Grote problemen met afwatering in tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11

Yucon

*broem*

Tja, het is enorm ingeklonken door die tegels. De grond is niet goed voorbewerkt. Is dit vooraf ter sprake gekomen?

Dat idee met die gaten en split kan wel werken, maar dan moeten ze wel groot genoeg zijn om voldoende water kwijt te kunnen.

ik vraag me trouwens ook af of dat gras wel goed aan gaat slaan. Nog los van het water.. gras moet z'n worteltjes ook een beetje lekker kwijtkunnen en dit ziet er wel heel hard uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Yucon op 21-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:17
Wat vind je van een vijver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:03
Hoe liep het voorheen weg met de tegels? Je zou verwachten dat de situatie in ieder geval niet slechter wordt door de aanleg van een gazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De grond is door de eerdere tegels ingeklonken en dood. Dat kun je oplossen door:
-De grond om te spitten (beperkt effect)
-Af te graven en nieuwe grond te storten (beste en snelste optie)
-De grond weer tot leven wekken met bodemgroeiers (zoals gras), mest, wachten tot wormen e.d. het werk voor je doen en veel geduld.

Eigenlijk moet je áltijd na het verwijderen van een terras de grond vervangen, tenzij je dus heel veel moeite in je grond gaat steken.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 21-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
De hovenier heeft de oorspronkelijke zandlaag gemengd met nieuwe tuinaarde, waardoor de tuin ook iets hoger is komen te liggen (ongeveer de helft van de hoogte van de oude borders is erbij gekomen). Verder is hij er met een grondfrees doorheen gegaan.

Het water liep voorheen prima weg, de tuin lag op afschot en er zat een goot op het einde. Zie foto van de oude situatie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door cooper87 op 21-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Op zich is water in je bodem brengen prima voor de droge zomers. Scheelt weer bewateren.

Waar is die goot dan gebleven?
En is die lava goot ook op de drainage buis aangesloten op het riool? Dat zou merendeel van het probleem moeten afvangen (totdat je drainage volgeslibt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:36
1. Ben jij de enige in de buurt met dit probleem? En zo nee welke maatregelen hebben anderen getroffen of hebben ze dit niet gedaan?
2. Je geeft ook aan dat je buren op jou afwentelen, dit is in principe niet toegestaan en draagt ook bij aan jouw probleem. Is het enkel het tuinhuisje, of watert ook een deel van hun (verharde?) tuin op jouw tuin af?

De werkzaamheden die verricht zijn klinken me logisch:
- Aanleg drainageslang met aansluiting op riool (ligt de drain wel hoger dan je rioolaansluiting? Anders heeft dit vrij weinig zin natuurlijk)
- Gebruik grondfrees om bodem weer los te maken
- Aanleg 'grindkoffer' met infiltratiepunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:06
Het lijkt erop dat het klei is en volledig dichtgeslagen door het (nog) ontbreken van bodemleven.
Als dat wel het geval was kan je wel een buitje hebben, maar met langdurige regen of heftige regen zal klei nooit het water kunnen verwerken.
Geen idee hoe het juridisch zit met de regenpijp van de buurman.
Maar de oplossing zal je hoe dan ook moeten vinden in de afwatering.
Je hebt het over een riool en als die functioneert zal het water daar naar toe moeten worden geleid.
Dat kan met drainageslangen maar dan moet de laag boven de slangen wel het water kunnen doorlaten en dat lijkt nu niet het geval.
Blijkbaar watert het niet af naar de aangelegde goten met lava.
Ik mag aannemen dat die ergens aansluiten op dat riool.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:44
Was bij ons ook het geval, we hebben 2 keer per jaar wat compost door de grond heen gemengd en er zo'n 5 cm compost opgegooid. Ook over het gras een laagje (fijne) compost. Gewoon continue de grond verbeteren en de wormen doen uiteindelijk het werk voor je. Het heeft wel wat geduld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:36
Milo85 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:39:
Was bij ons ook het geval, we hebben 2 keer per jaar wat compost door de grond heen gemengd en er zo'n 5 cm compost opgegooid. Ook over het gras een laagje (fijne) compost. Gewoon continue de grond verbeteren en de wormen doen uiteindelijk het werk voor je. Het heeft wel wat geduld nodig.
Goed punt. Het gazon is nog vrij vers, goed bodemleven en goede doorworteling hebben op termijn als gevolg dat de infiltratiewaarde van je gazon/bodembedekkers toeneemt. Dat kan op deze korte termijn nog voor een vertekend beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Milo85 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:39:
Dit, het is pas bewerkte grond. De aannemer heeft waarschijnlijk (zoals hierboven aangehaald) de grond niet goed losgemaakt. Grond heeft jarenlang dichtgeduwd gezeten door het gewicht.
Wij gooien al jarenlang (5 om exact te zijn) compost bovenop het gazon. Zo zijn we stiekem wat aan het ophogen :9 . (even snel gerekend een 1.000 tal liter over 150m². Das alles samen nog geen centimeter maar kom 8)7) . Het is goedkoper van gazonvoeding en helpt een beetje mos voorkomen in de winter.
Je kan ook al eens gewoon rondgaan met een spitvork en goed diep wat gaten steken en wrikken. Wordt sowieso aangeraden bij mensen met gazon op zware grond. Dat komt je afwatering zeker ten goede.

Op termijn doet het bodemleven wel zijn werk. De drainagebuis gaat zeker helpen, maar bij een goede bodem eigenlijk niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 21-10-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:15
Het water kan de grond niet inlopen. Ik weet niet of je dit de tuinman moet aanrekenen, maar de toplaag is te ondoorlatend om neerslag te verwerken en weg te stromen. Misschien inderdaad te weinig 'losgewoeld'. Het water kan niet weglopen in de klei/aarde.

Een aansluiting/overstort maken op het riool is geen milieubewust idee indien het geen regenwaterriool is. Dan wordt het rioolstelsel onnodig belast met schoon regenwater. De oude situatie was dus eigenlijk helemaal niet wenselijk.

Wat je zelf heel makkelijk kan doen is met een handboor/grondboor een aantal gaten boren (grondboor kun je bij Boels voor een tientje huren), en deze gaten dicht storten met grind (het goedkoopste grind voldoet, 4-10mm of iets in die richting). Dan maak je een aantal mooie grindpalen in de slecht doorlatende bodem waar het water in kan stromen en daarna in horizontale richting makkelijker in de bodem kan infiltreren.

Het mooiste zou zijn als je kan boren tot je een zandlaagje tegenkomt, deze kan het water heel makkelijk opnemen. Reken op een diepte van ca. 2 à 2,5 meter.

Verder kun je bovenin de grond wel een beetje loswoelen zodat je zeker weet dat het water wel zijn richting weet te vinden naar de grindpalen. Zo'n sleuf met korrels is ook geen gek idee, maar als het daarna verder niet lekker de bodem in kan lopen is dat slechts een tijdelijke buffer die veel te langzaam leegloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 21-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:21

H12

Het bodemleven zal inderdaad op termijn gaan helpen. Een drain aanleggen in slecht doorlatende grond (wat in jouw situatie van toepassing is) doet niets om de pieken af te vangen. Hetzelfde geldt voor de lavakoffer, als daar slecht doorlatende grond overheen ligt zal de plasvorming blijven optreden. Als er zand (goed doorlatend) overheen ligt en er is tot in een zandlaag geboord, dan werkt het wel. ZO niet, heb je hoogstens wat berging gecureerd en geen structurele oplossing.

Als eerste zou ik eens met je achterburen gaan praten en zorgen dat hun afwatering niet meer jouw tuin in loopt. Willen ze niet meewerken, dan zet je de boel zelf dicht met PE-folie on een dichte opsluitband. Dat laatste is mijn oplossing geweest, toen bij een piekbui het water van de achterburen onder mijn overkapping door stroomde, hoewel ik ook geprobeerd heb om bij de HWA van hen meer infiltratie te creëren.

Daarna sluit ik me helemaal aan bij wat @Divak aangeeft. Regenwater infiltreren is beter dan afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Barrycade schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:36:
Op zich is water in je bodem brengen prima voor de droge zomers. Scheelt weer bewateren.

Waar is die goot dan gebleven?
En is die lava goot ook op de drainage buis aangesloten op het riool? Dat zou merendeel van het probleem moeten afvangen (totdat je drainage volgeslibt is).
De goot is weg, als ik die had laten zitten lag deze gelijk met de border/het gazon; dan krijg je er allemaal grond in. Drainagebuis is inderdaad aangesloten op het riool.
einz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:36:
1. Ben jij de enige in de buurt met dit probleem? En zo nee welke maatregelen hebben anderen getroffen of hebben ze dit niet gedaan?
2. Je geeft ook aan dat je buren op jou afwentelen, dit is in principe niet toegestaan en draagt ook bij aan jouw probleem. Is het enkel het tuinhuisje, of watert ook een deel van hun (verharde?) tuin op jouw tuin af?
1) Ja, zover bekend
2) Zij hebben een volledig verharde tuin die op afschot ligt naar onze tuin. Er zit wel een goot tussen, maar wellicht werkt die niet goed. Ik ben sowieso van plan om even aan te bellen.

Zoals gezegd zijn de gaten die geboord zijn niet tot een zandlaag gekomen (2.5 meter); het blijft pure, keiharde klei. Daarom heb ik geen vertrouwen in de verticale drainage. Het is dus in deze situatie niet meer dan een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:15
Welke stad/regio is het? Als het keiharde klei is zal de infiltratie ook nihil zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Divak schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:42:
Welke stad/regio is het? Als het keiharde klei is zal de infiltratie ook nihil zijn inderdaad.
Zuid-Hollandse eilanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Heb je al overwogen om een paar kilo (regen)wormen los te laten in je tuin? Deze beestjes graven allemaal natuurlijke gangen in je tuin. Goed voor je gazon en afwatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
FrankSpin schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:34:
Heb je al overwogen om een paar kilo (regen)wormen los te laten in je tuin? Deze beestjes graven allemaal natuurlijke gangen in je tuin. Goed voor je gazon en afwatering.
Hmm nee, dat hoor ik voor het eerst.. online lees ik voornamelijk over bestrijding er van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14
cooper87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

Hmm nee, dat hoor ik voor het eerst.. online lees ik voornamelijk over bestrijding er van.
Regenwormen zijn je vrienden! Soms kun je ergens gratis paardenmest ophalen. Als je het treft krioelt dat van de regenwormen. Moet je wel door je gazonnetje heen scheppen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-04 14:47
bszz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Regenwormen zijn je vrienden! Soms kun je ergens gratis paardenmest ophalen. Als je het treft krioelt dat van de regenwormen. Moet je wel door je gazonnetje heen scheppen
Dit, regenwormen bestrijden... Hoe komen mensen erop? Die kon je normaal niet eens tegen in je tuin tenzij je gaat zitten spitten 8)7
Regenwormen zijn juist een teken van een gezonde goede tuin. Ze maken de grond luchtig maar zorgen ook voor het afbreken van bladeren enz waardoor de bodem voedzaam wordt. Zonder wormen is je tuin ten dode opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Dan ga ik maar eens beginnen met compost strooien en regenwormen halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Drainagebuis in de split verwerken was een oplossing geweest. Je gebruikt daarvoor deze buizen en die sluit je aan op het riool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAxE8ARa5rY3DHkAWlAuYqrJYXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiQ4PDdVbF4wcgRaFEo17yNz.jpg?f=fotoalbum_large

Meer info: https://www.bobvila.com/articles/french-drains/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
_Piwi_ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:35:
Drainagebuis in de split verwerken was een oplossing geweest. Je gebruikt daarvoor deze buizen en die sluit je aan op het riool.

[Afbeelding]

Meer info: https://www.bobvila.com/articles/french-drains/
Die ligt er ook. Maar zoals eerder door iemand opgemerkt, is dit niet voldoende tijdens de pieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Naar mijn inziens heeft de hovenier geen negatief aandeel in dit verhaal.
Je zit gewoon met het probleem dat je bodem geen water door laat en dat kun je enkel oplossen met een goede drainage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik snap dat water wat blijft staan in de tuin vervelend is, maar eigenlijk is het helemaal niet zo erg als er af en toe een paar uur water blijft staan. Je kan proberen de intensiteit te verlagen door te zorgen dat je niet als het afvoerputje van de buurt gebruikt wordt, dan heb je alleen nog te maken met de regen die in je eigen tuin valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 18:38
Hoe is de drainage aangelegd? Is dat grind/schelpen, drainage buis, grind/schelpen, zand en daarna compost oid?

Zo vreemd dat de drainage buis niks doet, tenzij deze al weer is dicht geslipt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:49
Voorheen hielden je borders al het regenwater van de omliggende tuinen tegen. Die barriere ben je nu kwijt, waardoor er nu water van de buren jouw tuin in loopt. Je hebt dus twee afzonderlijke oorzaken die nu voor overlast zorgen.

Zoals al genoemd, drainage aanleggen door middel van drainage buizen en/of goten plaatsen. Daarmee voer je het wat uit jouw tuin af.

Daarnaast zorgen dat het water vanuit de buren niet langer jouw tuin in stroomt, dus of weer een verhoogde border aanleggen, of een soort van damwandje / waterkering tegen de schutting aan. Stalen plaat of tegels op de kant stukje ingraven en zorgen dat de bovenkant hoger is dan het grondniveau van de buren. Dan hoef je in ieder geval dat water niet meer af te voeren uit jouw tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:44
cooper87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

Bedoel je niet emelten en engerlingen? Deze worden inderdaad bestreden omdat ze schade aan je gazon aanbrengen. Maar regenwormen zijn juist bijzonder goed voor je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-04 22:17
barry86 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:47:
Naar mijn inziens heeft de hovenier geen negatief aandeel in dit verhaal.
Je zit gewoon met het probleem dat je bodem geen water door laat en dat kun je enkel oplossen met een goede drainage.
Toch zou ik van een hovenier verwachten dat die, alvorens dat gazon aan te leggen, je voorlicht over risico van niet de grond los maken. Mijn hovenier deed dat wel, en op zijn advies heb ik de voortuin ( door de bouw van mijn woning stevig aangereden en vervuild met puin) laten afgraven en nieuwe grond laten storten. De achtertuin heeft de hovenier gefreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien heeft Tweakers-stratenmaker @pjot1 nog wat goede tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
cooper87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

2) Zij hebben een volledig verharde tuin die op afschot ligt naar onze tuin. Er zit wel een goot tussen, maar wellicht werkt die niet goed. Ik ben sowieso van plan om even aan te bellen.
Hoog tijd voor een contact met de buren. Iedereen dient zelf voor de afwatering van het perceel te zorgen. Afwateren op naastgelegen percelen is niet toegestaan.

Of afwateren op het riool in jouw wijk nog is toegestaan, zul je bij de gemeente moeten navragen.

Voorheen vormden je hoge borders een mooie waterkering voor het water uit de tuin van de buren. Nu niet meer en zullen je buren dus zelf maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat het regenwater wat op hun perceel valt naar jouw tuin stroomt. Werken ze niet mee, dan kun je natuurlijk ook gewoon zelf een paar betonbandjes van 15-20 cm hoog langs de schutting zetten als waterkering.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
twodigits schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Toch zou ik van een hovenier verwachten dat die, alvorens dat gazon aan te leggen, je voorlicht over risico van niet de grond los maken. Mijn hovenier deed dat wel, en op zijn advies heb ik de voortuin ( door de bouw van mijn woning stevig aangereden en vervuild met puin) laten afgraven en nieuwe grond laten storten. De achtertuin heeft de hovenier gefreesd.
Daar kun je de discussie starten in hoeverre de hovenier kennis moet hebben en dit als een extra dienstverlening kan inzetten of verplicht is.

In dit geval heeft de hovenier uitgevoerd:
cooper87 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:29:
De hovenier heeft de oorspronkelijke zandlaag gemengd met nieuwe tuinaarde, waardoor de tuin ook iets hoger is komen te liggen (ongeveer de helft van de hoogte van de oude borders is erbij gekomen). Verder is hij er met een grondfrees doorheen gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 20:49
Ik woon redelijk in de buurt en heb dit probleem het eerste jaar ook gehad. Ging ook van een bestraatte tuin naar een 'groene' tuin. Nadat ik de boel omgespit heb en veel planten + een gazon heb aangebracht is dit na een jaar volledig verdwenen. Totaal geen plassen meer en alles groeit als kool.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Na dit topic gelezen te hebben, (na geattendeerd te zijn door @ThinkPad ;)) wil ik voorop stellen dat het soms een jaar kan duren voordat een drain goed werkt.

Maar ik vraag me ook terdege af of het wel goed is aangelegd. Dwz, worteldoek, daar schelpen op (geen kleischelpen), drain erop onder afschot. Dit hoeft niet veel te zijn 0,1% per meter is al meer dan voldoende. Daar weer schelpen op. Doek dichtvouwen en daar drainagezand of stierenzand op. De laatste centimeters met mooie schone aarde voor je planten.

Je zou ook voor verticale drainage kunnen gaan maar ik zou niet weten hoe diep de zandlaag bij TS ligt. Boor een gat tot de zandlaag en vul deze gaten met brekerzand.

De eerste manier heb ik een paar jaar geleden toegepast in een kleituin die ook erg laag lag. Hier had ik de drainage onder een grasveld aangebracht. Deze werkte met 2 weken al super!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
pjot1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:11:
Na dit topic gelezen te hebben, (na geattendeerd te zijn door @ThinkPad ;)) wil ik voorop stellen dat het soms een jaar kan duren voordat een drain goed werkt.

Maar ik vraag me ook terdege af of het wel goed is aangelegd. Dwz, worteldoek, daar schelpen op (geen kleischelpen), drain erop onder afschot. Dit hoeft niet veel te zijn 0,1% per meter is al meer dan voldoende. Daar weer schelpen op. Doek dichtvouwen en daar drainagezand of stierenzand op. De laatste centimeters met mooie schone aarde voor je planten.

Je zou ook voor verticale drainage kunnen gaan maar ik zou niet weten hoe diep de zandlaag bij TS ligt. Boor een gat tot de zandlaag en vul deze gaten met brekerzand.

De eerste manier heb ik een paar jaar geleden toegepast in een kleituin die ook erg laag lag. Hier had ik de drainage onder een grasveld aangebracht. Deze werkte met 2 weken al super!
Die drain is sowieso niet aangelegd hoe jij het beschrijft en ook niet over de gehele tuin. Zou zo’n drain wel goed werken bij erg natte dagen zoals vandaag?

De hovenier heeft met een extra lange gemotoriseerde grondboor een aantal gaten gemaakt, maar we zijn nooit tot een zandlaag gekomen. Verticale drainage gaat dus ook niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nou, het houdt de ergste nattigheid tegen. Tegen vandaag is niets bestand. ;)

In principe zou de drain rondom je tuin moeten worden toegepast met eventueel een extra streng over het midden. Tenminste, dat had ik wel gedaan. Het is waarschijnlijk ook de enige oplossing.... ;(

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1