ik had een tijdje terug een Synology DS216+ii gekregen met daarin 2 Western Digital Red 2 TB schijven. Deze schijven zaten in raid geconfigureerd zodat de ene schijf en kopie is van de andere. Ik heb zelf al een nas en wat ik wilde is een of beide schijven in mijn eigen nas stoppen. het leek mij beter om de schijf dan eerst te formatteren. Ik dacht dat in de configuratie van de synology nas te doen maar daar heb ik wat fout gedaan. ik had 1 schijf ontkoppeld. Daarna begon het apparaat te piepen. De data was nog wel toegankelijk via de nog wel gekoppelde schijf. Wat ik met de andere schijf kon doen was erase. Dit heb ik aangeklikt maar het leek geen enkel effect te hebben. De nas bleef hard piepen dus na een uur de stekker maar uit de nas getrokken. Met 1 schijf werkt de nas met piepen en met de andere schijf er in wil hij opnieuw gaan installeren maar loopt meteen vast omdat formatteren niet lukt. Ik heb daarna de schijf via usb aan mijn pc gehangen. Via schijfbeheer krijg ik meteen de melding om de schijf te initialiseren. Ik kan kiezen uit 2 opties maar beide geven een i/o foutmelding. Daarna is de schijf dus niet geinitialiseerd. Is dit met een recover programma te herstellen? Ik heb al wat geprobeerd maar kom niet echt verder. En hoe kan ik nu het beste te werk gaan om de andere schijf die in schijfbeheer wel online komt te wissen zodat ik die wel in mijn andere nas kan stoppen?
Vraag
Alle reacties
ja ik zou om te beginnen die schijf eens direct aansluiten op een sata poort
niet met nog een usb apparaat er tussen
misschien veroorzaakt die wel die i/o error
dat ding snapt niks van raid
normaliter zou je denken dat de schijf kapot is
maar vanwege die usb toestand zou ik dat eerst uit sluiten
als ik de andere schijf die in de nas nog wel werkt aansluit via usb dan krijg ik wel een geinitialiseerde schijf in windows. Ik denk dat de andere schijf gewoon beschadigd is geraakt. dat moet hersteld worden. Maar ik weet dus niet hoe.boyette schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:04:
ja ik zou om te beginnen die schijf eens direct aansluiten op een sata poort
[ Voor 5% gewijzigd door tajvdz op 21-10-2020 02:16 ]
hoezo?tajvdz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:13:
[...]
als ik de andere schijf die in de nas nog wel werkt aansluit dan krijg ik wel een geinitialiseerde schijf in windows. Ik denk dat de andere schijf gewoon beschadigd is geraakt. dat moet hersteld worden. Maar ik weet dus niet hoe.
de gegevens staan nog op de 2e schijf
dus die heb je niet meer nodig
waarom zou je die schijf willen herstellen?
beschadigd betekent kapot
dus weggooien
Het gaat mij niet om de gegevens op de ene schijf. die moeten er toch af.
ik zoek alleen naar een oplossing om de kapotte schijf te herstellen. daar zijn toch herstelprogramma's voor?
ik zoek alleen naar een oplossing om de kapotte schijf te herstellen. daar zijn toch herstelprogramma's voor?
neetajvdz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:18:
Het gaat mij niet om de gegevens op de ene schijf. die moeten er toch af.
voor een werkende schijf die geen gegevens kan lezen
ja
maar je hebt hier een schijf met vermoedelijk een hardware probleem
die niet eens geinitialiseerd kan worden
een herstel programma kan je pas draaien nadat je de schijf hebt geinitialiseerd.
Windows zegt ik kan dit apparaat niet herkennen
wat is dit voor een ding.
dat is er aan de hand
als windows zegt
ok dit is een harde schijf
maar ik kan hem niet lezen
dan kan je misschien nog wat met software
zover kom je helemaal niet
[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 21-10-2020 02:23 ]
ja windows kan het niet. Remo recover doet wel wat maar loopt ook vast. maar kan een schijf zo snel kapot gaan door een verkeerde handeling dan? Het moet dan gebeurd zijn door of een foute opdracht op de nas of omdat ik na een uur piepen waar ik helemaal gek van werd de stekker van de nas uit het stopcontact heb getrokken terwijl er op de nas nog een proces liep.
als je dat hebt gedaan kan dat zeker de schijf beschadigen jatajvdz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:28:
ja windows kan het niet. Remo recover doet wel wat maar loopt ook vast. maar kan een schijf zo snel kapot gaan door een verkeerde handeling dan? Het moet dan gebeurd zijn door of een foute opdracht op de nas of omdat ik na een uur piepen waar ik helemaal gek van werd de stekker van de nas uit het stopcontact heb getrokken terwijl er op de nas nog een proces liep.
of misschien was er al iets mee
of heb je hem vervolgens lomp behandeld bij het vervoeren naar je usb ding
genoeg oorzaken mogelijk
hoe oud is die schijf?
de schijf komt wel als schijf 3 in schijfbeheer maar kan er verder niets mee.boyette schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:22:
[...]
nee
voor een werkende schijf die geen gegevens kan lezen
ja
maar je hebt hier een schijf met vermoedelijk een hardware probleem
die niet eens geinitialiseerd kan worden
een herstel programma kan je pas draaien nadat je de schijf hebt geinitialiseerd.
Windows zegt ik kan dit apparaat niet herkennen
wat is dit voor een ding.
dat is er aan de hand
als windows zegt
ok dit is een harde schijf
maar ik kan hem niet lezen
dan kan je misschien nog wat met software
zover kom je helemaal niet
in sommige recover programma's komt hij niet eens naar voren. In dat Remo recover wel.
acheraf had ik de schijven gewoon 1 voor aan windows moeten hangen en daar de partities in schijfbeheer moeten verwijderen denk ik.. dat kan met 1 schijf nog steeds. Op zich weinig aan de hand want ik heb het toch maar gekregen. Maar ja toch jammer dat ik door een verkeerde handeling 2 Tb opslagruimte weg kan gooien zeg maar.
de schijf komt wel als schijf 3 in schijfbeheer maar kan er verder niets mee.
maar dat is in principe al minder slecht nieuws
zie je in apparaat beheer iets vermeld bij de details?
maar dat is in principe al minder slecht nieuws
zie je in apparaat beheer iets vermeld bij de details?
Die schijf mankeerde niets toen de nas nog normaal functioneerde. ik heb daar gewoon de verkeerde optie gekozen denk ik. Hij deed daarna in de nas al raar. en ik heb er voorzichtig mee gedaan met de usb enzo.boyette schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:30:
[...]
als je dat hebt gedaan kan dat zeker de schijf beschadigen ja
of misschien was er al iets mee
of heb je hem vervolgens lomp behandeld bij het vervoeren naar je usb ding
genoeg oorzaken mogelijk
hoe oud is die schijf?
Ik denk dat als ik de schijf gewoon in mijn eigen nas had gestopt dat die hem meteen was gaan formatteren en dat hij niet eens leeg had hoeven zijn
het kan best zijn dat die nas dat ding in een recovery mode heeft gezettajvdz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:36:
[...]
Die schijf mankeerde niets toen de nas nog normaal functioneerde. ik heb daar gewoon de verkeerde optie gekozen denk ik. Hij deed daarna in de nas al raar. en ik heb er voorzichtig mee gedaan met de usb enzo.
Ik denk dat als ik de schijf gewoon in mijn eigen nas had gestopt dat die hem meteen was gaan formatteren en dat hij niet eens leeg had hoeven zijn
die windows niet snapt
daarom zou je dat ding eigenlijk aan een linux omgeving moeten hangen
dan kan je dat makkelijk controleren.
ik ben geen windows man en weet niet hoe dat in windows zou kunnen
persoonlijk hang ik hem dan aan een linuxomgeving en dan krijg je wel inzichtelijk hoe het er uitziet
als ik hem via usb aan de pc hang en start daarna schijfbeheer dan krijg ik een popup scherm met schijf initialiseren. Ik kan kiezen voor MBR of GPT. Maakt niet uit welke ik kies want krijg bij beide de foutmelding kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat. Straks kon ik daarna nog opnieuw kiezen voor initialiseren als ik met de rechter muis knop op schijf 3 klikte maar nu niet meer. Nu komt de pop up pas weer als ik schijfbeheer afsluit en weer opnieuw start.
Wat ik na de foutmelding in schijfbeheer zie is links schijf 3, onbekend, groote van de schijf en niet geinitialiseerd en rechts een grote balk met zwarte rand met daarin groote van schijf en niet toegewezen. met het rechter muis menu kan ik kiezen voor eigenschappen en die geeft vrij veel info zoals type schijf etc.. En bij status dit apparaat werkt correct. Dus ja op zich zijn alleen de gegevens en partitie weg maar lijkt me met de juiste programma's wel weer te herstellen te zijn...
Wat ik na de foutmelding in schijfbeheer zie is links schijf 3, onbekend, groote van de schijf en niet geinitialiseerd en rechts een grote balk met zwarte rand met daarin groote van schijf en niet toegewezen. met het rechter muis menu kan ik kiezen voor eigenschappen en die geeft vrij veel info zoals type schijf etc.. En bij status dit apparaat werkt correct. Dus ja op zich zijn alleen de gegevens en partitie weg maar lijkt me met de juiste programma's wel weer te herstellen te zijn...
[ Voor 9% gewijzigd door tajvdz op 21-10-2020 02:52 ]
blijft onduidelijk
lijkt me dat windows normaliter die MBR toch moet kunnen schrijven
probeer dit eens
https://down.easeus.com/product/epm_trial
of die hem kan lezen
lijkt me dat windows normaliter die MBR toch moet kunnen schrijven
probeer dit eens
https://down.easeus.com/product/epm_trial
of die hem kan lezen
[ Voor 23% gewijzigd door boyette op 21-10-2020 03:00 ]
die heb ik geprobeerd maar die deed helemaal niets. die gaf geen schijf 3 aan wat schijfbeheer wel doet. Remo recover geeft die wel en als ik dan schijf selecteer dan kan ik searching lost partitions doen. straks blef die hangen. heb hem nu opnieuw aan gezet dus even afwachten
er is geen bootrecord meer denk ik of dat is onleesbaar
en het enige wat je kan doen is dat ding met linux herstellen
of met die nas zelf
maar toch ook kans dat schijf echt keduuk is
en het enige wat je kan doen is dat ding met linux herstellen
of met die nas zelf
maar toch ook kans dat schijf echt keduuk is
hij lijkt nu wel verder te gaan met Remo recover. in 14 minuten heeft hij 1% van de sectoren gescand. dat zou betekenen dat het 24 uur duurt voor hij bij de 100% is... maar goed wat ik daarna krijg is maar de vraag. en nogmaals ik hoef de gegevens niet terug. wil alleen de schijf weer kunnen gebruiken / formatteren...
met alle risicos op gegevensverliestajvdz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 03:11:
hij lijkt nu wel verder te gaan met Remo recover. in 14 minuten heeft hij 1% van de sectoren gescand. dat zou betekenen dat het 24 uur duurt voor hij bij de 100% is... maar goed wat ik daarna krijg is maar de vraag. en nogmaals ik hoef de gegevens niet terug. wil alleen de schijf weer kunnen gebruiken / formatteren...
Even wat uitleg want het gaat alle kanten op.
De oude situate was dat je in die Nas twee disken had in een mirror set.
Elke disk in een Synology Nas heeft drie partities.
Al die partities zijn Ext4 geformatteerd (of eventueel btfrs).
Jij had op beide disken een volume staan in een mirror, dat houd in dat als je een van die disken uit die mirror haalt je Nas eeuwig blijft piepen dat de mirrorset verbroken is en dat je een disk moet plaatsen zodat hij de mirror kan herstellen.
Enkel op te lossen door een disk te plaatsen of het volume te verwijderen(ben je wel je data kwijt dus eerst een backup maken).
Als je die disk die je eruit gehaald hebt aan een PC hangt kan Windows daar niets mee want die zijn niet NTFS of Fat geformatteerd en dat zijn de enige twee filesystemen waar wWndows wat mee kan.
Je moet in diskmanagement van Windows gewoon alle partities van die disk weggooien en daarna weer met diskmanagement een partitie aanmaken en NTFS formateren.
Daarna is die disk weer bruikbaar voor Windows,
Elke disk in een Synology Nas heeft drie partities.
- Een systeem partitie waar DSM op staat.
- Een tmp partitie die als swap ruimte gebruikt wordt.
- En een data partitie waar volume(s) op staan .
Jij had op beide disken een volume staan in een mirror, dat houd in dat als je een van die disken uit die mirror haalt je Nas eeuwig blijft piepen dat de mirrorset verbroken is en dat je een disk moet plaatsen zodat hij de mirror kan herstellen.
Enkel op te lossen door een disk te plaatsen of het volume te verwijderen(ben je wel je data kwijt dus eerst een backup maken).
Als je die disk die je eruit gehaald hebt aan een PC hangt kan Windows daar niets mee want die zijn niet NTFS of Fat geformatteerd en dat zijn de enige twee filesystemen waar wWndows wat mee kan.
Je moet in diskmanagement van Windows gewoon alle partities van die disk weggooien en daarna weer met diskmanagement een partitie aanmaken en NTFS formateren.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
zoals ik het begreep kan Windows in het geheel geen partities zien omdat er geen MBR isBen(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:59:
Elke disk in een Synology Nas heeft drie partities.De systeem partitie staat op elke disk in een mirror met elkaar.
of iig niet leesbaar
wat je zegt klopt gedeeltelijk en Boyette zegt het hier beneden al.Windows kan de schijf niet intialiseren via schijfbeheer dus kan er niets mee. En de werkende schijf uit de nas wel via schijfbeheer. Die zou ik daar dus opnieuw kunnen formatteren enzo.Ben(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:59:
Elke disk in een Synology Nas heeft drie partities.De systeem partitie staat op elke disk in een mirror met elkaar.
wat ik eerder al zei data is niet belangrijk want wat er op staat mag er af. het gaat me er puur om om 2 werkende schijven over te houden. Dus op en of andere manier zou de schijf herstelt moeten worden als dat al mogelijk is. Het programma Remo recover is er nu mee bezig en is na 7:45 uur op 32%. Of ik daarna iets werkends terug krijg is maar de vraag.
Problemen zijn dus begonnen toen ik die ene schijf uit de mirror heb gehaald. Ik wilde de volumes verwijderen maar heb dat blijkbaar op de verkeerde manier gedaan. achteraf was het handiger geweest om in de nas niets te doen en de schijven via windows leeg moeten maken / partities via schijfbeheer moeten verwijderen.
wat je zegt klopt. De werkende schijf laat in schijfbeheer 3 partities zien. De andere geen partities en kan niet geinitialiseerd worden. Nadat ik die in de nas had losgekoppeld / gedeactiveerd kon ik kiezen voor iets met erase. dat heb ik aangeklikt maar er stond alleen bezig met verwijderen. Door dat iritante piepen heb ik na een uur wanhopig de stekker er uit getrokken in de hoop dat de schijf in schijfbeheer nog te benaderen zou zijn. Maar niet dus.
dus mijn vraag, hoe nu verder? remo recover klaat ik zo ie zo lopen tot 100%. het is een trial dus waarschijnlijk kost aanschaf meer dan een nieuwe schijf..
en ook hoe kan ik de werkende schijf het beste klaar maken om in mijn andere nas (asustor) te stoppen als nieuw / extra voluume?
Of je wel of geen MBR op de disk hebt staan doet er voor Windows System diskmanagement helemaal niet toe.
Die kan hij prima zelf aanmaken en als je een UEFi bios hebt dan wordt normaal gesproken ook een GPT gebruikt en geen MBR.
Geen idee wat er met die disk gebeurd is, maar als de andere disk uit de Nas wel zichtbaar is als je hem aan je PC hangt dan vrees is dat deze disk gewoon defect is.
Waarschijnlijk defect geraakt toen je domweg de stekker eruit trok, je had hem gewoon een shutdown kunnen laten uitvoeren want DSM draaide nog gewoon.
En als die recover software er ook niet uitkomt vrees ik dat hij gewoon nu de schroothoop op kan.
Die kan hij prima zelf aanmaken en als je een UEFi bios hebt dan wordt normaal gesproken ook een GPT gebruikt en geen MBR.
Geen idee wat er met die disk gebeurd is, maar als de andere disk uit de Nas wel zichtbaar is als je hem aan je PC hangt dan vrees is dat deze disk gewoon defect is.
Waarschijnlijk defect geraakt toen je domweg de stekker eruit trok, je had hem gewoon een shutdown kunnen laten uitvoeren want DSM draaide nog gewoon.
En als die recover software er ook niet uitkomt vrees ik dat hij gewoon nu de schroothoop op kan.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
de disk zelf is wel zichtbaar maar de partities niet. je ziet een groot blok wat niet geinitialiseerd is. en die 2 opties MBR en GPT kunnen wel gekozen worden maar geven daarna een foutmelding.Ben(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:12:
Of je wel of geen MBR op de disk hebt staan doet er voor Windows System diskmanagement helemaal niet toe.
Ik had inderdaad misschien wat anders kunnen doen dan de stekker er uit te trekken maar na een uur was ik helemaal wanhopig door dat piepen.
Ik ken de nas verder ook niet. wilde alleen de schijven gebruiken en ze eerst in de nas leeg maken.
Alternatief: je PC opstarten vanaf een GParted CD/USB-stick, daarmee alle partities op de "onwillige harddisk" verwijderen (dat lukt gegarandeerd) en een nieuwe NTFS partitie aanmaken.
Als dit niet werkt, heb je inderdaad een hardwaredefect in de harddisk opgelopen.
Als dit niet werkt, heb je inderdaad een hardwaredefect in de harddisk opgelopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 21-10-2020 12:42 ]
Als je enkel een groot blok ziet dan kun je toch gewoon er een partitie op aanmaken?
nee dat grote blok is niet geinitialiseerd. dus lukt niet om wat te doen. Gparted heb ik wel op een opstartbare cd liggen dus kan die wel eens proberen. Remo recover lijkt te blijven hangen op 73%. Is 18 uur bezig nu.
Maar wat is het beste met Gparted? via een usb interface of op een sata aansluiting zetten in de pc?
Maar wat is het beste met Gparted? via een usb interface of op een sata aansluiting zetten in de pc?
hang de schijf aan een sata poorttajvdz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:27:
nee dat grote blok is niet geinitialiseerd. dus lukt niet om wat te doen. Gparted heb ik wel op een opstartbare cd liggen dus kan die wel eens proberen. Remo recover lijkt te blijven hangen op 73%. Is 18 uur bezig nu.
en start op met linux (gparted is ook zoiets maar ik ken de beperkingen niet van die applicatie)
als je er dan nog niet bijkomt is schijf defect
[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 21-10-2020 23:29 ]
dat is een applicatie wat ook op linux kan draaientajvdz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 06:53:
zover ik weet is Gparted oon linux
Even wat anders. Hoe kan ik nu de andere schijf het beste in mijn Asustor nas stoppen? Het is een 4 bay behuizing waar nu 1 schijf van 8tb in zit. Die is vol en aangezien ik 2 2tb schijven (waarschijnlijk nu nog 1) heb uit de Synology nas (gekregen van iemand die hem niet meer gebruikte) dacht ik mooie (tijdelijke) oplossing om de capaciteit uit te breiden met extra schijfruimte. Dus voor ik weer wat fout doe hoe kan ik dit het beste doen? schijf eerst wissen of partities verwijderen? of kan hij er zo in en gaat de Asustor nas de schijf toch vanzelf wissen? Voor de duidelijkheid, de gegevens op de 2tb schijf mogen er af.
vreemd`dat niemand hier wat over te zeggen heeft
dat maakt allemaal niet zoveel uittajvdz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:17:
Even wat anders. Hoe kan ik nu de andere schijf het beste in mijn Asustor nas stoppen? Het is een 4 bay behuizing waar nu 1 schijf van 8tb in zit. Die is vol en aangezien ik 2 2tb schijven (waarschijnlijk nu nog 1) heb uit de Synology nas (gekregen van iemand die hem niet meer gebruikte) dacht ik mooie (tijdelijke) oplossing om de capaciteit uit te breiden met extra schijfruimte. Dus voor ik weer wat fout doe hoe kan ik dit het beste doen? schijf eerst wissen of partities verwijderen? of kan hij er zo in en gaat de Asustor nas de schijf toch vanzelf wissen? Voor de duidelijkheid, de gegevens op de 2tb schijf mogen er af.
je kan het beter je nas laten regelen
die moet er tot slotte mee gaan werken
dus die schijf in je nas doen
en van uit het besturingssysteem op je nas de juiste opdrachten verstrekken
dus dat er al partities opstaan van een andere nas maakt niets uit?
ik neem aan dat je dat in je NAS toch kunt aanpassen indien gewensttajvdz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 03:52:
dus dat er al partities opstaan van een andere nas maakt niets uit?
ik heb geen idee. ik vind dat altijd eng om iets aan een werkende nas te doen.boyette schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 04:47:
[...]
ik neem aan dat je dat in je NAS toch kunt aanpassen indien gewenst
Ik heb nog wat geprobeerd de afgelopen dagen. Remo recovery is uiteindelijk tot 100% gekomen met als resultaat dat er geen partities zijn gevonden. Met Gparted is er ook geen schijf gevonden en komt dezelfde melding als in windows i/o error. Ik heb net ook Western Digital Data Lifeguard Diagnostics op de chijf los gelaten maar die geeft bij smart status ? not available. Met testen krijg ik binnen een paar seconden als melding too many bad sectors detected. De andere schijf it de nas komt overal wel goed naar boven. Dus ja dat is wel duidelijk denk ik. Waar het mis gegaan is weet ik niet maar niets meer mee te doen denk ik.
Maar goed hoe nu verder met de werkende schijf in mijn eigen nas.
[ Voor 3% gewijzigd door tajvdz op 25-10-2020 20:21 ]
nou ik heb de schijf die kapot is uit de synology nas aan de kant gelegd. Ik ga er vanuit dat die niet meer te herstellen is. Zonde van de 2tb maar goed ik heb er nog 1. Daar heb ik via windows alle partities verwijderd en ik heb hem in mijn Asustor nas gestopt. Ik zie hem daar nu als schijf 2. Wat ik er verder mee ga / kan doen dat zoek ik wel een keer uit.
Maar nu zag ik wat anders. Er staat wat info onder schijf 1 (de 8tb schijf die al in mijn Asustor nas zat), waaronder S.M.A.R.T.: slecht. Als ik op S.M.A.R.T. info klik staat bij alles normaal behalve deze:
ID 5 - Reallocated_Sector_Ct:
Waarde 100
Slechtste 100
Drempel 5
Raw-waarde 1
Status slecht
Als ik bij Disk Doctor een snelle scan doe komt er de melding: Geen fout gevonden.
In het overzicht staat er trouwens Volume (1) Gezond
Is er nu iets serieus mis met die schijf of wat? Ik weet ook niet hoe lang die melding bij S.M.A.R.T. er al staat en verder merk ik ook geen problemen met de schijf..
Maar nu zag ik wat anders. Er staat wat info onder schijf 1 (de 8tb schijf die al in mijn Asustor nas zat), waaronder S.M.A.R.T.: slecht. Als ik op S.M.A.R.T. info klik staat bij alles normaal behalve deze:
ID 5 - Reallocated_Sector_Ct:
Waarde 100
Slechtste 100
Drempel 5
Raw-waarde 1
Status slecht
Als ik bij Disk Doctor een snelle scan doe komt er de melding: Geen fout gevonden.
In het overzicht staat er trouwens Volume (1) Gezond
Is er nu iets serieus mis met die schijf of wat? Ik weet ook niet hoe lang die melding bij S.M.A.R.T. er al staat en verder merk ik ook geen problemen met de schijf..
Nee, er is gewoon 1 sector die problemen gaf uitgeschakeld en vervangen door een reservesector die daarvoor paraat staat. Als dit niet oploopt, is er niets aan de hand.
Hoe verder?
Hou je SMART-waarden nu regelmatig in de gaten of het aantal reallocated of pending sectoren oploopt: als dat zo is kan je maar beter goede (actuele, complete) backups hebben.
Hoe verder?
Hou je SMART-waarden nu regelmatig in de gaten of het aantal reallocated of pending sectoren oploopt: als dat zo is kan je maar beter goede (actuele, complete) backups hebben.
ok dus die raw-waarde staat voor 1 sector? als dat zo is dan is er weinig aan de hand.Renault schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 00:17:
Nee, er is gewoon 1 sector die problemen gaf uitgeschakeld en vervangen door een reservesector die daarvoor paraat staat. Als dit niet oploopt, is er niets aan de hand.
Hoe verder?
Maar gaat die term slecht niet meer weg? want daardoor lijkt het alsof de schijf in slechte staat is.
Ik dacht zelf misschien gaat het na een scan weg maar nee...
[ Voor 4% gewijzigd door tajvdz op 26-10-2020 00:27 ]
Nee. Die 100 staat voor de slechte sectoren. De drempelwaarde van 5 is daarmee overtroffen waardoor je een SMART melding krijgt. Waren het minder van 5 (sectoren) dan kreeg je nog geen SMART melding dat de schijf slecht is.
Stel ook even een melding in naar email ofzo. Synology heeft standaard een optie dat die elke maand alle disks even scant op rotte sectoren en dan een mailtje stuurt dat alles ok is.
Ongetwijfeld zal die asustor ook zoiets hebben.
Het is wat vervelend als je er achteraf achter moet komen dat je diks kapot is.
Voor wat betreft die ik errors. Je zou even kunnen Google'n naar de exacte foutmelding die je krijgt met gparted. Je mag de exacte fout of een screenshot daarvan ook even hier posten.
Voor wat betreft die ik errors. Je zou even kunnen Google'n naar de exacte foutmelding die je krijgt met gparted. Je mag de exacte fout of een screenshot daarvan ook even hier posten.
Je hebt maar één omgewisselde sector en je komt er vanaf via een low level format: dan behoort de waarde "1" weer nul te zijn.
ja maar low level format zou dus betekenen dat ik eerst alle gegevens moet backuppen?Renault schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:19:
Je hebt maar één omgewisselde sector en je komt er vanaf via een low level format: dan behoort de waarde "1" weer nul te zijn.
welke errors bedoel je hier?L0g0ff schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 06:52:
Stel ook even een melding in naar email ofzo. Synology heeft standaard een optie dat die elke maand alle disks even scant op rotte sectoren en dan een mailtje stuurt dat alles ok is.
Disk scan op bad clusters en smart meldingen.
Dat klopt. Maar backups van je data moet je sowieso hebben / maken ...tajvdz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:53:
[...]
ja maar low level format zou dus betekenen dat ik eerst alle gegevens moet backuppen?
Pagina: 1