Wij hebben na een verbouwing 2 jaar geleden onze woning voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming op de begane grond. Na de installatie van vloerverwarming kreeg ik -door de constante temperatuur- de bovenverdiepingen lastiger warm. Dit probleem wil ik oplossen en dus heb ik sinds een aantal dagen een Honeywell evoHome systeem geinstalleerd. Het betreft een evoTouch WiFi met HR92 radiatorknoppen. De evoTouch is verbonden middels een Honeywell opentherm rf-module (r8810a1018), aangesloten op de R-Bus van de Remeha Tzerra Ace CV.
De storingen wijzen volgens de handleiding op problemen met de doorstroming. Gek genoeg is de woonkamer al die dagen wel gewoon op temperatuur gebleven, dus het systeem lijkt tot zover wel te "werken".
Om e.e.a. duidelijk over te kunnen brengen, heb ik een plaatje gemaakt zoals mijn systeem er op dit moment uit ziet. De leidingen (rood/blauw) zijn ook echt op de getekende wijze aanwezig in huis. Alle gewone radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld door een installateur middels "Heimeier E-clipse" thermostaatkranen. De HR92 welke op de aanvoer van de vloerverwarming is aangesloten, betreft een standaard Heimeier thermostaatkraan (zonder inregelmogelijkheid). Deze heb ik geplaatst bij aanschaf van de evoHome. Voor de aanschaf van evoHome waren de radiatoren die nu een HR92 hebben gekregen, ook voorzien van een standaard Heimeier thermostaatknop.
:fill(white):strip_exif()/f/image/75gJJPmM6obzdTVdMdKTDEBd.png?f=user_large)
• Aantal schakelingen per uur: 3
Storingscodes: H01.05 en H01.14
Relevante CV parameters:
Wanneer ik de HR92 verwijder van het vloerverwarmingssysteem, zijn de problemen "voorbij", dat wil zeggen: de CV gaat niet meer in storing. Dit lijkt logisch; de thermostaatkraan op de vloerverwarming staat dan volledig open waardoor de CV zijn warmte kwijt kan in de vloer. Echter is dit niet prettig als ik in andere ruimtes wil stoken, waar het evoHome systeem eigenlijk voor bedoeld is. De woonkamer wordt dan ook snel te warm.
Ik heb mijn best gedaan om e.e.a. zo goed mogelijk te beschrijven, als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en ben heel benieuwd of iemand mij kan vertellen wat ik hier niet goed doe of wat ik over het hoofd zie?
Het probleem:
Helaas ondervind ik problemen (storingen) op de CV ketel na installatie. De problemen lijken zich te concentreren bij het aansluiten van de HR92 radiatorknop op de toevoer van de vloerverwarming. Wanneer de HR92 op de vloerverwarming is gekoppeld schiet de CV om de haverklap in storing. Dit lijkt zowel te gebeuren na SWW als bij gewone warmtevraag. De CV raakt dan soms zowat aan de kook. Wat mij daarbij opvalt is dat de CV na SWW vraag, de driewegklep terugschakeld naar de CV stand (deze heb ik standaard op CV) en de "restwarmte"(?) direct de CV leidingen in pompt (soms zelfs eerst nog door eerst harder door te stoken tot ruim boven de standaard 65 graden (80+). De leidingen zijn dan heel erg heet.De storingen wijzen volgens de handleiding op problemen met de doorstroming. Gek genoeg is de woonkamer al die dagen wel gewoon op temperatuur gebleven, dus het systeem lijkt tot zover wel te "werken".
Om e.e.a. duidelijk over te kunnen brengen, heb ik een plaatje gemaakt zoals mijn systeem er op dit moment uit ziet. De leidingen (rood/blauw) zijn ook echt op de getekende wijze aanwezig in huis. Alle gewone radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld door een installateur middels "Heimeier E-clipse" thermostaatkranen. De HR92 welke op de aanvoer van de vloerverwarming is aangesloten, betreft een standaard Heimeier thermostaatkraan (zonder inregelmogelijkheid). Deze heb ik geplaatst bij aanschaf van de evoHome. Voor de aanschaf van evoHome waren de radiatoren die nu een HR92 hebben gekregen, ook voorzien van een standaard Heimeier thermostaatknop.
:fill(white):strip_exif()/f/image/75gJJPmM6obzdTVdMdKTDEBd.png?f=user_large)
Extra info
- Op de vloerverwarming zit een bypass, welke is ingesteld tussen de 0.2 en 0.3 bar
- De radiator in de gang staat altijd open (en fungeert daarmee ook als bypass indien nodig(?))
- De HR92 op de aanvoer van de vloerverwarming is geconfigureerd op "volledige slag" (optie 6, waarde 1), waardoor de kraan telkens helemaal open zou moeten gaan. Als ik de kleppositie van de HR92 opvraag bij warmtevraag, zie ik vaak dat deze telkens verschillend staat (P17, P43 etc.). Ik zou anders verwachten gezien de "volledige slag" configuratie... Ook de "Open raam" functies zijn op deze knop voor de zekerheid uitgeschakeld. Ik heb ook getest met "standaard slag", hiermee zie ik geen verschil.
- De radiatoren op de 1e verdieping en op zolder staan standaard dicht. Alleen de gang radiator staat standaard open. Deze situatie is gelijk aan voor de installatie van evoHome.
evoHome instellingen
• Software versie: 02.00.11.21 (nog niet de laatste versie 02.00.17.00 maar daar schijn je geduldig op te moeten wachten volgens de supportdesk...)• Aantal schakelingen per uur: 3
Zone | Zone type | Temperatuur sensor |
Alle ruimtes met standaard radiatoren | Radiator | Remote Sensor (HR92 als sensor) |
Ruimte met vloerverwarming | Vloerverwarming | EvoTouch Sensor (evoTouch in woonkamer als "sensor") |
CV systeem
Type: Remeha Tzerra Ace 39c CW5Storingscodes: H01.05 en H01.14
Relevante CV parameters:
Parameter | Uitleg | Instelbereik | Ingestelde waarde |
GP007 | Maximale ventilator toerental bij CV bedrijf | 1200-7300, default 5300 | 3000 |
GP008 | Minimale ventilator toerental bij CV bedrijf | 1200-5000, default 2070 | 2070 |
GP021 | Terug moduleren wanneer temperatuurverschil groter is dan deze drempelwaarde | 10-40, default 25 | 25 |
PP014 | Reductie temp. verschil modulatie ter voorkoming groot temp. verschil | 0-40, default 15 | 15 |
PP015 | Pompnadraaitijd CV | 0-99 min, default 2 min | 2 |
PP016 | Maximum pomptoerental CV bedrijf | 60%-100%, default 100 | 60 |
PP017 | Maximum pomptoerental bij laaglast als percentage van het max. pomptoerental | 0%-100%, default 30 | 30 |
PP018 | Minimum pomptoerental voor CV-bedrijf | 20%-100%, default 30 | 20 |
DP007 | Stand van driewegklep tijdens standby | 0 = CV, 1 = Warmwater | 0 |
Wanneer ik de HR92 verwijder van het vloerverwarmingssysteem, zijn de problemen "voorbij", dat wil zeggen: de CV gaat niet meer in storing. Dit lijkt logisch; de thermostaatkraan op de vloerverwarming staat dan volledig open waardoor de CV zijn warmte kwijt kan in de vloer. Echter is dit niet prettig als ik in andere ruimtes wil stoken, waar het evoHome systeem eigenlijk voor bedoeld is. De woonkamer wordt dan ook snel te warm.
Ik heb mijn best gedaan om e.e.a. zo goed mogelijk te beschrijven, als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en ben heel benieuwd of iemand mij kan vertellen wat ik hier niet goed doe of wat ik over het hoofd zie?
[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 21-10-2020 08:28 . Reden: foutje in tekst, toevoeging CV parameter ]
If at first you don’t succeed, call it version 1.0