Aansluiten Electrisch verstelbare bank op accu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benthuisje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-01 16:33
Ik heb een elektrisch verstelbare bank aangeschaft. Nu wil ik liever geen vaste 220V aansluiting in mijn vloer maken, want je verplaatst de boel nog wel eens en dan hou je een stopcontact midden in je vloer over.
Daarom zou ik graag de bank willen laten werken op een accu. En deze accu dan periodiek opladen. Het liefst natuurlijk door een vaste opstelling in de bank te bouwen van accu plus oplader en een verborgen stekkertje waar ik eens in de zoveel tijd dan snachts een verlengsnoer tbv opladen in prik.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Ik weet geen exacte specs van de bankmotor, de winkel liet me helaas de bank niet openslopen om dat ff te bekijken.
Ik weet wel de specs van de trafo die nu de bank voedt: input 100-240v 1,5A 50/60Hz en output 29V 2A.
Ik vermoed dat de bankmotor 24v is, dat zijn de motoren van mijn verstelbaare boxspring ook.

Hoor julli visie/tips graag!

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li Who
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Benthuisje,

Misschien is dit een optie: https://www.conrad.nl/p/k...li-ion-717-851679-2265008. Hoef je niets aan te passen. Er zijn meer mogelijkheden/powerbanks, maar dit is wat ik zo kan bedenken met de minste aanpassingen. En ook redelijk betaalbaar. Kun je je systeem in takt laten en de stekker gebruiken.

Hopelijk heb je er wat aan. Hoor graag of het gelukt is.Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Li Who op 31-10-2020 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Willekeurige 12S Lithium accu met buck converter; kun je vanaf daar direct naar de DC ingang van die bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li Who
  • Niet online
De accu volg ik nog omdat ik deze vaker tegenkom. Maar sorry, bij de buck converter moet ik iets lossen. Dit zal zeker een goedkopere oplossing zijn. Volgens mij bedoel je daarmee de laagstroomingang van de motor op de bank? Ik ben het met je eens dat dit de mooiste oplossing is. Nadeel is wat onderzoek en maakwerk om de aansluiting te maken met de juiste plug e.d.

Mijn oplossing is een out-of-the-box. P&P oplossing toch? Ik denk dat het werkt? En de motor vraagt toch niet veel.....

Maar @kabeltjekabel misschien zie ik iets over het hoofd? Dan hoor ik dat graag, want dat is waarom we samen zoeken naar een mooie oplossing. Jouw expertise kan helpen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Li Who schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:46:
De accu volg ik nog omdat ik deze vaker tegenkom. Maar sorry, bij de buck converter moet ik iets lossen. Dit zal zeker een goedkopere oplossing zijn. Volgens mij bedoel je daarmee de laagstroomingang van de motor op de bank? Ik ben het met je eens dat dit de mooiste oplossing is. Nadeel is wat onderzoek en maakwerk om de aansluiting te maken met de juiste plug e.d.
12S accu doet 36V leeg, 50V vol. Als je daar constant 29V uit wilt krijgen moet je met een circuitje naar beneden stappen; dat heet een buck converter.

Je kunt het ook met veel minder cellen doen en een boost converter gebruiken. Jouw oplossing doet dat ook en maakt er vervolgens nog AC van. Ding heeft ook een Lithium accu; totaal 85,8 Wh volgens de specs, dus dat zullen wel zes cellen zijn, waarschijnlijk 3S2P; mooi gebruik maken van een gangbaar laptop laadcircuit en adapter.
Li Who schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:46:
Mijn oplossing is een out-of-the-box. P&P oplossing toch? Ik denk dat het werkt? En de motor vraagt toch niet veel.....

Maar @kabeltjekabel misschien zie ik iets over het hoofd? Dan hoor ik dat graag, want dat is waarom we samen zoeken naar een mooie oplossing. Jouw expertise kan helpen! Bedankt!
Ja; hoelang gaat dat boxje van Kodak die 220Vac leveren, z'n eigen omzettingsverliezen plus het standverlies van de normale adapter voeden? Standverlies is natuurlijk veel groter dan wanneer je die twee nutteloze omzettingen er uit knipt.

Je hebt ook nog kans dat de voeding die bij de bank zit gaat 'janken' als hij op die Kodak wordt aangesloten. Die Kodak spuugt namelijk geen echte sinus maar zo'n geblokte sinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li Who
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 03:43:
Ja; hoelang gaat dat boxje van Kodak die 220Vac leveren, z'n eigen omzettingsverliezen plus het standverlies van de normale adapter voeden? Standverlies is natuurlijk veel groter dan wanneer je die twee nutteloze omzettingen er uit knipt.

Je hebt ook nog kans dat de voeding die bij de bank zit gaat 'janken' als hij op die Kodak wordt aangesloten. Die Kodak spuugt namelijk geen echte sinus maar zo'n geblokte sinus.
Dank voor de aanvulling. Ik ben het helemaal met je eens dat er best wat verlies gaat optreden. Toch zou ik inschatten dat 60 keer bedienen haalbaar kan zijn. M.a.w. 1 keer in de maand, 2 maanden laden zou ik geen probleem vinden.

De aparte sinus kan ik me voorstellen. Als dat zo zou zijn, dan is het storend en zou ik het waarderen. Maar óf dat zo is kun je denk ik alleen achter komen door het te proberen. Maar deze toevoeging had ik niet verwacht _/-\o_. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:02

BrZ

Je bent blijkbaar niet de enige die dit wil:
http://www.comfort-ease.c...battery-for-power-chairs/

Denk overigens niet dat ze naar Nederland shippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Li Who schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:49:
[...]

Dank voor de aanvulling. Ik ben het helemaal met je eens dat er best wat verlies gaat optreden. Toch zou ik inschatten dat 60 keer bedienen haalbaar kan zijn. M.a.w. 1 keer in de maand, 2 maanden laden zou ik geen probleem vinden.

De aparte sinus kan ik me voorstellen. Als dat zo zou zijn, dan is het storend en zou ik het waarderen. Maar óf dat zo is kun je denk ik alleen achter komen door het te proberen. Maar deze toevoeging had ik niet verwacht _/-\o_. Weer wat geleerd!
Dan moet je dus per keer dat apparaat aan gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:01
@Li Who jouw oplossing is plug and play, maar moet je bewust wel elke keer aan en vooral uit zetten.

De oplossing van @kabeltjekabel heeft weinig/geen verbruik als de bank niet bediend wordt. Waardoor die veel langer mee gaat per lading.

Ik zou kijken naar een accu pakket van een fiets, met bijbehorende lader.

@kabeltjekabel
Zou dit wat zijn voor @Benthuisje.
Het is bijna plug and play.
https://www.fietsaccuwink...seel-type-24v-12ah-frame/

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 03-11-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Moet er nog wel een step-up converter bij, afhankelijk van hoe picky die stoel is met de inputspanning.

Is ook nog de vraag of het BMS dat pack actief is of passief.
Pagina: 1