Secure erase eindigt altijd in error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 13:39
Inmiddels 5 verschillende HDD's geprobeerd te wissen met Disk Utility met extra optie secure erase (2x) en het eindigt halverwege elke keer op volgende error. Iemand een idee waarom dit telkens failt? Ik sluit ze aan via een SATA -> USB 3.0 kabel. Met een kleine 8 GB USB drive lukte het wel trouwens. Normaal formatteren zonder secure erase lukt ook prima.

Ik run Catalina (10.15.7) op een MacBook Pro 13" Retina 2015 (A1502).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7c8dnMCgxnRSYzrUEY_98cGFfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrnV8DgYBjUGbF4njtS8SO8G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is Secure Erase niet iets wat voor SSD's is en niet voor HDD's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
PilatuS schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 01:17:
Lijkt me sterk. Juist bij HDD's heb je dit nodig gezien hoe eenvoudig het is om data te herstellen. Bij SSD's met TRIM support is delete ook echt deleted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
PilatuS schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 01:17:
Dit idd. Lijkt me stug dat een HDD secure erase ondersteunt. Voor HDD's geldt nog steeds gewoon overschrijven met /dev/urandom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Dit idd. Lijkt me stug dat een HDD secure erase ondersteunt. Voor HDD's geldt nog steeds gewoon overschrijven met /dev/urandom.
Hoezo lijkt je dat stug? Een HDD moet net zo goed Secure Erase'd worden.

Die error code is overigens voor een read/write error. Aangezien je zegt 5 HDD's geprobeerd te hebben, zet ik mijn geld op een defecte USB-> Sata kabel/connector die na X tijd even time-out en dus een error geeft.

Kan je eigenlijk alleen uitsluiten door een andere kabel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@Verwijderd Ja dat vermoedde ik ook al eigenlijk. Die SATA -> USB kabels zijn berucht. Zijn al weer 3 nieuwe onderweg vanuit China :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Hoezo lijkt je dat stug? Een HDD moet net zo goed Secure Erase'd worden.

Die error code is overigens voor een read/write error. Aangezien je zegt 5 HDD's geprobeerd te hebben, zet ik mijn geld op een defecte USB-> Sata kabel/connector die na X tijd even time-out en dus een error geeft.

Kan je eigenlijk alleen uitsluiten door een andere kabel te proberen.
Dat snap ik, maar het ATA commando SECURE ERASE, is iets wat voor zover ik weet voornamelijk door SSD's geimplementeerd wordt. Veel harddisks passen geen encryptie toe waardoor het uberhaupt praktisch onmogelijk is dit commando te implementeren. Voor HDD's is dit echter nooit een probleem geweest, omdat je die prima kunt wipen door gewoon zoals ik al zei, alle sectoren te overschrijven met random data. Het duurt enkel wat langer.

Daarnaast schijnt ook dat veel USB->sata controllers helemaal geen SECURE ERASE ondersteunen, dat kan dus een aanvullend probleem zijn.
Pagina: 1