Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 17:50
Sinds een paar dagen ben ik informatie aan het lezen over slimme thermostaten. Zoals zo velen werk ik nu thuis en merk dat de beneden verdieping op temperatuur moet zijn om het op de werkplek ook prettig te hebben. Dat is natuurlijk zonde. Ik ben me nog aan het verdiepen tussen een TADO oplossing of de Honeywell EvoHome. Nu zit ik met een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.

Welke apparatuur heb ik nodig om de werkkamer een aangename werk temperatuur te krijgen en beneden bij de centrale thermostaat bv 18 graden.

Situatie:
Woonhuis 3 verdiepingen
Beganegrond 1 ruimte met drie radiatoren
1e verdieping 4 ruimtes met ieder één radiator
2e verdieping 1 ruimte met twee (kleine) radiatoren (werkkamer)

Wens
De beganegrond en de kamer op de 2e verdieping afzonderlijk van tempratuur te kunnen voorzien.

Volgens mij heb je dan nodig:
begane grond een centrale slimme thermostaat
2e verdieping twee slimme thermostaat kranen

Of heb je op de begane grond ook nog slimme thermostaat kranen nodig?

Alvast bedankt voor antwoorden en inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
@den1972
ik kan niets zeggen over jouw situatie, wel de mijne.
als ik alle radiatoren uit zet in mijn huis behalve die op de kleine kamer.
en laat de gasketel branden, dan heb ik een klein gasslurpertje met amper effect.
erg zonde en gas verspillend.

gasketel lever minimaal rond 5-6kW aan warmte.
de radiator op de kleine kamer is 400W (of 0,4kW).
de gasketel kan gewoon niet zijn warmte af staan aan het huis en gaat dan start en stops doen (pendelen).
dit slurpt aardig gas zonder dat je er iets aan hebt, dan kun je net zo goed je huiskamer wel verwarmen.
ik los dit op door altijd de huiskamer te verwarmen zodat ik altijd voldoende vermogen aan radiatoren actief heb.

het is niet zo dat als je gas ketel 5-6kW aan vermogen afgeeft je perse ook minimaal 5-6kW aan radiator vermogen actief moet hebben (liever wel).
een 2,5-3kW is nog redelijk oke, maar 0,5kW is wel problematisch.
het is een langzame lijn van oke tot erg slecht en ieder zijn gedachten daar over is variabel. ;)

dus check je radiator vermogens en het vermogen van je verwarmings-apparaat.

(meeste mensen laten de badkamer radiator b.v. altijd aan staan zonder een thermostaat.
dan heb je altijd 1 radiator die het altijd doet en maakt problemen minder groot als ze er zijn.
ik werk zelf met een 1,4kW warmtepomp bij de gasketel, lost ook aardig wat problemen op.
maar soms is gewoon een elektra kachel gebruiken voor de kleine werk kamer ook een optie.
etc etc.. er zijn oplossingen welke je wil is persoonlijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Werkkamertje van ongeveer 5m2 hier. Bewust geen radiator meer laten aanleggen na de verbouwing hier. Zit hier met een klein 1kW-kacheltje, die af en toe aanslaat - die heeft z'n eigen thermostaat. Beneden hebben we vvw, maar die slaat nu al lang niet meer aan en het is er denk ik 19 graden.

Met dat kacheltje aan, en een gekke dag aan bewolking en zon, ben ik vermoedelijk einde dag nog geen 4kWh kwijt. Dat gaat me niet lukken met gas, daar heb ik meer pecunia voor nodig.

Dus als je werkkamer niet te groot is, kun je dat kacheltje overwegen. Ik denk dat-ie een stuk goedkoper is dan jouw slimme thermostaten/kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:20
Los van het feit of het qua gasbesparing zinvol is, zoals in de reacties hierboven genoemd.

Als je wil dat het op je werkkamer warm wordt en in je woonkamer koud blijft, dan moet je ook in de woonkamer slimme thermostaatknoppen plaatsen.
De slimme thermostaatknoppen in de werkkamer zullen de ketel activeren, maar als de 'domme' thermostaatknoppen in de woonkamer open staan, dan zal de woonkamer dus ook gewoon vrolijk opwarmen, ook al staat de thermostaat in de woonkamer op 18 graden.
Plaats je in de woonkamer ook slimme thermostaatknoppen, dan zullen deze automatisch dicht gedraaid worden als de ketel aan moet staan om de werkkamer te verwarmen en je de woonkamer niet wilt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
Gramser schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:37:
Dus als je werkkamer niet te groot is, kun je dat kacheltje overwegen. Ik denk dat-ie een stuk goedkoper is dan jouw slimme thermostaten/kranen.
Mijn Kamertje is 5 bij 5 bij 2,50. Dat is best een oppervlakte Ik heb ook naar kleine kacheltjes gekeken. Dank alleen niet dat die dat gaan redden.

Mijn voorkeur gaat uit naar een slimme oplossing omdat ik al best wat slimme apparaten in huis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
den1972 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Mijn Kamertje is 5 bij 5 bij 2,50. Dat is best een oppervlakte Ik heb ook naar kleine kacheltjes gekeken. Dank alleen niet dat die dat gaan redden.

Mijn voorkeur gaat uit naar een slimme oplossing omdat ik al best wat slimme apparaten in huis heb.
je moet niet denken en gokken, maar meten en weten. ;)
en met slimme dingen kun je ook hele domme dingen doen. ;)

check eens hoeveel kW je radiator kan afstaan in de ruimte.
dan weet je ook meteen hoeveel kW je elektra kachel moet zijn om het te kunnen.
met zo een ruimte denk ik eerder dat een 0,5kW al genoeg is.
dus 1kW kacheltje met eigen thermostaat kan het al doen. ;)

(als je niet weet hoe je dat moet doen, dan moet je dat vragen. is super simpel. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-10-2020 15:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:31:
@den1972

(meeste mensen laten de badkamer radiator b.v. altijd aan staan zonder een thermostaat.
dan heb je altijd 1 radiator die het altijd doet en maakt problemen minder groot als ze er zijn.
Op de werkkamer hangen 2 kleine radiatoren. Als deze vol open staan krijg je het net warm. Ik sport normaal ook op deze kamer dus daardoor had ik nooit problemen met de temperatuur. Ik had al het idee om deze 2 kleine radiatoren te laten vervangen door een grote (met meer vermogen)

De radiator badkamer staat ook altijd een stukje open. Ik zal eens kijken hoeveel KW de ketel opbrengt en hoeveel er afgenomen gaat worden door de werkkamer, badkamer en wat er beneden nog nodig is.
Hoe koud wordt het nog in NL.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb je eigenlijk zonnepanelen? Het klinkt alsof je wars bent van de elektrische route, terwijl die met zonnepanelen en de huidige salderingsregeling best eens interessant kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• den1972
Gramser schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:38:
Heb je eigenlijk zonnepanelen? Het klinkt alsof je wars bent van de elektrische route, terwijl die met zonnepanelen en de huidige salderingsregeling best eens interessant kan zijn.
Ik heb geen zonnepanelen. Die kunnen niet op het dak. Iets met een rond/gebogen dak en een PVC dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Oeh ja, da's lastig. Dan snap ik ook wel waarom je misschien niet elektrisch wil. Ook al is het dan relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 13:26
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:31:
@den1972
ik kan niets zeggen over jouw situatie, wel de mijne.
als ik alle radiatoren uit zet in mijn huis behalve die op de kleine kamer.
en laat de gasketel branden, dan heb ik een klein gasslurpertje met amper effect.
erg zonde en gas verspillend.

gasketel lever minimaal rond 5-6kW aan warmte.
de radiator op de kleine kamer is 400W (of 0,4kW).
de gasketel kan gewoon niet zijn warmte af staan aan het huis en gaat dan start en stops doen (pendelen).
dit slurpt aardig gas zonder dat je er iets aan hebt, dan kun je net zo goed je huiskamer wel verwarmen.
ik los dit op door altijd de huiskamer te verwarmen zodat ik altijd voldoende vermogen aan radiatoren actief heb.

het is niet zo dat als je gas ketel 5-6kW aan vermogen afgeeft je perse ook minimaal 5-6kW aan radiator vermogen actief moet hebben (liever wel).
een 2,5-3kW is nog redelijk oke, maar 0,5kW is wel problematisch.
het is een langzame lijn van oke tot erg slecht en ieder zijn gedachten daar over is variabel. ;)

ik werk zelf met een 1,4kW warmtepomp bij de gasketel, lost ook aardig wat problemen op.
maar soms is gewoon een elektra kachel gebruiken voor de kleine werk kamer ook een optie.
etc etc.. er zijn oplossingen welke je wil is persoonlijk.)
Interessant, maar ook vrij logisch. Al ben ik ook voor slimme knoppen gegaan met dynamische ventielen. Ook met thuiswerk het idee om de zolder te verwarmen (radiator van zeg 450W). De rest van het huis staat nagenoeg dicht, los van de vloerverwarming (bijverwarming) in de woonkamer dan.

Wat raad jij dan aan om niet alsnog dadelijk meer te stoken dan hoe we dat vroeger deden met open/dicht? Badkamer radiator altijd open laten staan als extraatje ism de vloerverwarming? Vloerverwarming is bij, dus ik weet de lusafstand niet, maar het is ongeveer een ruimte van 55m3, 50watt vermogen per m3?

[ Voor 5% gewijzigd door burnoutpc op 21-10-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@den1972
kijk ook eens of je niet liever een IR paneel wil op hangen.
b.v.: https://verwarmwinkel.nl/product/plafond-infrarood-panelen/
dan doe je met gas je huis een beetje op temperatuur houden laten we zeggen 16 graden?
en doe je op de werkkamer gewoon het IR paneel aan.
dan verwarm je niet de hele kamer maar wel waar je precies zit en heb je niet veel vermogen nog kWh voor nodig.
(heeft ook een extra comfortabel gevoel.)

dit soort systemen zijn er makkelijk slim te maken als je dat wil.
(ik vind zelf dat slim een totaal domme marketing praat, zodra dat woord word gebruikt is het vaker dat er iets doms gedaan word als dat het slim is. echte slimheid komt niet uit een apparaat maar een mens. ;) )
burnoutpc schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Interessant, maar ook vrij logisch. Al ben ik ook voor slimme knoppen gegaan met dynamische ventielen. Ook met thuiswerk het idee om de zolder te verwarmen (radiator van zeg 450W). De rest van het huis staat nagenoeg dicht, los van de vloerverwarming (bijverwarming) in de woonkamer dan.

Wat raad jij dan aan om niet alsnog dadelijk meer te stoken dan hoe we dat vroeger deden met open/dicht? Badkamer radiator altijd open laten staan als extraatje ism de vloerverwarming? Vloerverwarming is bij, dus ik weet de lusafstand niet, maar het is ongeveer een ruimte van 55m3, 50watt vermogen per m3?
50W per m2 vloeroppervlak is een nette manier van rekenen met bij vloerverwarming(niet m3 dus.). ;)
maar dit is afgifte, de opnamen van de vloer is groter en zal extra veel bufferen en pendelen voorkomen.
dus staat die aan dan is het probleem in jouw geval al niet meer bestaand gok ik zonder het oppervlak te weten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:01:
50W per m2 vloeroppervlak is een nette manier van rekenen met bij vloerverwarming(niet m3 dus.). ;)
maar dit is afgifte, de opnamen van de vloer is groter en zal extra veel bufferen en pendelen voorkomen.
dus staat die aan dan is het probleem in jouw geval al niet meer bestaand gok ik zonder het oppervlak te weten. ;)
Duidelijk. Dat scheelt weer. Nu kijken wat het doet tussen 55 of 60 aanvoer temp en inregeling van alle radiatoren met RA-DV.

/excuus voor de topic hijack TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:01:
@den1972
kijk ook eens of je niet liever een IR paneel wil op hangen.
b.v.: https://verwarmwinkel.nl/product/plafond-infrarood-panelen/
dan doe je met gas je huis een beetje op temperatuur houden laten we zeggen 16 graden?
en doe je op de werkkamer gewoon het IR paneel aan.
dan verwarm je niet de hele kamer maar wel waar je precies zit en heb je niet veel vermogen nog kWh voor nodig.
(heeft ook een extra comfortabel gevoel.)

dit soort systemen zijn er makkelijk slim te maken als je dat wil.
(ik vind zelf dat slim een totaal domme marketing praat, zodra dat woord word gebruikt is het vaker dat er iets doms gedaan word als dat het slim is. echte slimheid komt niet uit een apparaat maar een mens. ;) )
Ga ik zeker naar kijken. Het is ook niet dat ik geen klein kacheltje wil plaatsen. Ik heb me in en beetje verdiept op de slimme Thermostaten en dan vergeet je ook snel de alternatieven. Daarom schreef ik bij mijn eerste post ook: Alvast bedankt voor antwoorden en inzichten. ;)
Er komt altijd meer bij kijken dan je in eerste instantie dacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
den1972 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:08:
[...]
Ga ik zeker naar kijken. Het is ook niet dat ik geen klein kacheltje wil plaatsen. Ik heb me in en beetje verdiept op de slimme Thermostaten en dan vergeet je ook snel de alternatieven. Daarom schreef ik bij mijn eerste post ook: Alvast bedankt voor antwoorden en inzichten. ;)
Er komt altijd meer bij kijken dan je in eerste instantie dacht :D
het zijn leuke speeltjes die thermostaten (wil ze niet slim noemen.).
maar wil je een leuk systeem, dan kan het altijd anders en vaak veel slimmer.
ik verwarm mijn huis gewoon 24x7 naar de 22 graden met de warmtepomp en naar 21 graden met gas.
met de zonnepanelen levert dit mij een energie rekening op van 1kWh + 231m3 gas per jaar.
dit kost me ongeveer 80€ per jaar. (vind ik nog een beetje duur, dus dat ga ik komende weken nog aanpassen heb de spullen al in huis. >:) )

probleem met elektrische verwarmen met een elektra kachel.
1m3 gas = 9,2-9,6kWh elektrische.
maart gasketel kan niet 110% energie er uit halen, dat is eerder 80-90% maximaal.
dus je kunt beter zeggen 1m3 gas = 8kWh.
1m3 gas = 0,68€ tot 0,78€
8kWh = 1,76€
dus best een dure optie om dat met elektra te doen. ;)
een IR paneel heeft precies het zelfde probleem, maar omdat je dan alleen de precieze locatie verwarmt en de rest niet, valt het aantal kWh erg mee. (je maakt een hotspot of knuffel zone in de kamer.)

een warmtepomp heet ook nog een cop, dan krijg je het volgende:
1m3 gas = 8kWh / 4 (cop) = 2kWh.
en dan is het goed te betalen. (alleen flinke aanschaf prijs. maar een airco die ook kan verwarmen is ook een warmtepomp en dat kan soms ook een optie zijn die niet te duur is. ;) )

hier eens goed de tijd in stoppen kan erg kosten effectief zijn.
ik betaalde vroeger ook een +/-1500€ aan energie, die 80€ bevalt me een stuk beter. ;)
burnoutpc schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
Duidelijk. Dat scheelt weer. Nu kijken wat het doet tussen 55 of 60 aanvoer temp en inregeling van alle radiatoren met RA-DV.

/excuus voor de topic hijack TS.
probeer de gasketel niet te knijpen op een temperatuur, hem begrenzen op een max temperatuur is onzin.
je wil eigenlijk dat hij aan gaat in zijn laagste modulatie stand. (ik doe dit door er voor te zorgen dat de kamer thermostaat nooit meer als 1 graad verschil in vraag en ruimtetemperatuur te hebben, openterm termostaten reageren dan vrijwel altijd op dat je de laagste modulatie hebt.)

de terug komende water uit je radiatoren wil je dan zo laag mogelijk hebben.
dat moet maximaal zijn warmte hebben afgestaan.
liefst rond de 30 tot 40 graden.
de gasketel probeert dan het water weer 15 graden te verwarmen en dan heb je je +/-45 graden uitgaande temperatuur.
dit geeft verschillen met mijn ketel van 5,5kW als hij te warm water krijgt en 6kW als hij lekker "koud" water krijgt, uit de zelfde hoeveelheden gas. ;)
(niet een super groot verschil, maar alle beetjes helpen.)

en probeer dan de ketel zo lang mogelijk achter elkaar door te laten werken.
start en stop = gas verspilling.

maar niet alles lukt altijd, het is altijd een beetje schipperen met mogelijkheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:41:
[...]
probeer de gasketel niet te knijpen op een temperatuur, hem begrenzen op een max temperatuur is onzin.
je wil eigenlijk dat hij aan gaat in zijn laagste modulatie stand. (ik doe dit door er voor te zorgen dat de kamer thermostaat nooit meer als 1 graad verschil in vraag en ruimtetemperatuur te hebben, openterm termostaten reageren dan vrijwel altijd op dat je de laagste modulatie hebt.)

de terug komende water uit je radiatoren wil je dan zo laag mogelijk hebben.
dat moet maximaal zijn warmte hebben afgestaan.
liefst rond de 30 tot 40 graden.
de gasketel probeert dan het water weer 15 graden te verwarmen en dan heb je je +/-45 graden uitgaande temperatuur.
dit geeft verschillen met mijn ketel van 5,5kW als hij te warm water krijgt en 6kW als hij lekker "koud" water krijgt, uit de zelfde hoeveelheden gas. ;)
(niet een super groot verschil, maar alle beetjes helpen.)

en probeer dan de ketel zo lang mogelijk achter elkaar door te laten werken.
start en stop = gas verspilling.

maar niet alles lukt altijd, het is altijd een beetje schipperen met mogelijkheden. ;)
In mijn geval heb ik geen opentherm thermostaat, maar gewoon aan/uit (netatmo). Maar jij zegt dus gewoon op 60c zetten en dan inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
burnoutpc schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

In mijn geval heb ik geen opentherm thermostaat, maar gewoon aan/uit (netatmo). Maar jij zegt dus gewoon op 60c zetten en dan inregelen.
ik zeg juist absolute niet op 60 graden zetten! ;)
maar zorgen dat je ruim onder de 60 graden blijft (liever nog lager) door goed inregelen.
(begrenzen klinkt simpel als oplossing maar kan tegen je gaan werken.
stel je krijgt 50graden warm water terug uit je huis, dan kan hij geen 15 graden meer verwarmen.
een nood rem van b.v. 60 graden mag wel, maar is zinloos om te doen.)

zo koud mogelijk water in (met vloerverwarming zit je dan al snel op 30 graden kun je niet veel aan doen), dan 15 graden verwarmen, en dan zit je onder de 45 tot 55 graden.
(die 15 graden verwarmen, dat is per fabrikant/model iets anders, maar het gros van de ketels doet 15 graden verwarmen.)

maar daar voor moet je de ketel wel op een 1 of andere manier zo gek krijgen om in zijn laagste modulatie stand te gaan werken. (laagste modulatie stand = zuinige stand)
en ja, dan is het met een aan/uit systeem en de ketel wel lastig om dat voor elkaar te krijgen.
dit heeft dan te maken met de fabrikant/model en de firmware van de ketel zelf.
experimenteer om dat voor elkaar te krijgen, geen tip voor je, te veel verschillende modellen en mogelijkheden om alles te kennen.

(als de ketel wel openterm ondersteunt, dan kun je een unit maken die van aan/uit openterm maakt en hem zo in laagste modulatie stand dwingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
migjes schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

[...]
Kun je toelichten wat je in de praktijk bedoelt met het verschil tussen vraag- en ruimtetemperatuur beperken? Laat je het 's nachts niet/minimaal afkoelen? of in veel stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marc1111 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Kun je toelichten wat je in de praktijk bedoelt met het verschil tussen vraag- en ruimtetemperatuur beperken? Laat je het 's nachts niet/minimaal afkoelen? of in veel stappen?
sorrie, ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. ;)
je vraag heeft er niks mee te maken nog dat de ruimte temperatuur er iets mee te maken heeft..

het gaat over ingaande temperatuur van het verwarmings-water en uit gaande temperatuur van het verwarmings-water vlak bij de ketel!
de ketel wil je graag dat die niet warmer water maakt als +/-55 graden water.
en de ketel kan vaak maar minimaal 15 graden verwarmen van dat water lager lukt niet met de te grote elementen die daar in zitten.
dus ingaande verwarmings-water(wat uit de radiatoren komt) wil je dan lager hebben als 40 graden.
als je heel efficiënt het gas wil gebruiken moet je daar voor zorgen.

en je moet er voor zorgen dat de ketel in zijn laagste modulatie stand staat.
(met openterm kun je dit bereiken door niet meer als 1 graad verschil tussen thermostaat vraag en ruimte temperatuur te hebben, dit los ik op door de thermostaat in de ochtend elke keer om het uur een halve graad hoger te zetten. (met klokthermostaat kun je dit automatiseren.) dan stuurt openterm de ketel aan in laagste modulatie stand.
dus je kunt je huis helemaal laten afkoelen als je dat wil, dat heeft er niks mee te maken.
dit doe ik zelf weer niet, maar dat komt door de warmtepomp die draait gewoon 24x7 op 22 graden door.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
migjes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

...je moet er voor zorgen dat de ketel in zijn laagste modulatie stand staat.
(met openterm kun je dit bereiken door niet meer als 1 graad verschil tussen thermostaat vraag en ruimte temperatuur te hebben, dit los ik op door de thermostaat in de ochtend elke keer om het uur een halve graad hoger te zetten. (met klokthermostaat kun je dit automatiseren.) dan stuurt openterm de ketel aan in laagste modulatie stand.
Duidelijk, dank je wel! Dat stapsgewijs opwarmen ga ik vanavond ook maar eens instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
marc1111 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Duidelijk, dank je wel! Dat stapsgewijs opwarmen ga ik vanavond ook maar eens instellen.
het is een trucje dat werkt met veel openterm systemen.
(het werkt met mijn remeha tzerra en de isense, andere merken andere resultaten helaas.)

maar sommige ketels kun je ook het vermogen op de ketel verminderen, is wat simpeler.
of gewoon je eigen openterm thermostaat bouwen, dan kun je altijd om lage modulatie vragen aan de ketel. is wat ingewikkelder.
etc etc...

experimenteer en vind uit zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
Ik kom even terug op de oorspronkelijke vraag en zal daarbij het EvoHome systeem even toelichten.

Bij een EvoHome heb je op elke radiator een HR92 radiatorregelaar nodig. De radiator waarop je er geen een op plaatst zal altijd warm worden tenzij je die met de hand hebt dichtgedraaid. Dus ook in de woonkamer. Meerdere HR92 radiatorregelaars kun samenvoegen tot 1 zone, waarbij je bijv. de ingebouwde thermostaat van het EvoHome bedieningspaneel kunt gebruiken.

Op de kamers boven dien je op elke radiator ook een HR92 te plaatsen. Deze hebben een ingebouwde thermostaat, maar als ze bijv. achter een gordijn geplaatst zijn en de gemeten temperatuur teveel afwijkt van de rest van de kamer, kun je de temperatuur ook laten opnemen en instellen door de Round Wireless.

Neem je geen radiatorregelaars in de woonkamer. dan worden radiatoren op de benedenverdieping warm als boven een HR92 radiatorregelaar vraagt om warmte, omdat de weg naar beneden vrij is en niet is afgesloten door de radiatorkranen die je nu hebt.

Verder nog iets over zoneverwarming in zijn algemeenheid:

Door veel radiatoren dicht te zetten en alleen die ruimte te verwarmen waar je op dat moment bent kan het voorkomen dat je CV-ketel zijn warmte niet altijd kwijt kan. De CV-ketel is qua vermogen dan overbemeten voor alleen die ruimte. Het gevolg hiervan is dat de CV-ketel gaat pendelen om oververhitting te voorkomen. Heeft jouw CV-ketel geen ingebouwde bypass dan wordt vaak in bijv. de gang of badkamer en normale open/dicht (niet thermostatische) kraan gezet om er voor te zorgen dat de CV wel zijn warmte kwijt kan en pendelen kan worden voorkomen.
Pagina: 1