Peuter doet licht steeds aan vanuit bed. Oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.223 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:33

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
Wij zitten met het volgende probleem:

We hebben nog zo'n 4,5 maand te gaan totdat we gaan verhuizen. Tot die tijd zitten we in ons appartement met een tweeling. Iedereen met kinderen kan zich wel indenken dat een slaapkamer met twee ledikantjes en een commode + kast vrij vol staat. Helaas gebeurt het nu ook dat een van onze meiden, die aan de kant van de deur slaapt, steeds het lichtknopje weet te vinden. Over 9 dagen worden ze 2, en dat is een leuke fase waarin ze vanalles aan het testen en uitproberen zijn. Zo testen ze inmiddels ook de mentale gezondheid van papa en mama :P. Negeren dat ze het licht heeft aangedaan is geen optie aangezien de andere helft van de tweeling er ook last van heeft.

Helaas kan ik dus niet veranderen dat ze bij het lichtknopje kan komen. Het uitzetten van de groep in de meterkast is helaas geen optie: onze kamer zit ook op die groep.

Ik zit dus te denken aan een soort lichtschakelaar die op afstand te bedienen is, en niet meer met een fysieke knop. Die ben ik nog niet tegengekomen. Daarnaast wil ik er niet teveel aan uitgeven omdat we hier nog maar 4,5 maand wonen.

Qua niveau ben ik niet enorm elektrotechnisch aangelegd, maar een schakelaar inbouwen lukt me nog wel.

Wie weet er iets slims :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De lamp er uit draaien als ze naar bed is?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:13:
Wij zitten met het volgende probleem:

We hebben nog zo'n 4,5 maand te gaan totdat we gaan verhuizen. Tot die tijd zitten we in ons appartement met een tweeling. Iedereen met kinderen kan zich wel indenken dat een slaapkamer met twee ledikantjes en een commode + kast vrij vol staat. Helaas gebeurt het nu ook dat een van onze meiden, die aan de kant van de deur slaapt, steeds het lichtknopje weet te vinden. Over 9 dagen worden ze 2, en dat is een leuke fase waarin ze vanalles aan het testen en uitproberen zijn. Zo testen ze inmiddels ook de mentale gezondheid van papa en mama :P. Negeren dat ze het licht heeft aangedaan is geen optie aangezien de andere helft van de tweeling er ook last van heeft.

Helaas kan ik dus niet veranderen dat ze bij het lichtknopje kan komen. Het uitzetten van de groep in de meterkast is helaas geen optie: onze kamer zit ook op die groep.

Ik zit dus te denken aan een soort lichtschakelaar die op afstand te bedienen is, en niet meer met een fysieke knop. Die ben ik nog niet tegengekomen. Daarnaast wil ik er niet teveel aan uitgeven omdat we hier nog maar 4,5 maand wonen.

Qua niveau ben ik niet enorm elektrotechnisch aangelegd, maar een schakelaar inbouwen lukt me nog wel.

Wie weet er iets slims :)
toon volledige bericht
Philips Hue lampje erin en die bedienen met bluetooth. De schakelaar doorlussen achter het stopcontact zodat er 24/7 spanning op staat.

Opgelost :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
Ducttape!

Licht uit, tape er over en klaar. Uit ervaring kan ik zeggen dat dan de lol er snel af is voor je dochter.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
Lampje eruit draaien. Dochter deed hetzelfde in haar eigen kamer en ik heb het lampje er gewoon uitgedraaid. Na een weekje was de lol er vanaf voor haar en nu doet ze het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:06
Een klik aan klik uit inbouwschakelaar inbouwen, blinde plaat erop en dan vervolgens een losse schakelaar op een hoge plek op de muur plakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Dat was snel. En briljant om de lamp er gewoon uit te draaien. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen |:(

Ik was de klikaanklikuit draadloze schakelaar nog niet tegengekomen. Althans, ik dacht dat je daarvoor gewoon weer een fysieke knop terugbouwde die op afstand te bedienen is. Die optie ga ik ook eens onderzoeken. Onze WCD zitten allemaal volgeduwd met kabels waardoor er weinig ruimte is om iets in te bouwen. Maar voor 30 euro wil ik het wel proberen.

Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:08
Ik zou gewoon de lamp er uit draaien en (tijdelijk) een andere lamp met een stekker gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Lamp eruit draaien inderdaad. Of, als je een hangende plafondlamp hebt, tussen het draad tussen het plafond en de lamp een schakelaar maken. Daar kunnen de kids niet bij, maar jullie als ouder wel. Scheelt gedoe met telkens het lampje er weer in draaien en is iets veiliger.

Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/87504/files/134385173/1500x1500x2/lamp-schakelaar-zwart-kleurig-kunststof.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij honden en katten schijnt de Pavlov reactie zelfs sterker te zijn als er soms een beloning volgt. Ik heb geen reden aan te nemen dat dit bij mensen anders is. Ergo, als het licht soms wel aangaat, versterk je de drang om op de knop te blijven drukken. Iets om over na te denken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Inderdaad. Lamp eruit draaien en tijdelijk even ergens een staande lamp neerzetten. Waarom jezelf voor die paar maanden meer moeite op je nek halen?

Die van ons is bijna 4. Daar werkt dat niet meer bij. Die gaat gewoon haar bed uit om het licht aan te doen, als ze dat wil. Dat ebt vanzelf weer weg. Nu ze doorheeft dat er 's nachts niemand meer regaeert als ze het licht aandoet, is ze ermee gestopt. Blijkbaar was ze het zat dat ze dan zelf het bed weer uit moest om het licht weer uit te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Ja, ik zou er dus ook niet op reageren als er niet ook nog een ander kindje in de slaapkamer zou liggen. Ze valt zelf namelijk wel weer in slaap met het licht uit. Maar de ander heeft er last van.

Gek genoeg worden ze vrijwel nooit wakker van elkaar als ze krijsen van het huilen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06
Herkenbaar, hier ook een tweeling. God wat ben ik blij dat ze nu beide een eigen kamer hebben ;)

Maar idd eerst simpel beginnen en het peertje eruit draaien. Dan is de lol er vrij snel af. Onze jongens doen nu alleen het licht nog aan als ze echt iets 'zoeken' (doekje, knuffel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 18:44
Philips hue is al genoemd, je kan de reactie instellen wat hij doet bij inschakelen stroom, dus als je aan de knop zit, doet hij niets... en je plakt de bediening ergens waar ze niet makkelijk bij kunnen vanuit bed :-)

[ Voor 0% gewijzigd door MacIsCool op 21-10-2020 10:13 . Reden: spelfouten eruit gehaald ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
Ik zou er gewoon ouderwets plakband op plakken

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:33
Meeste oplossingen zijn al genoemd en de lamp er tijdelijk even uitdraaien lijkt me de beste oplossing om het af te leren. Toch nog een kleine aanvulling:

Bij klik aan klik uit zijn ook gewoon peertjes te krijgen die net zoals hue-lampen kunnen aangestuurd worden, dus zonder ontvanger in de contactdoos.
https://klikaanklikuit.nl/product/dimbare-ledlamp-e27-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30

SuBBaSS

-has Ryzen

Of je koopt voor weinig bij de action een led-peer die je via een app kunt bedienen.
Kan ze nog steeds wel bij de schakelaar maar als je de lamp in de app uit hebt blijft hij dat ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:34
Kan je de kinderen niet van bed laten wisselen en hopen dat de andere het lichtknopje minder interessant vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
SuBBaSS schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:39:
Of je koopt voor weinig bij de action een led-peer die je via een app kunt bedienen.
Kan ze nog steeds wel bij de schakelaar maar als je de lamp in de app uit hebt blijft hij dat ook.
Dit inderdaad. Kosten geloof ik 4 euro 8)7

Kunt daarmee ook het licht behoorlijk "dimmen" later dus in te zetten als nachtlampje oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:52
Pas op als je de lamp eruit draait, dat je wel een 230V wissel spanning op de lampsocket hebt staan. Afplakken met een degelijke ducktape is dus echt wel aan te bevelen om electrocutie te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:45:
Ja, ik zou er dus ook niet op reageren als er niet ook nog een ander kindje in de slaapkamer zou liggen. Ze valt zelf namelijk wel weer in slaap met het licht uit. Maar de ander heeft er last van.

Gek genoeg worden ze vrijwel nooit wakker van elkaar als ze krijsen van het huilen :P
Als die ander er last van heeft doet die toch gewoon het licht uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Ben ik enige die zo'n wifi lamp de handigste optie vind?
Dan heb je geen gedoe met eruit draaien of vastplakken etc.

En als ze oud zijn, zijn de lampen nog steeds nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
Hue lamp pakken, in de app uitzetten en dan bij die lamp instellen in de app dat als er weer stroom op komt hij de laatste instelling weer pakt (oftwel, laatste keer stond ie uit, dus nu met stroom erop is ook standaard uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Hebben ze een nachtlampje? Een van onze tweeling (bijna 2j) heeft ook soms moeite terug in slaap te vallen als het helemaal donker is, nachtlampje scheelde veel. Vooral eentje wat niet teveel licht heeft en ze zelf kunnen inschakelen, dan maken ze mekaar idd niet wakker. En wellicht haalt dat de nood weg om het grote licht in te schakelen.
Wellicht gaan ze binnenkort ook mekaar corrigeren, murmelt de ene "licht uit" in hun eigen taaltje tot de ander luistert :z

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 21-10-2020 12:40 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

With all due respect: waar is de "nee, mag niet" gebleven? Kan me voorstellen dat je dat nog best een paar keer moet zeggen tegen een kind van (bijna) 2 maar om hier nou een technische oplossing te gaan zoeken...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:43:
With all due respect: waar is de "nee, mag niet" gebleven? Kan me voorstellen dat je dat nog best een paar keer moet zeggen tegen een kind van bijna 2 maar om hier nou een technische oplossing te gaan zoeken...
Mijn oudste van bijna 4 heeft altijd bijzonder goed geluisterd.
1x nee zeggen was genoeg.

Maar mijn jongste van 1 jaar en 3 maanden, kun je 200x nee tegen zeggen en dan probeert ze het gewoon nog een keer om te kijken of het dan wel mag.
Die gaat over een half jaar echt niet ineens wel luisteren.

Als ik het vergelijk met haar oom (oma zegt dat ze precies op mijn vrouw haar broer lijkt) heeft dat toch wel 16-20 jaar geduurd.

Maar merk nu dus dat ik bij de jongste echt altijd consequent moet zijn (en mijn vrouw ook) en dat zijn we niet gewend van de oudste.

Heb me er uiteindelijk wel bij neergelegd dat de viltjes niet op tafel maar op de grond liggen. :X
En dat de afstandsbediening altijd op minimaal een meter hoogte moet liggen.
En we geen kaarsenhouders op de salontafel moeten laten staan.

@Tjebakka
Heb je ze al eens gewisseld van bedje?
Misschien dat dat een oplossing is.
Mogelijk het wisselen van een commode/kast met het ledikant?

En de meest simpele tijdelijke oplossing als bovenstaande niet werkt, gewoon een plaat hout tussen het ledikant en de muur met het lichtknopje zetten, plaat met een balkje uitvullen zodat jij er vanaf de deur met je hand wel tussen kan om het knopje te bedienen.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 21-10-2020 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

FRANQ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:04:
Maar mijn jongste van 1 jaar en 3 maanden, kun je 200x nee tegen zeggen en dan probeert ze het gewoon nog een keer om te kijken of het dan wel mag.
Dat zal dan wel aan 't verschil in stijl van opvoeden liggen maar bij mij flik je iets niet 200x. Tuurlijk kom je er een paar keer mee weg, zéker als je nog zó jong bent, maar daarna zijn er consequenties. En helpen die consequenties niet dan volgen er zwaardere consequenties, net zo lang tot je wél luistert.
Moet jij eens opletten :P
Maar merk nu dus dat ik bij de jongste echt altijd consequent moet zijn (en mijn vrouw ook) en dat zijn we niet gewend van de oudste.
Dat kan, alle kinderen zijn anders. Maar jij bent de ouder en jij zult moeten doen wat nodig is om je kroost bij te brengen dat ze hebben te luisteren. Gaat 't niet goedschiks, dan maar 'kwaadschiks' (en ik heb 't hier niet over een pak rammel ofzo (hoewel ik zélf wel nog uit deze tijd kom :P )).
Heb me er uiteindelijk wel bij neergelegd dat de viltjes niet op tafel maar op de grond liggen. :X
8)7 Ik kan daar écht niet bij. Het signaal dat je daarmee uitzendt is dat 't dus maar ok is. Maar goed, wederom, verschil in (stijl van) opvoeding. To each his own, whatever works for you ;)

Maar goed, ik wil er verder ook geen pedagogisch topic van maken ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 21-10-2020 13:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:43:
With all due respect: waar is de "nee, mag niet" gebleven? Kan me voorstellen dat je dat nog best een paar keer moet zeggen tegen een kind van (bijna) 2 maar om hier nou een technische oplossing te gaan zoeken...
Lol, heb je zelf kinderen? Alsof een kind van nog geen 2 al snapt wat consequenties zijn. Ze weet heus wel dat het niet mag. En daarom is het juist zo leuk. Wat zou ik midden in de nacht ook voor 'straf' moeten geven?

@FRANQ helaas is omwisselen geen succes want de ander doet het ook :)

Anyway. Ik heb het lampje er uit. En alhoewel ik nog 50x klik-klik-klik heb gehoord was de lol er daarna wel af.

[ Voor 35% gewijzigd door Tjebakka op 21-10-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:28

Weet je wel zeker dat het een kind is en niet toevallig een kat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
ik zou toch zorgen dat ze totaal niet bij de schakelaar kan komen.. los van het uitdraaien van de lamp zijn die kinderhandjes behoorlijk inventief. jou zou niet willen dat ze de knoppen van de schakelaar af trekt en bij de kale bedrading komt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

2 ;) Inmiddels (bijna) 12 en 14 jaar. Maar ook een broer en zus met 2, bijna 4, kleintjes van rond diezelfde leeftijd (0 t/m 3). En genoeg mensen om ons heen met diezelfde ukkies.
Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:25:
Alsof een kind van nog geen 2 al snapt wat consequenties zijn.
Dat ze het woord niet kennen of het niet kunnen spellen betekent niet dat ze niet weten wat consequenties zijn. Als je onder de stromende douche gaat staan word je nat. Dat snappen ze héél goed. Kom je aan de lichtschakelaar dan wordt papa/mama boos.
Ze weet heus wel dat het niet mag. En daarom is het juist zo leuk. Wat zou ik midden in de nacht ook voor 'straf' moeten geven?
Pak een knuffel weg, zet ze in de hoek, mopper tegen ze, weet-ik-veel. Een diepe zucht, de lamp uitdoen en weer weggaan is in ieder geval het laatste wat ik zou doen als je al 4x eerder bent geweest.

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 21-10-2020 15:00 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

2 ;) Inmiddels (bijna) 12 en 14 jaar. Maar ook een broer en zus met 2, bijna 4, kleintjes van rond diezelfde leeftijd (0 t/m 3). En genoeg mensen om ons heen met diezelfde ukkies.

[...]

Dat ze het woord niet kennen of het niet kunnen spellen betekent niet dat ze niet weten wat consequenties zijn. Als je onder de stromende douche gaat staan word je nat. Dat snappen ze héél goed. Kom je aan de lichtschakelaar dan wordt papa/mama boos.

[...]

Pak een knuffel weg, zet ze in de hoek, mopper tegen ze, weet-ik-veel. Een diepe zucht, de lamp uitdoen en weer weggaan is in ieder geval het laatste wat ik zou doen als je al 4x eerder bent geweest.
toon volledige bericht
Leuk, van die ouders die dan boos worden omdat een kind van 2 gedrag vertoont wat bij zijn of haar leeftijd hoort 8)7

Bij deze leeftijd horen consequent zijn, alles 100 keer herhalen en engelengeduld hebben. Boos worden hoort daar niet bij.
hajee999 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:31:
ik zou toch zorgen dat ze totaal niet bij de schakelaar kan komen.. los van het uitdraaien van de lamp zijn die kinderhandjes behoorlijk inventief. jou zou niet willen dat ze de knoppen van de schakelaar af trekt en bij de kale bedrading komt...
Mwoah, die schakelaar krijgt een kind met z'n blote handjes er niet af hoor. Daar ben ik niet bang voor.

[ Voor 24% gewijzigd door Tjebakka op 21-10-2020 14:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Leuk, van die ouders die dan boos worden omdat een kind van 2 gedrag vertoont wat bij zijn of haar leeftijd hoort 8)7
Nee, lekker hun gang laten gaan 8)7

Maar nogmaals: doe wat je zelf goed dunkt. Niet mijn kroost ;) d:)b
Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:55:
Bij deze leeftijd horen consequent zijn, alles 100 keer herhalen en engelengeduld hebben. Boos worden hoort daar niet bij.
Ik heb 't niet over 'lopen uitkafferen midden in de nacht'-boos worden of uit je plaat gaan tegen ze. Ik heb 't over "niet-geamuseerd-zijn" als die term je beter ligt. Komaan zeg, je mag best 'boos' worden op een kind van 2.

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 21-10-2020 15:00 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43

HugoBoss1985

Xenotech

RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Ik heb geen kinderen, maar ik wil toch even laten weten dat ik het met je eens ben.
Ga je constant de omgeving aanpassen aan het gedrag of het gedrag aanpassen aan de omgeving ;)
Op een gegeven (bepaalde leeftijd?) moment zul je, volgens mij, toch echt het laatste moeten gaan doen.

@Tjebakka Boos worden hoeft natuurlijk niet gelijk, maar corrigeren kan toch wel?

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Ik heb geen kinderen, maar ik wil toch even laten weten dat ik het met je eens ben.
Ga je constant de omgeving aanpassen aan het gedrag of het gedrag aanpassen aan de omgeving ;)

@Tjebakka Boos worden hoeft natuurlijk niet gelijk, maar corrigeren kan toch wel?
Ik zeg toch ook nergens dat ik niet ingrijp en ze maar gewoon hun gang laat gaan? Ik corrigeer in de zin van:

Lichtje uit, ga maar liggen. Ga maar slapen. En dat dan een paar keer per nacht. Over het algemeen slapen ze prima door trouwens. Ze zitten nu alleen even in een fase dat er weer kiezen door komen, en dan slapen ze niet meer zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:13:
Helaas gebeurt het nu ook dat een van onze meiden, die aan de kant van de deur slaapt, steeds het lichtknopje weet te vinden.
Wisselen van bed?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:00:
Lichtje uit, ga maar liggen. Ga maar slapen. En dat dan een paar keer per nacht
  1. Lichtje uit, ga maar liggen. Ga maar slapen.
  2. Lichtje uit, niet meer doen. Ga maar slapen.
  3. Lichtje uit, nu is 't niet meer leuk. Welterusten.
  4. Lichtje uit, nu is 't afgelopen.
  5. Lichtje uit, laatste keer
  6. Lichtje uit. <Consequentie die bij jouw kind en situatie past / werkt>
2e nacht:
  1. Lichtje uit, wat hadden we gisteren afgesproken? Ga maar slapen.
  2. Lichtje uit, klaar nu.
  3. Lichtje uit, nu is 't afgelopen.
  4. Lichtje uit. <Consequentie die bij jouw kind en situatie past / werkt>
En dat eventueel nog een paar avonden maar eind van de week is 't over met de pret.

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 21-10-2020 15:05 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:44

ST10©DE

Dus.............

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Op een gegeven (bepaalde leeftijd?) moment zul je, volgens mij, toch echt het laatste moeten gaan doen.

Haha ja. Analoog zou je kunnen zeggen dat als je kinderen steeds de klas uitgestuurd worden, de school de leraar moet vervangen omdat ze dan niet meer de klas uitgestuurd worden......

Maar je hebt gelijk, het gedrag aanpassen aan de omgeving lijkt me beter. Al weet ik uit ervaring met drie kinderen dat het erg moeilijk is en per kind enorm anders kan zijn. Onze oudste kon op een gegeven moment zichzelf al straf gegeven toen hij drie was als we zeiden :"nou (naam kind), wat denk je dat papa en mama hiervan vinden". De jongste twee zijn een stuk eigenwijzer en moeten we veel meer energie in steken.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
Jullie denken volgens mij allemaal veel te moeilijk!

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Zwangsjacke_Leinen01_2002-01-09.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:03:
[...]
  1. Lichtje uit, ga maar liggen. Ga maar slapen.
  2. Lichtje uit, niet meer doen. Ga maar slapen.
  3. Lichtje uit, nu is 't niet meer leuk. Welterusten.
  4. Lichtje uit, nu is 't afgelopen.
  5. Lichtje uit, laatste keer
  6. Lichtje uit. <Consequentie die bij jouw kind en situatie past / werkt>
2e nacht:
  1. Lichtje uit, wat hadden we gisteren afgesproken? Ga maar slapen.
  2. Lichtje uit, klaar nu.
  3. Lichtje uit, nu is 't afgelopen.
  4. Lichtje uit. <Consequentie die bij jouw kind en situatie past / werkt>
En dat eventueel nog een paar avonden maar eind van de week is 't over met de pret.
toon volledige bericht
Dat dus, en ja de stap van de Consequentie zal ook betreden worden en dan het belangrijk om consequent in de consequenties te zijn

Pak je rust!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Helaas is leeftijd rond de 2 en tweeling (dat versterkt onderzoeksgedrag, en ze kunnen plots verdomd goed samenwerken) een keuze:
- frustreer je omdat je kind geen afgericht hondje is, ga harder en harder straffen tot je kind geen kind meer is. Ze kunnen hun impulsen nog niet sturen (ik zie bij de mijne, bijna 2j, nu in hun gedrag tonen dat ze weten dat ze iets fout gaan doen. Maar ze kunnen dat nog niet stoppen/inhouden).
- heb geduld, blijf dingen 1000 keer zeggen. Zorg dat consequenties aangepast zijn aan leeftijd, aan 2 jaar is dat bijvoorbeeld weghalen van lichtschakelaar, desnoods 100 keer na elkaar. Nu leren ze wat mag en niet mag, later pas kunnen ze zich ernaar gedragen.
==> ik denk dat het licht uitdraaien een goeie optie is, hun natuurlijke drang naar onderzoeken en testen (werkt de lichtschakelaar nog altijd) wordt nog steeds vervuld (nee, als pa en ma het beu zijn en 20 keer gefrustreerd aan mijn bed stonden werkt het licht niet meer).

Als ze rond de 3 jaar zijn (leeftijd dat ze doorgaans naar school gaan), dan pas beginnen ze in staat te zijn om in te zien wat mag en niet mag, en er zich naar te gedragen.

Uiteraard is er geen vrijgeleide om ze maar te laten doen wat ze willen, je kan/moet hun gedrag wel de goeie kant op sturen; gevaarlijke situaties afblokken.

@HugoBoss1985 Als je niet bereid bent de omgeving aan te passen aan kinderen (we hebben het over kinderen van 2 jaar hier), hou je het beter zonder kinderen. In meer of mindere mate, moet je nu eenmaal aanpassingen doen (hoe kleiner, hoe meer aanpassingen). Een kind van 2 laat je niet zomaar de straat oplopen, dus zorg je dat de tuin afgesloten is als ze buiten spelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43

HugoBoss1985

Xenotech

naftebakje schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:20:
Helaas is leeftijd rond de 2 en tweeling (dat versterkt onderzoeksgedrag, en ze kunnen plots verdomd goed samenwerken) een keuze:
- frustreer je omdat je kind geen afgericht hondje is, ga harder en harder straffen tot je kind geen kind meer is. Ze kunnen hun impulsen nog niet sturen (ik zie bij de mijne, bijna 2j, nu in hun gedrag tonen dat ze weten dat ze iets fout gaan doen. Maar ze kunnen dat nog niet stoppen/inhouden).
- heb geduld, blijf dingen 1000 keer zeggen. Zorg dat consequenties aangepast zijn aan leeftijd, aan 2 jaar is dat bijvoorbeeld weghalen van lichtschakelaar, desnoods 100 keer na elkaar. Nu leren ze wat mag en niet mag, later pas kunnen ze zich ernaar gedragen.
==> ik denk dat het licht uitdraaien een goeie optie is, hun natuurlijke drang naar onderzoeken en testen (werkt de lichtschakelaar nog altijd) wordt nog steeds vervuld (nee, als pa en ma het beu zijn en 20 keer gefrustreerd aan mijn bed stonden werkt het licht niet meer).

Als ze rond de 3 jaar zijn (leeftijd dat ze doorgaans naar school gaan), dan pas beginnen ze in staat te zijn om in te zien wat mag en niet mag, en er zich naar te gedragen.

Uiteraard is er geen vrijgeleide om ze maar te laten doen wat ze willen, je kan/moet hun gedrag wel de goeie kant op sturen; gevaarlijke situaties afblokken.

@HugoBoss1985 Als je niet bereid bent de omgeving aan te passen aan kinderen (we hebben het over kinderen van 2 jaar hier), hou je het beter zonder kinderen. In meer of mindere mate, moet je nu eenmaal aanpassingen doen (hoe kleiner, hoe meer aanpassingen). Een kind van 2 laat je niet zomaar de straat oplopen, dus zorg je dat de tuin afgesloten is als ze buiten spelen.
toon volledige bericht
Ten eerste... ik heb (voorlopig) geen kinderwens, dus dat hou ik inderdaad beter zo :)
En ik zou wel bereid zijn om de omgeving aan te passen aan de kinderen... maar dit lijkt mij (géén expert, niet in verdiept) al een goed moment om dat juist NIET te doen en proberen eerst de kinderen zich aan te laten passen.

Ik begrijp donders goed dat je bepaalde aanpassing zult moeten doen, logisch gebeuren.
Daarom zei ik tussenhaakjes "op een gegeven (bepaalde leeftijd) moment".
Ik ben het nog steeds @RobIII eens, zie ook zijn laatste reactie met methode.

@ST10©DE Of je kind op een andere school doen :+

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Hier hetzelfde gehad. Ze bleef de lamp maar aandoen ondanks dat we ongeveer hetzelfde deden als stappenplan van @RobIII. Dus uiteindelijk maar de lamp eruit gedraaid.
Zo'n aanpak klinkt leuk op papier, maar als je al nachtenlang bezig bent en daardoor niet genoeg slaap krijgt dan is het het ook gewoon niet meer waard. Opvoeden is goed, maar ik kies liever momenten waarop ik wel uitgerust ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:20:

toon volledige bericht
Amen. Dat eerste heet trouwens het Twin Escalation Syndrome (TES).

"The condition is defined by the tendency of multiples to copy and intensify the behavior of the other"
HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

En ik zou wel bereid zijn om de omgeving aan te passen aan de kinderen... maar dit lijkt mij (géén expert, niet in verdiept) al een goed moment om dat juist NIET te doen en proberen eerst de kinderen zich aan te laten passen.
Dat werkt op deze leeftijd dus nog niet zo goed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 21-10-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Shelly 1 erin. Klaar.
Let op dat je mogelijk een nul-draad moet trekken. (als je dat niet ziet zitten, en een dimbare lamp hebt kun je ook de Shelly dimmer 2 gebruiken. Die heeft geen 0 nodig)

[ Voor 101% gewijzigd door Meester_J op 21-10-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:07
[...]

Lol, heb je zelf kinderen? Alsof een kind van nog geen 2 al snapt wat consequenties zijn. Ze weet heus wel dat het niet mag. En daarom is het juist zo leuk. Wat zou ik midden in de nacht ook voor 'straf' moeten geven?
Ik zou na "lampje aan" zorgen dat "lampje uit" niet meer werkt. Maar ja, ik ben sowieso tegendraads. En dat is niet na 20 jaar gestopt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:44

ST10©DE

Dus.............

Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Amen.

[...]

Daar geloof ik niet in. Zodra onze kinderen konden kruipen gingen ze allemaal, zonder uitzondering de schuifdeuren van de buffetkast openen en aan de versterker zitten. Dit hebben we bij alledrie heel snel afgeleerd. Op een nog jongere leeftijd dus.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Vihaio schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:55:
Kan je de kinderen niet van bed laten wisselen en hopen dat de andere het lichtknopje minder interessant vindt?
Bij een tweeling weet je nooit zeker of je dat af en toe al doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:01
Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Amen.

[...]

Of dat werkt ligt ook zeker deels aan de kinderen, en als je puur kijkt naar of het kind 'oorzaak/ gevolg' trekkingen kan doen, dan klopt het dat kinderen van 2 dat wellicht niet kunnen, maar die leren wel na een paar keer dat iets niet mag. (zelf vader van 2)
De 'geleerden' zeggen altijd dat kinderen dingen niet snappen, maar er zijn legio voorbeelden waarbij ze toch enige vorm van begrip hebben rondom oorzaak/ gevolg (al dan niet volledig bewust).
men zegt ook niet voor niets dat vanaf ong 1,5 a 2 jaar je kan starten met zindelijkheidstraining, kinderen worden zich 'bewust' van de aandrang en kunnen op basis daarvan actie ondernemen, hetzij:
- aangeven dat ze moeten plassen in het eigen baby/ kindertaaltje
- naar het potje lopen

De opmerking die eerder werd gemaakt (geen zin om terug te zoeken wie) over dat het kind lijkt te weten dat iets niet mag (kijkt om zich heen, of kijkt papa/ mama ontdeugend aan), doet ook wel degelijk vermoeden (bevestigen) dat er wel degelijk een stukje begrip is. Wellicht kan het kind zich nog niet inhouden, dat zal zeer zeker per kind verschillen, maar over het algemeen geldt wel: consequent zijn is de beste oplossing (op lange termijn). En als je de lamp eruit draait, heb jij er geen last van, heeft het andere kind er geen last van, maar mag het kind wel met de lichtknop spelen en dat is dus niet consequent.

Onze jongste (nu 3,5) heeft het lang volgehouden, tot ong. 2,5 jaar om elke keer opnieuw met lampenknoppen te spelen (meestal maar een enkele keer per dag, soms dagen niet) maar heeft daarom ook in totaliteit best veel voor de muur gezeten. In het begin dagelijks 1 (of enkele) keren voor de muur gezeten, en na een week of 1,5 / 2 sloeg dat af en toe dagen over, zo merk je wel verbetering en is het ook beter vol te houden.

Daarbij wil ik ook gezegd hebben dat nachtrust ook echt wel wat met je doet, zeker onderbroken nachten en dat ik ook echt wel kan begrijpen dat je er aan toe bent gewoon lekker nachten door te kunnen slapen, zonder (over)vermoeidheid is opvoeden een stuk gemakkelijker vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:25
Meester_J schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:45:
Shelly 1 erin. Klaar.
Let op dat je mogelijk een nul-draad moet trekken. (als je dat niet ziet zitten, en een dimbare lamp hebt kun je ook de Shelly dimmer 2 gebruiken. Die heeft geen 0 nodig)
Tegenwoordig is er een shelly die zonder nuldraad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tjebakka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:24:
Dat was snel. En briljant om de lamp er gewoon uit te draaien. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen |:(
Niet altijd een even goed idee. Bij te weinig losdraaien kun je een verbinding krijgen die staat te knetteren. Lamp kan *uit* zijn maar na een halve minuut buigt het contact onder de fitting weer terug en opeens kan de 230 weer overspringen, maar nu met enorme weerstand en hitte ontwikkeling tot gevolg.

Zal bij LED lampjes wel niet zo'n voort lopen, maar als je dat met een 100W halogeenlamp doet kun je serieuze problemen krijgen. De LED lamp zal wel eerder kaduuk gaan gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
redfox314 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Tegenwoordig is er een shelly die zonder nuldraad kan.
Waardoor je lamp altijd gloeit, hoera 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gewoon kleinste lampje erin draaien wat je kunt vinden. Rood licht is nog beter. Dan levert de lamp minder licht, en is de “kick” van het aandoen minder voor het ene kind, en is de kans kleiner dat het andere kind daardoor niet kan slapen. En als ze het licht aandoet omdat ze het totale donker eng vindt (geen idee in welke fase ze zit) dan heeft ze nog steeds dat licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

+1 voor tucht en orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
downtime schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:41:
Gewoon kleinste lampje erin draaien wat je kunt vinden. Rood licht is nog beter. Dan levert de lamp minder licht, en is de “kick” van het aandoen minder voor het ene kind, en is de kans kleiner dat het andere kind daardoor niet kan slapen. En als ze het licht aandoet omdat ze het totale donker eng vindt (geen idee in welke fase ze zit) dan heeft ze nog steeds dat licht.
Rood is niet per definitie minder. Maar bij LED in ieder geval wel minder lumen per Watt, hehe. Rood licht vernaggeld je nachtzicht ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De crux is simpelweg dat ze het knopje niet in kunnen drukken.
Ik zou zelf een dimmer proberen. Draaien met zo'n ding gaat prima, maar onder het aan en uit zetten zit een veer en die kan best zwaar zijn voor een peuter van 2. Die van ons kreeg de dimmer op onze slaapkamer iig niet fatsoenlijk aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Niet altijd een even goed idee. Bij te weinig losdraaien kun je een verbinding krijgen die staat te knetteren. Lamp kan *uit* zijn maar na een halve minuut buigt het contact onder de fitting weer terug en opeens kan de 230 weer overspringen, maar nu met enorme weerstand en hitte ontwikkeling tot gevolg.

Zal bij LED lampjes wel niet zo'n voort lopen, maar als je dat met een 100W halogeenlamp doet kun je serieuze problemen krijgen. De LED lamp zal wel eerder kaduuk gaan gok ik.
Er uit, niet er half uit of los lijkt me het meest verstandig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 22:43
12volt óp de schakelaar? :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Voel je niks van tenzij je er direct met je tong aan likt. Je kunt gewoon met een droge vinger sluiting maken op een 12V bron en je voelt... niks. De tong is trouwens gewoon een laadindicator voor 9V blokjes. Ik proef feilloos het verschil tussen 'volle' en 'lege' 9V blokjes. :)

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
RobIII schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Dat zal dan wel aan 't verschil in stijl van opvoeden liggen maar bij mij flik je iets niet 200x. Tuurlijk kom je er een paar keer mee weg, zéker als je nog zó jong bent, maar daarna zijn er consequenties. En helpen die consequenties niet dan volgen er zwaardere consequenties, net zo lang tot je wél luistert.

[...]

Moet jij eens opletten :P

[...]

Dat kan, alle kinderen zijn anders. Maar jij bent de ouder en jij zult moeten doen wat nodig is om je kroost bij te brengen dat ze hebben te luisteren. Gaat 't niet goedschiks, dan maar 'kwaadschiks' (en ik heb 't hier niet over een pak rammel ofzo (hoewel ik zélf wel nog uit deze tijd kom :P )).

[...]

8)7 Ik kan daar écht niet bij. Het signaal dat je daarmee uitzendt is dat 't dus maar ok is. Maar goed, wederom, verschil in (stijl van) opvoeding. To each his own, whatever works for you ;)

Maar goed, ik wil er verder ook geen pedagogisch topic van maken ofzo.
toon volledige bericht
Mijn dochter van nu zeven wist toen ze nog geen twee was, precies wanneer ze te ver gegaan was en dat ik dat niet kon waarderen, en deed ze het dus niet na twee keer de consequenties te hebben gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

[...]

Mijn oudste van bijna 4 heeft altijd bijzonder goed geluisterd.
1x nee zeggen was genoeg.

(ik ben opgegroeid in Vlaanderen) Goh, ooit gehoord van kletsen? Kletsen op de blote poep? De pollepel? De slets van mama?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Snake schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:08:
[...]

(ik ben opgegroeid in Vlaanderen) Goh, ooit gehoord van kletsen? Kletsen op de blote poep? De pollepel? De slets van mama?
Als je kinderen van 2 fysiek moet aanpakken ben je een idioot die kinderen niet waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is inderdaad redelijk achterhaald... Gelukkig denken we daar tegenwoordig anders over..

Ik vraag me ook af wat de consequenties zijn die mensen hier noemen.. En bevind je je dan niet op een hellend vlak? Want als ze het wegnemen van die knuffel nou niet boeiend vinden? Hoe ver ga je?

Ik heb niet zoveel met consequenties op 2-3/jarige leeftijd (en ja, ik heb een dochter in die categorie).. Meestal ben je dan meteen van het andere kamp ("praten"), maar daar heb ik overigens ook niks mee. Eindeloos leuteren/praten met een kind van die leeftijd, dat werkt namelijk ook niet..

Onze dochter deed hetzelfde (licht) en kwam ook uit haar kamer midden in de nacht. We hebben een week bij het naar bed gaan het lampje eruit gedraaid 's avonds de deur op slot gedaan. Daarna was het niet meer leuk en was het klaar en het knopje en de deur zijn ineens niet meer interessant...

Ik geloof dan ook dat Pavlov/conditionering op deze leeftijd veel effectiever is dan straffen/consequenties of praten... Dat eerste snappen ze nog niet helemaal en als ze het al snappen leer je daarmee aan dat ze moeten buigen voor iemand die meer macht heeft (wat ook niet helemaal okay is). En praten is mij te geiten-wollen-sokken..

Niet dat onze dochter alles mag hoor, zeker niet.. Maar in het openbaar of bij vrienden/familie is ze natuurlijk poeslief ;)
fastedje schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:25:
Pas op als je de lamp eruit draait, dat je wel een 230V wissel spanning op de lampsocket hebt staan. Afplakken met een degelijke ducktape is dus echt wel aan te bevelen om electrocutie te voorkomen
Hoe is dit anders dan een kapot lampje wisselen?

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 22-10-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 22:43
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:39:
[...]

Als je kinderen van 2 fysiek moet aanpakken ben je een idioot die kinderen niet waard is.
Er is een verschil tussen je kind 'fysiek aanpakken' en een keer goed laten schrikken. Als je na 200x nee zeggen nog steeds met het probleem aan het worstelen bent, ben je dan geen idioot? Het kind leert dan alsnog z'n grenzen niet, dat levert later hele vervelende volwassenen op.

Ik heb drie keer een tik gehad van m'n vader als kind (niet overdreven hard, maar gewoon ff zo pats op het achterhoofd). Ik weet de oorzaken nog precies. Goede leermomenten zijn dat.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

EvaluationCopy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:54:
[...]

Er is een verschil tussen je kind 'fysiek aanpakken' en een keer goed laten schrikken. Als je na 200x nee zeggen nog steeds met het probleem aan het worstelen bent, ben je dan geen idioot? Het kind leert dan alsnog z'n grenzen niet, dat levert later hele vervelende volwassenen op.

Ik heb drie keer een tik gehad van m'n vader als kind (niet overdreven hard, maar gewoon ff zo pats op het achterhoofd). Ik weet de oorzaken nog precies. Goede leermomenten zijn dat.
Ieder z'n mening, je hoeft het niet met de mijne eens te zijn. Ik vind iedere fysieke aanpak bij kinderen een teken van zwakte van de ouders. Verklaarbaar of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
-- Einde discussie vanaf hier --

Lampje er (volledig) uitgedraaid en ze sliepen tot 7:45 door. Gister bij het middagslaapje al gedaan en toen had ze snel genoeg door dat de lamp niet meer werkte. Er viel dus niets meer te halen voor d'r.

[ Voor 42% gewijzigd door Tjebakka op 22-10-2020 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

FreakNL schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:46:
Want als ze het wegnemen van die knuffel nou niet boeiend vinden?
Nou, ja, als dat al niet werkt, ja, dan ben je totaal reddeloos verloren inderdaad. Geef het maar op. Gooi de handdoek maar in de ring. Je hebt je best gedaan. Haal je schouders maar op. Niets aan te doen. Reddeloos. Onopvoedbaar.

Het is aan jou, de ouder, om uit te zoeken wat dan wél werkt. Geen verhaaltje voor 't naar bed gaan, geen toetje, in de hoek/tegen de muur, op het krukje, niet naar de schaapjes in de wei, geen brood aan de eendjes mogen geven maar 't broer/zuslief laten doen... verzin gewoon iets wat op dat moment, in die situatie voor jouw kind werkt. En het spreekwoord "een tik op de vingers krijgen" komt ook niet uit de lucht vallen. Je hoeft je kind echt niet binnenstebuiten te meppen of blauwe plekken achter te laten als ze een koekje uit de trommel pakken als ze er niet netjes om gevraagd hebben; dat heeft niemand nergens beweerd hier. Maar die eeuwige pappen-en-nathouden aanpak van sommige mensen komt me vierkant de keel uit. We durven verdorie onze kinderen nog niet meer aan te pakken en op te voeden. "Nee, Jantje, dat mag niet <insert compleet relaas van 10 minuten waar Jantje niets van snapt>" - ad nauseum. Nog niet misschien.

Again, doe wat jou goeddunkt. Jouw kind, jouw opvoeding. Maar wil je kinderen die later steeds slechter luisteren, "moeilijk opvoedbaar" zijn en straks "gewoon" een "aangeboren" probleem hebben met autoriteit ("want zo is ons Jantje nou eenmaal") dan moet je vooral zo opvoeden IMHO. Het ene kind is het andere niet en het ene kind heeft een 'zwaardere' aanpak nodig dan 't andere, het ene is hardleerser dan 't andere (bij ons ook), maar dat is dan aan jou om uit te vogelen wat wél werkt. Heb je daar geen zin in, is je dat teveel werk of moeite, dán moet je je eens gaan afvragen of kinderen wel een goede keus waren (@Anoniem: 224360 ).

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 22-10-2020 08:55 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Bob Popcorn

Plop!

RobIII schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Nou, ja, als dat al niet werkt, ja, dan ben je totaal reddeloos verloren inderdaad. Geef het maar op. Gooi de handdoek maar in de ring. Je hebt je best gedaan. Haal je schouders maar op. Niets aan te doen. Reddeloos. Onopvoedbaar.

Het is aan jou, de ouder, om uit te zoeken wat dan wél werkt. Geen verhaaltje voor 't naar bed gaan, geen toetje, in de hoek/tegen de muur, op het krukje, niet naar de schaapjes in de wei, geen brood aan de eendjes mogen geven maar 't broer/zuslief laten doen... verzin gewoon iets wat op dat moment, in die situatie voor jouw kind werkt. En het spreekwoord "een tik op de vingers krijgen" komt ook niet uit de lucht vallen. Je hoeft je kind echt niet binnenstebuiten te meppen of blauwe plekken achter te laten als ze een koekje uit de trommel pakken als ze er niet netjes om gevraagd hebben; dat heeft niemand nergens beweerd hier. Maar die eeuwige pappen-en-nathouden aanpak van sommige mensen komt me vierkant de keel uit. We durven verdorie onze kinderen nog niet meer aan te pakken en op te voeden. "Nee, Jantje, dat mag niet <insert compleet relaas van 10 minuten waar Jantje niets van snapt>" - ad nauseum. Nog niet misschien.

Again, doe wat jou goeddunkt. Jouw kind, jouw opvoeding. Maar wil je kinderen die later steeds slechter niet luisteren, "moeilijk opvoedbaar" zijn en straks "gewoon" een "aangeboren" probleem hebben met autoriteit ("want zo is ons Jantje nou eenmaal") dan moet je vooral zo opvoeden IMHO. Het ene kind is het andere niet en het ene kind heeft een 'zwaardere' aanpak nodig dan 't andere, het ene is hardleerser dan 't andere (bij ons ook), maar dat is dan aan jou om uit te vogelen wat wél werkt. Heb je daar geen zin in, is je dat teveel werk of moeite, dán moet je je eens gaan afvragen of kinderen wel een goede keus waren (@Anoniem: 224360 ).
toon volledige bericht
Jij ging er toch geen opvoedtopic van maken zei je zelf, kampioen opvoeden? Doe het dan ook niet.

Einde civiele modbreak.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
[...]
Heb je daar geen zin in, is je dat teveel werk of moeite, dán moet je je eens gaan afvragen of kinderen wel een goede keus waren (@Anoniem: 224360 ).
Misschien moet jij je dat eens afvragen eikel. :(
Ik ga topic report doen.
Als ADMIN verwacht ik ook meer een voorbeeldfunctie in het topic.
Slaan en elektrocutie komt ter sprake maar word totaal niet op gereageerd.
Slaan en ook de corrigerende tik is VERBODEN in nederland.
@Anoniem: 224360 geeft aan dat hij daar tegen is, en met jouw reactie maak jij duidelijk dat je dus WEL voor slaan bent. Ga je ff dood schamen aub.

Je maakt van @Tjebakka zijn topic een mijn manier van opvoeden is het beste topic.

Alle kinderen zijn anders.
Mensen voeden anders op.
En er is niet een goede methode.

En je bent gewoon vergeten dat een kind van nog geen 2 dat helemaal nog niet snapt.
Je geeft aan dat ze ook snappen dat ze onder een douche nat worden, nee dat is niet zo.
Ze kruipen op die leeftijd gewoon met kleren aan onder de douche of naar buiten op de natte tegels.
Vanaf een jaar of 2,5 of 3 beginnen ze dat een beetje te snappen.

Het is echt niet dat er poeslief met een zangerig stemmetje gevraagd word of ze het alsjeblieft niet meer wilt doen.
Knuffels afpakken snachts is GEEN goede optie. (als je nog wilt slapen)

Ik wilde niet reageren op je betweterige "mijn manier van opvoeden is de beste" tirade, maar je maakt me nu gewoon echt pislink.

Dat ik de viltjes op de grond "accepteer" is mijn keuze.

Het is echt niet zo dat ze alles mag, en dat ik niks voor elkaar krijg.

Ze komt niet meer aan mijn B&W speakers
Ze heeft het opgegeven om alle stopcontacten uit te proberen of die wel aangeraakt mag worden.
Ze laat de glazen op tefel staan
Ze komt tegenwoordig ook als je haar roept

Het is gewoon een hartstikke lief (ondeugend)meisje, maar wel een die consequent altijd hetzelfde antwoord moet hebben op een actie.
Niet dat het de ene keer wel mag en de andere keer niet. Of van pap wel en van mam niet.
Soms duurt het een paar dagen, en soms is het met een uurtje dat ze weet dat iets niet mag.

En eigenlijk ben ik daar juist blij om.
Ze is ondernemend en leert daarom onwijs snel wat ze allemaal kan.
(ze ging al 3maanden voordat ze kon lopen zelfstandig van de glijbaan bijvoorbeeld)

Haar zus heeft aan een woord genoeg, maar zal ook nooit uit zichzelf iets proberen.
En daar zie ik in de toekomst meer problemen mee (pestdoelwit bijvoorbeeld)

Maar snachts (en daar ging dit topic om) heb je helemaal geen zin in strijd.
En dan is het afschermen of verplaatsen van een lichtknop tig keer makkelijker.

Zoals @Tjebakka al aangaf met de discussie is gesloten.

Hier mag een dik slot op.

EDIT:

Voor het geval dat je je post aanpast.
[...]

Again, doe wat jou goeddunkt. Jouw kind, jouw opvoeding. Maar wil je kinderen die later steeds slechter luisteren, "moeilijk opvoedbaar" zijn en straks "gewoon" een "aangeboren" probleem hebben met autoriteit ("want zo is ons Jantje nou eenmaal") dan moet je vooral zo opvoeden IMHO. Het ene kind is het andere niet en het ene kind heeft een 'zwaardere' aanpak nodig dan 't andere, het ene is hardleerser dan 't andere (bij ons ook), maar dat is dan aan jou om uit te vogelen wat wél werkt. Heb je daar geen zin in, is je dat teveel werk of moeite, dán moet je je eens gaan afvragen of kinderen wel een goede keus waren (@Anoniem: 224360 ).
toon volledige bericht
EDIT2\
Ook jij mag aan de schandpaal
Snake schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:08:
[...]

Ook deze
EvaluationCopy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:54:
[...]

[ Voor 43% gewijzigd door FRANQ op 22-10-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Ja dat is echt een waardeloze en onnodige sneer die @RobIII daar uitdeelt aan @Anoniem: 224360 . Misselijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@RobIII gezellige vent lijk je me.

Monkey see monkey do, agressieve pindarotsen leren al op jonge leeftijd dat het inzetten van fysieke middelen een machtsmiddel is. Zwakte ten top.

Als ik dat soort kinderen tegenkom krijgen ze linea recta een pets van mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

..knip..
Een heel verhaal zeg.. Maar alles wat je zegt komt toch totaal niet aan bij een kind van 2.. Dat ze de volgende dag geen eendjes mag voeren heeft niks te maken met slapen de nacht ervoor, die relatie kunnen ze nog helemaal niet leggen.. Bovendien ben je je machtspositie aan het uitbuiten (wellicht onbewust) en daar ben ik niet voor. Het hangt zeker van de leeftijd van het kind af, maar ik heb daar (zeker op jongere leeftijd) helemaal niets mee. Je leert een kind namelijk dat hij/zij moet buigen voor iemand die meer macht heeft.. In zekere zin is er niets mis met hiërarchie maar dat kun je ook op andere manier leren..

Nogmaals, ik vind vervelende kinderen ook vervelend. Maar op deze leeftijd je macht uitoefenen heeft ook geen zin (IMHO).. Voor nu heeft het veel meer zin om de verleiding gewoon weg te halen (i.e. peertje uitdraaien), want ze snappen echt niet dat die knuffel weg is omdat ze het licht aangedaan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De oplossing is gevonden en de opvoedadviezen zijn gegeven. Een potje jij-bak gaan we hier niet uitvechten. Slot erop.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.