Stroomopname elektromotor te hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:29
Goedenavond,

Ik heb een (11 jaar oude) Itho warmtepomp die de foutmelding "Stroomopname compressor te hoog" geeft. Dit kan natuurlijk een issue met de compressor zijn maar ik was benieuwd of het ook een probleem kan zijn met één van de condensatoren.

Het schema van de warmtepomp is als volgt;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHSPKHxVtP-LyvtWw7y4-N7Z9N4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wr87gIeqjXacltufz49gb6fO.jpg?f=user_large

Kan een te hoge stroom komen door een kapotte condensator C1 of C2? Het probleem treed alleen op als de pomp al een tijdje draait.

De stroomopname curve van de warmtepomp is als volgt als het gebeurd (elke keer exact gelijk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnekUFP7X9g53zMdOSGng2WOnag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XZrqzUaUqhR2eMAV7xa9Cx4j.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Kan je de condensatoren gemakkelijk losmaken? dan kan je ze eventueel eens uitmeten of ze hun capaciteit nog hebben. Condensatoren durven door de jaren wel wat capaciteit verliezen.

Wat is het nominale vermogen van de compressor? Heeft die een kentekenplaatje?
Heb je een volledig schema? Dan kunnen we eens kijken waar Do5 en Do7 vandaan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als er een te hoge stroom door een compressor loopt wil dat niet per definitie zeggen dat dit een elektrisch probleem is, dat krijg je ook bij een mechanisch probleem als de compressor ergens door wordt geblokkeerd. Dat levert dezelfde fout op, en aangezien je aangeeft dat dit pas na een tijdje speelt lijkt dit niet onwaarschijnlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Flake op 20-10-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:22
C2 is er alleen voor start, die moet na aanloop los gekoppeld worden.
Dus als er iets elektrisch niet ok is zou het dat relais kunnen zijn, of C1 is niet ok.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Bedankt voor het advies.

C1 is 18.7 μF ipv 25μF
C2 is 12.2 μF ipv 12.5μF

(ik heb de stekker aan één kan van de condensator los getrokken om te meten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONsybuLFN6D6yoStqlpIF_e1xDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmWQElDQFqagKFfziErHDsW3.jpg?f=fotoalbum_large
Zie bijgesloten foto. Is dit verschil groot genoeg om dit probleem te kunnen veroorzaken?

Is dit het juiste product ter vervanging; https://www.kabelshop.nl/...-Aanloop-25-0-F-Max-450V-

Of moet ik een ander type condensator hebben omdat C1 geen aanloop condensator is (zie schema)?
gauntlet schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:16:
Kan je de condensatoren gemakkelijk losmaken? dan kan je ze eventueel eens uitmeten of ze hun capaciteit nog hebben. Condensatoren durven door de jaren wel wat capaciteit verliezen.

Wat is het nominale vermogen van de compressor? Heeft die een kentekenplaatje?
Heb je een volledig schema? Dan kunnen we eens kijken waar Do5 en Do7 vandaan komen.
Zie hieronder voor het type plaatje en schema wat in de handleiding staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfXxZJDEgvCQV0R5gwhye_Cm_dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVXdjVQjd0dvEKnKALPfWOeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWAhYLO2F01uuYb-3Y_p95vdiFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjba9ByQIcxJShWQ56IMDvF7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door wouter.N op 20-10-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:48
Een variatie van 10-20% in capaciteit is niet ongewoon bij condensatoren in deze klasse. Ook door de scherpe knik omhoog in de grafiek geloof ik niet direct in een condensator probleem, dan zou ik een veel gematigder helling verwachten.

Ik ga mee met @Flake dat het weleens wat anders kan zijn. Nu heb ik geen verstand van warmtepompen, maar kan je die loskoppelen van het systeem om te kijken wat hij "free running" doet? Of als je hem direct na het issue weer van scratch opstart, doet hij dan exact hetzelfde? Aangezien hij dan op bedrijfstemperatuur is, kan je de condensator optie dan wegstrepen.

Is dat grafiekje wat je meet overigens met een extern device gemeten? Oftewel, is de meting van de eigen spoel wel OK? Als de stroomspoel-meting van de Heater en die van de Compressor identiek zijn, zou je die even kunnen wisselen om te kijken of het issue mee verhuist naar de Heater.

[ Voor 19% gewijzigd door Houtenklaas op 20-10-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Spoelen omwisselen gaat hem helaas niet worden omdat de spoel direct op de printplaat zit. Mijn grafiek haal ik uit een Blitzwolf startplug waarmee de warmtepomp in het stopcontact zit.

Hierbij grafiek van 2x vlot na elkaar resetten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-bq61BhQl7-N0XAJcr7-mjXg4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNInV2tYMkbnYxlEuqeLfT8F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Kan je de stroom door de compressor eens meten met de fluke?
Inom zou 3.5A moeten zijn.
Wordt de compressor warm/heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Ziet er wel mooi hetzelfde uit. Als de grafiek steil omhoog gaat, is dat omdat de pomp domweg aanslaat neem ik aan. In een tijd van een minuut of twee stijgt je lijn tot hij het opgeeft. Tja, dat lijkt dan weer WEL op iets wat een condensator doet. Of iets wat druk opbouwt en daarom de stroom laat stijgen. Ik zie dat die bedrijfscondensatoren relatief geen drol kosten (euro of 8 ), het is in ieder geval de moeite waard om dat uit te sluiten. Let wel op dat je geen aanloopcondensator koopt, die mogen niet langdurig onder spanning blijven staan. 'k Ga er eens een nachtje over slapen.

[ Voor 9% gewijzigd door Houtenklaas op 20-10-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 19:06
Wat @Houtenklaas zegt.
Vervang beide condensatoren om deze uit te sluiten.

Maar waar ik bang voor ben is dat er een probleem in het koelcircuit zit.
Het kan zijn dat bijvoorbeeld het expansieventiel niet open gaat en er daardoor drukopbpuw plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
ronnie vd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:09:
Wat @Houtenklaas zegt.
Vervang beide condensatoren om deze uit te sluiten.

Maar waar ik bang voor ben is dat er een probleem in het koelcircuit zit.
Het kan zijn dat bijvoorbeeld het expansieventiel niet open gaat en er daardoor drukopbpuw plaatsvind.
Gisteren heb ik nog snel een vervanging besteld voor C1 besteld, die komt vandaag nog binnen.

Zelf zit ik ook steeds meer te denken aan het expansieventiel maar dat zou erg slecht nieuws. Ik heb begrepen dat bij Itho dan de compressor, condensor en verdamper moeten vervangen omdat het één set is. En Itho onderdelen zijn echt niet te betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door wouter.N op 21-10-2020 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 19:06
Het lijkt er op dat het expansieventiel wel een los onderdeel is:
Klik op service onderdelen.
https://www.ithodaalderop...essional/product/545-0451
Nr 18 en 19 op de tekening.
Ik ben bang dat je deze zelf niet kunt wisselen.
Als ik de foto zie dan is deze hardgesoldeerd en heb je echt een servicemonteur nodig.

Het is beter deze monteur dan de diagnose te laten stellen, voor hetzelfde geld zit het probleem ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
ronnie vd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:14:
Het lijkt er op dat het expansieventiel wel een los onderdeel is:
Klik op service onderdelen.
https://www.ithodaalderop...essional/product/545-0451
Nr 18 en 19 op de tekening.
Ik ben bang dat je deze zelf niet kunt wisselen.
Als ik de foto zie dan is deze hardgesoldeerd en heb je echt een servicemonteur nodig.

Het is beter deze monteur dan de diagnose te laten stellen, voor hetzelfde geld zit het probleem ergens anders.
Goed gevonden!

Ik vervang zometeen de condensator, als dat het niet is laat ik iemand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Eerder vandaag nog paar keer geprobeerd en elke keer viel hij na max 5 minuten weer uit.

Inmiddels, na het vervangen van condensator 1, werkt hij inmiddels al 20 minuten zonder uit te vallen. Voor mijn gevoel vebruikt hij wel meer stroom dan normaal maar wel onder het limiet dat hij uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Houtenklaas schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:27:
Een variatie van 10-20% in capaciteit is niet ongewoon bij condensatoren in deze klasse.
Behalve als er specifiek +-10% op staat ... en als je dan al zo scheef meet is er wellicht meer aan de hand dan dat je met een simpele dmm op C stand kunt meten.

@wouter.N
Deja-Vu !

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 21-10-2020 16:47 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Mmmm, laat thuis. Even hier kijken en een cliffhanger van jewelste na de post van @wouter.N ... Ben benieuwd hoe het morgen gaat met het hele circus :)
Voor mijn gevoel vebruikt hij wel meer stroom dan normaal maar wel onder het limiet dat hij uitvalt.
Je had toch zo'n mooie plugin meter die gave grafiekjes maakt? Meten is weten ...

En goed gezien @Sine van die 10%!

[ Voor 45% gewijzigd door Houtenklaas op 21-10-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Helaas gaat het niet goed, inmiddels zijn er nieuwe errors vanuit het condensor circuit. Inmiddels ben ik er ook achter dat de pomp die water door de condensor pomp extreem heet wordt.

Ik denk dat het volgende gebeurd;
Pomp of klep kapot waardoor er geen flow is door condensor, hierdoor loopt temperatuur gigantisch op en trekt de compressor meer stroom. Dit zie ik normaal ook als de compressor de boiler verwarmt, wanneer de temperatuur oploopt loopt de stroom ook op.

Door de extra belasting van de compressor in combinatie met een slechte condensator viel eerder de pomp uit op de hoge stroom, dit gebeurd nu niet waardoor de temperatuur in de condensator nu verder oploopt en de warmtepomp uitvalt op de hoge temperatuur in het condensor circuit. Inmiddels heb een installateur gebeld omdat het nu gewoon snel opgelost moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Bij een warmtepomp loopt de druk op als de condensor warm wordt.
Heb een zooitje systemen die speciaal daarvoor een overdrukbeveiliging hebben die 'm af laat slaan als die druk te hoog wordt.
Wellicht is dat hier als combo-beveiliging uitgevoerd door de compressorstroom te meten.

Als je condensor te warm wordt (ik heb geen idee wat de grenzen zijn bij itho, bij de clivet units die ik heb is het 45 graden celcius op de uitgang van de condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-03 11:24
SA007 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:45:
Bij een warmtepomp loopt de druk op als de condensor warm wordt.
Heb een zooitje systemen die speciaal daarvoor een overdrukbeveiliging hebben die 'm af laat slaan als die druk te hoog wordt.
Wellicht is dat hier als combo-beveiliging uitgevoerd door de compressorstroom te meten.

Als je condensor te warm wordt (ik heb geen idee wat de grenzen zijn bij itho, bij de clivet units die ik heb is het 45 graden celcius op de uitgang van de condensor.
Precies, ik vermoed dat dit aan de hand is. Oorzaken kunnen verschillend zijn, geen circulatie van je F Gas of wellicht condensor vervuilt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wouter.N
wouter.N schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:22:
Helaas gaat het niet goed, inmiddels zijn er nieuwe errors vanuit het condensor circuit. Inmiddels ben ik er ook achter dat de pomp die water door de condensor pomp extreem heet wordt.

Ik denk dat het volgende gebeurd;
Pomp of klep kapot waardoor er geen flow is door condensor, hierdoor loopt temperatuur gigantisch op en trekt de compressor meer stroom. Dit zie ik normaal ook als de compressor de boiler verwarmt, wanneer de temperatuur oploopt loopt de stroom ook op.

Door de extra belasting van de compressor in combinatie met een slechte condensator viel eerder de pomp uit op de hoge stroom, dit gebeurd nu niet waardoor de temperatuur in de condensator nu verder oploopt en de warmtepomp uitvalt op de hoge temperatuur in het condensor circuit. Inmiddels heb een installateur gebeld omdat het nu gewoon snel opgelost moeten worden
Ik bleek hier goed te zitten wat betreft mijn analyse. De CV pomp draaide niet waardoor er geen vloeistof stroomde door de condensor. De condensator van de CV pomp was 0,7µF ipv 2µF, na het vervangen van de condensator draait de CV pomp weer en trekt de compressor een stuk minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Geen slecht resultaat.

En die C van de compressor was ook buiten spec, dus die kan er weer even tegen zo.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter.N
Sine schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:33:
Geen slecht resultaat.

En die C van de compressor was ook buiten spec, dus die kan er weer even tegen zo.
Inderdaad, na het vervangen van die condesator is de compressor niet meer uitgevallen op te hoge stroom, dus die was ook echt niet goed meer.

Bedankt allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Eind goed al goed. En gelijk een goede maat dat die dingen dus blijkbaar fiks verouderen en daardoor verlopen in hun capaciteit. Bedankt voor de terugmelding, daar leren we allemaal weer van.
Pagina: 1