Welke lucht water warmtepomp zal ik nemen (nieuwbouw)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusjanus901
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-11-2020
Dag,

Ik ga een nieuw huis bouwen van 750m3, 200m2 gebruiksoppervlakte waarvan 60% verwarmd wordt. Ik heb berekend op warmteverliesberekening dat ik 7kwh nodig heb aan warmtevraag.

(het huis zal volgens huidige normen geisoleerd worden met balansventilatie, verplicht gasloos)

Ik zal op bg 8 vvw groepen, en boven 8 groepen leggen. Boven zal sporadisch gebruikt worden alleen bij extreme koude.

Ik zal ook warmwater nodig hebben voor gezin van 5.

Om het simpel te houden wil ik een monoblock gebruiken, geen split unit. Ik hoef niet te koelen.

De pomp wil ik direct op de vloerverwarming aansluiten en met 35 graden insturen. Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft en of de pomp dat trekt?

Daarnaast zou ik een 300l boiler met driewegklep op dezelfde pomp aansluiten.

Welke capaciteit neem ik? Ik twijfel tussen 7 en 9 kw. In de praktijk zal er meestal maar 4 kw nodig zijn. Zal een 9kw pomp niet teveel gaan pendelen?

Welk merk en type? Ik denk zelf aan een lg of panasonic, goedkoop en bekend merk.

Mocht de pomp niet direct op de verwarmingsverdeler kunnen dan moet ik met een buffervat werken. Ik zou dan een hygiene boiler overwegen die ook als buffer gebruikt wordt. Dan is weer de vraag hoe groot die boiler moet zijn.

Ik heb adviseurs gesproken en niemand die hierop een gefundeerd antwoord kan vinden. Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaande?