Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:40
Ik heb een aanbieding gehad van een potentiële nieuwe werkgever. Ze hebben een lijstje opgesteld met arbeidsvoorwaarden. Hierin wordt gezegd dat ze een premievrij pensioen aanbieden en dat zij zelf 4 procent van het salaris + vakantiegeld betalen aan pensioenpremie. Verder is er de mogelijkheid om zelf bij te sparen in deze pensioenregeling als je dat wilt.

Nu wil ik eigenlijk weten of die 4 procent heel weinig is ? en is het dan verstandig om zelf bij te sparen? zo ja wat is dan een gebruikelijk percentage? Ik heb geprobeerd dit uit te zoeken op verschillende websites van pensioenfondsen, maar ik raak er alleen maar meer van door de war. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Beste antwoord (via Jeffrey op 20-10-2020 21:20)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:49
Waarschijnlijk is dit niet pensioen via een pensienfonds, maar via een pensioenverzekeraar. Waarschijnlijk is dit een beschikbare premie pensioen (defined contribution), waarbij de inleg vast ligt, en de uitkering flexibel is (je bepaalt vaak zelf voor je eigen potje op welke manier er belegd wordt, en het idee is dat je op het moment dat je pensioen ontvangt die zak geld die op dat moment opgebouwd is gebruikt om een eeuwigdurende uitkering aan te schaffen).

De inleg is gemaximaliseerd, en afhankelijk van 1) je leeftijd, 2) de rekenrente die de verzekeraar gebruikt (dat was vroeger vaak 4%, maar de afgelopen jaren is het mogelijk om lagere % te gebruiken), 3) of je wel/niet partnerpensioen / wezenpensioen etc opbouwd.

Waarschijnlijk gaat het ook niet om 4% van je loon, maar 4% van je pensioengevend salaris (salaris - franchise (+/- 20K - over dat gedeelte bouw je dus geen pensioen op - voor dat stuk heb je AOW).

Als je googled op https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 , dan zie je een aantal lijstjes, en dan kan je zelf een inschatting maken of 4% veel is (spoiler: nee).

Er zitten een paar belangrijke aannames in, maar dan heb je hopelijk wat meer aangrijpingspunten om meer informatie bij je potentiele werkgever te verkrijgen.

Zaken die ik zelf zou willen weten zijn:
- Wat is het type regeling: beschikbare premie, midenloon?
- Is er partnerpensioen?
- Hoe is het partnerpensioen verzekerd (opbouwend, of verzekerd (bij dat laatste: wanneer je nadat je uit dienst gaat overleid krijgt je partner 0))
- Indien beschikbare premie: op basis van welke rekenrente?

[ Voor 0% gewijzigd door CubicQ op 20-10-2020 20:51 . Reden: WAO -> AOW ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Dat klinkt mij als vrij weinig in de oren. Bij veel fondsen worden premies van tussen de 20% en 30% gehanteerd. In het geval je pensioenfonds (hoort deze bij het bedrijf, of bij de sector waarin je werkt?) een zeer goede financiële positie heeft, kan het wel eens voorkomen dat de premie veel lager is. Dit is tegenwoordig echter voor slechts een handjevol weggelegd.

EDIT: Als ik even een ruwe schatting maak, komt deze bijdrage neer op een opbouwpercentage van ca 0,8%.
Hierin hou ik dan nog geen eens rekening met allerlei verzekeringspremies en nabestaandenpensioen. De oorspronkelijke pensioenpremieberekening gaat uit van een opbouw van 1,875%. Tegenwoordig zie je ook lagere percentages van ca 1,60%. 0,8% is dus wel heel erg weinig.

[ Voor 33% gewijzigd door DirtyBird op 20-10-2020 20:37 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:28:
Bij veel fondsen worden premies van tussen de 20% en 30% gehanteerd.
Zolang @Jeffrey niet kan aangeven wat voor pensioenregeling (fonds (middenloon/eindloon) of verzekeraar (beschikbare premie)) - waar dan ook weer de gehanteerde rekenrente relevannt is -het is kan je vrij weinig zeggen of het veel of weinig is. Type pensioen en leeftijd zijn van belang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Weet je zeker dat ze niet bedoelen dat het pensioensysteem een beschikbare premieregeling op basis van de 4% staffel percentages betreft?

Het is ook mogelijk dat ze de staffel behorend tot jouw leeftijd hebben genomen en die als percentage hebben genoemd. Deze zou dan oplopen naar mate je ouder wordt.

Het is ook mogelijk dat het een vlak tarief van 4% betreft. In dit geval is het enkel interessant als je jong bent.

Misschien is het handig als je de letterlijke tekst quote.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:49
Waarschijnlijk is dit niet pensioen via een pensienfonds, maar via een pensioenverzekeraar. Waarschijnlijk is dit een beschikbare premie pensioen (defined contribution), waarbij de inleg vast ligt, en de uitkering flexibel is (je bepaalt vaak zelf voor je eigen potje op welke manier er belegd wordt, en het idee is dat je op het moment dat je pensioen ontvangt die zak geld die op dat moment opgebouwd is gebruikt om een eeuwigdurende uitkering aan te schaffen).

De inleg is gemaximaliseerd, en afhankelijk van 1) je leeftijd, 2) de rekenrente die de verzekeraar gebruikt (dat was vroeger vaak 4%, maar de afgelopen jaren is het mogelijk om lagere % te gebruiken), 3) of je wel/niet partnerpensioen / wezenpensioen etc opbouwd.

Waarschijnlijk gaat het ook niet om 4% van je loon, maar 4% van je pensioengevend salaris (salaris - franchise (+/- 20K - over dat gedeelte bouw je dus geen pensioen op - voor dat stuk heb je AOW).

Als je googled op https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 , dan zie je een aantal lijstjes, en dan kan je zelf een inschatting maken of 4% veel is (spoiler: nee).

Er zitten een paar belangrijke aannames in, maar dan heb je hopelijk wat meer aangrijpingspunten om meer informatie bij je potentiele werkgever te verkrijgen.

Zaken die ik zelf zou willen weten zijn:
- Wat is het type regeling: beschikbare premie, midenloon?
- Is er partnerpensioen?
- Hoe is het partnerpensioen verzekerd (opbouwend, of verzekerd (bij dat laatste: wanneer je nadat je uit dienst gaat overleid krijgt je partner 0))
- Indien beschikbare premie: op basis van welke rekenrente?

[ Voor 0% gewijzigd door CubicQ op 20-10-2020 20:51 . Reden: WAO -> AOW ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
20-30% lijkt me wel weer erg veel. Of nou ja, 20%-25 (totaal van werkgever + werknemer) is redelijk normaal, 30% lijkt me veel. 4% van werkgever (ik ga uit van het gedeelte boven de franchise) is gewoon gierig. Maakt me niet wat voor een regeling er is, dat is gewoon heel weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 20-10-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:40:
20-30% lijkt me wel weer erg veel. Of nou ja, 20%-25 (totaal van werkgever + werknemer) is redelijk normaal, 30% lijkt me veel. 4% van werkgever (ik ga uit van het gedeelte boven de franchise) is gewoon gierig. Maakt me niet wat voor een regeling er is, dat is gewoon heel weinig.
De franchise is vastgesteld om geen pensioen op te bouwen over het stuk inkomen wat afgedekt wordt door de AOW. Je kan echter niet onbeperkt fiscaal vriendelijk pensioen opbouwen, afhankelijk van de rekenrente en je leeftijd zit er een maximum aan. Loze statements als "4% van werkgever (ik ga uit van het gedeelte boven de franchise) is gewoon gierig" voegen ook bijzonder weinig toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Napo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Zolang @Jeffrey niet kan aangeven wat voor pensioenregeling (fonds (middenloon/eindloon) of verzekeraar (beschikbare premie)) - waar dan ook weer de gehanteerde rekenrente relevannt is -het is kan je vrij weinig zeggen of het veel of weinig is. Type pensioen en leeftijd zijn van belang
Ik ken geen pensioensysteem waarin 4% premie zoden aan de dijk zet. De diverse opslagen dekken dat doorgaans als ruimschoots.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Ik ken geen pensioensysteem waarin 4% premie zoden aan de dijk zet.
Dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Wat echter de norm is zal eerder onder de max van de staffels liggen dan dat het er boven - laat significant met de aangehaalde 20% - zal liggen. Uiteindelijke gaat het ook om het totale plaatje van arbeidsvoorwaarden. huidige loon + uitgesteld loon + overige voorwaarden. Zelfs met een matig pensioenopbouwpercentage kan het gehele plaatje alsnog prima zijn indien dat afdoende gecompenseerd wordt in direct loon.
De diverse opslagen dekken dat doorgaans als ruimschoots.
Verklaar je nader;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Napo in een pensioenpremie zit niet alleen de opbouw van het ouderdomspensioen, maar ook opbouw/dekking van nabestaandenpensioen, een opslag voor wezenpensioen, arbeidsongeschiktheidsrisico, kostenopslag, vermogensopslag en vast nog wel 1 of 2 die ik vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:11:
@Napo in een pensioenpremie zit niet alleen de opbouw van het ouderdomspensioen, maar ook opbouw/dekking van nabestaandenpensioen, een opslag voor wezenpensioen, arbeidsongeschiktheidsrisico, kostenopslag, vermogensopslag en vast nog wel 1 of 2 die ik vergeet.
En ook dat is weer afhankelijk van de regeling en hoe dat is vormgegeven waar @Jeffrey weinig tot niets over heeft gedeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:40
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Mij is duidelijk geworden dat ik meer informatie moet opvragen over de pensioenregeling bij deze werkgever. Wat betreft salaris zou ik er significant op vooruit gaan. Alleen als ik zelf nog een groot deel aan pensioenpremie moet aanvullen voor een normaal pensioen, dan hou ik aan het einde van de streep al een stuk minder over 👎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

CubicQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:40:
Wat is het nou, verzekeraar of DC? :-p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
DirtyBird schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Wat is het nou, verzekeraar of DC? :-p
Verzekeraar EN DC kan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
DirtyBird schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Ik ken geen pensioensysteem waarin 4% premie zoden aan de dijk zet. De diverse opslagen dekken dat doorgaans als ruimschoots.
Als het om een DC regeling gaat en je bent jong, dan is 4% niet uitzonderlijk laag. Bij een regeling met de 4% staffel beginnen de premies rond de 4%, maar dit groeit wel, naar mate je ouder wordt, tot boven de 20%. Belangrijkste punt is dus de vraag of er gebruik wordt gemaakt van een leeftijdsafhankelijke stijgende premie of dat er voor iedereen naar 4% wordt betaald. In het laatste geval schiet je er op termijn inderdaad weinig mee op.
Pagina: 1