Geen geluid subwoofer, heb ik het juiste uitgesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik heb een Focal Sub Evo set aangesloten op een Denon X2400H AV receiver. Deze week heb ik alles na een verhuizing weer aangesloten, maar ik krijg met geen mogelijkheid meer geluid uit mijn Focal Sub Cub subwoofer.

Om wat dingen uit te sluiten heb ik eerst gekeken naar de kabels. Mijn subwoofer kabel zit netjes in pre-out 1 op mijn receiver en op de LFE poort van de subwoofer.

Op de receiver staat de Subwoofer Mode op LFE en de front speakers staan ook ingesteld op Small.

Op de subwoofer brandt ook gewoon het lampje, dus ook daar lijkt alles op groen te staan.

Ik heb geprobeerd om de kabel even te vervangen door een simpele RCA, helaas geen soelaas. Ik heb de settings aangepast van LFE naar LFE+Main, ook geen verschil. Ook het omgooien naar Pre Out 2 op de receiver maakte geen verschil. Uit wanhoop ook de andere RCA maar geprobeerd op de sub, ook niets. Voor het testen heb ik gebruik gemaakt van de Test Tones optie van de Denon, om te voorkomen dat audio format er nog iets mee te maken kon hebben.

Om uit te sluiten wat het kan zijn zag ik hier de tip op het forum om even een audiobron direct aan te sluiten op de sub. Ik heb dus een 3.5mm naar RCA kabel erbij gepakt, aangesloten op een telefoon en op de 2 RCA op de sub (wit, rood) en toen wat afgespeeld van Spotify. Er gebeurde helemaal niets.

Ik heb hem nog even open geschroefd maar zag geen noemenswaardige corrosie of zaken die bol staan. Ook geen zwarte plekken of andere dingen. Helaas zijn alle poorten en zaken in plastic gegoten, dus onmogelijk een beeld van te vormen.

Heb ik nu het juiste uitgesloten en mag ik de conclusie trekken dat het inderdaad de sub is die de verhuizing niet heeft overleefd?

Wil even voorkomen dat ik een nieuwe sub bestel en er dan toch achter moet komen dat het de receiver was ofzo. Mocht iemand nog een andere briljante ingeving hebben, dan houd ik me natuurlijk ook voorbehouden.

Beste antwoord (via Prx op 22-10-2020 22:14)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
De conclusie lijkt juist, maar de oorzaak kan zoiets eenvoudigs als een losgeschoten contact zijn. Je kunt er ook voor kiezen de sub te laten onderzoeken (en repareren) door een audio/video reparateur. Kost je misschien €50,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:36
heb je op de sub wel alles goed staan en staat het volume niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Heb op de sub 'gespeeld' met volume, crossover, phase en de auto on/off, helaas geen verschil. Het lampje brandt er wel, dus het beestje lijkt wel iets van leven te hebben, maar daar houdt het dus op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
De conclusie lijkt juist, maar de oorzaak kan zoiets eenvoudigs als een losgeschoten contact zijn. Je kunt er ook voor kiezen de sub te laten onderzoeken (en repareren) door een audio/video reparateur. Kost je misschien €50,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sluit eens iets anders op de sub aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

jadjong schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 06:10:
Sluit eens iets anders op de sub aan.
Prx schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:19:
Om uit te sluiten wat het kan zijn zag ik hier de tip op het forum om even een audiobron direct aan te sluiten op de sub. Ik heb dus een 3.5mm naar RCA kabel erbij gepakt, aangesloten op een telefoon en op de 2 RCA op de sub (wit, rood) en toen wat afgespeeld van Spotify. Er gebeurde helemaal niets.
...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Dank voor de reacties allen, ik ga eens oriënteren op een reparateur in de buurt van Utrecht dan. Anders toch zelf nog maar wat verder openschroeven. Verder dan dit kan hij toch niet kapot, aangezien ik al van plan was gewoon een nieuwe aan te schaffen (net buiten 2 jaar garantie ook nog).
Pagina: 1