Advies inrichten netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandidcm
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-08 18:10
Wij hebben thuis een netwerk liggen met KPN internet (50Mbit). Op de begane grond is het altijd rond de 60 á 70 Mbit en in drie jaar tijd nooit een storing gehad.

Op de eerste verdieping en zolder is het een ander verhaal, het gaat om een jaren 70 betonnen woning(bunker). Het is tot op heden altijd gedonder om daar normaal werkend internet te krijgen. Vanuit KPN hebben we al een keer twee Experia Wifi boxen ontvangen, deze zijn aangesloten op een Powerline adapter (dat is de enige manier om een kabel boven te krijgen).

Als het internet het überhaupt daar doet, dan is het met hooguit 10Mbit. Nu heeft KPN hun eigen Mesh systeem waar ik over na zit te denken. Echter weet ik niet of dat voldoende is voor onze woning. Hebben jullie een ander idee/advies? Dit is voor ons momenteel zeer belangrijk in verband met thuiswerken.

Hieronder de situatie bij ons thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8WgTjmgQ0iKnpb7NVPPYAs0PKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uXyMjxT6tZDdiKa71iSMu3hJ.jpg?f=user_large

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:05
Powerline is niet ideaal. Beton ook niet
Probeer een manier te vinden om bekabeling op de 1e en zolder te krijgen en daar een AP op aan te sluiten, ben je overal vanaf. Kun je ook niet buitenom het huis?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:17
vaak hebben ook betonnen bunkers mogelijkheid om een gaatje te maken, een gewone kabel is ZOVEEL beter dan een powerline. Desnoods zet je op 1e verdieping het AP (zo dicht mogelijk onder de HP8600, die op zolder staat). Als het signaal schuin door het beton heen moet heeft het veel meer moeite dan 30 cm beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandidcm
Ik weet inderdaad dat bekabelt de beste oplossing is, alleen weet ik niet hoe ik dat zou moeten bewerkstelligen (behalve een kabel open en bloot naar boven trekken waar mijn vrouw niet blij van zou worden of een dure installateur).

Mijn vermoeden was dat Mesh juist voor die verbetering zou zorgen. Omdat je daardoor ook op elke verdieping een Mesh punt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
Ghandidcm schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:20:
Ik weet inderdaad dat bekabelt de beste oplossing is, alleen weet ik niet hoe ik dat zou moeten bewerkstelligen (behalve een kabel open en bloot naar boven trekken waar mijn vrouw niet blij van zou worden of een dure installateur).

Mijn vermoeden was dat Mesh juist voor die verbetering zou zorgen. Omdat je daardoor ook op elke verdieping een Mesh punt hebt.
Het probleem is dat zo'n meshpunt dan door de betonnen vloer met zender/ontvangen om verbinding te maken met de mesh. Als dat beton dus een probleem is, dan is dat ook een probleem voor zo'n meshpunt.

Een goede wifi-verbinding is niets waard als dat meshpunt/accesspoint geen goede "backhaul" heeft om het verkeer het netwerk in te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Powerline kán goed werken, maar het is een heel gepriegel en geëxper(ia)menteer om de juiste combi van wandcontactdozen te vinden.

Ik zit thuis met ongeveer dezelfde situatie, maar haal 300MB+ over powerline (Fritz setje). Daarvoor heb ik wel bijna alle stopcontacten in huis uitgeprobeerd om de juiste combi te vinden.

Zeker weten dat er niet nog ergens een loze leiding naar zolder loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandidcm
TMDC schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:34:
Powerline kán goed werken, maar het is een heel gepriegel en geëxper(ia)menteer om de juiste combi van wandcontactdozen te vinden.

Ik zit thuis met ongeveer dezelfde situatie, maar haal 300MB+ over powerline (Fritz setje). Daarvoor heb ik wel bijna alle stopcontacten in huis uitgeprobeerd om de juiste combi te vinden.

Zeker weten dat er niet nog ergens een loze leiding naar zolder loopt?
Een loze leiding gebruiken zou inderdaad de beste optie zijn, alleen heb ik geen flauw idee hoe die leidingen hier lopen (sorry, ik ben technisch slecht onderlegd). Iemand een idee hoe ik leidingen zou kunnen testen?

Ik moet dan toch maar weer eens de opties door gaan nemen en misschien de Powerline voor nu verplaatsen naar de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
ik denk dat dit echt wel meevalt ... als je 100€+ kwijt bent zou het me al vreemd lijken , zeker voor een verwarmingsgast die even 2 gaten komt boren ,zodat je zelf de kabel kan aanleggen/wegwerken

qua zicht ken ik je huis niet, maar vaak volgens mensen de verwarmings buizen (kan je die met colsonbanden die eraan bevestigen en zit dat misschien zelfs nog achter het gordijn)

maar sowieso is 100€ voor de werken en nog eens 120€ voor de kabel + AP echt zeker de moeite waard... dan zijn je dagen van slechte wifi op zolder voorbij (vermoedelijk zeg je dan volgende maand: ik zet er op 1e verdiep nog zo'n AP bij :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

ik denk dat dit echt wel meevalt ... als je 100€+ kwijt bent zou het me al vreemd lijken , zeker voor een verwarmingsgast die even 2 gaten komt boren ,zodat je zelf de kabel kan aanleggen/wegwerken
Dit. Kijk op werkspot.nl of marktplaats.nl, of google even.

EUR 75 voor enkele kabel trekken plus afwerking is meer dan haalbaar. Juist als je zelf niet zo technisch onderlegd bent is het handig om iemand die dat wel is dit te laten doen.

En duur? Reken even mee: 20 jaar geleden gelegde UTP-kabels zijn nog volledig courant en kunnen nog tot 2.5Gbps ondersteunen. Dikke kans dat als je nu CAT6 laat leggen dat het ook 20 jaar meegaat. Stel dat het EUR 100 kost. Wat is het alternatief? Allereerst weet je nu al dat powerline bij jou waardeloos werkt, kunnen we alvast wegstrepen. Stel dat mesh wel goed werkt (met alle beton nog maar de vraag). Set kost ook EUR 100. Maar WiFi-apparaten wil je om de ~5 jaar vervangen. In diezelfde 20 jaar ga je dus EUR 400 uitgeven om slechtere performance te realiseren dan de EUR 100 eenmalig uitgeven. Nu moet je af en toe ook een WiFi-AP vervangen, maar wat kost die KPN Experia WiFi? EUR 50. Dat keer vier is EUR 200. Dus zelfs al reken je dat mee dan is het nog steeds EUR 300 vs EUR 400 voor mesh, en dan hebben we het nog niet over verschil in performance en stabiliteit. Je kunt kiezen om langer te doen met verouderde WiFi, maar dat werkt aan beide kanten door, linksom of rechtsom blijft via kabel gaan goedkoper.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je wel coax voor TV naar de verdiepingen liggen? Dan is MoCa waarschijnlijk je meest eenvoudige antwoord. Het alternatief is kabels trekken, zoals al gemeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandidcm
Als ik dat allemaal zo hoor ga ik inderdaad eerst eens kijken of ik een kabel via de verwarmingsbuis omhoog kan krijgen.

@The Eagle Nee, wij hebben boven geen Coax aansluiting.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over het algemeen wordt de WAF een stuk soepeler van de belofte goed wifi in het hele huis. Kijk nog eens goed, zoek hulp van handige Harrie en trek die kabel. Geloof mij wordt iedereen gelukkig van. Tip begin met komende tijd hardgrondig te tieren over slechte wifi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandidcm
Even een update.

Gister de stoute schoenen aangetrokken en gaten geboord! Het heeft 3 gaten, 20 meter kabel en 10 meter kabelgoot gekost, maar... er ligt een kabel op de 1e verdieping!

Daar de tweede Experia Wifi neergezet en die behaalt dezelfde snelheid als beneden (tussen de 50 en 70 Mbit). Echter vind ik het wel vreemd dat het lijkt alsof het toch anders werkt. Als ik beneden een webpagina laad, dan is alles meteen geopend (inc. plaatjes en video's). Als ik dit boven doe dan laad de pagina wel gewoon alleen duurt het inladen van plaatjes en video's vaak langer, waar zou dit door kunnen komen (omdat de snelheid en verbinding verder goed lijkt).
Pagina: 1