Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Mijn vraag

ik heb om ervaring op te doen met 3d tekenen volgend (oranje) fan houder gemaakt voor mijn GPU (asus cerberus 1070 TI):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1OybGDv_AVzL2RMrE8OJ8RdnJw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2kqHrpIzlLZioJklHUqt1Dy.jpg?f=fotoalbum_medium

nu wilde ik de 3 fans (zijn arctic F9 PWM met doorlus functie) aansluiten op de GPU fan header, en heb ik volgend kabeltje gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPlKxfNIkQUkxiMftMCbttllPa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3ObXMSONlAzov32PpqajR8I.jpg?f=user_large

En ik dacht: "dit moet werken!". Maar als ik het zo aansluit gaan de fans zich raar gedragen, uit het niets hard draaien, reageren niet op software settings en de uitlezing van de PWM snelheid (met open hardware monitor geeft soms 1300 rpm aan, maar soms ook 19333843 rpm, wat mij sterk lijkt) werkt niet goed.

Ik heb ook al geprobeerd om maar 2 of 1 fan aan te sluiten, maar dat geeft exact hetzelfde resultaat.

Weet iemand wat ik fout doe?

Beste antwoord (via djoenez op 25-10-2020 14:53)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In ieder geval als ik het zo hoor lijkt de eenvoudige oplossing mij om een fan header op je moederbord vrij te maken en dan de gpu ventilators aan te sturen via je moederbord op basis van de gpu temperatuur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-04 09:26
Het kan zijn dat ASUS niet-standaard pinvolgorde hanteert bij hun ventilatoren. Wellicht dat je dit kan opzoeken op internet, want zonder scope zou ik zo snel niet weten hoe je dat moet controleren.

Edit:
Ik ga er van uit dat je je kabeltje doorgemeten hebt en dat de fans het gewoon doen wanneer ze aangesloten zijn op je moederbord?

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenLeafBird op 21-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 17:02

Fordox

00101010

Kan het te maken hebben met de fancurve op je GPU? Misschien probeert je GPU je fans van een 0% modus gelijk aan te gooien met een scherpe piek.
Het RPM uitlezen is ook wat vaag. Vaak zie je wel dat de doorluskabeltjes maar van 1 fan de tachometer uitleest (in dit geval de gele draad). Als die ook is aangesloten op je andere fans kan dit problemen veroorzaken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:53:
Het kan zijn dat ASUS niet-standaard pinvolgorde hanteert bij hun ventilatoren. Wellicht dat je dit kan opzoeken op internet, want zonder scope zou ik zo snel niet weten hoe je dat moet controleren.

Edit:
Ik ga er van uit dat je je kabeltje doorgemeten hebt en dat de fans het gewoon doen wanneer ze aangesloten zijn op je moederbord?
Bedankt voor je comment! Kabel is doorgemeten en is 1:1. ik denk vanavond dat ik even een kabel aansluit en meet of 12V ook echt 12V is. Fans zijn niet getest op moederbord, het zijn 3x nieuwe fans van Arctic, dus ben er niet vanuit gegaan dat dit een issue zou kunnen zijn, maar is wel het proberen waard....
Fordox schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:07:
Kan het te maken hebben met de fancurve op je GPU? Misschien probeert je GPU je fans van een 0% modus gelijk aan te gooien met een scherpe piek.
Het RPM uitlezen is ook wat vaag. Vaak zie je wel dat de doorluskabeltjes maar van 1 fan de tachometer uitleest (in dit geval de gele draad). Als die ook is aangesloten op je andere fans kan dit problemen veroorzaken.
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb de Fans op verschillende snelheden proberen aan te sturen vanuit MSI afterburner, hier luisteren ze jammergenoeg niet naar (standaard fans doen dit wel). De tacho zit alleen bij de eerste fan aangesloten, de rest van de fans hebben deze tachofan niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 22:13
djoenez schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor je comment! Kabel is doorgemeten en is 1:1. ik denk vanavond dat ik even een kabel aansluit en meet of 12V ook echt 12V is. Fans zijn niet getest op moederbord, het zijn 3x nieuwe fans van Arctic, dus ben er niet vanuit gegaan dat dit een issue zou kunnen zijn, maar is wel het proberen waard....

[...]

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb de Fans op verschillende snelheden proberen aan te sturen vanuit MSI afterburner, hier luisteren ze jammergenoeg niet naar (standaard fans doen dit wel). De tacho zit alleen bij de eerste fan aangesloten, de rest van de fans hebben deze tachofan niet aangesloten.
Je kan eventueel ook de fans gewoon aansluiten op een case fan header op je mobo, en dan de snelheid daarvan met Argus Monitor afhankelijk maken van je GPU temp en een mooie curve instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Wekko306 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Je kan eventueel ook de fans gewoon aansluiten op een case fan header op je mobo, en dan de snelheid daarvan met Argus Monitor afhankelijk maken van je GPU temp en een mooie curve instellen.
Dat is eventueel een optie, alleen heb ik op mijn moederbord niets meer over :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Ik denk dat ik het antwoord heb:

Vandaag even terwijl mijn PC aanstaat de leads gemeten (ik kan dit niet aanraden), hieruit blijkt dat alle kabels wel goed zijn aangesloten. Toen even 1 fan op aangesloten, en die kan ik alleen besturen in een hele kleine range 10-14%?

Even verder gezocht en vond deze post op reddit:
https://www.reddit.com/r/...m_fan_pwm_problem_on_gtx/

Blijkbaar verwacht de GPU een bepaalde snelheid bij een bepaalde PWM control waarde. En als hij dat niet heeft gaat de fan vol aan. :( Ik denk dat mijn avontuur hier eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kan je de ventilatorsturing niet overriden met een tool zoals Speedfan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:13:
Kan je de ventilatorsturing niet overriden met een tool zoals Speedfan?
oeh, speedfan niet gebruikt, wel MSI afterburner, die deed hetzelfde als openhardwaremonitor. :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In ieder geval als ik het zo hoor lijkt de eenvoudige oplossing mij om een fan header op je moederbord vrij te maken en dan de gpu ventilators aan te sturen via je moederbord op basis van de gpu temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-04 09:26
Jammer joh dat het niet zo wil werken, leek me namelijk een leuk idee.
Een mobo fan-header vrijmaken is wellicht het beste idee, maar dan verlies je wel weer flexibiliteit.

Misschien dat je naar iets als een interne fan controller/fan hub kan kijken?
Pagina: 1