Op mijn buitenverblijf een vreemd gegeven.
Situatieschets:
VDSL2 (non-vectoring)
Kabel +- 30 meter (inclusief binnenbekabeling) Inkomhal -> Zolder -> Buitenkabel door gevel naar de overkant van de straat waar direct de VDSL2 straatkast staat. Buitenkabel is nog maar een half jaar oud en hangt in de lucht.
Héél goede verbinding als ze up is, lage ping, geen fluctuaties.
Echter, 's morgens en 's avonds vaak uitval. De gehele DSL sync verdwijnt gewoon, en een resync kan 30 seconden duren, of urenlang aanhouden. Modem herstarten maakt geen verschil. Echter heb ik de afgelopen dagen iets rechtlijnig gevonden: een oproep via de vaste telefoon starten (de 0800 van de operator kwestie van geen kosten te maken) en binnen de 10 seconden is er terug DSL sync en komt de lijn online met perfecte waardes.
Techniekers hier weten het ook niet meer:
- Bekabeling is overal nagezien, elk contactpunt herdaan (zijn er niet veel).
- Andere modem
- Telefoon niet aansluiten
- Geen splitter gebruiken
- Straatkast 'uitgemeten' (geen verdere details, ik ben de taal hier niet zo goed machtig)
Helaas geen andere VDSL2 gebruikers op deze straatkast voor zover ik weet, ligt in een buitengebied. Enkel een paar vaste telefoonlijnen waar geen problemen mee zijn.
Iemand ideëen wat ik de techniekers hier kan aanraden na te kijken, of wat ik zelf nog kan doen?
Technische waardes als de verbinding online is:
Actual Rate(Up/Down) 10239/76799 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 32675/147620 kbps
Noise Margin(Up/Down) 24.1/23.4 dB
Line Attenuation(Up/Down) 0/1.1 dB
Output Power(Up/Down) -13.8/13.7 dBm
Data Path(Up/Down) Fast/Fast
Interleave Depth(Up/Down) 1/1
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
LinkEncap G.993.2_Annex_K_PTM
CRC Errors(Up/Down) 1/2
FEC Errors(Up/Down) 0/0
HEC Errors(Up/Down) 0/0
Showtime Start 0 h 16 min 53 s
Situatieschets:
VDSL2 (non-vectoring)
Kabel +- 30 meter (inclusief binnenbekabeling) Inkomhal -> Zolder -> Buitenkabel door gevel naar de overkant van de straat waar direct de VDSL2 straatkast staat. Buitenkabel is nog maar een half jaar oud en hangt in de lucht.
Héél goede verbinding als ze up is, lage ping, geen fluctuaties.
Echter, 's morgens en 's avonds vaak uitval. De gehele DSL sync verdwijnt gewoon, en een resync kan 30 seconden duren, of urenlang aanhouden. Modem herstarten maakt geen verschil. Echter heb ik de afgelopen dagen iets rechtlijnig gevonden: een oproep via de vaste telefoon starten (de 0800 van de operator kwestie van geen kosten te maken) en binnen de 10 seconden is er terug DSL sync en komt de lijn online met perfecte waardes.
Techniekers hier weten het ook niet meer:
- Bekabeling is overal nagezien, elk contactpunt herdaan (zijn er niet veel).
- Andere modem
- Telefoon niet aansluiten
- Geen splitter gebruiken
- Straatkast 'uitgemeten' (geen verdere details, ik ben de taal hier niet zo goed machtig)
Helaas geen andere VDSL2 gebruikers op deze straatkast voor zover ik weet, ligt in een buitengebied. Enkel een paar vaste telefoonlijnen waar geen problemen mee zijn.
Iemand ideëen wat ik de techniekers hier kan aanraden na te kijken, of wat ik zelf nog kan doen?
Technische waardes als de verbinding online is:
Actual Rate(Up/Down) 10239/76799 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 32675/147620 kbps
Noise Margin(Up/Down) 24.1/23.4 dB
Line Attenuation(Up/Down) 0/1.1 dB
Output Power(Up/Down) -13.8/13.7 dBm
Data Path(Up/Down) Fast/Fast
Interleave Depth(Up/Down) 1/1
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 0/0 symbols
Profile 17a
LinkEncap G.993.2_Annex_K_PTM