VDSL2 synchro valt weg - terug up bij een telefoonoproep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 16:06
Op mijn buitenverblijf een vreemd gegeven.

Situatieschets:
VDSL2 (non-vectoring)
Kabel +- 30 meter (inclusief binnenbekabeling) Inkomhal -> Zolder -> Buitenkabel door gevel naar de overkant van de straat waar direct de VDSL2 straatkast staat. Buitenkabel is nog maar een half jaar oud en hangt in de lucht.
Héél goede verbinding als ze up is, lage ping, geen fluctuaties.
Echter, 's morgens en 's avonds vaak uitval. De gehele DSL sync verdwijnt gewoon, en een resync kan 30 seconden duren, of urenlang aanhouden. Modem herstarten maakt geen verschil. Echter heb ik de afgelopen dagen iets rechtlijnig gevonden: een oproep via de vaste telefoon starten (de 0800 van de operator kwestie van geen kosten te maken) en binnen de 10 seconden is er terug DSL sync en komt de lijn online met perfecte waardes.
Techniekers hier weten het ook niet meer:
- Bekabeling is overal nagezien, elk contactpunt herdaan (zijn er niet veel).
- Andere modem
- Telefoon niet aansluiten
- Geen splitter gebruiken
- Straatkast 'uitgemeten' (geen verdere details, ik ben de taal hier niet zo goed machtig)

Helaas geen andere VDSL2 gebruikers op deze straatkast voor zover ik weet, ligt in een buitengebied. Enkel een paar vaste telefoonlijnen waar geen problemen mee zijn.

Iemand ideëen wat ik de techniekers hier kan aanraden na te kijken, of wat ik zelf nog kan doen?

Technische waardes als de verbinding online is:

Actual Rate(Up/Down) 10239/76799 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 32675/147620 kbps
Noise Margin(Up/Down) 24.1/23.4 dB
Line Attenuation(Up/Down) 0/1.1 dB
Output Power(Up/Down) -13.8/13.7 dBm
Data Path(Up/Down) Fast/Fast
Interleave Depth(Up/Down) 1/1
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
LinkEncap G.993.2_Annex_K_PTM
CRC Errors(Up/Down) 1/2
FEC Errors(Up/Down) 0/0
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 0 h 16 min 53 s

Beste antwoord (via beNN_ op 24-10-2020 19:07)

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

beNN_ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
ik had terug de hoge line attenuation
[...]
Ik vermoed dat alles daarop terug te voeren is, en een plotselinge verandering in attenuation kan niet zomaar uit de lucht komen vallen.
De grote vraag is natuurlijk waar het zit, binnenshuis of buitenshuis.

In jouw situatie is de vraag ook: wat is van wie, welk deel van de leidingen is wiens verantwoordelijkheid?

Hier in NL hebben we daarvoor het IS/RA punt, de scheiding tussen InfraStructuur en RandApparatuur.
Alles dat IS heet is hier eigendom van (en verantwoordelijkheid van) de netwerkbeheerder, KPN Netwerk voor DSL verbindingen, die weer aangestuurd kan worden door de ISP in geval van storing.

Randapparatuur is eigendom van de klant, waarbij er nog wat gediscussieerd wordt of het modem-gedeelte daar ook onder valt, maar dat is een typisch Nederlandse discussie :D

Jij hebt een buitenkabel tussen straatkast en je woning, die kabel is aangelegd toen je deze DSL aansluiting nam.
Van wie is die kabel? Waar houdt de verantwoordelijkheid van jouw ISP / netwerkbeheerder op?

De in-huis bekabeling tussen hal en zolder die je omschrijft was aangelegd rond 1980, maar eindigde 'loos' op zolder als ik het goed begrijp.
Valt die in-huis bekabeling onder verantwoordelijkheid van de huiseigenaar of van de ISP?

Als de interface tussen huiseigenaar en netwerkbeheerder zit bij de aansluiting van de buitenkabel op zolder zou ik zelf daar de huisbekabeling los willen halen en de ZTE rechtsreeks op de buitenkabel aansluiten.
Als de verbinding dan nog instabiel is heb je zeker iets dat alleen de netwerkbeheerder op kan lossen want dan zit het in buitenkabel of in de straatkast / DSLAM.

Maar als de interface bij jou in de hal zit ben je eigenlijk al te ver gegaan......
Je zou dan genoeg moeten hebben aan de constatering dat de attenuation af en toe 'zomaar' hoger wordt en de verbinding uitvalt.

Ik meen me te herinneren dat hier in NL de netwerkbeheerder (KPN Netwerk) een aansluiting op afstand gedurende een tijdje kan monitoren om te zien of de zaak stabiel is.
Misschien kan zoiets bij jou ook?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je vaste telefoon is die met een splitter aangesloten? Ik zou deze verdenken, maar hoe ziet de rest van je telefonie netwerk voor het modem eruit?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Zonder splitter is ook reeds geprobeerd, DSL valt nog steeds weg.
Volledig netwerk is als volgt:
POE switch met 3 camera's -> Modem
Modem -> 1m kabel naar splitter ->
Telefoon -> 1m kabel naar splitter ->
splitter -> 5 meter kabel naar de zolder -> verbonden aan de buitenkabel (+-25m) door gevel naar de overkant van de straat -> straatkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Heb je 'klassieke vaste telefonie' (POTS) of Internet telefonie (VOIP)?

Als het eerste het geval is zou ik een andere (betere) splitter proberen. Zie o.a. deze uitleg: klik

Als je VOIP hebt zou ik de splitter er tussen uit laten, die heb je dan niet nodig.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Helaas is het POTS, dus de splitter is wel nodig.
Er is reeds een nieuwe splitter geplaatst (zelfde type, ze hebben maar dat ene model) .
Ik hou mijn ogen open voor een ander model maar tot zover niet direct te vinden, overal dezelfde te koop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dus je moet uitbellen om weer connectie te krijgen? Helpt alleen de hoorn van de haak nemen ook? Als dat het geval is vraag ik me af of er iets zweeft. De hoorn van de haak nemen komt technisch neer op het zetten van een (tamelijk lage) weerstand over de twee telefoon draden.

[ Voor 48% gewijzigd door Mijzelf op 21-10-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Het is een draadloze telefoon, dus denk niet dat ik dit 'van de haak nemen' kan simuleren?
Toestel is een Siemens Gigaset 220.

Ik bel dus effectief uit, en zodra verbonden met de 0800 nummer die ik bel, duurt het slechts een 20tal seconden voordat de DSL up & running is.
Als ik niet uitbel, dan kan het tussen de 30sec & urenlang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk zal een draadloos systeem pas 'de hoorn van de haak' nemen als je daadwerkelijk een nummer hebt ingetypt en 'verbind' drukt. Pas dan sluit er een relay in het basisstation, of zo.

Hier vind je het schema van een goeie ouwe T65. Zoals je kunt zien worden de rode en blauwe draad (geel en groen zijn over het algemeen niet aangesloten), via R2 (270Ω) en een trafo spoel kort gesloten. De weerstand van die spoel is ongeveer 0, dus de effectieve weerstand is 270Ω. Je zou met een los weerstandje van 200~1000Ω je telefoon draden kunnen sluiten, om te zien of dat je DSL herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Vertelt de modem / router je iets?
Houdt hij een logfile bij?
Kan je iets zien over signaal / signaal-ruis verhouding / lijnfouten enz. enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Wat ik kan zien qua DSL waardes staat de openingspost, indien er nog interessante waardes zouden ontbreken kan ik wellicht wel eraan.
Logging zonet aangezet op het laagste niveau 'informational'.

Noise Margin(Up/Down) 24.1/23.4 dB
Output Power(Up/Down) -13.8/13.7 dBm
CRC Errors(Up/Down) 1/2
FEC Errors(Up/Down) 0/0
HEC Errors(Up/Down) 0/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:28:
Wat ik kan zien qua DSL waardes staat de openingspost,
Daar heb ik overheen gelezen, sorry 8)7
indien er nog interessante waardes zouden ontbreken kan ik wellicht wel eraan.
Logging zonet aangezet op het laagste niveau 'informational'.
Laten we hopen dat daar bruikbare informatie uit gaat komen, met name wat er gebeurt voordat de sync weg valt.
[...]
Wat me opvalt is dat de actual rate down ongeveer de helft is van de attainable rate, up is dat ongeveer een derde.
Het zou kunnen dat DLM de snelheid aan het begrenzen is gegaan omdat de lijn als instabiel wordt gezien....
Wat ook opvalt is dat er vrijwel geen errors zijn en dat de line attenuation erg laag is.
Je zit vlak bij de straatkast, is dat een actief ding? (hoor je iets zoemen als je er naast staat?).
Hoe zien de waarden er uit na een uurtje of wat?

En voor de volledigheid: wat is het fabrikaat en type van de modem / router?
En van de splitter?
Misschien dat er ergens in de documentatie een handvat te vinden is voor dingen die je nog zou kunnen proberen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Ivm de Actual Rate, dat is omdat ze me begrenzen daarop, ik betaal voor 50/8, en ze geven me een max profiel van 75/10 vanwege de digitale TV. Daar moeten we niets verder achter zoeken denk ik.
Ik hoor niets zoemen bij de straatkast (die heel scheef staat :) ), maar is wel degelijk het VDSL2 vertrekpunt, dat heb ik al bevestigd gekregen.

Fabrikant & type modem: ZTE H168N (van de ISP, nodig voor de bridged IPTV)

Log: gecaptured is één disconnect en één connect:

https://pastebin.pl/view/3e680484

Nieuwe info: deze laatste keer dat ik uitbelde voor de DSL terug actief te krijgen, waren er aliengeluidjes te horen, hier op video:

https://waregem.uk.to:5001/mo/sharing/ma6Iz3x6h

Edit: de waardes van de lijn zijn altijd uitstekend en draaien rond de meegegeven waardes, ook als de lijn eens 7h up is, zijn de waardes nog in dezelfde grootorde.

[ Voor 10% gewijzigd door beNN_ op 21-10-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 09:37
Ik zou bijna de buitenkabel gaan verdenken.
Misschien niet goed geïsoleerd en in de ochtend en de avond last van condens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Bij het continue refreshen zag ik enkele seconden deze waardes:

Attainable Rate(Up/Down) 32866/145088 kbps
Noise Margin(Up/Down) 24.5/17.5 dB
Output Power(Up/Down) -13.9/13.5 dBm

De download noise margin is plots beduidend lager. Na die paar seconden is die terug 22/23.

Edit: de buitenkabel ziet er van erg goede kwaliteit uit, héél erg dik. Maar condens, heb ik ook al aan gedacht, vanwege het frequenter voorvallen op tijdstippen waar de vochtigheid hoger is. Echter zijn de contactpunten herdaan zonder resultaat.

[ Voor 32% gewijzigd door beNN_ op 21-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

beNN_ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:45:
Helaas is het POTS, dus de splitter is wel nodig.
Er is reeds een nieuwe splitter geplaatst (zelfde type, ze hebben maar dat ene model) .
Ik hou mijn ogen open voor een ander model maar tot zover niet direct te vinden, overal dezelfde te koop..
Mag ik vragen welke provider je als POTS (PSTN) provider hebt? Aangezien je bepaalde gegevens ergens zelfstandig kunt herleiden lijkt het er op dat je een AVM Fritzbox als modem/router hebt staan?

Laat maar = een ZTE / ExperiaBox :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 21-10-2020 20:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Will_M schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Mag ik vragen welke provider je als POTS (PSTN) provider hebt? Aangezien je bepaalde gegevens ergens zelfstandig kunt herleiden lijkt het er op dat je een AVM Fritzbox als modem/router hebt staan?
Dit is in het buitenland, modem is een ZTE H168N van de ISP "MTS", het admin wachtwoord met alle toegang staat publiekelijk online. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

beNN_ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Dit is in het buitenland, modem is een ZTE H168N van de ISP "MTS", het admin wachtwoord met alle toegang staat publiekelijk online. :)
Zou een "Russische" provider béter werken met een Duits AVM modem dan dat ze dat met een Chinees ZTE modem doen :D

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Ow, hehe niet Rusland.. MTS = (Mobilni) Telekom Srbija
Ik heb in de beginne even geprobeerd met een Fritz 7530 maar de IPTV was onmogelijk werkend te krijgen. :(
Ondertussen is die modem verkocht dus valt niet meer mee te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
Log: gecaptured is één disconnect en één connect:

https://pastebin.pl/view/3e680484
Ik probeer de log te pakken te krijgen maar Malwarebytes jammert dat het niet pluis is op de Poolse pastebin en komt met een Trojan melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
-Website Data-
Category: Trojan
Domain: pastebin.pl
IP Address: 217.182.77.10
Port: 443
Type: Outbound
File: C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

Zie je kans de log ergens anders te parkeren?
Onedrive of zo?

Wat betreft de suggesties over buitenkabel: zoiets speelde ook door mijn hoofd.
Is jouw aansluiting het enige dat door die kabel loopt?
Of heeft hij nog andere functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Hier is de log via OneDrive:
https://1drv.ms/t/s!AklJKrJGWTN6kj03uoGOfQJ6MP8H?e=2B22FJ

Ja, de buitenkabel is eind maart gelegd specifiek voor dit DSL internet/tv/telefoon pakket, is de enige mogelijkheid tot een vaste connectie waar het huis staat. Enkel 4G alternatieven met datalimieten beschikbaar.
De interne kabel van inkomhal naar zolder is gelegd bij de bouw van het huis, 1980, maar werd nooit eerder in gebruik genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Het logfile helpt me niet echt verder.
Er staan erg veel warnings in, ook als de zaak wel goed lijkt te functioneren.
En zeg dan maar welke warning verband houdt met het naderende wegvallen van de sync....

Je zegt in de opening post dat de DSL sync wegvalt.
Wellicht ten overvloede, maar dat zie je aan een DSL-indicator die begint te knipogen?

Je zegt ergens dat je in het begin een Fritzbox aangesloten hebt gehad.
Was de verbinding daarmee wel stabiel (afgezien van dat je de TV er niet mee aan de praat kreeg)?

Je zou m.i. nog een paar dingen kunnen proberen, voor zover je dat al niet geprobeerd hebt en voor zover mogelijk:
- reset van de ZTE (ding is al vervangen, maar toch.....)
- bedrading binnenshuis uitsluiten door de ZTE rechtstreeks (dus ook zonder splitter) aan de binnenkomende kabel op zolder aan te sluiten (als dat kan, vermoedelijk moet je daarvoor het een en ander loshalen en of je dat wil of kan...??)
- aan de provider / netwerkbeheerder vragen of jouw lijntje op een andere poort van de DSLAM aangesloten kan worden.

Verder is het idee van @Mijzelf om een weerstandje over de lijn te hangen niet zo gek, proberen kan geen kwaad en als dat iets oplevert geef je de provider een handvat om te zoeken in hun draadjes en aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
De huidige modem is door mezelf ook al gereset geweest, zonder soelaas.
De fritz was maanden geleden toen ik ook 0 problemen had met de (vorige) ZTE modem.

Ik zie dat de DSL sync wegvalt via het lampje, maar ook in de modem komen alle waardes zoals Actual Rate, Noise Margin etc op 0 te staan, met Link Status op Down.

Durf nog niet zelf die kabel op zolder los te halen, de vrees van daar iets bijkomend mis te doen, is nét iets te groot. :(
Het maken van een UTP stekker lukt nog, maar oude telefoonaansluitingen heb ik dus géén verstand van..

Ivm het weerstandje, ik heb al zitten polsen naar het lenen van een bedrade telefoon om dit te simuleren, wellicht dit weekend te proberen.

Vanmorgen opgestaan met de volgende waardes, scheelt dus nu iets aan de download die zich niet aan de upload kant voordoet.

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Actual Rate(Up/Down) 10239/52598 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 31227/68700 kbps
Noise Margin(Up/Down) 23.6/7.6 dB
Line Attenuation(Up/Down) 14.3/17.4 dB
Output Power(Up/Down) 9.4/14.2 dBm
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 1/52608
FEC Errors(Up/Down) 1/3472
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 1 h 0 min 19 s

[ Voor 5% gewijzigd door beNN_ op 22-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:28:
[...]
Durf nog niet zelf die kabel op zolder los te halen, de vrees van daar iets bijkomend mis te doen, is nét iets te groot. :(
Het maken van een UTP stekker lukt nog, maar oude telefoonaansluitingen heb ik dus géén verstand van..
Als het soldeer / laswerk is zou ik me ook twee keer bedenken, als het een klemmenstrook of iets dergelijks is zou je een foto kunnen maken voordat je iets verandert, kan je het altijd weer naar de oude situatie terugbrengen.
[...]
Line Attenuation(Up/Down) 14.3/17.4 dB
[...]
CRC Errors(Up/Down) 1/52608
FEC Errors(Up/Down) 1/3472
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 1 h 0 min 19 s
De demping is opeens beduidend hoger dan wat je eerst liet zien.
De lijnfouten zijn in dat uurtje showtime ook behoorlijk hoog.
Dat kan van alles zijn, maar ik zou toch als eerste slechte contacten binnenshuis uit willen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Die CRC errors komen a rate van 200 a 300 per seconde, blijkt echter dat de teller van de modem maar tot 99999 kan tellen, dan gaat hij terug naar 0 ... :)

Zonet een nieuwe reconnect gehad, dat ging van traag met gigantisch veel fouten, naar een perfect scenario, in minder dan een minuut:

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Attainable Rate(Up/Down) 33240/146912 kbps
Noise Margin(Up/Down) 24.6/23.1 dB
Output Power(Up/Down) -13.9/13.6 dBm
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 0/0
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 0 h 9 min 54 s

De wandcontactdoos hier beneden is er ondertussen uit en de kabel uit de muur hangt nu rechtstreeks aan een nieuw kabeltje naar de splitter. Splitter zelf en de kabels die daaruit vertrekken zijn ook gloednieuwe exemplaren.
Dus qua binnenbekabeling schieten er nog 2 mogelijkheden over:
Oude ingewerkte kabel hal - zolder
Connectie oude kabel met buitenkabel (is wel reeds herdaan geweest enkele dagen geleden)

Wellicht pas dit weekend dat ik overdag de zolder op geraak om daar eens te kijken, dat is namelijk niet evident & daglicht is noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:53:
[...]
Die is nu weer terug naar wat je eerder liet zien.

Bij goede elektrische contacten (waarbij de weerstand 0 Ω is en de enige verzwakking in het circuit komt door de weerstand van de koperen leidingen) verandert die attenuation niet zomaar van het ene moment op het andere.

Ik vermoed dus dat er 'ergens' een slecht contact is.

Misschien wonen er wel muizen in je woning die ergens een kabel aan het aanvreten zijn, misschien een slecht contact in een RJ11 connector dat door een beetje bewegen (ZTE een stukje verplaatsen?) opeens van weerstand verandert, misschien een breuk in de buitenkabel die door een beetje wind heen en weer zwabbert, misschien......

Oxydatie van dunne koperdraadjes onder een klemmetje is trouwens ook een bekend fenomeen dat tot een slechte DSL verbinding leidt, maar dat verandert niet van het ene moment op het andere.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Dacht gisterenavond toch terug de splitter te verdenken, ik had terug de hoge line attenuation en besloot de splitter eruit te halen, dus rechtstreeks van de muur in de modem.
Het ging een hele 12h goed, maar deze morgen dan toch terug uitval en hoge line attenuation.
De provider hier reageert al 3 dagen niet meer op het ticket dus daar ook geen vooruitgang.
Morgen ga ik de zolder op, even kijken of daar geen beestjes leven zoals hp-got aangeeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
ik had terug de hoge line attenuation
[...]
Ik vermoed dat alles daarop terug te voeren is, en een plotselinge verandering in attenuation kan niet zomaar uit de lucht komen vallen.
De grote vraag is natuurlijk waar het zit, binnenshuis of buitenshuis.

In jouw situatie is de vraag ook: wat is van wie, welk deel van de leidingen is wiens verantwoordelijkheid?

Hier in NL hebben we daarvoor het IS/RA punt, de scheiding tussen InfraStructuur en RandApparatuur.
Alles dat IS heet is hier eigendom van (en verantwoordelijkheid van) de netwerkbeheerder, KPN Netwerk voor DSL verbindingen, die weer aangestuurd kan worden door de ISP in geval van storing.

Randapparatuur is eigendom van de klant, waarbij er nog wat gediscussieerd wordt of het modem-gedeelte daar ook onder valt, maar dat is een typisch Nederlandse discussie :D

Jij hebt een buitenkabel tussen straatkast en je woning, die kabel is aangelegd toen je deze DSL aansluiting nam.
Van wie is die kabel? Waar houdt de verantwoordelijkheid van jouw ISP / netwerkbeheerder op?

De in-huis bekabeling tussen hal en zolder die je omschrijft was aangelegd rond 1980, maar eindigde 'loos' op zolder als ik het goed begrijp.
Valt die in-huis bekabeling onder verantwoordelijkheid van de huiseigenaar of van de ISP?

Als de interface tussen huiseigenaar en netwerkbeheerder zit bij de aansluiting van de buitenkabel op zolder zou ik zelf daar de huisbekabeling los willen halen en de ZTE rechtsreeks op de buitenkabel aansluiten.
Als de verbinding dan nog instabiel is heb je zeker iets dat alleen de netwerkbeheerder op kan lossen want dan zit het in buitenkabel of in de straatkast / DSLAM.

Maar als de interface bij jou in de hal zit ben je eigenlijk al te ver gegaan......
Je zou dan genoeg moeten hebben aan de constatering dat de attenuation af en toe 'zomaar' hoger wordt en de verbinding uitvalt.

Ik meen me te herinneren dat hier in NL de netwerkbeheerder (KPN Netwerk) een aansluiting op afstand gedurende een tijdje kan monitoren om te zien of de zaak stabiel is.
Misschien kan zoiets bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Qua verantwoordelijkheid is het hier vrij simpel, Buitenkabel en verbinding aan binnenkabel is hun verantwoordelijkheid, interne bekabeling mijn verantwoordelijkheid, verbinding einde van interne bekabeling tot en met modem is hun verantwoordelijkheid.
2h geleden zijn ze nogmaals geweest van de ISP, deze gast zei dat het laswerk op zolder niet goed was, dit is nogmaals herdaan. Deze zijn werk heeft de lijnwaardes veranderd, dus de lijn gedraagt zich op dat vlak al anders:

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Attainable Rate(Up/Down) 36693/147300 kbps
Noise Margin(Up/Down) 31/23.3 dB
Line Attenuation(Up/Down) 0/1.5 dB
Output Power(Up/Down) -15.1/13.6 dBm
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 1/0
FEC Errors(Up/Down) 3/0
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 1 h 47 min 47 s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:25:[...]
2h geleden zijn ze nogmaals geweest van de ISP, deze gast zei dat het laswerk op zolder niet goed was, dit is nogmaals herdaan.
Laten we hopen dat hij gelijk heeft, dan zou het probleem opgelost kunnen zijn.
Deze zijn werk heeft de lijnwaardes veranderd, dus de lijn gedraagt zich op dat vlak al anders:
Noise Margin(Up/Down) 31/23.3 dB
Output Power(Up/Down) -15.1/13.6 dBm
De dingen die significant anders zijn geworden heb ik even in de quote hierboven gezet, de rest weggelaten.

Wat je ziet is (denk ik) dat er beduidend minder ruis is in de Up richting (SNR van 24.1 naar 31 dB) en dat daarom de de ZTE nu iets minder hard hoeft te schreeuwen in de Up richting (van -13,8 naar -15,1 dBm)

Het is een beetje speculatief, mede ingegeven door het verschijnsel dat je de boel weer kon laten syncen door een weerstand over de aders te plaatsen met je telefoon: misschien hadden de ze verkeerde draadjes met elkaar verbonden bij het lassen waardoor een draad zweefde (dit werd al eerder gesuggereerd door @Mijzelf) en functioneerde het af en toe ondanks alles toch door overspraak tussen de lijnen.

Waarom in dat geval de ZTE zei dat de Up attenuation 0dB was snap ik dan weer niet, maar ik kan niet alles snapppen.

edit:

Tuuk, het is geen gemeten waarde maar een berekende waarde. Als je een berekening voedt met rommel komt er rommel uit. Differential mode en common mode signalen die opeens heel anders zijn dan in een normale situatie en zo.
Zoiets zal het wel zijn....

Fingers crossed!

[ Voor 8% gewijzigd door hp-got op 23-10-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beNN_
Na de laatste las/soldeerwerken op zolder lijken de problemen eindelijk van de baan.
Bedankt aan iedereen om mee te denken, ik vrees dat ik in de beginpost dit reeds uitgesloten had omdat er reeds een technieker op zolder dat herdaan had - maar blijkbaar niet goed genoeg..

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Attainable Rate(Up/Down) 36940/147216 kbps
Noise Margin(Up/Down) 31/23.4 dB
Line Attenuation(Up/Down) 0/1.5 dB
Output Power(Up/Down) -15.2/13.6 dBm
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 13/1
FEC Errors(Up/Down) 38/0
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 31 h 37 min 26 s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

beNN_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:09:
Na de laatste las/soldeerwerken op zolder lijken de problemen eindelijk van de baan.
Proficiat!
Fijn dat het opgelost is d:)b

Pagina: 1