Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 21:54
Het duurt nog een tijdje, maar als je een ander huis hebt aangekocht waar nog geen PV op aanwezig is, dan kan de zoektocht niet vroeg genoeg beginnen, toch? Voorpret noem ik het zelf..

Nieuwe woning gaat (wederom) een 2-kapper worden met achtertuin op ZW. Voorzijde daarmee op NO. Achterzijde heeft een dakkapel. Dat is meteen de grote puzzel. Hoe die zo vol mogelijk te leggen rondom die dakkapel en meteen op de dakkapel zelf? Voorzijde is relatief simpel. Als daar 2 ventilatiepannen op kunnen, dan passen er 4 rijen van 6 panelen in portrait op. No Zou 5och wel 65% kunnen halen ten opzichte van vol Zuid..

Wie heeft er ervaring met plaatsen van PV rondom een dakkapel? Graag zo veel mogelijk PV is het uitgangspunt. ;)

Foto's vanuit Google Earth voor meer info. 2e foto is van een huis paar deuren verderop. Dat laat mooi zien dat er zonder obstakels 24 op 1 dakvlak moeten passen.

Er is ook een plat dak van garage aanwezig. En toekomst zal waarschijnlijk een uitbouw met plat dak op de BG gaan worden. Dus een relatief makkelijke uitbreiding is zeker iets om rekening mee te houden. In eerste instantie zoveel mogelijk op alleen de schuine daken, later uitbreiding op plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVUvRSpeCm_t87Uscl4zWtQb3xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a06EUqTuWXDEyIMebqrXQWv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdWT6q6TFpkhwWX7lX60XkxdWAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOj7We5jCMGfVnUKiEjlEw1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTV2eOaajO74KN4B3K0PYAMlMhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtHk2fFptcjPuZPom7HJEUBK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 21-10-2020 13:44 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom op de dakkapel ook nog?

Lijkt me niet de moeite om daarvoor SE aan te schaffen met bijbehorende kosten aan optimizers.

SMA 8.0 of 10.0 en knallen maar.
(als dat net uitkomt met 1000 Voc en 24 panelen)

Bij uitbreiding platdak, neem je een extra 1-fase stringomvormer en eventueel de dakkapel ook mee.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 13:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Noord27
@AUijtdehaag Er op moet niet, maar vind het zo zonde een plat dak zonder PV.

Je weet ik gecharmeerd ben van SMA. Degelijk en simpel. Geen componenten die defect kunnen gaan buiten de omvormer en PV zelf om..

Edit: kan een extra 1 fase omvormer als je al een 3 fase hebt draaien?

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 21-10-2020 13:52 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou niet verder zoeken dan... :P
Kunnen we nog ergens pannen tellen?

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 13:52 ]

• Noord27
Uitbreiding met een extra 1 fase omvormer als er al een 3 fasen hangt? Of bij hangen in de 2e string met Tigo's?

@AUijtdehaag adres anders even via DM voor pannen-telling.

😁

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 21-10-2020 13:55 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je nog een uitbouw gaat bouwen, waarom niet? Staan er genoeg op MP

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.winkelman-zon...-half-cut-perc-390wp.html
https://www.winkelman-zon...8kw-3-fasen-omvormer.html

Dak is 7m04 hoog bij 6m15 breed. (bij benadering)

18 landscape of portrait op noord oost
9 landscape op zuid west / 3 onder dakkapel (1m60 hoog) +6 boven dakkapel (2m88 hoog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQMrqPSaLl0JlKq-1clLhmwZdjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzUAGeeyJXBgZ7tLFZNDcjQG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 15:26 ]

• Noord27
390wp is beetje mager voor 2*1 meter paneel?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27 Als je binnen 2 mtr wilt blijven.....

De andere zijn net wat groter en niet zwart.
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-72hph-445m-445wp/

Maar ik laat me verassen hoor. ;)

Edit: wel zwart maar nog groter
https://www.sun-solar.nl/...8-euro-incl-btw-sunsolar/

Ik stel voor dat je in mei de rolmaat nog even hanteert

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 15:34 ]

• Noord27
@AUijtdehaag wat komt er uit als je een 10kW SMA invoert?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Evenveel denk ik :P

Met welke panelen?

• Noord27
Met de 390 als zowel 470wp.

Met het oog op eventuele uitbreiding een 10kW.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Van wie is het dakraam boven de nok, rechts van de PV, op de tweede foto? Want als die van de buren is van het huis met PV, dan ligt die PV volgens mij gewoon over de erfgrens heen of je moet echt een heeel erg dun wandje hebben daar.

Die 470 Wp panelen van Yingly zijn 2056*1140; dus echt significant breder he. Met 6,15 breedte gaat zes stuks in de breedte in portrait dan niet passen.

• kabeltjekabel
Noord27 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:50:

Edit: kan een extra 1 fase omvormer als je al een 3 fase hebt draaien?
Ja. Alleen even in de gaten houden wat je totaal per fase gaat doen. Uitgaande van de basic 3x25A; als je al een SMA 8 kW'er hebt draaien kun je per fase nog een 3 kW'er er bij plaatsen. Meer als je de hoofdzekering gaat overbelasten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Helaas de Yingli's 470 Wp herkent sunnydesign niet.

Maar hoe bedoel je de uitbreiding?
Beide mppt ingangen zitten al panelen met ongelijke strings.

• Noord27
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:31:
Helaas de Yingli's 470 Wp herkent sunnydesign niet.

Maar hoe bedoel je de uitbreiding?
Beide mppt ingangen zitten al panelen met ongelijke strings.
Als er uitgebouwd gaat worden en panelen op het platte dak van uitbouw en garage zouden bij komen. Dan zou ik die met Tigo op de string van 12 stuks kunnen bij zetten. Zonder aanpassing in de verdere configuratie.

• Noord27
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:20:
Van wie is het dakraam boven de nok, rechts van de PV, op de tweede foto? Want als die van de buren is van het huis met PV, dan ligt die PV volgens mij gewoon over de erfgrens heen of je moet echt een heeel erg dun wandje hebben daar.

Die 470 Wp panelen van Yingly zijn 2056*1140; dus echt significant breder he. Met 6,15 breedte gaat zes stuks in de breedte in portrait dan niet passen.
De 2e foto is van een paar deuren verderop.

• Noord27
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:20:

De 2e foto is van een paar deuren verderop. Zag ik toevallig liggen vanuit Google Earth.

• kabeltjekabel
Noord27 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

De 2e foto is van een paar deuren verderop.
Ja, dat snap ik. Maar het ging er toch om dat dat een vergelijkbaar huis is qua afmetingen? Het is namelijk nogal een dingetje of je net wat meer dan 6 meter hebt of zeg maar eigenlijk net niet.

Ik zie het vaker hoor, ook bij Funda advertenties; dat buren hun PV overduidelijk over de erfgrens hebben liggen. Maar hier is het wat mij betreft een vraag. In mijn ogen redelijk not-done om het over de grens te leggen.

• Noord27
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Ja, dat snap ik. Maar het ging er toch om dat dat een vergelijkbaar huis is qua afmetingen? Het is namelijk nogal een dingetje of je net wat meer dan 6 meter hebt of zeg maar eigenlijk net niet.

Ik zie het vaker hoor, ook bij Funda advertenties; dat buren hun PV overduidelijk over de erfgrens hebben liggen. Maar hier is het wat mij betreft een vraag. In mijn ogen redelijk not-done om het over de grens te leggen.
Daken zijn indentiek inderdaad.

Dak pannen tellend, is het 20 en halve pan. Van 30cm. Dat zou 6.15m betekenen. Of wellicht wel 21 pannen. Dat kan net een fiks verschil in mogelijkheden met panelen betekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 21-10-2020 18:58 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Zo te zien is het dak niet super steil? Dan kom je denk ik best weg met nog enkele panelen op wat steilere schansen op je dakkapel en evt garage dak, gewoon in dezelfde string. Mits je geen last van schaduw krijgt daardoor.

Andere optie is misschien een APS micro-omvormer om 4 panelen op je dakkapel te doen (past dat?). En nog zo'n setje op je garagedak als je echt voor de max wilt gaan. Dan is het ook niet zo'n punt als ze deels in de schaduw van je huis terecht komen. Terugverdientijd zal wel relatief lang zijn van die panelen dan.

• kabeltjekabel
mcDavid schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:58:
Zo te zien is het dak niet super steil? Dan kom je denk ik best weg met nog enkele panelen op wat steilere schansen op je dakkapel en evt garage dak, gewoon in dezelfde string. Mits je geen last van schaduw krijgt daardoor.

Andere optie is misschien een APS micro-omvormer om 4 panelen op je dakkapel te doen (past dat?). En nog zo'n setje op je garagedak als je echt voor de max wilt gaan. Dan is het ook niet zo'n punt als ze deels in de schaduw van je huis terecht komen. Terugverdientijd zal wel relatief lang zijn van die panelen dan.
Gewoon het palletvoordeel op die laatste paar panelen rekenen en de tvt gaat weer de goede kant op :D

• Noord27
Even omhoog kicken dit topic.

Heb een aantal offertes aangevraagd. Helaas heb ik van de 7 aanvragen maar 3 inhoudelijke reacties terug gehad. Ook toen ik ging na bellen na een aantal weken hoe de status was. En/of men meer informatie kon verstrekken over de gemaakte keuzes in de offerte.

Van de 3 was er 1 die gouden bevestiging materiaal gebruikte, gezien de prijs. En een ander wist geen eens dat er panelen met diverse afmetingen waren.

Bleef er nog 1 over: groepsinkoop via VEH; 365zon. All-inn €0,88/Wp inclusief BTW. 360Wp Longi panelen met Goodwe. Exacte plaatsing volgt nog ivm 2 aankomende dakramen op noord/oost en uitbouw op BG op zuid/West. Optie staat open voor een Solar Edge systeem. Meerprijs volgt nog.

EDIT:

Aanvulling:

Na overleg komt er Solar Edge icm 32 stuks Longi LR4-60HPB-360M op te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66MAm4YjHnX3gTJryUWMAoWyDrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xSv6cjlGCmUQZJj7c9z7uMqp.jpg?f=user_large

Installatiedatum 22 juli. @AUijtdehaag 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 25-03-2021 14:00 ]

Pagina: 1