.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 18:07 ]

• Jaspper Smit
HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Als je mij niet quote dan zie ik niet dat je op mij reageert tot dat ik weer op het topic zelf kijk ;)

Dan zou ik zeggen... bouw de boel eens uit en kijk of het dan wel goed werkt.
Geen moederbord spacer teveel geplaatst in je nieuwe behuizing?

En inderdaad eerst goed alle kabels/stekkers nalopen (maar meestal werkt iets dan helemaal niet i.p.v. uitval).

Als de pc nu weer uitvalt kun je dit nog even proberen.
Stroomsnoer uit je PSU en de aan/uit schakelaar van je behuizing (aangesloten op je moederbord) 30 seconden ingedrukt houden. (ATX reset)
Stroomsnoer er dan weer in en het systeem weer aanzetten.
Start het dan ineens wel op i.p.v. dat je anders langer moet wachten totdat je systeem weer opstart? Dan is het toch een stroom/psu probleem.

En ESD schade kan rare dingen veroorzaken.
Goed om te weten van die quotes ;)

Ik heb geen spacers gebruikt, is dit erg?

Ik ga uw tips proberen :)

Hartelijk dank

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:52
Jaspper Smit schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Goed om te weten van die quotes ;)

Ik heb geen spacers gebruikt, is dit erg?

Ik ga uw tips proberen :)

Hartelijk dank
Je moet sowieso de stand offs gebruiken tussen je kast en je moederbord, anders heb je namelijk kans op kortsluiting.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

lamaa1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Je moet sowieso de stand offs gebruiken tussen je kast en je moederbord, anders heb je namelijk kans op kortsluiting.
Er zijn ook kasten waarbij het simpelweg "uitsparingen" (geperst) zijn of waarbij er al standoffs ingeschroefd zitten.

Maar je hebt natuurlijk gelijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 21:17 ]

• Jaspper Smit
lamaa1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Er zijn ook kasten waarbij het simpelweg "uitsparingen" (geperst) zijn of waarbij er al standoffs ingeschroefd zitten.

Maar je hebt natuurlijk gelijk ;)
Goeie! Dank beiden

• rigbuilder
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-08 21:03
Dit is waarschijnlijk een oververhittingsprobleem van de processor. Ga even na of je de processorkoeler wel goed aangesloten hebt.

Eigenaar van Rigbuilder.nl

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-11 14:47
Ik denk sluiting in de kast als ik het zo lees.
Mij lijkt namelijk dat de TS zijn mobo, ram en cpu+koeler in één keer heeft overgezet zonder ieder onderdeel los te koppelen. De koeler is dan nooit los geweest. (alles kan natuurlijk, daar niet van)

Om te testen zit er helaas niets anders op dan alles weer uit de kast te halen en zonder kast te testen.
Leg je mobo op een stuk karton en zorg ervoor dat niks kortsluiting kan maken.
Draait het dan wel goed, ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je kast.
Daar heb je een spacer of standoff te veel zitten of op de verkeerde plaats zitten, die kortsluiting maakt.

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 09:29
Ik heb dit grapje ook wel eens gehad in het verleden.

Bij mij bleek het toen het moederbord te zijn dat een klein beetje krom trok waardoor de CPU koeler geen perfect contact meer maakte met de CPU, met hoge temperaturen als gevolg.

Heb je de temperaturen van je systeem sowieso al eens nagelopen met een programmaatje als bijvoorbeeld Speedfan?

• Jaspper Smit
Ik ben er achter dat hij alleen uitvalt als ik allen kappen op mijn case heb, dus 2 zijkant kappen en een kap over mijn voeding en schijven heen. Ik kan uitsluiten dat mijn cpu te warm wordt omdat ik het kan volgen in ryzen master en mijn gpu wordt warm alleen niet te. Waar ik ook achter ben gekomen is dat mijn voeding fan gewoon niet draait, dus ik denk nu dat mijn voeding te warm wordt en dat daarom mijn pc uitvalt. Dit kan ook verklaren waarom ik een tijdje mijn pc niet kan opstarten nadat hij is uitgevallen. Bedankt voor het meedenken allen!!!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met die configuratie gaat de fan van de voeding nooit draaien, omdat de combinatie niet eens de helft van het vermogen trekt. Lijkt meer op kortsluiting. Door de kap te plaatsen komt er beweging in de kast waardoor er nu iets kortsluiting maakt wat eerst niets deed.

Welke kast heb je? Merk en type. En welk typenummer Corsair Geheugen heb je? (pc4-25600 DDR4 SDRAM Corsair zegt namelijk niks)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Jaspper Smit
Wim-Bart schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 03:14:
Met die configuratie gaat de fan van de voeding nooit draaien, omdat de combinatie niet eens de helft van het vermogen trekt. Lijkt meer op kortsluiting. Door de kap te plaatsen komt er beweging in de kast waardoor er nu iets kortsluiting maakt wat eerst niets deed.

Welke kast heb je? Merk en type. En welk typenummer Corsair Geheugen heb je? (pc4-25600 DDR4 SDRAM Corsair zegt namelijk niks)
Mijn ram is: 'Corsair 32 GB DDR4-3200'

En de nieuwe kast is: 'ASUS TUF GT501 tower-behuizing'

Ik heb gemerkt dat als ik de kap die in mijn pc zit, die de voeding en 2 schijven met de rest van mijn pc scheid, dat hij dan uitvalt. Hier heb je fotos met wat ik precies bedoel.

• Jaspper Smit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIwnafyWqo9-2eFce0eH19m-78k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lmf6wTmztmHKwrS3lFBISMnW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXLul8gbdKnD7kGmqvac5VjxIM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/miKTkHHqX17KVD4OsmeSzGlR.jpg?f=user_large

• Jaspper Smit
Rotje333 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:10:
Ik heb dit grapje ook wel eens gehad in het verleden.

Bij mij bleek het toen het moederbord te zijn dat een klein beetje krom trok waardoor de CPU koeler geen perfect contact meer maakte met de CPU, met hoge temperaturen als gevolg.

Heb je de temperaturen van je systeem sowieso al eens nagelopen met een programmaatje als bijvoorbeeld Speedfan?
Als ik gewoon op mijn computer zit en niet game zijn de temps:
CPU: 35 C
CPU diode: 50 C
Moederbord: 25 C
GPU diode: 54 C

Als ik zwaar game zijn de temps:
CPU: 44 C
CPU diode: 57 C
Moederbord: 43 C
GPU diode: 70 C

Ze kunnen misschien hoger zijn als hij uitvalt alleen daar ben ik nog nooit achter gekomen.
Dit ga ik wel even uitzoeken en dan misschien uitsluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspper Smit op 25-10-2020 12:26 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Jaspper Smit schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Mijn ram is: 'Corsair 32 GB DDR4-3200'

En de nieuwe kast is: 'ASUS TUF GT501 tower-behuizing'

Ik heb gemerkt dat als ik de kap die in mijn pc zit, die de voeding en 2 schijven met de rest van mijn pc scheid, dat hij dan uitvalt. Hier heb je fotos met wat ik precies bedoel.
Corsair 32 GB DDR4-3200

Daar zijn meer dan 20 soorten van, waarbij 15 soorten niet met Ryzen werken en 10 soorten niet met alle Intels. Wat is het SKU Nummer en EAN nummer. Was het een 2x een 2x8 GB setje of een 1x 4x8GB setje, is het een 2x16GB setje. Memory komt met stabiliteit heel nauwkeurig.

IK zou zeggen, installeer CPUID CPU-Z en op het tabblad SPD kan je bij Part Number de gewenste informatie vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Wim-Bart op 25-10-2020 13:49 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Jaspper Smit
Wim-Bart schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Corsair 32 GB DDR4-3200

Daar zijn meer dan 20 soorten van, waarbij 15 soorten niet met Ryzen werken en 10 soorten niet met alle Intels. Wat is het SKU Nummer en EAN nummer. Was het een 2x een 2x8 GB setje of een 1x 4x8GB setje, is het een 2x16GB setje. Memory komt met stabiliteit heel nauwkeurig.

IK zou zeggen, installeer CPUID CPU-Z en op het tabblad SPD kan je bij Part Number de gewenste informatie vinden.
Sorry, hopelijk is dit genoeg :9

Corsair 32 GB DDR4-3200
2x16
Module Part Number :CMK32GX4M2D3200C16
Memory Speed:1600.0 MHz (DDR4-3200 / PC4-25600)
Module Type:Unbuffered DIMM (UDIMM)

• Wim-Bart

Wim-Bart

Jaspper Smit schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Sorry, hopelijk is dit genoeg :9

Corsair 32 GB DDR4-3200
2x16
Module Part Number :CMK32GX4M2D3200C16
Memory Speed:1600.0 MHz (DDR4-3200 / PC4-25600)
Module Type:Unbuffered DIMM (UDIMM)
Ja, die is goed in combinatie met Ryzen. Dus daar hoef je geen zorgen over te maken.

Overigens, het kan de foto zijn, maar is het moederbord in het midden niet lager en mist daar niet een afstandsbusje?

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 25-10-2020 17:12 ]

• Jaspper Smit
Wim-Bart schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

Ja, die is goed in combinatie met Ryzen. Dus daar hoef je geen zorgen over te maken.

Overigens, het kan de foto zijn, maar is het moederbord in het midden niet lager en mist daar niet een afstandsbusje?
Nee, bij het er inzetten had ik daar niet aan gedacht, alleen toen heb ik het moederbord eruit gehaald en toen kwam ik er achter dat die spacers er al standaard in zaten.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Jaspper Smit schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Nee, bij het er inzetten had ik daar niet aan gedacht, alleen toen heb ik het moederbord eruit gehaald en toen kwam ik er achter dat die spacers er al standaard in zaten.
Toevallig niet 1 te veel ergens?

• Jaspper Smit
Wim-Bart schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Toevallig niet 1 te veel ergens?
Nee niet gezien.

Dank u voor al uw hulp :) :) :) :)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 22:55
Zegt het Windows Log ook niets? Dat lijkt me sterk toch? Als je die kap om je voeding bouwt, wellicht druk je dan een kabel aan die niet lekker in je voeding geklikt zit waardoor deze sluiting gaat maken. Trek eens alle kabels los van je voeding en plaats deze eens opnieuw.

*sowieso

Pagina: 1