Verwijzen naar ander tabblad, rijen springen niet mee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheming
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-10-2020
Hallo allemaal,

In Excel beheer ik een dataset. Om dit bestand overzichtelijk te maken, wil ik gebruik maken van verschillende tabbladen. Hierin verwijs ik naar een cel waarin gegevens staan die voor ieder tabblad van belang zijn, deze gegevens filter ik van A tot Z. Als ik gegevens toevoeg, in dit voorbeeld AAA, dan komt deze bovenaan te staan in ieder tabblad. Echter als deze verspringt, verspringen de rijen die daar achter staan niet mee waardoor de gegevens in de rijen niet meer overeen komen met de cel waarnaar verwezen wordt.

Heeft iemand hiervoor een oplossing? Het filter van A tot Z is van belang voor het gebruik van het bestand.

Met vriendelijke groet,
S. Heming

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
De situatie is mij nog niet helemaal duidelijk. Kan je wat screenshots toevoegen van de tabbladen en de verwijzingen? Al gok ik dat je een robuustere manier moet gebruiken om gegevens op te zoeken in plaats van directe verwijzingen (bijv. verticaal zoeken).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheming
Bijgaand een voorbeeld, ik hoop dat ik u hier mee voldoende mee informeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpdjA4qo-o5mfNSf54bR5RW4tfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lu5RmuwInSOW6ofvWl8QsWMr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPRao3fBUByV_lABM-POU6IuNbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nGVlI7HkhxyN3t9auDCjy7u5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Waarom is de sortering A-Z van belang? Is dat alleen zodat je op Blad2 makkelijk kan verwijzen naar Blad1?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheming
Nee dit is van belang zodat het bestand overzichtelijk blijft. Het echte bestand bestaat uit 1500 regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:26
Inderdaad gebruik maken van verticaal zoeken, deze dan laten verwijzen naar een hele kolom ipv een range (B:B).
Ik denk dat het alfabetisch sorteren an sich ook niet nodig is, maakt het toevoegen ook een stuk eenvoudiger.
Denk er even aan dat je met verticaal zoeken even de "onwaar" op het eind invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheming
Het verticaal zoeken is wel degelijk van belang voor de functionaliteit van het bestand, dus dat moet bewaard blijven. Op blad 1 en blad 2 staat verschillende informatie, op blad 1 voeg ik de nieuwe gegevens toe. Als deze dan toegevoegd kloppen de rijen op blad 1 wel. Echter op blad 2, blijven de rijen niet verbonden aan de verwezen cellen. Ook niet wanneer ik vert.zoeken gebruik. Is daar een oplosing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYEUF5ERMEd_su8Jj7dl9qhV30A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E0p0tasIFBuBv3CoPVlURwlX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVvDQvh4O7roGR-FnSBfiomc9TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep8PYROOoNAgR3kRlgwk178p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Je moet verticaal zoeken gebruiken om je gegevens op te zoeken, op basis van de gegevens in kolom A. Voor kolom A hoef je geen verticaal zoeken te gebruiken.

Hoe bepaal je welke gegevens op de verschillende tabbladen komen?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheming
Er staan verschillende gegevens op blad 1 en blad 2. Alleen kolom A is van belang voor blad2, verder moeten er geen gegevens van blad 1 op blad 2 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:07
Bedoel je nu dat als je op het eerste tabblad een regel toevoegt, dat Excel die regel ook aan het andere tabblad moet toevoegen?

Dat gaat hem niet worden zonder met complexe macro's en VBA te gaan werken.

Waarom kun je niet alles in één data-tabel zetten?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheming
Ja en dat de rijen meespringen en die nieuw toegevoegde regel leeg is op het nieuwe tabblad. Dat gaat niet lukken zonder VBA?

Het bestand bestaat uit 300 kolommen en op deze manier wil ik het bestand werkbaarder maken. Maar als dat niet gaat lukken zonder VBA dan wordt het hem niet.
Pagina: 1