Hoe laad ik deze accu op zonder toestel?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.310 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik heb hier een LG P700 telefoon met een defecte oplaadconnector. De accu is op dus ik kom niet meer bij de data. Ik wil de accu direct opladen zonder toestel. Ik heb wat basiskennis electronica, maar niet genoeg om dit project zonder hulp aan te gaan :)

Mijn aannames tot nu toe
  • De accu discharged met 3.8 V. Dat betekent dat ik hem ook moet opladen met 3.8 V
  • Er zijn twee min-polen en twee plus-polen. Het maakt niet uit welke van de twee ik de kabels op zet (als het de juiste pool is
Ik heb nog niet een idee wat voor amperage ik moet denken. Ik heb tevens geen beschikking over een labvoeding.

Any tips? :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PbilqINSK9Vv66axzyu5QCZB44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfkNIC9HZGqZ3MVz53K6dUFc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93hQK3pQunVuLwY8UGY2ZqZ_-Sg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iUWGzSD266cZHrXHtWXkPoc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou eerst wat achtergrondinformatie lezen over het opladen van Li-ion accu's. Ze hebben een vrij specifieke CV/CC oplaadcurve en het *kan* goed fout gaan.

Ik zou zelf er eerder voor kiezen om een voeding rechtstreeks aan te sluiten op het toestel (3.8V nominaal), maar je geeft al aan geen labvoeding te hebben. Mogelijk kun je iets in elkaar steken met 3 NiMH AA's (3x 1.2V ~ 3.6V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Zonder LiOn lader of labvoeding (welke hetzelfde kan in hoofdzaak) zal je deze accu niet kunnen lader. Met een multimeter en universele adapter zou je het wel kunnen technisch gezien maar ik weet niet of het een goed idee is om te adviseren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Dit had ik echt niet zien aankomen. Kost ook niet veel, zelfs incl verzendkosten.

Ik hou dit als een plan B. Ik had eigenlijk wel gehoopt op een kleine electro hack project :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De hack is heel simpel, een voeding (module) waarmee je de spanning en stroom kunt instellen.

Spanning op 4.1v en de stroom op 1 tot 1.5A

Als de spanning op die 4.1v gekomen is is de accu alweer voor 80% vol, daarna zal de stroom gaan dalen, als die onder de 200mA uitgekomen is is die zo goed als vol.

Of als je die hebt liggen kan je ook een simple 1-cel Li-Ion laadmodule pakken.

[ Voor 11% gewijzigd door memphis op 20-10-2020 17:11 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
of als de accu niet helemaal vol hoeft, een random oude oplader nemen van ca. 5V, draad doorknippen en een kwartier aansluiten. Accu in de telefoon stoppen en kijken of die vol genoeg is om de data er af te halen, anders nog wat langer laden.
En bij gebrek aan een oude oplader kan je ook een usb kabel doorknippen, usb is 5V 0,5A

[ Voor 15% gewijzigd door Rrob op 20-10-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hier komen wel aardig wat gevaarlijke adviezen voorbij. Li-accu's moet je laden met een lithium charge controller, eentje die matcht met het aantal cellen in je accu, met een maximale stroom die matcht met de capaciteit van de accu. Normaal gesproken zit die in je telefoon, en die telefoon heeft op z'n beurt weer een 5V USB input. Manueel laden met een willekeurige (lab)voeding is niet zonder brandrisico, en lithiumbrandjes zijn heel akelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 17:40
Waarom de accu opladen? Je kan toch ook dat voltage op je telefoon aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Flake schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:01:
Manueel laden met een willekeurige (lab)voeding is niet zonder brandrisico, en lithiumbrandjes zijn heel akelig.
Zolang je de 4.1 of 4.2v in acht neemt en een maximale stroom van niet meer dan 1C gaat dat prima.
Maar idd dit advies:
Rrob schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:50:
of als de accu niet helemaal vol hoeft, een random oude oplader nemen van ca. 5V, draad doorknippen en een kwartier aansluiten. Accu in de telefoon stoppen en kijken of die vol genoeg is om de data er af te halen, anders nog wat langer laden.
En bij gebrek aan een oude oplader kan je ook een usb kabel doorknippen, usb is 5V 0,5A
Je spreekt uit ervaring? Je weet dat een USB lader eigenlijk geen lader is maar een spanningsbron?
En ook USB is niet begrensd tot 0.5A, zeker niet een USB lader die veelal 2A max kunnen leveren.
Als je je brandverzekering wilt aanspreken moet je vooral dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Marber schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:08:
Waarom de accu opladen? Je kan toch ook dat voltage op je telefoon aansluiten?
In mijn ervaring werkt dat erg slecht.
De interne weerstand van een accu is miniscuul, dus een telefoon verwacht flinke stroompieken te kunnen trekken zonder spanningsval.
De meeste voedingen kunnen lang niet snel genoeg reageren waardoor de telefoon uitvalt.

Heb dit wel eens werkend gehad maar dan met 4000uF aan condensators erbij om die piek op te vangen en toen viel de telefoon niet meer uit...

5V uit USB of adapter direct aan de accu knopen is zoals gemeld een heel echt slecht idee...
Sowieso is 5V meer dan de accu aankan (limiet ligt meestal bij een 4.1/4.2V en 0.05V hoger = vuurbal).
Er is ook geen stroombeperking, wat ook een vuurbal kan opleveren.
Daarbovenop probeert zo'n accu makkelijk 30-40A te trekken zonder stroombeperking en zal waarschijnlijk je adapter gewoon uitvallen.
Kan iets teveel bij misgaan.

Een 200-500ohm weerstand in serie en de spanning over de accu meten en bij 3.8V ophouden is een gigantisch stuk veiliger maar zou nog steeds gewoon een labvoeding of echte lithiumlader regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Denk dat dit wel het makkelijkst en het veiligst is: https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-08 22:20
kan je niet een usbkabel rechtstreeks op het printplaat solderen?
Ik neem aan dat de usb connector is gebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Investeer in een iMax lader: https://hobbyking.com/nl_...er-1-6-cells-genuine.html
Dit ding is een universele lader voor meerdere types batterijen, maar dan moet je wel zelf de aansluiting naar de batterij zien te fixen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan die DigiBuddy voor jou batterij specifieke oplader hier kopen voor 1,85 + 2 euro verzendkosten.

Heb je voor 3,85 je batterij opgeladen EN je huis staat niet in brand.

Daar zou ik echt geen 2x over nadenken.

https://www.notebooktoebe...2FLaadstation#description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:18:
Heb je voor 3,85 je batterij opgeladen EN je huis staat niet in brand.
Besteld. Dit project komt vroegtijdig aan zijn einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Rrob schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:50:
Als je een multimeter aan sluit en de spanning in de gaten houdt doe je hetzelfde wat een lader doet. Ik zou er wel bij blijven en niet zomaar een tijd onbeheerd laten liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
memphis schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:09:
[...]

Zolang je de 4.1 of 4.2v in acht neemt en een maximale stroom van niet meer dan 1C gaat dat prima.
Maar idd dit advies:

[...]

Je spreekt uit ervaring? Je weet dat een USB lader eigenlijk geen lader is maar een spanningsbron?
En ook USB is niet begrensd tot 0.5A, zeker niet een USB lader die veelal 2A max kunnen leveren.
Als je je brandverzekering wilt aanspreken moet je vooral dit doen.
ja dat weet ik en ja ik spreek uit ervaring. En nee daardoor ontstaat echt niet direct brand, mogelijk wel als je het een nacht laat liggen daarom gaf ik ook aan om het 15 minuten te doen.
En over die ampères, je kunt een accu meer amperes aanbieden dan hij nodig heeft die gebruikt hij gewoon niet. Slijt hij wel wat meer van maar dat lijkt me in deze usercase niet zo belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rrob schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:45:
En over die ampères, je kunt een accu meer amperes aanbieden dan hij nodig heeft die gebruikt hij gewoon niet. Slijt hij wel wat meer van maar dat lijkt me in deze usercase niet zo belangrijk
Als je en een te hoge spanning en meer stroom aanbied dan zal de accu gewoon pakken wat hij pakken kan. Dit is op de normale spanning al meer dan een accu kan hebben, laat staan op 5V. Niet voor niets dat je CC laadt bij een ion accu. Dat hij er niet effectief mee oplaad, true. Gaat dus veel op in warmte en in je accu slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

[...]

ja dat weet ik en ja ik spreek uit ervaring. En nee daardoor ontstaat echt niet direct brand, mogelijk wel als je het een nacht laat liggen daarom gaf ik ook aan om het 15 minuten te doen.
Kijk, ik weet dat simpele USB laadkabeltjes voor mini drones nog minimaal een diode en een weerstand bevatten om de spanning niet al te hoog te laten komen. maar een lege accu direct op 5v aansluiten zal een hoge stroom vragen welke niet begrensd wordt door de USB lader. En het gaat bij zo'n accu niet eens om de stroom maar om de spanning waarbij die onstabiel wordt. Je hebt dus geluk gehad met je gepruts van de bovenste plank maar geef dit nooit als advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:28
[...]

Ik denk eerder dat je geluk is geweest dat die USB laders helemaal niet zoveel stroom kunnen leveren en daarom de spanning inkakt. Als je een flinke voeding aansluit trekt die accu echt wel een berg stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Met een labvoeding waar je de spanning en stroom kunt beperken durf ik dat wel aan, gewoon rustg laden (250-500mA) tot een volt of 4, dan kan er eigenlijk weinig stuk.
Been there, done that.

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 23-10-2020 09:08 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
[...]

Dat is de grootste onzin die ik ken. Een accu is een weerstand en zodra spanning van de aangesloten energiebron groter is dan van de accu zal de stroom bepaald worden door de weerstand van de accu. De accu bepaald niet de laadstroom, dat doet de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16

AlphaRomeo

FP PowerMod
Tadango schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Dat is de grootste onzin die ik ken. Een accu is een weerstand en zodra spanning van de aangesloten energiebron groter is dan van de accu zal de stroom bepaald worden door de weerstand van de accu. De accu bepaald niet de laadstroom, dat doet de voeding.
Lees nog even goed na, jullie zeggen hetzelfde. Als je een bepaalde spanning aanbied aan een weerstand hoort daar evident een maximale stroom bij. Als je dus een voeding gebruikt die niet op stroom begrensd wordt bepaalt de weerstand dus effectief de stroom die er gaat lopen en niet je voeding dus heb je een constante spanningslading en geen constant current lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ik zie die toestellen voor weinig aangeboden op Marktplaats... oftewel ik zou helemaal niet gaan klooien, gewoon een gaar gebruikt modelletjes opsnorren voor weinig. Zelfs de eerder gelinkte losse oplader zie ik op Marktplaats voor enkele euro's aangeboden.

Toestel: https://www.marktplaats.n...49651fa109c354bbabe740c1b

Lader: https://www.marktplaats.n...49651fa109c354bbabe740c1b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

AlphaRomeo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Lees nog even goed na, jullie zeggen hetzelfde. Als je een bepaalde spanning aanbied aan een weerstand hoort daar evident een maximale stroom bij. Als je dus een voeding gebruikt die niet op stroom begrensd wordt bepaalt de weerstand dus effectief de stroom die er gaat lopen en niet je voeding dus heb je een constante spanningslading en geen constant current lading.
Inderdaad maar als de accu in lege staat 3v is en je biedt een 5v voeding aan die op stroom ongelimiteerd is zal er een veel te grote stroom door de accu lopen. En natuurlijk past het in het verhaal dat de weerstand van de accu op dat moment de stroom bepaalt en niet meer kan en zal opnemen maar 15A of misschien nog wel meer is toch echt schadelijk voor een dergelijke accu. en niet alleen voor de accu maar ook voor je werkplek......

In de RC racerij vooral in Amerika zijn 40A laders voor accu's van +/- 6Ah erg populair. Het is mishandeling van de accu waarmee ze met opwarming in de cel een nog lagere interne weerstand bereiken.
Dus als je de stroom niet begrens zal het een te hoge stroom aannemen en door de opwarming van de cel een nog lagere interne weerstand aannemen wat de stroom nog verder doet oplopen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
memphis schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Kijk, ik weet dat simpele USB laadkabeltjes voor mini drones nog minimaal een diode en een weerstand bevatten om de spanning niet al te hoog te laten komen. maar een lege accu direct op 5v aansluiten zal een hoge stroom vragen welke niet begrensd wordt door de USB lader. En het gaat bij zo'n accu niet eens om de stroom maar om de spanning waarbij die onstabiel wordt. Je hebt dus geluk gehad met je gepruts van de bovenste plank maar geef dit nooit als advies!
Mijn advies om een oude telefoon oplader te nemen en die rechtstreeks op de polen aan te sluiten is geen gepruts, die opladers zijn gemaakt om telefoonaccu's op te laden en die zijn al meer dan 10 jaar 3,7V lithium ion.
Het werkt gewoon, ik ben terwijl ik dit typ een oude accu aan het opladen en wil best foto's maken als bewijs. Dat bewijs mis ik een beetje bij iedereen die van alles beweert over brand, onstabiele spanning etc.

edit> heb net 5 minuten en een 12V 6,5A voeding aangesloten, werkt ook gewoon maar dat wil ik natuurlijk niemand adviseren. De accu voelt wel een heel klein beetje warmer dan daarvoor

[ Voor 12% gewijzigd door Rrob op 23-10-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
SA007 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:24:
[...]
5V uit USB of adapter direct aan de accu knopen is zoals gemeld een heel echt slecht idee...
Sowieso is 5V meer dan de accu aankan (limiet ligt meestal bij een 4.1/4.2V en 0.05V hoger = vuurbal).
Er is ook geen stroombeperking, wat ook een vuurbal kan opleveren.
heb je ook bewijs van die 'vuurballen' want ik heb net een 12V 6,5A voeding op een lithium ion telefoon accu gezet en na 5 minuten wachten was ik er klaar mee. Of had ik 0,05V meer moeten
"Experts concluded that a defective battery probably caused the fire"
die experts concludeerden dus NIET dat er sprake was van verkeerd opladen maar van een kapotte accu.

[ Voor 33% gewijzigd door Rrob op 23-10-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6WUxaPEvbzMIoZZuHM1g2H5e44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P3WP3lxjWCD8F57tg7Ocud0V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 16:25
Rrob schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Mijn advies om een oude telefoon oplader te nemen en die rechtstreeks op de polen aan te sluiten is geen gepruts, die opladers zijn gemaakt om telefoonaccu's op te laden en die zijn al meer dan 10 jaar 3,7V lithium ion.
Het werkt gewoon, ik ben terwijl ik dit typ een oude accu aan het opladen en wil best foto's maken als bewijs. Dat bewijs mis ik een beetje bij iedereen die van alles beweert over brand, onstabiele spanning etc.

edit> heb net 5 minuten en een 12V 6,5A voeding aangesloten, werkt ook gewoon maar dat wil ik natuurlijk niemand adviseren. De accu voelt wel een heel klein beetje warmer dan daarvoor
Dat is gewoon fout, telefoon "laders" zijn eigenlijk gewoon voedingen, het laadcircuit zit in de telefoon. Direct 5v op een lipo zetten is gewoon vragen om problemen, meestal zal het goed gaan, en sommige hebben intern nog beveiliging, maar zeker niet allemaal.

Om een enkele telefoon cell zou ik me echt niet druk maken qua brandgevaar zolang je hem gewoon vlak op een bureau legt ofzo, kan wel wat rook/warmte uitkomen, maar ontploffen zal hij hoogst waarschijnlijk niet doen
De perfecte lader voor deze accu is gewoon te bestellen, maar anders had je ook een 18650 lader kunnen kopen, dat is ook een enkele lipo, dus dezelfde laadeigenschappen als een 3,7v telefoon batterij (ongeveer).

[ Voor 11% gewijzigd door sjaakwortel op 23-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oke, ik concludeer dat de TS inmiddels een lader heeft besteld. En dat de rest alleen een discussie is over of het wel of niet veilig is een batterij op te laden op diverse manieren. Wat nu wel voldoende aan bod is gekomen denk ik zo :) Inclusief de waarschuwingen die belangrijk zijn om de boel niet in vlammen op te zien gaan.

@Faloude ik zal het topic sluiten, als je nog vragen/problemen hebt kun je een DM sturen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.