Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-05 14:50
Beste Tweaker,

Mijn mooie MSI AMD r9 390x heeft ermee op gehouden en waarschijnlijk is dat mijn eigen schuld, oeps!

Ik heb de kaart zo'n 4.5 jaar geleden gekocht en werd vaak 94 graden celcius, niet best maar niet abnormaal voor deze kaart.

Ik heb 2 of 3x de paste veranderd en uiteindelijk wou ik ook de thermal strips vervangen want die vielen er af. Nieuwe opgezet (die dingen zijn duuur) en eigenlijk sindsdien heb ik problemen, artifacts, crashes ect.

Met afterburner gedownclocked. Daarna 2 dagen niet meer gebruikt, zet mijn pc aan: niets..

Ik haal mijn kaart eruit, computer start weer mooi op (6600k cpu), ik bekijk de kaart en zie dat de (volgens mij) VRAM sporen van veelste hoge temperaturen heeft gehad.

Kan mijn kaart nog gered worden? Is het de VRAM en is ie kapot? kaart volledig de prullenbak in of..?

oh en als je toevallig nog een pre-order hebt staan van een 3070 waar je vanaf wilt (:

Alvast heel erg bedankt!

SjardiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNopA_E2PjdUW3tNnDMTLlSfmKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei75nifqr29sZ7v2eY4qllUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ivG_YMb-QKVPYM6fjkWxMZmuJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dr7T6Urd2XNHcXjP1xu4biXJ.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door SjardWillems op 21-10-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is er doorgebrand ?
Je zou de boel eens kunnen reinigen met kwast en alcohol.Dan kun je beter beoordelen wat er evt. visueel te vinden is.
RTX3070 is te zwaar voor i5-6600k

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 14:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Hackus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:28:
Wat is er doorgebrand ?
Je zou de boel eens kunnen reinigen met kwast en alcohol.Dan kun je beter beoordelen wat er evt. visueel te vinden is.
RTX3070 is te zwaar voor i5-6600k
Op de eerste foto zie je de SFC chips (?) waar je kan zien dat ze veel donkerder zijn boven dan onder, heb de rest van de kaart gecontrolleerd maar niet direct iets kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
Dat is de stroomvoorziening (VRM) niet het vram. Waarschijnlijk is er nog meer kapot. Hoe ziet de onderkant van het PCB eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SjardWillems schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Op de eerste foto zie je de SFC chips (?) waar je kan zien dat ze veel donkerder zijn boven dan onder, heb de rest van de kaart gecontrolleerd maar niet direct iets kunnen vinden.
Donker door warmte is wat ik zo zie(kan beeld niet vergroten) duidelijke foto's van de onderkant ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Hackus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Donker door warmte is wat ik zo zie(kan beeld niet vergroten) duidelijke foto's van de onderkant ?
Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:37:
Dat is de stroomvoorziening (VRM) niet het vram. Waarschijnlijk is er nog meer kapot. Hoe ziet de onderkant van het PCB eruit?
Kunnen jullie het zo zien?
Kan zelf ook alleen de eerste foto aanklikken for some reason :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JUFQpJJLw7z15nJO6uOJiDZ0Rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v50edbBBS5P5Zggfy6cx1tv7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvb8_oe5TfOpfv4HATRGMrVruDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e0tYjzEH5bLSHmod9wGnNv3I.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC_JWQsD_WQDhmdqlGXVm1S0djg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q07zJNsCYnSJookAcusRfErz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie meer fijne-stof dan brandplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Hackus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:48:
Zie meer fijne-stof dan brandplekken
ja ik dus ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

SjardWillems schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Die dingen waar SFC op staat zijn spoelen: opgerold koperdraad met wat ferrometaal. Dat kan heel warm worden voordat het stuk wordt. Daarboven zitten condensatoren (ronde torens) en eronder de voltage regulators. Die samen vormen een vrm.
Maar wat er nu stuk is: ik zie weinig bijzonders qua hitte maar het is niet de bedoeling dat je koelpasta over alle condensatoren van je GPU smeert (die blokjes naast de chip). Probeer die eens schoon te maken en kijk of hij dan nog wat wil doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:08

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik kom dit topic tegen.

Mijn MSI R9 390x is sinds deze week ook stuk.

Wat doet de kaart/pc bij jou nog wel met de kaart in de computer?

Alles lijkt hier goed tot dat windows de drivers laat en dan stoppen de ventilators met draaien en word de kaart warm en draaien ze even snel en stoppen weer.

Ruikt jou kaart verbrand?

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjardWillems
angerfist-yentl schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:43:
Ik kom dit topic tegen.

Mijn MSI R9 390x is sinds deze week ook stuk.

Wat doet de kaart/pc bij jou nog wel met de kaart in de computer?

Alles lijkt hier goed tot dat windows de drivers laat en dan stoppen de ventilators met draaien en word de kaart warm en draaien ze even snel en stoppen weer.

Ruikt jou kaart verbrand?
Mijn kaart rook licht verbrand. Wat de kaart nog doet is gewoon werken , daarna komen er artifacts en crasht ie mijn pc. Dat de fans stoppen heb ik nog niet gemerkt maar dat zou zo maar dat ik dat ook heb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Cheezus schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Die dingen waar SFC op staat zijn spoelen: opgerold koperdraad met wat ferrometaal. Dat kan heel warm worden voordat het stuk wordt. Daarboven zitten condensatoren (ronde torens) en eronder de voltage regulators. Die samen vormen een vrm.
Maar wat er nu stuk is: ik zie weinig bijzonders qua hitte maar het is niet de bedoeling dat je koelpasta over alle condensatoren van je GPU smeert (die blokjes naast de chip). Probeer die eens schoon te maken en kijk of hij dan nog wat wil doen..
Precies, die (SFC inductors) zijn duidelijk wel warm geworden, maar zijn ook de onderdelen die dat het beste kunnen hebben.

Waarom ben je zelf hiermee aan het klooien, als je niet eens weet welke onderdelen wat zijn, en welke dus belangrijk zijn om goed te koelen? Ik krijg het idee dat je niet goed weet waar je mee bezig bent/was, en dan is schade natuurlijk best te verwachten.

Die blauwe thermal pads lijken ook op rare plekken te zitten, of heb je er een aantal verwijderd?

[ Voor 4% gewijzigd door RogerWilco2 op 08-02-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
RogerWilco2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:23:
[...]

Precies, die (SFC inductors) zijn duidelijk wel warm geworden, maar zijn ook de onderdelen die dat het beste kunnen hebben.

Waarom ben je zelf hiermee aan het klooien, als je niet eens weet welke onderdelen wat zijn, en welke dus belangrijk zijn om goed te koelen? Ik krijg het idee dat je niet goed weet waar je mee bezig bent/was, en dan is schade natuurlijk best te verwachten.

Die blauwe thermal pads lijken ook op rare plekken te zitten, of heb je er een aantal verwijderd?
Dankje voor deze motiverende feedback, heb ik niets aan :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
SjardWillems schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Dankje voor deze motiverende feedback, heb ik niets aan :w
Het is niet alleen feedback wat je kreeg. Er staat ook een vraag in en die wuif je weg?
Pagina: 1