Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornoo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-03 20:47
Goedemorgen medetweakers,

Ik heb sinds een paar weken problemen met mijn computer systeem.
Maar voordat ik het probleem in duik hieronder wat informatie over het systeem

Systeem informatie
Board: Z170A Krait Gaming (MS-7984)
CPU: Intel Core i5 6600K
GPU: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 2666 C16
Cooler: Corsair Hydro H100i v2
Power: Corsair RM550x
Scherm 1: Asus Tuf Gaming 32"
Scherm 2: Samsung Syncmaster XL2370

Issue:
Op willekeurige momenten loopt mijn computer vast en merk ik de volgende zaken.
- Beeld zichtbaar op beide schermen
- Toetsenbord en muis onbruikbaar
- Geluid stopt en maakt 'error' geluid
- Harde reset is benodigd om computer te resetten.

Het lijkt voornamelijk te gebeuren wanneer ik games opstart maar dit is niet altijd het geval.
Soms ben ik 30-45min weg voor mijn lunch en kom ik terug en is mijn computer al weer vast gelopen.
Sinds 2 dagen merk ik nu soms "de voorbode" voordat het begint. Muis gaat extreem traag, bepaalde acties reageren niet meer (toetsenbord + muis). En dan na x seconde begint mijn geluid en weet ik voldoende.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
- Volledige hardware verwijderd en opnieuw geinstalleerd
- Volledige nieuwe installatie van OS + programma's
- Computer (extra) schoon gemaakt.

Ik heb ondertussen al van alles gedaan maar ik krijg het probleem gewoon niet gevonden.
Ik ben benieuwd of er programma's zijn waarmee ik de health van mijn moederboard en/of GPU kan testen. Ik verwacht namelijk zelf dat daar ergens de problemen zullen zitten. Waarschijnlijk het moederboard aangezien alle componten die ik bespreek daar op aangesloten zitten.

Graag hoor ik van jullie :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:52
Eerste stap: heb je overclock ingesteld? Zoja, naar default zetten

Benchmark CPU ( ik gebruik prime95 )
Benchmark GPU ( ik gebruik Furmak )
Benchmark CPU + GPU (combi, omdat het kan )
Memtest32 draaien (paar runs is voldoende)

Temperaturen van de onderdelen evengoed in de gaten houden met HWmonitor bijvoorbeeld.

Komt het ook voor als je de GPU eruit haalt en alleen wat simpele zaken uitvoert? Ik snap dat je dan niet echt gamen, maar je geeft aan dat het ook gebeurd als je niet gamed.

Heb je een spare voeding liggen die kan gebruiken om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornoo
@iamzero456

Overclock - Nee

Furmark resultaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJdLz8i-f-NNGDSOIA7AhMMZNYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v6o2Vv10EsEjTEA7nCXjNM9t.png?f=user_large

CPQ Prime95 heeft gelopen voor 30 minuten.
Resultaat is 0 issues. Oftewel de CPU lijkt oke te zijn.

Geen extra voeding jammer genoeg.
Ik zal mijn temperaturen eens goed in de gaten houden.
Wat zijn standaard temperaturen voor PSU/CPU/GPU ?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Hoe warm werd de CPU?
Inplace - Large FFT zou de meeste warmte moeten genereren. Onrealistisch hoog verbruik vergeleken bij games / normaal gebruik, maar in CPU moet dat aankunnen.

Ramtest doe je het best met een losse usb stick opstartende.

Temperaturen m.b.t CPU zou ik zelf max 80 aanhouden. GPU's gaan throttlen vanaf 83 geloof ik, maar die van jouw word slechts 67. PSU's worden over het algemeen niet extreem warm, maar de fan moet bij (hoge) belasting wel gaan draaien.

Maatje van mij had overigens ergens vorige maand dezelfde symptonen, problemen waren weg na nieuwe voeding. Geen bekenden van je in de buurt die je een voeding kunnen lenen? Die maat van mij heeft evengoed de gok genomen en nieuwe voeding besteld, maar dat had ook voor niks kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door iamzero456 op 21-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:50
Gebruik je een HDD of een SSD (wordt nl. niet vermeld) ?
En wat zijn de SMART gegevens ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornoo
Ik gebruik een SSD.
Geen idee wat "SMART" gegevens zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
jornoo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:52:
Ik gebruik een SSD.
Geen idee wat "SMART" gegevens zijn ?
Bepaalde waardes die de schijf / ssd uitleest.
Lang verhaal kort, je kan grofweg zien met dit programma of je schijven nog in orde zijn of niet:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Standaard versie is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornoo
@iamzero456 @Zap_pa zojuist de check voor mijn SDD gedaan en dat werkt oook allemaal naar behoren.
Tenminste alles is groen en geen fout melding tijdens de analyze. Ik ga van het weekend mijn helemaal PC nogmaals een keer opnieuw installeren. Mocht dit niet verhelpen ga ik toch maar eens kijken of ik wat componenten ga vervangen.

Zal beginnen met mijn PSU en daarna mijn MoederBoard.
Voor nu super bedankt voor alle informatie en tips!!!! Ik ga weer verder met de problemen.

PS. Vanochtend is mijn pc alweer 2x vastgelopen...... Word er beetje gek van ondertussen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Ik heb nog niet gezien dat je de ramtest (goede kanshebber) gedaan hebt en wat de temperaturen van je cpu worden (dit zal het niet zijn, maartoch om uit te sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 22:02
jornoo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:12:
@iamzero456 @Zap_pa zojuist de check voor mijn SDD gedaan en dat werkt oook allemaal naar behoren.
Tenminste alles is groen en geen fout melding tijdens de analyze. Ik ga van het weekend mijn helemaal PC nogmaals een keer opnieuw installeren. Mocht dit niet verhelpen ga ik toch maar eens kijken of ik wat componenten ga vervangen.

Zal beginnen met mijn PSU en daarna mijn MoederBoard.
Voor nu super bedankt voor alle informatie en tips!!!! Ik ga weer verder met de problemen.

PS. Vanochtend is mijn pc alweer 2x vastgelopen...... Word er beetje gek van ondertussen.....
Ms een loszittende chip die ergens op (balr) contacten zit te vibreren.
Diverse keren meegemaakt bij laptops en ook wifi-sticks dat de dikke-chips na verloop van tijd - warmte-uitzetting - simpelweg losraken (wat dan meestal einde verhaal is/wordt).
Andere - idem - mogelijkheid is een interlayer soldeer/printspoor dat aan het vergaan is.

Probeer 's die hard-stop te forceren door de in werking zijnde PC flink te laten fibreren, die op 10/20°C warmer te stoken dan gebruikelijk (ventilator kachel). Vervolgens met beleid (+ rubber handschoentjes) te tikken/drukken/wiebelen op diverse plaatsen terwijl je de PC wat laat doen.
De PC - met ssd - moet bestand zijn tegen vibraties.

Suc6

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1