Smart temperatuur regeling per ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-04 04:08
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Momenteel heb ik enkele jaren digitale thermostaatknoppen, deze kun je helemaal instellen met schema etc. Allemaal leuk en aardig, maar de cv moet wel "aanstaan /branden".
Ik zoek thermostaat knoppen die ook de cv kunnen regelen. Als voorbeeld: in ruimte 1 wil ik het 16 graden hebben, in ruimte 2 wil ik het 20 graden hebben, in ruimte 3 21 graden. En soms wil ik alles op 16 graden hebben. Of alleen 1 ruimte op 21 en de rest op 16 graden.
Nu kan dat ook maar dan moet ik de "hoofdthermostaat" wel aan hebben. Probleem dan echter is dat wanneer de ruimte waar de "hoofdthermostaat" hangt dan 16 graden is en ik in 1 ruimte dus 21 graden wil, dat de cv dan eindeloos blijft stoken omdat de temperatuur in de "hoofdruimte" niet hoger dan 16 komt.
Wat ik dus kortgezegd wil hebben zijn thermostaatknoppen welke rechtstreeks verbindingen hebben met de cv en dan smart, dus via Google en een app te bedienen zijn. Ik hoef geen "hoofdthermostaat" aangezien alles via de thermostaatknoppen gaan. Maar eventueel wil ik een centrale draadloze "hoofdthermostaat" waarop ik ook zonder Google of app alle ruimtes afzonderlijk kan regelen..
Snappen jullie het nog? 😝

Ps: ja er is een erg verouderd systeem van Honeywell die dit kan, maar dat is al jaaaaaren oud en nog steeds gigantisch duur (ik moet 7 thermostaat knoppen en zou dan zo'n 800 euro kosten 🤦🏻‍♂️😵).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gebruik zelf al 6 jaar het Honeywell-systeem in 2 verschillende huizen en ben daar erg tevreden over.

https://wifithermostaten....rm-4-radiatorknoppen.html
3x https://wifithermostaten....adiatorregelaar-hr92.html

€ 690,-

Weet je verder zeker dat je echt 7 knoppen nodig hebt? Wij laten badkamer en gang bijvoorbeeld gewoon meedraaien en deze hebben geen eigen knoppen.

Hou er ook rekening mee dat je alleen bestaande thermostaatknoppen makkelijk kunt vervangen door zo’n slimme knop. Als er nu geen thermostaatknop op zit moet je ook de kraan vervangen:

https://www.warmteservice...raan-recht-1-2/p/44852205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Oké dit is het Tweakers forum he.
Voor zo'n 150 euro heb je al smart thermostaat "koppen" (6a 7 stuks).
Nu heb ik een lading nodemcu's besteld om te gaan knutselen.
Om de vraag uit te breiden: het zou mogelijk zijn om op de cv en aan/uit verbinding te maken met een nodemcu via WiFi, niet heel moeilijk. Maar om de thermostaat koppen hier mee te verbinden wordt wat ingewikkelder. Ik heb geen ervaring met programmeren nodemcu, dat moet ik nog leren.
Ik zoek dus meer in de richting van "Tweakers /diy", punt 1 omdat het leuk is, punt 2 omdat het VEEEEL goedkoper is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benthuisje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-01 16:33
Beste Arie,
Wat je wilt is een heel bekend probleem. Jouw centrale thermostaat stuurt de CV aan. Dus heb je daar geen warmtevraag, dan krijg je die andere kamers niet warm. Er zijn meerdere oplossingen, afhankelijk van je situatie. Als jij in je huiskamer enkel radiatoren hebt, dan kun je volstaan door daar ook smart therostaatknoppen op te plaatsten (bv die van tado) en de thermostaat te vervangen door een slimme versie (bv tado). vervolgens zullen alle thermostaatknoppen via de slimme thermostaat de boel aansturen. De ketel geeft warmte, maar de thermostaatknoppen in je huiskamer zullen dicht staan. Risico: je gaat je circuit verkleinen (al het water moet door één kamertje) wat wel eens voor een brom of klapperende thermostaatkranen kan zorgen. Dan heb je ook een by-pass nodig.
Heb je nu een situatie met vloerverwarming, dan zul je aan een zoneklep moeten. Daar is veel over te lezen op de sites van Tado, honeywell etc..
Succes!

P.S. ik heb het gehele huis incl vloerverwarming van Tado voorzien. ik was incl zonekleppen in totaal 750,- kwijt, en en zaterdagje klussen, Maar het werkt allemaal als een malle! En volgens mij ga ik het systeem in een paar jaar terug verdienen door besparen op stookkosten.

[ Voor 12% gewijzigd door Benthuisje op 21-10-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
eLScha schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:27:
Gebruik zelf al 6 jaar het Honeywell-systeem in 2 verschillende huizen en ben daar erg tevreden over.

https://wifithermostaten....rm-4-radiatorknoppen.html
3x https://wifithermostaten....adiatorregelaar-hr92.html

€ 690,-

Weet je verder zeker dat je echt 7 knoppen nodig hebt? Wij laten badkamer en gang bijvoorbeeld gewoon meedraaien en deze hebben geen eigen knoppen.

Hou er ook rekening mee dat je alleen bestaande thermostaatknoppen makkelijk kunt vervangen door zo’n slimme knop. Als er nu geen thermostaatknop op zit moet je ook de kraan vervangen:

https://www.warmteservice...raan-recht-1-2/p/44852205
Ja dat weet ik zeker, heb er nu handmatige digitale thermostaatkranen/knoppen /koppen op. Deze zijn al jaaaaaren oud. En is simpel in te stellen, meerdere momenten op een dag en kunnen ook handmatig ingesteld worden voor 1 uur of 2,3,etc. Als dit via een app kan is het een stuk makkelijker.
En deze kun je dan ook kopen, voor rond de 150 a 200 euro heb je wel 7 thermostaatknoppen welke via een app en Google /alexa te regelen zijn. Maar dan moet er dus nog een koppeling zijn naar de cv. Dus als ik ruimte 1 alleen wil verwarmen moet de cv pas aan gaan en als ruimte 1 op temperatuur is moet de cv weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Ik heb nog geen ervaring moet Google assistent. Maar ben van plan om een Google nest aan te schaffen. Ik weet dat je hiermee bepaalde acties kan maken, dus bijv als je het licht uit doet kun je instellen dat dan de verwarming uit gaat (geen ervaring mee, maar dat heb ik gelezen). Als ik het goed begrijp zou je dus ook kunnen koppelen dat wanneer 1 thermostaat "aangaat" dat dan de cv ook aangaat via een unit (of via een diy nodemcu of arduino ((variant)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
arievh schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:10:

Ps: ja er is een erg verouderd systeem van Honeywell die dit kan, maar dat is al jaaaaaren oud en nog steeds gigantisch duur (ik moet 7 thermostaat knoppen en zou dan zo'n 800 euro kosten 🤦🏻‍♂️😵).
Wat er zo verouderd aan is snap ik niet.
Het nieuwe display is veel strakker vormgegevan dan de oude
Je hebt geen gateway meer nodig in de meterkast, het werkt gewoon op je wifi.
En bij honeywell verwacht ik dat het over 10 jaar nog werkt.

Maargoed, ik had dus laatst dezelfde vraag.
En als je niet zelf wilt pielen (of eigenlijk, je vrouw niet elke dag uitleg moeten geven over de telefoon)
Dan kom je gewoon uit bij honeywell.

Tado en alternatieven zijn leuk maar net zo duur, en hangt in hun cloud.
Zetten ze die uit of hebben ze storing heb jij geen controle over je verwarming.

Dus ik heb maandag de honeywell evohome besteld met 10 knoppen extra round thermostaat, verwisselbare covers en muurhouder voor 659 euro.

Starter pack met twee knoppen voor 208.44
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

4x knop voor 160.17
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s02?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 21-10-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
FRANQ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

En als je niet zelf wilt pielen (of eigenlijk, je vrouw niet elke dag uitleg moeten geven over de telefoon)

Zetten ze die uit of hebben ze storing heb jij geen controle over je verwarming.

Dus ik heb maandag de honeywell evohome besteld met 10 knoppen extra round thermostaat, verwisselbare covers en muurhouder voor 659 euro.

4x knop voor 160.17
Oh kijk, dat zijn al betere prijzen! Wel interessant!
Toch nog steeds benieuwd naar een diy versie omdat ik zoiets gewoon ook leuker vind 🤣
En als het via Google nest kan is het gewoon Google vragen 😝
Maar ga jouw advies zeker overwegen 🤔

Bedankt voor de links!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
FRANQ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

4x knop voor 160.17
Ik heb even gekeken bij dat starterspakket, maar daar zit geen regelunit voor de cv bij. Zo te zien en dat is juist wat ik wil zodat mijn cv niet onnodig 24 uur per dag loopt te draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
arievh schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Ik heb even gekeken bij dat starterspakket, maar daar zit geen regelunit voor de cv bij. Zo te zien en dat is juist wat ik wil zodat mijn cv niet onnodig 24 uur per dag loopt te draaien..
:X

dan moet ik die dus ook nog bestellen. |:(

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
arievh schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:09:
Oké dit is het Tweakers forum he.
...
Ik heb geen ervaring met programmeren nodemcu, dat moet ik nog leren.
Ik zoek dus meer in de richting van "Tweakers /diy", punt 1 omdat het leuk is, punt 2 omdat het VEEEEL goedkoper is..
Als je op die toer gaat, bouw je natuurlijk ook je eigen thermostaat 8)

https://hackaday.io/proje...thermostat-wifi-iot-ready

Zijn er meer die de boel via OpenTherm regelen. Geen idee of ze ook efficiënt moduleren en zo.

Ken je dit subforum? Daar komen ze wel eens in langs.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Zwartoog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Als je op die toer gaat, bouw je natuurlijk ook je eigen thermostaat 8)

https://hackaday.io/proje...thermostat-wifi-iot-ready

Zijn er meer die de boel via OpenTherm regelen. Geen idee of ze ook efficiënt moduleren en zo.

Ken je dit subforum? Daar komen ze wel eens in langs.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229/
Gaaf! Ik was zelf ook al het één en ander tegen gekomen op YouTube en github 😁

Wat betreft mijn CV, deze heb ik zelf geplaatst en heb ook radiatoren geplaatst, etc, etc. Had ik in m'n vorige huis ook gedaan.. En natuurlijk de temperatuur op 60 graden, etc.
Er zat hier een beest van een cv wat niet normaal veel gas nam. Omdat ik een nogal ongebruikelijke vorm van huur woonplek heb betaal ik het zelf en regel ik het zelf. En dat kan behoorlijk in de papieren lopen, terwijl het dus officieel niet van mij is (de woning). Daarom moet het ook niet teveel kosten, want het moet wel leuk blijven 🤣

Met de "Aldi-thermostaatkranen" is het gebruik ook drastisch verlaagd. Ik had de kosten er al binnen een paar weken uit! (aanbieding, oude voorraad of zo weet ik veel. Had die dingen voor iets van 5 euro per stuk. Weet niet meer precies, maar belachelijk goedkoop).

Het is hier behoorlijk groot en ik heb niet overal de verwarming aan. Alleen waar ik op dat moment in het huis ben. Maar dat is toch nog all en gedoe met constant die dingen instellen..

[ Voor 6% gewijzigd door arievh op 21-10-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 16:20
FRANQ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

:X

dan moet ik die dus ook nog bestellen. |:(

Thanks!
Ik zat hier ook naar te kijken en wilde al bijna het Evohome starterspakket bestellen, want ik heb aan twee koppen voldoende. Ik heb vloerverwarming beneden en de twee koppen zijn dan voor de slaapkamer en werkkamer. Helaas kun je de de Evohome touchscreen dus niet i.p.v. je oude muursthermostaat gebruiken maar loopt dat blijkbaar via die BDR91 module die je apart moet kopen. Ook moet je die op 230 volt aansluiten dus mooi aan de muur hangen zonder lelijke kabel zoals je oude thermostaat is er niet bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Tranquility schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:09:
[...]

Ik zat hier ook naar te kijken en wilde al bijna het Evohome starterspakket bestellen, want ik heb aan twee koppen voldoende. Ik heb vloerverwarming beneden en de twee koppen zijn dan voor de slaapkamer en werkkamer. Helaas kun je de de Evohome touchscreen dus niet i.p.v. je oude muursthermostaat gebruiken maar loopt dat blijkbaar via die BDR91 module die je apart moet kopen. Ook moet je die op 230 volt aansluiten dus mooi aan de muur hangen zonder lelijke kabel zoals je oude thermostaat is er niet bij..
Ik zag daar een meurbeugel voor, maar die kost iets van 48 euro meen ik (zag het een paar uur terug, maar geen aandacht aan geschonken).
Jaja het is ingewikkelder dan je dacht.. Zelfbouw de beste oplossing 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
De Tado werkt op batterijen en kun je gewoon op de plek van de oude thermostaat ophangen en aansluiten op de twee draden die uit de muur komen en naar de CV ketel lopen. En de Tado communiceert vervolgens via WiFi met de eventuele thermostaatknoppen

Alleen al het abo dat benodigd is voor bediening via de smartphone app houdt mij de aanschaf tegen. Wat als ze failliet gaan? Daarom leek mij de Evohome ook zo'n leuke oplossing. Alleen is die dus niet direct op de plek van de oude thermostaat met de twee draden te hangen zonder separate unit die 230 volt nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Tranquility schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:17:
Daarom leek mij de Evohome ook zo'n leuke oplossing. Alleen is die dus niet direct op de plek van de oude thermostaat met de twee draden te hangen zonder separate unit die 230 volt nodig heeft.
Je kunt ook de beschikbare bedrading gaan gebruiken voor voeding ipv het stuursignaal. Dat kan met een nest thermostaat bv ook. Op de CV zit meestal wel een aansluiting die je kunt gebruiken om een extra voeding op aan te sluiten. Of bedoel je iets anders?

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 22-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik heb gelezen dat je de CV stuurkabel idd ook voor de voeding kunt gebruiken, maar is het niet het één of het ander? Of voeding, of stuursignaal? Ik heb begrepen dat er twee stuurmodules te koop zijn, eigenlijk drie. Eentje voor aan/uit en eentje voor OpenTherm en die derde is dus alleen om de bedieningsunit aan de muur te bevestigen en te voeden maar dat dat verder helemaal los staat van de aansturing naar de ketel.

Ik kan nergens vinden of de temperatuursensor in de Evohome touchscreen bedieningsunit zelf zit of dat die juist in die regelunits zitten. Maw: is de "werkelijke" thermostaat het touchscreen/bedieningsunit of juist die apart te kopen kastjes (regelunits) die je op de ketel moet aansluiten? Als de sensor/voeler in de regelunit zit dan is die dus niet boven bij de ketel te plaatsen want die moet immers de temperatuur in de woonkamer meten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tranquility op 22-10-2020 16:44 ]

Pagina: 1