Subwoofer direct op autoradio?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-11-2024
Mijn vraag
Kan ik een subwoofer direct aansluiten op mijn radio?

Radio: Mgr350b
4x 60 watt output

Speaker: dayton nd140
Rms 40 watt en max 80 watt.

De reden van de grootte van de bass speaker is een bestaand gat van 120mm!

Op de radio zit een sub line out, alleen ik wil graag geen versterker toepassen. Zou het effectief zijn als ik de sub aansluit op een standaard radio kanaal? Dat deze sub bijvoorbeeld de lagere tonen uitstoot omdat deze maar een bereik heeft van 50 tot 8000hz???

Alvast bedankt
Niek

Beste antwoord (via niek_kuipers op 21-10-2020 22:56)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat zal niet werken, op de autoradio moet je een laagdoorlaatfilter instellen op de kanalen van de luidsprekers achter. Nou ja het werkt wel, maar het klinkt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17
waarom wil je geen aparte versterker?

Ik heb ooit speakers gehad die ik rechtstreeks op mijn HU heb aangesloten. Bij mijn volgende salarisronde kocht ik een versterker. Een wereld van verschil! de power die een versterker genereert is niet te vergelijken met dat van een HU. Zeker niet als je er een sub op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
107mb schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:04:
waarom wil je geen aparte versterker?

Ik heb ooit speakers gehad die ik rechtstreeks op mijn HU heb aangesloten. Bij mijn volgende salarisronde kocht ik een versterker. Een wereld van verschil! de power die een versterker genereert is niet te vergelijken met dat van een HU. Zeker niet als je er een sub op aansluit.
Het is voor op een boot dus wil een versterker graag uitstellen.

Als mijn radio 60watt kan leveren en de speaker 40 watt rms is met een max van 80 watt is dit dan effectief om wat extra bass te krijgen? Word gecombineerd met 2x boss marine mr50

[ Voor 47% gewijzigd door niek_kuipers op 20-10-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
bedoel je met je subwoower die nd140?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-nd140-8.html

is niet echt een sub namelijk, lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
mvrhrln schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:30:
bedoel je met je subwoower die nd140?
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-nd140-8.html

is niet echt een sub namelijk, lijkt mij
Klopt niet bewust een subwoofer maar wel geschikt voor diepere klanken. Bereik 50hz - 8000hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
tsja, tijdje geleden dat ik mijn Golf II volhing met speakers, subs en versterkers :)
Maar al er mee uitkijken, als je echt laag wilt beter speciale echte sub aanschaffen met versterker.

Is het overigens voor op een boot ? Want dat zal dan toch weer wat anders werken als bij een auto.
Output Watts van de headunits altijd met een korreltje zout nemen (aantal merken weggelaten dan).

[ Voor 14% gewijzigd door mvrhrln op 20-10-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
mvrhrln schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:44:
tsja, tijdje geleden dat ik mijn Golf II volhing met speakers, subs en versterkers :)
Maar al er mee uitkijken, als je echt laag wilt beter speciale echte sub aanschaffen met versterker.

Is het overigens voor op een boot ? Want dat zal dan toch weer wat anders werken als bij een auto.
Output Watts van de headunits altijd met een korreltje zout nemen (aantal merken weggelaten dan).
Correct voor op een boot. Zitten gaten in van max 120mm daar moet ik het mee doen. Vandaar deze keuze. Tenzij je nog een andere suggestie hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Bij sommige autoradio's kan je de twee achterkanalen gebruiken als subwooferkanalen. Echt hard zal het niet gaan, ze leveren elk maar 20 W / 4 ohm (geldt voor vrijwel alle radio's, wordt namelijk beperkt door de voedingsspanning van 14 V). Voor de Dayton ND140-4 is dat voldoende. Als je vast zit aan deze maat gaten, is dit wel een van de krachtigste woofers.

Wil je de woofers binnen in de boot gebruiken of op het dek? In het eerste geval prima, in het tweede geval gaan ze niet harder dan achtergrondmuziek.

[ Voor 69% gewijzigd door TBTL op 21-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:02:
Bij sommige autoradio's kan je de twee achterkanalen gebruiken als subwooferkanalen. Echt hard zal het niet gaan, ze leveren elk maar 20 W / 4 ohm (geldt voor vrijwel alle radio's, wordt namelijk beperkt door de voedingsspanning van 14 V). Voor de Dayton ND140-4 is dat voldoende. Als je vast zit aan deze maat gaten, is dit wel een van de krachtigste woofers.

Wil je de woofers binnen in de boot gebruiken of op het dek? In het eerste geval prima, in het tweede geval gaan ze niet harder dan achtergrondmuziek.
Ik heb nog 2x 60 watt kanalen vrij zou ik hier iets mee kunnen?

Het is inderdaad in de boot gebouwd bij de bestuurder onderin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
niek_kuipers schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:52:
Ik heb nog 2x 60 watt kanalen vrij zou ik hier iets mee kunnen?
Als dat kan, staat dat in de handleiding. Kan het niet, dan zul je met een losse versterker aan de slag moeten.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 21-10-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Als dat kan, staat dat in de handleiding. Kan het niet, dan zul je met een losse versterker aan de slag moeten.
Staat niks specifieks over. Ik sluit de subwoofer gewoon op 1 kanaal aan in de hoop dat het gaat werken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat zal niet werken, op de autoradio moet je een laagdoorlaatfilter instellen op de kanalen van de luidsprekers achter. Nou ja het werkt wel, maar het klinkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 22:12
Het werkt dan toch gewoon. Klinkt wellicht niet fantastisch, maar er gaat ook niets kapot. Ik zeg: proberen en zien wat het doet.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 21-10-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:15:
En op een versterker zit dit standaard ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat verschilt per versterker. Het gaat erom dat er ergens in de keten van autoradio - sub out - versterker een laagdoorlaatfilter zit. Vaak kan je het zowel op de sub out van de radio instellen als op de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:17:
Dat verschilt per versterker. Het gaat erom dat er ergens in de keten van autoradio - sub out - versterker een laagdoorlaatfilter zit. Vaak kan je het zowel op de sub out van de radio instellen als op de versterker.
Toevallig nog een suggestie welke versterker geschikt is voor mijn setup? Graag niet al te duur!
Ik las dat als je 1,5x je RMS aanhoud dat je dan redelijk goed zit? Dat zou betekenen een versterker van 60W per kanaal of crossover?

Zojuist de auna c500.4 gevonden op amazon. Ziet er goed uit! Nu nog zoeken naar een bass box met echt goede bass!

[ Voor 9% gewijzigd door niek_kuipers op 22-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
20 W / 4 ohm is voor de Dayton ND140-4 genoeg, dat halen alle autoversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:26
Als je twee kanalen over hebt van je radio kun je er een actieve subwoofer met speaker aansluitingen (hi-level input) op aansluiten? Heeft een eigen versterker en sluit je rechtstreeks aan. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:26:
20 W / 4 ohm is voor de Dayton ND140-4 genoeg, dat halen alle autoversterkers.
En als ik de uitgang van de radio nou aansluit en zelf een filter toevoeg? Zou dat werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ja, maar omdat twee passieve laagdoorlaatfilters voor een subwoofer duur zijn, wordt er gewoonlijk voor een andere oplossing gekozen. Een los versterkertje zoals eerder genoemd of een losse subkast met versterker (tweedehands voor 50 euro te vinden) zijn goedkopere oplossingen.

Heb je al in het menu van de radio gegraven of er ergens een instelling zit om de achterkanalen als subwooferkanalen te gebruiken? Misschien moet je de permanente +12V even loshalen, zodat de radio zijn instellingen vergeet en je weer in het menu komt dat je alleen de eerste keer krijgt.

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 23-10-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:39
TBTL schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:16:
Ja, maar omdat twee passieve laagdoorlaatfilters voor een subwoofer duur zijn, wordt er gewoonlijk voor een andere oplossing gekozen.
Nou, dat valt nog best mee hoor:
https://www.karaoke-jo.nl...bwoofer_Filter_4_Ohm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:16:
Ja, maar omdat twee passieve laagdoorlaatfilters voor een subwoofer duur zijn, wordt er gewoonlijk voor een andere oplossing gekozen. Een los versterkertje zoals eerder genoemd of een losse subkast met versterker (tweedehands voor 50 euro te vinden) zijn goedkopere oplossingen.

Heb je al in het menu van de radio gegraven of er ergens een instelling zit om de achterkanalen als subwooferkanalen te gebruiken? Misschien moet je de permanente +12V even loshalen, zodat de radio zijn instellingen vergeet en je weer in het menu komt dat je alleen de eerste keer krijgt.
Geen extra instellingen, denk dat de versterker de beste optie is. Kan op de radio filteren op 80,120,160hz iemand een suggestie voor een uitstekende subwoofer passend in een gat van 120mm(5,1/4inch)

En dan nog een vraagje. Heeft het kopen van een speaker met een range tot bijvoorbeeld 8000hz überhaupt nut aangezien de meeste versterkers tot 500hz filteren.

[ Voor 8% gewijzigd door niek_kuipers op 24-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Jag

niek_kuipers schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Geen extra instellingen, denk dat de versterker de beste optie is. Kan op de radio filteren op 80,120,160hz iemand een suggestie voor een uitstekende subwoofer passend in een gat van 120mm(5,1/4inch)

En dan nog een vraagje. Heeft het kopen van een speaker met een range tot bijvoorbeeld 8000hz überhaupt nut aangezien de meeste versterkers tot 500hz filteren.
Uitstekende subwoofers die 5inch zijn bestaan niet. Een subwoofer heeft flink conus oppervlakte nodig. Die range aan de bovenkant, 8000hz, boeit uiteraard niet zo want je filtert de hoge tonen eruit. Kortom, wat @TBTL zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een TangBand W5-1138smf is misschien ook interessant om naar te kijken. Die heeft op papier een grotere luchtverplaatsing dan de Dayton ND140. Kost met 50 euro / stuk ook meer en hij heeft meer versterkervermogen nodig om de extra luchtverplaatsing daadwerkelijk te benutten. Ik zou zelf niet zo snel voor deze route gaan, omdat je samen met de versterker, bekabeling en kleine dingetjes zo 200 euro hebt uitgegeven, terwijl het inderdaad nog steeds geen echte subwoofer is. Tenzij je echt vast zit aan de inbouwmaat en bas nodig hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 25-10-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_kuipers
TBTL schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
Een TangBand W5-1138smf is misschien ook interessant om naar te kijken. Die heeft op papier een grotere luchtverplaatsing dan de Dayton ND140. Kost met 50 euro / stuk ook meer en hij heeft meer versterkervermogen nodig om de extra luchtverplaatsing daadwerkelijk te benutten. Ik zou zelf niet zo snel voor deze route gaan, omdat je samen met de versterker, bekabeling en kleine dingetjes zo 200 euro hebt uitgegeven, terwijl het inderdaad nog steeds geen echte subwoofer is. Tenzij je echt vast zit aan de inbouwmaat en bas nodig hebt.
Bedankt voor je info. De inbouwmaat is inderdaad vast, hou wel van een wat diepere bass dat hebben de boxen van momenteel niet echt.
Pagina: 1