Gaat dit unifi netwerk werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 14:27
Waarom?
Nu het thuiswerken wel heel lang begint te duren ben ik voornemens om het thuisnetwerk eens flink aan te pakken zodat we overal wifi kunnen gebruiken en het bekabelde netwerk goed blijft werken.

Situatie nu
Ik heb nu een ZTE router / modem van m'n provider in de meterkast. Die genereert een wifi netwerk en heeft 5 gigabit ethernet poorten. De glasvezel komt daar binnen en gaat de modem / router in.

Er lopen ethernetkabels naar (o.a.) de huiskamer, de slaapkamers op de eerste verdieping en de studeerkamer op zolder.

In de huiskamer is nog nog niets aangesloten, maar daar worden in de toekomst waarschijnlijk een appletv, versterker en misschien een console bekabeld aangesloten.

Op de eerste verdieping wordt alleen wifi gebruikt (voor zover dat daar überhaupt nog werkt).

Op zolder worden twee PC's, een dockingstation en een printer nu bekabeld aangesloten via een gigabit switch.

Situatie straks
In de meterkast wil ik een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) toevoegen. Deze wordt aangesloten op de router. Vervolgens gaan de kabels die door het huis lopen in deze switch.

https://tweakers.net/pric...tch-8-poorts-60w-poe.html

In de huiskamer wil ik een Ubiquiti UniFi In-Wall HD plaatsen. Deze zou er voor moeten zorgen dat:
  • De wifi beter werkt in de huiskamer
  • De andere apparaten die in de huiskamer komen bekabeld aangesloten kunnen worden
Deze switch zou z'n stroom via PoE van de switch moeten krijgen.

https://tweakers.net/pric...iti-unifi-in-wall-hd.html

Op de eerste verdieping wil ik een Ubiquiti UniFi AP AC PRO plaatsen zodat de wifi beter werkt.
Deze AP zou z'n stroom via PoE van de switch moeten krijgen.

https://tweakers.net/pric...ifi-ap-ac-pro-1-pack.html

Op zolder wil ik een tweede Ubiquiti UniFi In-Wall HD plaatsen zodat de wifi beter werkt en om de apparaten die nu al bekabeld aangesloten zijn aan te sluiten (en die onooglijke switch die ook weer een eigen voeding heeft kan dan de reservebak in).

Vragen
Ik heb niet zoveel (vrijwel geen) ervaring met dit soort spullen dus mijn vragen zijn:
  • Gaat dit überhaupt werken en opleveren wat ik wil?
  • Zo ja, kan ik PoE over de bestaande kabels doen of moet ik nieuwe kabels laten trekken? Zoals ik het lees zou het in principe wel moeten werken volgens mij, maar dan zie je van verkopers weer allerlei verhalen over koperen- en niet koperen kabels enzo...
  • Kunnen deze spullen van Unifi een mesh netwerk maken zodat ik nog steeds in het hele huis maar één wifi netwerk heb? Ik wil liever niet met verschillende namen enz. werken. Site van Unifi lijkt te suggereren van wel, maar ik ben hier niet zo goed in thuis dat ik het er maar op gok.
  • Is het raadzaam de router ook te vervangen door een product van Unifi? Ik zou de router in bridge mode kunnen laten zetten maar dan moet een ander apparaat de routing voor z'n rekening nemen en een wifi netwerk genereren.

Volgens mij zou een Ubiquiti UniFi Dream Machine dat moeten kunnen, maar heeft dat in deze setup überhaupt meerwaarde?

https://tweakers.net/pric...-unifi-dream-machine.html
Alvast erg bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Vizzie op 21-10-2020 11:38)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Vizzie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:21:
  • Zo ja, kan ik PoE over de bestaande kabels doen of moet ik nieuwe kabels laten trekken? Zoals ik het lees zou het in principe wel moeten werken volgens mij, maar dan zie je van verkopers weer allerlei verhalen over koperen- en niet koperen kabels enzo...
  • Kunnen deze spullen van Unifi een mesh netwerk maken zodat ik nog steeds in het hele huis maar één wifi netwerk heb? Ik wil liever niet met verschillende namen enz. werken. Site van Unifi lijkt te suggereren van wel, maar ik ben hier niet zo goed in thuis dat ik het er maar op gok.
  • Is het raadzaam de router ook te vervangen door een product van Unifi? Ik zou de router in bridge mode kunnen laten zetten maar dan moet een ander apparaat de routing voor z'n rekening nemen en een wifi netwerk genereren.
  • Ja
  • Hangt af van je kabels, welke zijn het?
  • Hiermee kan je een prima roaming experience krijgen...en vergeet ajb de term "Mesh"
  • Voor inzicht in jouw netwerk is een router leuk, maar het biedt geen toegevoegde waarde (tenzij je nu iets mist)
Een Pro is trouwens zwaar overkill voor de situatie (aanname, want je hebt nog niet vertelt wat je behoefte is). Een Lite volstaat prima,

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Vizzie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:21:
  • Ja
  • Hangt af van je kabels, welke zijn het?
  • Hiermee kan je een prima roaming experience krijgen...en vergeet ajb de term "Mesh"
  • Voor inzicht in jouw netwerk is een router leuk, maar het biedt geen toegevoegde waarde (tenzij je nu iets mist)
Een Pro is trouwens zwaar overkill voor de situatie (aanname, want je hebt nog niet vertelt wat je behoefte is). Een Lite volstaat prima,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
Bedankt voor de snelle reactie.

Voor zover ik weet liggen er gewoon CAT5 of CAT5e kabels van de installateur door het hele huis. Ik heb daar eigenlijk geen nadere specificaties van. Kan het kwaad dit gewoon te proberen en nieuwe te laten trekken als deze kabels problemen geven?

Bij deze vergeten. Als je naar dit soort info zoekt is het vaak mesh voor en mesh na, maar roaming de juiste term is...prima :) Als het resultaat maar is dat we door het hele huis wifi hebben zonder aan de slag te hoeven met netwerknamen en dergelijke ben ik blij.

Denk dat je gelijk hebt dat een lite ook wel moet werken. Ik had het vage idee om misschien ook nog eens een tv op de slaapkamer te hangen en daar de tweede ethernetpoort op de pro voor te gebruiken.

Wat betreft de behoefte: wifi wordt gebruikt voor telefoons en ipads om te browsen, whatsappen, beetje youtube kijken, e-mail te beantwoorden. Dat soort lichte dingen.

Het bekabelde netwerk op zolder voor teams, citrix, rdp en dat soort zaken. Af en toe een spel downloaden.

Volgens mij is de behoefte voornamelijk dat het bekabelde netwerk betrouwbaar is en de hele snelheid van de gigabit glasvezel kan benutten (dit is al zo) en dat het wifi netwerk in het hele huis beschikbaar is en niet per se heel veel bandbreedte biedt maar wel snel reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat @lier ook zegt, gewoon de Lites nemen, die voldoen aan je eisen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Vizzie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:48:
Voor zover ik weet liggen er gewoon CAT5 of CAT5e kabels van de installateur door het hele huis. Ik heb daar eigenlijk geen nadere specificaties van. Kan het kwaad dit gewoon te proberen en nieuwe te laten trekken als deze kabels problemen geven?
Prima keuze, afhankelijk van de lengte kan je met CAT5 ook prima Gigabit halen. En je merkt het waarschijnlijk snel genoeg.

Vraagje: heb je erbij stil gestaan dat je een controller nodig hebt?
https://help.ui.com/hc/en...on-Windows-macOS-or-Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Prima keuze en inderdaad Lite is voldoende, pro is alleen bij veel clients interessant. De controller kan je gewoon op een PC draaien, dit is eigenlijk alleen nodig voor de configuratie of als je iets wilt wijzigen.
POE moet je gewoon proberen let wel goed op dat je de juiste versies hebt zodat het met elkaar werkt, Ubiquti gebruikt namelijk twee soorten, ze hebben nu ook een mooie 5 poorts switch voor jouw denk ik voldoende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

lier schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:37:
Hier moet wellicht voor de volledigheid wel aan toegevoegd worden (indien de TS hier niet van op de hoogte is) dat indien je één coherent (roaming, handover) netwerk wil, er wel een config gemaakt moet worden. Die config kun je met gratis software doen die je op een Windows machine draait (Unify servertje oid) maar indien die machine verloren gaat kun je bij de eerstvolgende aanpassing aan je wifi helemaal opnieuw beginnen. Een Cloud key voorkomt dit, maar die dingen zijn wel afgrijselijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
Dat van die controller had ik inderdaad gelezen, maar ik dacht dat gewoon één keer op een vaste PC te kunnen uitvoeren en er dan klaar mee te zijn zoals @Frogmen ook schrijft.

@HTT-Thalan bedankt voor de aanvulling. Ik denk dat ik die configuratie wel voor elkaar ga krijgen. Als De PC waar de controller software op staat verloren gaat dan doe ik het wel opnieuw (nog nooit meegemaakt dat een PC helemaal dood ging gelukkig). Wel suf dat je zo'n configuratie niet even weg kan schrijven naar een bestandje zodat je het weer op zou kunnen pakken wanneer er een probleem met een machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Beetje onzin over die controller.
Die software versie kan ook gewoon de configuratie opslaan en die kun je er gewoon weer opzetten.
Opnieuw moeten beginnen is onzin.
Hoeft ook nooit want hij leest gewoon de actuele configuratie uit je netwerk.

Het verschil tussen een controller en een applicatie is enkel dat de controller hardware is en altijd aanstaat en daardoor statistieken over het gebruik kan loggen.
Beetje overbodig voor thuisgebruik lis mijn mening.

Dus als je daar behoefte aan hebt koop je een controller en anders gebruik je gewoon de gratis configuratie applicatie van UniFi.

En zoals al eerder door @lier opgemerkt, vergeet mesh.
Mesh zijn wifi repeaters die je zonder kabel aansluit en een kabel heeft bij verre de voorkeur.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 21-10-2020 12:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Vizzie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:37:
Wel suf dat je zo'n configuratie niet even weg kan schrijven naar een bestandje zodat je het weer op zou kunnen pakken wanneer er een probleem met een machine is.
Gelukkig is er zoiets als een backup:
https://help.ui.com/hc/en...ly%20before%20downloading.
Ben(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:00:
Dus als je daar behoefte aan hebt koop je een controller en anders gebruik je gewoon de gratis configuratie applicatie van UniFi.
Lees Cloudkey (denk ik) waar controller staat.

[ Voor 22% gewijzigd door lier op 21-10-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizzie
Bedankt voor de extra informatie. Ik denk dat voor mijn kleine netwerkje de software een keer draaien voor de configuratie volstaat.

Mocht de computer met de software het begeven en de configuratie niet uit het netwerk opgehaald kunnen worden en ik m’n configuratiebestand (wat dus blijkbaar wel opgeslagen kan worden) kwijt zijn dan neem ik de extra tijd die ik kwijt ben aan het opnieuw configureren voor lief. Ik denk niet dat het in mijn situatie zinvol is om daar extra hardware voor aan te schaffen om te voorkomen dat ik mogelijk een keer een uur of twee downtime heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Vizzie op 21-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat offtopic / op de man discussie verwijderd.
Pagina: 1