Trapspijlen verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rays68
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-02-2021
Mijn vraag
Ik wil graag weten of ik de spijlen van de trap kan verwijderen. Gaat om de spijlen van de trap begane grond naar eerste verdieping aan de ‘hal-kant’. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlID2dzw2wv_tKA4v_IVOF3ZO8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vefMnae7tEqzLXJwO9qJJirf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 15:05
Ja tuurlijk, kan dat :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07
Lijkt me niet dat je ze allemaal moet doorzagen. Bovenleuning van de trap wil ook graag ergens op steunen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Alleen de spijlen of het hele hek ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 16:04
De vraag is of je woning dan voldoet aan het Bouwbesluit.

Denk je aub wel een beetje aan veiligheid? Met name voor hele kleine kinderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
MOmax schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:15:

De kinderen zal het juist om gaan ;) die klimmen aan de buitenzijde van de trap dmv de stijlen zo omhoog.

Aangezien de spijlen er meestal tussengeklemd zitten rust dus ook de buitenste leuning erop, zoals al gezegd. Daar zal je dan wat mee moeten. Een bedrijfje wat aan traprenovatie doet kan je denk ik het beste opweg helpen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:04
Als het vanwege de kinderen is zou ik er tijdelijk een plaatje hout tegenaan spijkeren.

Zelf zou ik het eeuwig zonde vinden van de trap.
Zeker omdat er ook een bloktrede is.
Het is een trap de een klassieke luxe uitstraling heeft op een moderne strakke wijze.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 20-10-2020 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 15:34
FRANQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:31:
Als het vanwege de kinderen is zou ik er tijdelijk een plaatje hout tegenaan spijkeren.

Zelf zou ik het eeuwig zonde vinden van de trap.
Zeker omdat er ook een bloktrede is.
Het is een trap de een klassieke luxe uitstraling heeft op een moderne strakke wijze.
Prikkeldraad om de spijlen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rays68
Idee is eigenlijk om de spijlen en leuning weg te halen om een meer ruimtelijk idee aan de hal te geven. En er zijn geen (kleine) kinderen meer in huis 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rays68
Om dit beeld in de gang te krijgen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv2fVvLHGM7DNn3e15_6rhGxLnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFTmbrJ6phdOcnceMRDPB90h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
een trap met UTP aansluitingen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Wat mij betreft, kan je alles uit je huis slopen, wat in de weg zit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1260028

power over ethernet..

er zal maar iemand flikkeren, ik zou het niet doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:10
Je kan de spijlers ook vervangen door (veiligheids)glas.

Ruimtelijk en toch veilig. Doet ook niet af aan de constructie van de trap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 16:08
ervan uitgaande dat het een koopwoning is zou ik zeggen gewoon lekker doen. Mijn ervaring met trappen is ook dat je meestal uitglijd oid en recht naar voren valt en even tegen elke trede hallo zegt in plaats van dat je opzijvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25

Oekol

waka waka hey hey

Dat kan zeker. Wij hebben zo'n trap in de woonkamer waar de spijlen zijn afgehaald. Buren hebben ze er nog wel opzitten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:43
Wij hebben dit jaar een bestaande woning gekocht waarbij het laatste deel van de 2 trappen ook geen spijlen hebben (weggehaald door de vorige eigenaar of überhaupt nooit geplaatst). In de bouwkundige keuring is dit expliciet als gebrek genoteerd. Of we hier daadwerkelijks nog iets mee gaan is natuurlijk een tweede, maar mocht je het huis ooit willen verkopen hou er dan rekening mee dat dit gezien wordt als "gebrek". Qua gevoel/uiterlijk kan het uiteraard weer als zeer positief worden gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
Voor eventueel volgende kopers moet je wel afwegen of het makkelijk te herstellen is. Anders is het een gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32

BCC

Opa of oma komt zo’n trap niet zo snel meer op idd.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 21-10-2020 07:49 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Bewaar de leuning beter wel op zolder, zijn erg duur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:19
Rays68 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:39:
Idee is eigenlijk om de spijlen en leuning weg te halen om een meer ruimtelijk idee aan de hal te geven. En er zijn geen (kleine) kinderen meer in huis 😉
Geen kinderen meer in huis, dat betekent een aantal mogelijkheden:
- je krijgt binnen nu en een paar jaar kleinkinderen, die komen dus niet bij opa en oma logeren
- jullie zijn zelf dus al ouder, mogelijk binnen nu en een paar jaar misschien toch de extra steun nodig
- jullie verhuizen binnen nu en een paar jaar naar een kleinere, ruimere of alles op één verdieping woning
- je bent gelukkig met de open trap

Als nummer 1-3 geen invloed hebben dan doen, al zou glas een mooie compromis zijn denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:39
Ik heb dit zelf ook gedaan, om dezelfde redenen.

Bij de eerste rechtopstaande (eind)balk gewoon de leuning afzagen. Hetzelfde bovenaan bij het einde van de leuning doen.

Ik had ronde spijlers, die zaten er verder los in bij mij...kon dus gewoon de leuning erafhalen en daarna de spijlers eruit halen. Moet er nog een afwerklatje bovenop maken.

Ik heb beiden bewaard mocht het ooit nodig zijn om het terug te plaatsen.
Optisch inderdaad een stuk mooier! Zal kijken of ik 1-2-3 een foto heb.

edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiDjWEZLV8zU3tw9WX--GsOaqhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0d7cAa7a9D0qNb2B8gSYtA1s.jpg?f=user_large

Je kunt het nog net zien hier, je ziet ook de eerste paal nog overeind staan in de hoek van de eettafel.

[ Voor 25% gewijzigd door Devian op 21-10-2020 08:03 . Reden: Foto ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25

Oekol

waka waka hey hey

kings54 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:45:
Wij hebben dit jaar een bestaande woning gekocht waarbij het laatste deel van de 2 trappen ook geen spijlen hebben (weggehaald door de vorige eigenaar of überhaupt nooit geplaatst). In de bouwkundige keuring is dit expliciet als gebrek genoteerd. Of we hier daadwerkelijks nog iets mee gaan is natuurlijk een tweede, maar mocht je het huis ooit willen verkopen hou er dan rekening mee dat dit gezien wordt als "gebrek". Qua gevoel/uiterlijk kan het uiteraard weer als zeer positief worden gezien.
Grappig hoe dat verschilt. Bij ons bouwkundig rapport kwam dat niet naar voren.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Termi schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:47:
Voor eventueel volgende kopers moet je wel afwegen of het makkelijk te herstellen is. Anders is het een gebrek.
Gelukkig koop je een huis met alle gebreken dus dat scheelt. Een verborgen gebrek is het in ieder geval niet want je ziet het direct (Als het de koper überhaupt al iets uitmaakt). Maw; dit gaat geen ene zak uitmaken in de verkoop. Ik heb nog nooit een bouwkundige keuring gezien waar geen kleine herstelkosten uit naar voren kwamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

MOmax schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:15:

Oprechte vraag, wat maakt dat uit? Of je woning voldoet aan een bouwbesluit op een esthetisch punt als dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

Montaner schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

De kinderen zal het juist om gaan ;) die klimmen aan de buitenzijde van de trap dmv de stijlen zo omhoog.
...
Dan is schrikdraad wellicht een betere optie. Doen ze één keer en een paar weken later kan de constructie er wel weer af.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-05 23:00
Ik zou die eerste trede af zagen, hij is nu perfect om er met je been er tegen aan te stoten :X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58

BrZ

EJlol schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:30:
Ik zou die eerste trede af zagen, hij is nu perfect om er met je been er tegen aan te stoten. :X.
Dat was echt het eerste waar ik aan dacht, heb je een hekel aan je schenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

N1ckk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Oprechte vraag, wat maakt dat uit? Of je woning voldoet aan een bouwbesluit op een esthetisch punt als dit?
hoogteverschil van meer dan 1 m en met een helling ter plaatse van de klimlijn groter dan 2:3 heeft aan ten minste een zijkant een leuning.

Ik zie duidelijk er nog eentje aan de muur, dus dat is gewoon prima.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herkro
  • Laatst online: 23:02
Helaas is het dan niet prima. Het bouwbesluit 2012 afdeling 2.3.2. aansturingstabel 2.19 stuurt artikel 2.20 lid 1 en 2 aan. Hier staat dat als er een hoogte verschil is van meer dan 1.5 meter er een vloerafscheiding moet zijn. Het traphek zou dus niet weg mogen volgens het bouwbesluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Misschien een pragmatische oplossing,

Zoek ergens (familie, buren, hippe meubelzaak, winkelcentrum) een dergelijke trap met slechts aan een kant een trapleuning. Loop deze trap enkele malen op en af. Doe dit ook enkele malen met een wat gehaast tempo. Indien mogelijk doe je dit ook enkele malen met een wasmand, verhuisdoos of stofzuiger in je hand. Maak dan de keuze of je dit wil.

Op een trap kan je jezelf behoorlijk bezeren. Je loopt in huis heel vaak de trap op en af. Ook ben je niet altijd even voorzichtig. Daarom wil je de kans op ongelukken klein houden. Ook heb ik een keer 8 weken met mijn been in het gips gezeten. Dan ga je ook heel anders naar een trap en zijn leuning(-en) kijken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 09:28
In veel topics wordt het bouwbesluit aangehaald. Wat zijn de gevolgen als je je eigen woning aanpast tegen het bouwbesluit in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 19:07
robertnld schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:34:
Misschien een pragmatische oplossing,

Zoek ergens (familie, buren, hippe meubelzaak, winkelcentrum) een dergelijke trap met slechts aan een kant een trapleuning. Loop deze trap enkele malen op en af. Doe dit ook enkele malen met een wat gehaast tempo. Indien mogelijk doe je dit ook enkele malen met een wasmand, verhuisdoos of stofzuiger in je hand. Maak dan de keuze of je dit wil.

Op een trap kan je jezelf behoorlijk bezeren. Je loopt in huis heel vaak de trap op en af. Ook ben je niet altijd even voorzichtig. Daarom wil je de kans op ongelukken klein houden. Ook heb ik een keer 8 weken met mijn been in het gips gezeten. Dan ga je ook heel anders naar een trap en zijn leuning(-en) kijken ...
Wij hadden een vergelijkbare situatie, maar dan dus zonder leuning. Zodra er kinderen kwamen hebben we die dus alsnog toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ha, het herstellen van exact zo'n aanpassing was een van de eerste klussen met mijn bovenfrees. Verdiepingshoogte van 3m. Heel fijn en snel een paar meter afsnijden door er op 2m hoog vanaf te springen. Toen er weer kleintjes in de familie kwamen geheel in stijl een hekje aangebracht. Je traphekje komt er anders wel heel gek uit te zien. Of je moet verhinderen dat die kids naar de gang kunnen... wat dus defacto betekend opsluiten in woonkamer of keuken.

Die zitkuil van een meter diep in de tuin bleek ook niet zo handig :+

Qua trapleuningen; gebruik ik nooit, vieze dingen. Als je op je plaat gaat op de trap en je houdt de leuning vast is het enige gevolg dat je ook aan je schouder / arm gewond raakt.

Zie ook de NS stations; trap van 8 meter breed; is dat voor 2 rijen personen tegelijk? Ik ga altijd door het midden; mogen de oudjes fijn langs de leuning.

TLDR: niet doen.
Sefa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:38:
In veel topics wordt het bouwbesluit aangehaald. Wat zijn de gevolgen als je je eigen woning aanpast tegen het bouwbesluit in?
Net zoals bij belastingfraude meestal niks, behalve dat aanzetten tot het laatste hier wel geknipt wordt en aanzetten tot zondigen tegen het bouwbesluit niet geknipt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkro
Sefa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:38:
In principe zijn er niet snel gevolgen. Er word natuurlijk door niemand gecontroleerd wat je in je huis uitspookt, tenzij er om een of andere reden een toezichthouder van de gemeente een controle komt doen.
Dit komt meestal voor als je iets gaat bijbouwen/aanbouwen/aanpassen, wat vergunningsplichtig is of als er een illegaal bouwwerk word geconstateerd.
Als zijn/haar oog dan op de trap valt dan is er een grote kans dat er een opmerking op word geplaatst.
En dan kan het zelfs zo zijn dat er gehandhaafd gaat worden op het weer in orde maken van de vloerafscheiding.

Het is ook zo dat je als eigenaar van een gebouw verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor het feit dat het gebouw aan het bouwbesluit moet voldoen.
Dit geld ook voor bestaande gebouwen. Het bouwbesluit voorziet hierin met de artikelen voor bestaande bouw die lagere eisen hebben.

Stel dat er een bezoeker van de trap afvalt en deze voldoet niet aan de eisen dan kan jij aansprakelijk worden gesteld. En dit geld voor alle aanpassingen die niet aan het bouwbesluit voldoen. De gemeente kan hier op handhaven, en in de praktijk komt dit met regelmaat voor, al gaat het in de regel dan wel vaak om de wat grotere bouwkundige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 16:04
Tja het Bouwbesluit beoogt dat er veilig gebouwd wordt door bouwbedrijven, maar ook BENG voorheen EI voorheen EPC zijn er in versleuteld.
Denk ook aan:
- hygiëne. Twee deuren tussen WC en keuken. Hoeveel woningen zijn er inmiddels zonder?
- brandveiligheid - o.a. vluchtroutes
- constructieve veiligheid - Eurocode
- luchtkwaliteit

Iedereen mag echter na oplevering z’n woning aanpassen naar eigen inzicht, maar hoe gekker je t doet, hoe incouranter je woning wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 17:15

XallaX

Meow

Bouwbesluit, ja er zijn regels maar zoek het eerst eens op voor je wat roept.

https://www.bouwbesluiton...2/afd2-5/par2-5-1/art2-35

Trapleuning aan 1 zijde is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MOmax schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:06:
Iedereen mag echter na oplevering z’n woning aanpassen naar eigen inzicht
binnen de wettelijke kaders ja.

Qua die tripleuning verhaal heb ik overigens geen idee of en hoe dat er in staat.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herkro
XallaX schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:06:
Bouwbesluit, ja er zijn regels maar zoek het eerst eens op voor je wat roept.

https://www.bouwbesluiton...2/afd2-5/par2-5-1/art2-35

Trapleuning aan 1 zijde is voldoende.
Wat jij aanhaalt is de volgende regel:
Een trap als bedoeld in artikel 2.27 voor het overbruggen van een hoogteverschil van meer dan 1 m en met een helling ter plaatse van de klimlijn groter dan 2:3 heeft aan ten minste een zijkant een leuning. De bovenkant van de leuning ligt, gemeten boven de voorkant van een tredevlak van de trap, op een hoogte van ten minste 0,8 m en ten hoogste 1 m.

Wat jij zegt klop in essentie wel.
Alleen hier staat niet dat als er aan een zijde een leuning zit dat de eis van de vloerafscheiding dan komt te vervallen.

Dit is ook het moeilijke aan zaken als het bouwbesluit of wetgeving lezen.
Voor mij is dit al meer dan 20 jaar mijn werk, en ook ik ga nog wel eens de mist in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18
Slecht idee. het is gewoon niet veilig, niet voor jezelf en anderen. ken iemand die dit ook gedaan heeft en een week later is hij met stofzuiger en al van bijna bovenaf ernaast getrapt met een gebroken been , 3 gebroken ribben en een hersenschudding als gevolg. Die dingen zitten er niet voor niets!

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Voor mij zou het een reden zijn om het huis niet te kopen met kleine kinderen. En zo met mij velen.. houd daar dus rekening mee als je wil verkopen. Dat kan je dus €€ kosten want mensen zullen dit in hun hoofd als extra kosten zien (of überhaupt niet komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Vorm boven functie.
Altijd fout.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:13
Herkro schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:36:
Helaas is het dan niet prima. Het bouwbesluit 2012 afdeling 2.3.2. aansturingstabel 2.19 stuurt artikel 2.20 lid 1 en 2 aan. Hier staat dat als er een hoogte verschil is van meer dan 1.5 meter er een vloerafscheiding moet zijn. Het traphek zou dus niet weg mogen volgens het bouwbesluit.
Het betreffende artikel gaat om vloerafscheidingen. In de toelichting van het artikel (gedachte goed wetgever) wordt geenzins gesproken over een trap, maar uitsluitend vloerachtige delen (balkons, bordessen, galerijen et cetera).

Conform Bouwbesluit is toegestaan om een leuning toe te passen aan één zijde van de trap.

Echter, het bouwbesluit zijn de minimale voorschriften waaraan een gebouw dient te voldoen. Het is aan de gebouweigenaar, gebruiker om eventueel hogere eisen te stellen.

Optisch snap ik ook dat je de leuning wil weghalen en het lekker strak wil maken. Maar de aangedragen optie van glas vindt ik persoonlijk nog luxer, maar ook veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Gewoon doen. Spijlen afzagen. Resten uitboren, plamuren, schuren, schilderen.

Dat geleuter over bouwbesluit en gebrek bij verkoop. Hoezo gebrek? Verstop je de trap dan ofzo? Ze zien wat ze kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:39
Je moet wel echt de grootste idioot van de wereld zijn om van de trap te vallen terwijl er keurig een leuning zit aan 1 zijde.

Zoals eerder aangegeven heb ik de trapspijlen verwijderd, en dus een leuning aan 1 kant.

In veel gevallen is het zelfs veiliger geworden. Bvb met een stofzuiger naar beneden lopen dat gaat nu veel makkelijker met de stofzuiger vasthoudende richting de "gevaarlijke kant". Waar nu juist extra ruimte is ipv dat je de stofzuiger half voor je moet houden de trap afstruinende. En zo is dit met heel veel spullen die je moet verplaatsen het geval. Er is meer ruimte gekomen, waardoor je uiteindelijk veiliger boven komt.

Ik snap dat dit met kinderen een ander verhaal is, ik heb de trapspijlen en leuning dan ook bewaard en kan deze weer terugplaatsen mocht dit ooit nodig zijn.

P.s ligt het overigens aan mij of hangt die tv in de woonkamer wel heel erg hoog?

[ Voor 5% gewijzigd door Devian op 22-10-2020 08:49 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
headhunter1985 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Het betreffende artikel gaat om vloerafscheidingen. In de toelichting van het artikel (gedachte goed wetgever) wordt geenzins gesproken over een trap, maar uitsluitend vloerachtige delen (balkons, bordessen, galerijen et cetera).

Conform Bouwbesluit is toegestaan om een leuning toe te passen aan één zijde van de trap.

Echter, het bouwbesluit zijn de minimale voorschriften waaraan een gebouw dient te voldoen. Het is aan de gebouweigenaar, gebruiker om eventueel hogere eisen te stellen.

Optisch snap ik ook dat je de leuning wil weghalen en het lekker strak wil maken. Maar de aangedragen optie van glas vindt ik persoonlijk nog luxer, maar ook veiliger.
Een leuning aan een kant mag wel, zolang de andere kant maar niet open is. Bijvoorbeeld, als de andere kant een dichte muur is, dan mag je prima aan een kant een leuning hebben. Als de andere kant open is, moet daar ofwel ook een leuning (vloerafscheiding), of een muur / plaat / glazen wand / verzin t maar komen.

Als je het bouwbesluit dan toch echt op het scherpst van de snede wilt gaan interpreteren kan je volgens mij in theorie volstaan door alle treden die lager zijn dan 1,5m open laten aan een zijde, maar alle treden daarboven moet je nog steeds voorzien van ofwel een leuning, ofwel een muur / wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou er ook nog maar even goed over nadenken of je dat echt weg wilt halen. Ik heb zelf ook 2 kleine kinderen die ik er ook wel voor aanzie dat ze in dat hek zouden klimmen, dus ik begrijp het probleem. Maar als je die leuning helemaal weghaalt wordt het er niet bepaald veiliger op als ze gewoon op de trap lopen. Ook als je kinderen wat ouder zijn kunnen ze alsnog spelenderwijs van de zijkant van die trap af donderen. Of jij zelf als je een glaasje teveel op hebt in het donker :X Ik zou zo'n trap met open zijkant echt nooit doen.

En wat betreft dat bouwbesluit. Er gaat natuurlijk nooit een ambtenaar preventief bij je controleren, maar stel dat de kinderen een vriendje te spelen hebben die van die trap af dondert en ernstig gewond raakt dan heb je denk ik wel een probleem.

Ik zou het toch eerder zoeken in de toegang tot dat trapje ontoegankelijk maken (zoals reeds genoemd, tijdelijk aftimmeren/plexiglas er tegenaan of alleen tot 1,5m weghalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Palomar schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:32:
Ik zou er ook nog maar even goed over nadenken of je dat echt weg wilt halen. Ik heb zelf ook 2 kleine kinderen die ik er ook wel voor aanzie dat ze in dat hek zouden klimmen, dus ik begrijp het probleem. Maar als je die leuning helemaal weghaalt wordt het er niet bepaald veiliger op als ze gewoon op de trap lopen. Ook als je kinderen wat ouder zijn kunnen ze alsnog spelenderwijs van de zijkant van die trap af donderen. Of jij zelf als je een glaasje teveel op hebt in het donker :X Ik zou zo'n trap met open zijkant echt nooit doen.
Rays68 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:39:
Dat gezeur over kinderen. Alsof je hele huis moet zijn ingericht op of er ooit weleens kinderen zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 20:09
Wat een gezeur om die kinderen. Ons huis waren de spijlen ook al verwijderd en er is nog nooit iemand van die trap gevallen doordat het weg is. Er zit gewoon een goede leuning aan de muur waar je je vast kan houden. Ik heb het dan over kinderen van 0 tot 8 en genoeg oude mensen die slecht ter been waren, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

[...]

Dat gezeur over kinderen. Alsof je hele huis moet zijn ingericht op of er ooit weleens kinderen zouden kunnen komen.
ok, ik had het niet helemaal goed gelezen. Ik dacht dat de topicstarter in het begin reageerde dat zijn kinderen er tegenop klimmen en hij daarom de spijlen weg wilde, maar dat was iemand anders die dat suggereerde.
Als je inderdaad zelf geen kleine kinderen hebt dan verandert dat de zaak. Al blijf ik het wel link vinden als een kant helemaal open is op die hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:04
Rays68 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:11:
Mijn vraag
Ik wil graag weten of ik de spijlen van de trap kan verwijderen. Gaat om de spijlen van de trap begane grond naar eerste verdieping aan de ‘hal-kant’. Zie foto

[Afbeelding]
Ik zie dat de trapleuning/spijlen weghalen bij veel mensen niet kan.
Zelf vind ik het (zie mijn eerdere post) niet mooi bij deze trap.

Maar het is jouw huis dus je kan lekker doen wat je zelf wil, en iedereen die het er niet mee eens is heeft lekker pech :+

Persoonlijk denk ik alleen dat je het resultaat zoals in onderstaande foto niet bereikt met de spijlen weghalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv2fVvLHGM7DNn3e15_6rhGxLnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFTmbrJ6phdOcnceMRDPB90h.jpg?f=fotoalbum_large

Je zult de trapboom waar de spijlen op rusten moeten verbreden, dit kan eenvoudig met een voorzetwandje. Dit strak afwerken met gipsplaat en laten stucen. of erg netjes met mdf werken.

De trap zelf is ook anders, dit kun je met overzettreden doen.

Maar de trapboom aan de muurzijde kun je niet wegtoveren.
Dus het zal altijd net niet het resultaat zijn wat je voor ogen hebt.

Nu is een standaard trap niet heel duur, design waarschijnlijk wel.
Maar misschien is het mooier om de hele trap eruit te halen (verkopen?)
En er een nieuwe design trap in te zetten.

Mocht je gewoon tevreden zijn met het weghalen van de spijlen paal bloktrede en leuning moet je dat gewoon doen. :)
In de trapboom zitten wel inkepingen voor de spijlen, hier zou ik dan gewoon een profiellat op spijkeren.
Als je het netjes uit elkaar haalt kun je alles opslaan voor als je het terug wilt plaatsen.

Zelf heb ik ook een trap die tot ooghoogte open is, maar wij willen juist graag de paal en spijlen terug.
Echter betekent dit bij ons meteen dat de hal echt heel klein word.
Nu kun je nog een beetje over de trap heen bewegen als je langs elkaar loopt.

Lekker gaan klussen van het weekend ;)
Pagina: 1