Woonkamer verwarmen met airco of stadsverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 10:22
Nu het langzaam weer kouder wordt zit ik met een vraag.

Ik heb stadsverwarming en sinds deze zomer een aircounit in mijn woonkamer van 42 m2 in een huis uit 1997. Eenderde van de woonkamer is serre uit 2000 waardoor de kamer vrij snel afkoelt helaas.

De aircounit is een PC18SQ van LG met een COP van 4,3. Met dit apparaat kan ik ook verwarmen, staat recht boven de zithoek en heeft als voordeel dat het apparaat heel snel de zithoek verwarmt. Als het apparaat de hele avond aanstaat is het verbruik circa 2 kWh tegen €0,195 per kWh.

Mijn stadsverwarming verwarmt de woonkamer ook, het is de enige radiator die bij koude aangaat in huis. Ik betaal 500 euro aan vaste kosten voor stadsverwarming. De variabele kosten bedragen €25,43 per gigaJoule. Ik verbruikte afgelopen twaalf maanden 21 gigaJoule, waarmee wij 2 ook douchen. Een centrale temperatuurknop hebben we niet, alleen een draaiknop met 0 tot 5 op de kachel. Weet niet of die automatisch afslaat als die kachel warm is.

Het begint mij nu helaas wat te duizelen qua omrekenen en dergelijke.

De vraag is echter helder:
Is het grofweg verstandiger uit oogpunt van kosten om mijn woonkamer met de verwarmingsfunctie van de airco te verwarmen of met de reguliere radiator

Alle reacties

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Een kWh is 3,6e6 Joule, want 3600 seconden met 1000 Joules per seconde.

Voor de airco betaal je 0,195 euro / kWh.
Voor een GJ (1e9 Joule) stadsverwarming betaal je 25,43 euro. Per kWh is dat 25,43 / (1e9 / 3,6e6) = 0,0923 euro / kWh.

Je betaalt dus voor de stadsverwarming 0,0923 / 0,195 euro ~= 47% van de prijs tov de airco?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• vaurits
Klinkt in principe logisch, maar wat betekent de COP van4,3 in deze? In jouw uitleg komt dit niet terug, maar het lijkt mij alsof dan airco weer voordeliger is.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:21
de CoP kan je zien als efficientie van een airco bij verwarmen (of koelen). Voor elke 1Kw aan stroom, krijg je 4,3Kw aan warmte.

De conclusie die je kan trekken op de berekening van @webfreakz.nl is dat door het vastrecht van de stadsverwarming het niet uit kan om je airco te gebruiken om te stoken. Zodra je geen stadsverwarmingaansluiting meer hebt is het een voordelige manier om te stoken. Kortom, warmtepompboiler kopen en die aansluiting de stadsverwarming de deur uit gooien :-)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
consolefreak schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:31:
De conclusie die je kan trekken op de berekening van @webfreakz.nl is dat door het vastrecht van de stadsverwarming het niet uit kan om je airco te gebruiken om te stoken. Zodra je geen stadsverwarmingaansluiting meer hebt is het een voordelige manier om te stoken.
Het gaat niet om het vastrecht maar om de variabele kosten. De airco is 4,3 x 0,0923 / 0,195 = 2x goedkoper in het gebruik. Let wel op dat de COP alleen geldt bij een bepaalde buitentemperatuur. Bij een COP-waarde onder de 2,2 is de stadsverwarming goedkoper.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Leuke vraag voor een wiskunde examen op school? :P Ik laat het hier bij, blijkbaar is de airco dan toch aantrekkelijker? :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:40
Stadsverwarming is vooral duur vanwege de ontiegelijk hoge vaste kosten. De variabele kosten (dus die afhankelijk zijn van hoeveel je verbruikt) zijn eigenlijk juist best laag. Of je nou je stadsverwarming op standje AOW of op standje zuinige student zet, qua kosten valt het verschil ontzettend mee. Het is hoe dan ook duur, door de hoge vaste kosten.

Van die hoge vaste kosten kom je nooit af, stadsverwarming opzeggen is vaak duurder dan een jaar lang betalen.

Ondergetekende betaalde meer aan stadsverwarming voor een 50m2 A+++ nieuwbouw appartement dan zijn moeder in een label D-hoekwonig aan gas. Dit zit puur in vaste kosten.
Gelukkig doet de wetgeving zijn werk en worden de vaste kosten steeds verder verplicht beperkt; mijn maandlast daalt ieder jaar met zo'n 100 euro so far, gezien de aanbieder letterlijk vraagt wat hij maximaal mag vragen van de overheid.

De berekening hierboven zal ongetwijfeld wel redelijk kloppen, het is de helft goedkoper dan de airco als verwarming inzetten.

Een voordeel aan de airco is echter dat hij snel lekkere warme lucht gericht produceert op de plek die jij wilt.
Bij stadsverwarming is lokaal verwarmen (net als met een cv) iets lastiger. Zeker met vloerverwarming is mijn ervaring dat je het beste door en door kan verwarmen, omdat het te lang duurt om het op gang te krijgen.
Bij wisselvallige dagen kan 'even' de airco effectiever zijn hierom.

Wil je de wintermaanden warm doorkomen, dan zou ik stadsverwarming gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 20-10-2020 23:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
Richh schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:52:
Stadsverwarming is vooral duur vanwege de ontiegelijk hoge vaste kosten. De variabele kosten (dus die afhankelijk zijn van hoeveel je verbruikt) zijn eigenlijk juist best laag. Of je nou je stadsverwarming op standje AOW of op standje zuinige student zet, qua kosten valt het verschil ontzettend mee. Het is hoe dan ook duur, door de hoge vaste kosten.
Valt op zich nog wel een beetje mee, of tegen. Vergelijk je met aardgas, dat is zo'n 77ct/kuub. Het equivalent van een GJ is ongeveer 30 kuub aardgas, dus dan kom je op ongeveer 23 euro per GJ. Dus de variabele kosten zijn grofweg vergelijkbaar met die van een aardgasinstallatie. Wat vaste kosten van 500 voor stadsverwarming betreft is het vooral het verschil tussen zichtbare en onzichtbare kosten. De helft van die vaste kosten zou je ook al aan vastrecht voor gas kwijt zijn. Maar je bespaart ook fors aan afschrijving/vervangingskosten en onderhoud van een gasinstallatie. (En vaak ben je ook minder ruimte kwijt.) Of je daarvoor 250 per jaar kunt rekenen kun je lang over discussiëren, het is in elk geval niet extreem veel hoger of lager. Die vaste kosten van stadsverwarming zijn vooral een stuk zichtbaarder dan bij gas.

Vergelijk je met elektriciteit, dan is elektriciteit per GJ/kWh ongeveer 2,1 keer duurder dan stadsverwarming. Simpele berekening is dan: verwarm je met een COP hoger dan 2,1, dan is elektriciteit/airco dus voordeliger, ligt de COP lager, dan is stadsverwarming goedkoper. Die COP is echter geen constante, deze hangt met name af van de buitentemperatuur. Je kunt vaak bij de fabrikant grafiekjes vinden met het verloop van de COP in relatie tot de buitentemperatuur. Kort door de bocht is het vooral bij kouder weer onvoordeliger. De airco zou dus een goed alternatief kunnen zijn om in de herfst en het voorjaar even wat extra warmte binnen te krijgen, maar als het echt winter wordt, dan is de stadsverwarming voordeliger (en misschien ook comfortabeler).

Het wordt weer een heel ander verhaal als je de stadsverwarming zou kunnen afsluiten en je ook op dit vastrecht zou kunnen besparen. De besparing daarop zou de investering in een warmwaterinstallatie en extra verbruikskosten in de winter best kunnen compenseren. Maar dan zou ik me ook afvragen of je wel een woning zou willen waar alleen in de woonkamer verwarming is en verder geen verwarming. Dat zou bv. ook bij verkoop wel een groot nadeel kunnen zijn. Ik zou in dat geval daarom ook niet kiezen voor alleen een warmwaterinstallatie, maar voor een installatie die ook het CV water kan verwarmen. Een ventilatiewarmtepomp waarmee je ook CV water kunt verwarmen is bv. niet heel veel duurder dan een ventilatiewarmtepomp voor alleen warm water. Dan heb je bovendien nog een voordelige verwarmingsmethode, naast je airco.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Richh schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:52:

Van die hoge vaste kosten kom je nooit af, stadsverwarming opzeggen is vaak duurder dan een jaar lang betalen.

Ondergetekende betaalde meer aan stadsverwarming voor een 50m2 A+++ nieuwbouw appartement dan zijn moeder in een label D-hoekwonig aan gas. Dit zit puur in vaste kosten.
Gelukkig doet de wetgeving zijn werk en worden de vaste kosten steeds verder verplicht beperkt; mijn maandlast daalt ieder jaar met zo'n 100 euro so far, gezien de aanbieder letterlijk vraagt wat hij maximaal mag vragen van de overheid.

De berekening hierboven zal ongetwijfeld wel redelijk kloppen, het is de helft goedkoper dan de airco als verwarming inzetten.

Een voordeel aan de airco is echter dat hij snel lekkere warme lucht gericht produceert op de plek die jij wilt.
Bij stadsverwarming is lokaal verwarmen (net als met een cv) iets lastiger. Zeker met vloerverwarming is mijn ervaring dat je het beste door en door kan verwarmen, omdat het te lang duurt om het op gang te krijgen.
Bij wisselvallige dagen kan 'even' de airco effectiever zijn hierom.

Wil je de wintermaanden warm doorkomen, dan zou ik stadsverwarming gebruiken.
Je maandlasten dalen met 100 euro per jaar? Hoeveel betaal je dan?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:40
N1ckk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Je maandlasten dalen met 100 euro per jaar? Hoeveel betaal je dan?
Zo'n 8 euro per maand, 100 euro per jaar.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Dat is iets anders, haha ik dacht al. Nog steeds flink geld, zeker als het jaarlijks vergelijkbaar is.

• vaurits
webfreakz.nl schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:20:
Een kWh is 3,6e6 Joule, want 3600 seconden met 1000 Joules per seconde.

Voor de airco betaal je 0,195 euro / kWh.
Voor een GJ (1e9 Joule) stadsverwarming betaal je 25,43 euro. Per kWh is dat 25,43 / (1e9 / 3,6e6) = 0,0923 euro / kWh.

Je betaalt dus voor de stadsverwarming 0,0923 / 0,195 euro ~= 47% van de prijs tov de airco?
De variabele prijs van Stadsverwarming is per 1-1-2022 veranderd van €25,43 naar €43,76. Verder is alles gelijk gebleven.

Dat betekent dus dat 1 kWh Stadsverwarming inmiddels niet meer €0,0923 kost maar €0,15883.

Begrijp ik dan goed dat elektrisch verwarmen goedkoper is op alle momenten waarop de COP-waarde van airco 1,22 of hoger is?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:54
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:43
Ik had zelf hetzelfde vraagstuk. Voor wie wil berekenen of met hun airco het interessanter is dan verwarmen via stadsverwarming heb ik een simpel sheetje hier. Om het aan te passen moet je de sheet downloaden of een kopietje van maken.

In mijn geval scheelt het meer dan een factor 2, puur op basis van de variabele kosten.

Verwijderd

vaurits schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:07:
[...]

De variabele prijs van Stadsverwarming is per 1-1-2022 veranderd van €25,43 naar €43,76. Verder is alles gelijk gebleven.

Dat betekent dus dat 1 kWh Stadsverwarming inmiddels niet meer €0,0923 kost maar €0,15883.

Begrijp ik dan goed dat elektrisch verwarmen goedkoper is op alle momenten waarop de COP-waarde van airco 1,22 of hoger is?
als jij nog ergens een kWh voor 20 cent kan inslaan dan wel ja.. Laat mij dat dan weten, want ook die prijzen zijn overal eerder verdubbeld :)

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:02:
[...]

als jij nog ergens een kWh voor 20 cent kan inslaan dan wel ja.. Laat mij dat dan weten, want ook die prijzen zijn overal eerder verdubbeld :)
En dan nog blijft het goedkoper om met een Airco warmtepomp te verwarmen.
De moderne airco’s hebben een SCOP van minstens 4 of nog veel hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 10-02-2022 12:11 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Verwijderd

HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:09:
[...]

En dan nog blijft het goedkoper om met een Airco warmtepomp te verwarmen.
De moderne airco’s hebben een SCOP van minstens 4 of nog veel hoger.
Dat staat buiten zijn opmerking.. Maar als je de prijs van stadsverwarming herberekend, moet je het ook vergelijken met de huidige energiepriijs. Betekent dat de COP-eis nog steeds +2 moet zijn. (wat altijd wel zo is natuurlijk)

• Wildcard83
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik ben dit momenteel aan het doen.

Ik heb een Toshiba Airco met een COP van 4,3, en een kilowattuur prijs van 17 cent.
(24 cent vastgezet augustus vorig jaar, en nu met de verlaagde stroombelasting is dat 17 cent geworden, vertelt Vattenfall mij). Mijn stadswarmtetarief is nu 40 euro per Gigajoule. (39,5, afgerond naar boven).

Nu ik de woonkamer verwarm met de airco in plaats van de stadsverwarming, heb ik berekend dat mij dit 75 euro per maand bespaart, dus 900 euro per jaar. Puur op variabele kosten. Ik heb namelijk nog steeds de stadswarmte nodig voor mijn douchewater, etc. Dus die vaste kosten houdt ik ook wel.

Ik heb dit berekend door twee weken in de winter te stoken met stadswarmte, en voor en na de meterstanden vast te leggen, en hetzelfde nog een keer voor twee weken stoken met airco. Omrekenen met graaddagen zodat je appels met appels vergelijkt, en dan heb je het verschil in verbruik in de winter. Dit is veel meer dan 75 euro per maand, maar de helft van het jaar stook ik sowieso niet, dus dat moet je nogal verdunnen, en ik kom dan uit op die ongeveer 75 euro per maand die ik nu bespaar.

Vorig jaar, met de lagere stadswarmtetarieven en hogere stroomprijzen, was het minder interessant geweest. :)
Pagina: 1