Combinatie warmtepomp en zonnecollectoren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06-2021
Hallo allemaal,

Ik zou graag een warmtepomp combineren met mijn (bestaande) zonnecollectoren. De zonnecollectoren zou ik hierbij graag ook zoveel mogelijk gebruiken voor de vloerverwarming. Ik heb hier een principe schema voor bedacht: https://imgur.com/a/wYZkinj

Het idee is dat de zonnecollectoren via de hygiëneboiler praktisch al het warm tapwater kunnen produceren in de zomer, en dat in de tussenseizoenen (en een beetje in de winter) de collectoren meewerken voor de verwarming. In de tussenseizoenen en de winter zal de hygieneboiler niet erg warm zijn, daarom wordt het tapwater naverwarmd door de warmtepomp in het 2e boilervat.

Nu kan ik niet veel vinden over dergelijke systemen, en ben ik benieuwd wat jullie er van vinden en wat voor potentiële problemen er gezien worden. Het zou namelijk net vervelend zijn als de boel na aansluiten niet blijkt te werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
Welke 2 boilers wil je hier voor gebruiken heb je een link oid en hoeveel Liter?

Welke warmtepomp heb je in geachten? Welk zonneboiler systeem?
Ga je dit allemaal zelf aansluiten? Ik zal je topic volgen om ideeën op te doen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
Er liggen nu 2 vlakke plaat zonnecollectoren van 2.5 m2 elk. De zonneboiler is 200L (model ALEC 200).
Het idee is om deze zonneboiler te gaan gebruiken als boilervat (welke door de WP naverwarmd wordt).
Er is dan nog net plek voor een 200L hygieneboiler (misschien 300 als ik een smalle hoge kan vinden). Er kan dan evt. nog een kleine elektrische doorstromer achter de tweede boiler geplaatst worden als dat nodig is.

Qua type WP is er nog niets besloten, maar zit ik nu te kijken naar een Vaillant arotherm plus 75/6. Eigenlijk de WP als in het schema, maar dan 1 slag kleiner (zou genoeg moeten zijn). Voordelen van dit type zijn: hoge efficiëntie, kan op 1x16A, lage GWP (propaan), is laag (komt op dak), en is relatief stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
Oh, en het idee is inderdaad om het zelf aan te sluiten ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:44

FD2

In de zomer heb je geen vloerverwarming nodig.
Op het moment dat die vloerverwarming aan gaat zal je doorgaans de warmte uit die zonnecollector goed kunnen gebruiken voor het warme tapwater.

Wanneer heeft het nut om de zonneboiler met de vloerverwarming te verbinden ?
Als je voldoende warm tapwater hebt,
EN de zon krachtig schijnt,
EN de vloerverwarming voeding vraagt.

Hoe groot is de kans dat vloerverwarming voeding vraagt terwijl de zon krachtig schijnt ?

Maak de installatie dus niet nog meer ingewikkeld door de laatste kWh uit de zonnecollector in de vloerverwarming te proppen.

Edit:
Wat je zou kunnen doen, zonder enige regeling, is de retour van de VV door een hygienespiraal van de eerste (koudste) boiler laten lopen.

's Zomers ligt de VV stil en heb je er geen last van.
En is het in de koude seizoenen een keer zonnig, dan kan de VV-retour zich opwarmen aan de boiler. Daardoor beperk je wel het voordeel van de zonnecollector voor de 2e boiler. Het zij zo.

[ Voor 24% gewijzigd door FD2 op 22-10-2020 01:30 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
Ik heb er even aan lopen rekenen, en FD2 heeft helemaal gelijk (bedankt voor de reactie!)
Sterker nog, ik ben nu van plan de zonnecollectoren helemaal weg te halen.
Wanneer ik deze verkoop en er een paar zonnepanelen voor terug leg, is de energierekening gelijk, maar is het systeem een stuk eenvoudiger

Het is nu alleen nog de vraag welke WP. Ik neig nu naar een Hitachi monoblock (RASM-4NE) van PMcoppack. Ik vraag me alleen af hoe het met het geluid van dit ding zit, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@gijs1985
Nu wil ik nog wel graag van je horen met welke software jij dat schema gemaakt hebt.
Dat wil ik ook wel kunnen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@FD2 Is dat niet gewoon powerpoint?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLnDjCHmsgeIOUk9wqEpETGWEg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@AUijtdehaag Zou kunnen, maar ik denk dat het iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs1985
Het is inderdaad gewoon powerpoint met een heleboel losse lijntjes... kost wel wat tijd
Pagina: 1