Toon posts:

netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
:?
Hallo mensen,

ik ben van plan om thuis een netwerkje aan te leggen tussen 2 pc's: een 486 (210 mb hd) en een PII 300 (met kabelinternet-verbinding, die ik graag zou willen delen). Nu heb ik het een en ander gelezen over het aanleggen van netwerken (heb nog nooit een netwerk aangelegd), maar ik heb niks kunnen vinden over hoe dat zou kunnen met een 486 (met zo'n kleine hd).
Moet ik dan eerst win95 installeren op deze 486, want dat gaat denk ik niet lukken i.v.m. de grootte van de hd.

Weet iemand hoe ik zo'n netwerk (met 486) kan aanleggen, of is dit niet mogelijk?

gr.

PW

Verwijderd

Hier even kijken, of de search gebruiken http://www.hardwareinfo.net/achtergrond.php?id=20

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,

maar daar had ik inderdaad al gekeken. Het is een zeer duidelijke handleiding, maar ik kan er niks in ontdekken hoe ik een netwerk met daarin een 486 kan aanleggen (is dit uberhaupt wel mogelijk gezien het beperkte geheugen en hd, en hoe moet ik dat dan oplossen? Linux? etc.).

gr.

PW

:?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt gaan doen, als je de 486 wilt gebruiken voor internetsharing kan je bijvoorbeeld freesco proberen (past op 1diskette). Verder heeft een 486 weinig nut in een netwerk en zeker met zo'n kleine HDD.

En waarom zou je internet gaan delen als je maar 1pc hebt ? Op die 486 kan je toch nauwelijks internetten.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:16
niet mee eens... als een 486 ergens nog goed voor is dan is het internetten....

https://wren.co/join/Devian

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op vrijdag 10 augustus 2001 21:56 schreef skinhead het volgende:
niet mee eens... als een 486 ergens nog goed voor is dan is het internetten....
Je gaat me niet vertellen dat jij voor je plezier op een 486 zit te internetten :?

• Devian
wij hadden vroeger op school 150 486 staan voor het internetten... dat ging helemaal goed.. geen probleem...alleen die resolutie van 800x600 is minder. maar internet word er niet langzamer van.. ( was daar ook 300 kb/s :) per pc... )

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:00 schreef skinhead het volgende:
wij hadden vroeger op school 150 486 staan voor het internetten... dat ging helemaal goed.. geen probleem...alleen die resolutie van 800x600 is minder. maar internet word er niet langzamer van.. ( was daar ook 300 kb/s :) per pc... )
* Pizzaman is zeker verwend :? *

Nu nog ff op antwoord van ploopik wachten...

• Devian
was maar gewone middelbare school... vind maar eens een school met zo'n snelle internet verbinding.. en waar je ook nog eens altijd kon internetten... ( behalve.. ja natuurlijk.. in de pauzes :) maar dan mocht je in de bieb internetten achter de fatsoenlijke pc's :) )

Verwijderd

Een 486/dx4 100 mhz met 16 mb ram en kale win95 werkt doorgaans prima. (word /internet)

Investeer alleen niet teveel in je netwerkje, omdat de 486 toch geen grote bergen data kan pompen...coax is doorgaans erg goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de snelle reacties,

de 486 is van mijn zusje en ze wil en zal hem vooral gebruiken voor wat standaard tekstverwerken en af en toe internetten.
Is het mogelijk om vanaf de 486 via het netwerk een programma als Word9.0 (staat op PII 300) te sharen (want op zo'n kleine hd past geen office)?

Ik vraag me daarom ook af of het nut heeft te investeren in wat meer werkgeheugen en een grotere hd?

Ik neem aan dat de 486 dan als server moet worden ingesteld? Hoe zit het dan met de netwerkkaart van mijn kabelinternet, moet deze ook worden overgeplaatst naar de 486 (zit nu in mijn PII)?

gr.

PW

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gr.

PW
Ten eerste dit, afkomstig uit de algemene FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
Daarnaast: Dit kan je opzich ook bést met de search vinden, maar gezien een aantal behulpzame reacties in dit topic laat ik hem nog even open.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:19 schreef ploopik het volgende:
Graag gedaan ;)
de 486 is van mijn zusje en ze wil en zal hem vooral gebruiken voor wat standaard tekstverwerken en af en toe internetten.
Ok zusjes zijn niet veeleisend en voor word enzo is ie prima.
Is het mogelijk om vanaf de 486 via het netwerk een programma als Word9.0 (staat op PII 300) te sharen (want op zo'n kleine hd past geen office)?
Kan geloof ik wel, maar zal niet al te best zijn voor je PII 300, qua snelheid geloof ik.
Ik vraag me daarom ook af of het nut heeft te investeren in wat meer werkgeheugen en een grotere hd?
Tsja als je in de toekomst een nieuwe pc wilt gaan kopen kan je die HDD en het werkgeheugen gewoon overplaatsen natuurlijk. Misschien kan je in een 2de-hands zaak nog een goedkope HDD vinden van 1GB ofzo. Die kost misschien een paar tientjes en is genoeg voor je zussie...
Ik neem aan dat de 486 dan als server moet worden ingesteld? Hoe zit het dan met de netwerkkaart van mijn kabelinternet, moet deze ook worden overgeplaatst naar de 486 (zit nu in mijn PII)?
Als ik jou was zou ik je eigen pc gewoon gebruiken voor internet-delen, bijvoorbeeld via Winroute. Je laat je internet-netwerkkaart dus gewoon in je eigen pc zitten en plaatst in beide pc's een netwerkkaart extra.
gr.

PW
Uit de FAQ:

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

* Pizzaman heeft gesproken ;) *

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Op vrijdag 10 augustus 2001 23:19 schreef ploopik het volgende:

gr.

PW
er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
Heeft de 486 wel een PCI slot? zo ja dan kan je makkelijk een netwerkje aanleggen.
Zo niet, dan moet je op zoek naar ISA netwerkkaarten, en dat kan wel eens een lastige zoektocht worden.
Volgens mij hebben ISA netwerkkaarten alleen COAX (toch?) dus dan moet je met coax aan de slag.
COAX haalt maximaal 10mbit/s ( ongeveer 1MB per seconde)
Dit betekend dat het starten van een applicatie op afstand dus NIET gaat werken, waar het met een standaard UTP netwerk van 100 mbit/s wel/beter zal gaan werken.

En investeren in een grotere harddisk is er waarschijnlijk ook niet bij, aangezien je 486 geen nieuwe harddisks ondersteund.

Mijn oplossing: vervang de 486 door een budgetsysteempje, als je het goed doet ben je voor 6/700 piek klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Dordrecht woont u? heh heh.
Kwoon in Hoofddorp. Als je de tijd en moeite
neemt om langs te komen dan heb ik gerust
nog wat 1.2 Gig. hd's liggen die over zijn
en die moeten voldoende zijn voor je 486.
Kheb zelfs nog wat Pentium II moederborden voor je als je beetje handig bent met in elkaar knutselen. Oh wacht...daar zit geen processor meer op.
Nahja. Je geeft maar een gil.
Kwil ook wel es alles op papier zetten voor
je zodat je effe zelf een weekendje lekker
kunt gaan klussen.

Altijd leuk. Kheb een hekel aan computers die
niet werken.

/Edit: ahja, netwerkkaarten, diskdrives, cdromspelers heb ik ook allemaal nog wel
liggen. Staat hier toch maar stof te verzamelen,
dus is altijd leuk om daar iemand blij mee
te maken voor zijn of haar 1e netwerkje.

Kan ook nog wel utp kabel voor je krimpen,
maar kheb die tang efkes uitgeleend aan
me papa, maar die woont niet meer thuis
(aaaah zielug he? :P) dus dat gaat effe
lastig worden dan...

/Edit 2: Kga dit weekend eerst even paar
daagjes naar Enschede (campusterrein, lekker
smikkelen van die downloadsnelheden daar, en
er schijnt ook nog een HAL2001 conferentie
te zijn) maar contact me gerust via
icq (9659482) of email: 97005629@si.hhs.nl

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

Verwijderd

Als de de randvoorwaarden in orde zijn (zoals de genoemde netwerkkaart en een passende netwerkkabel) is een Minimal Instal van win95 geen enkel probleem. Als je verder geen softwaretoeters of bellen installeert loopt het best behoorlijk (is mijn ervaring).

Winproxy (2mb download) op je eigen pc zetten en installeren (2 handelingen slechts), en een Netscape 4.x (ca. 24mb download), of een Opera 5.12 (ca 9mb download) of een IE4 (van een oude cdrom van een modempje van een paar jaar terug) installeren.

Word (welke versie dan ook) over je netwerk lijkt me geen goed idee in dit geval. Liever een freeware tekstverwerkertje van klein formaat van het internet plukken.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:49 schreef Mujo dat ie troep over had
Daar heb ik misschien ook wel intresse in, zou je me kunnen mailen wat je hebt en wat de eventuele vergoedingen daar voor zijn ? Kratje bier ofzo ;)

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:29 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Ten eerste dit, afkomstig uit de algemene FAQ:
[..]
Jongens, jongens toch (geen discriminatie alleen een uitdrukking)
Als jullie als moderators hier al moeilijk over gaan doen dan wordt dit forum zoiets als een "politie staat".
Sommige teksten moeten inderdaad gemodereerd worden maar dit vindt ik toch echt te ver gaan.
Grtz, VEJ
Pagina: 1