DSL, Modem aansluiten op welke kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:05
Ik ben bij een vriend om hem te helpen met het aansluiten van oa DSL. Nu zit er achter het DSL aansluitpunt niet 2 of 4 kabels zoals bij mij thuis maar deze zwarte kabel met daarin 11 andere kabels.

Heeft iemand enig idee welke 2 ik moet hebben voor het aansluiten? Ik heb de rode en blauwe al geprobeerd maar daar krijg ik de verbinding niet mee actief.

Het is in een flatgebouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CARL0n9Mwy3GSvjeZGw9AObhsXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDdixFoiiAnwNegEam1qr7FF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BbQm0PfRJ6KR5vZReDFst6cVZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vstlak0mDdCjQQfo5pS7ado.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je een meterkast waarin het spul binnenkomt? In een flat zitten die dingen vaak genoeg gedeeld ergens beneden in het portiekje ofzo. Grote kans dat je daar een echt IS/RA tegenkomt vanaf waar de kabel doorgetrokken is. Ik zou daar eerst eens kijken, zeker als je nu geen idee hebt waar dat dit aan vastgeknoopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
In de meterkast kom helaas niks binnen wat maar enigszins lijkt op een telefoonlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
robbinonline schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:32:
In de meterkast kom helaas niks binnen wat maar enigszins lijkt op een telefoonlijn.
En in de technische ruimte van het gebouw? Waar gas, water, elektriciteit binnenkomen? Daar niks te vinden?
Elk kastje waarvan het niet duidelijk is waarvan het komt is een kanshebber :)

Heb je trouwens een kabeltracer? Zonder ga je nooit weten welke kabel nu net uit het appartement van je vriend komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TurnTheLightsOn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
En in de technische ruimte van het gebouw?...
Ik mag toch hopen dat die goed op slot zit en dat niet iedere verhuishulp daar zomaar een kijkje mag nemen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:32
In wat oudere flats is het gebruikelijk dat er gewoon ergens in de woonkamer een telefoonaansluiting zit wat dan tevens het ISRA punt is.

Ik vermoed gezien de foto dat dat hier ook het geval is. Helaas is dat ISRA punt nu dus "stuk" en moet je voor zover ik weet je provider bellen om dat te laten repareren.
Edit: Zie bijvoorbeeld https://www.prijsvergelij.../internet-blog/isra-punt/

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 20-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
De technische ruimte zit inderdaad op slot. Ik heb hem maar geadviseerd de monteur die optioneel bij de aanvraag zat in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hou er rekening mee dat een monteur ook maar beperkt is in wat hij kan doen. Het is geen tovenaar die IS/RA's kan ruiken :P
Dus als er op die kabel niets zit, gaat een monteur je daar ook niet mee kunnen helpen.

Zo had ik ooit in een verbouwd appartement de coaxkabel in een keukenkastje uitkomen (ik dacht eerst dat die in de kamer zat). De monteur heeft alles doorgemeten wat hij kon vinden, maar gaf mij daarna toch echt zelf de opdracht om uit te vogelen waar de aansluiting zat, omdat die het allemaal niet waren. Dus dat kostte me zelf wat demonteer werk om erachter te komen dat iemand dat ding achter de keuken had weggestopt.

Maar laat 'm anders even bij de buren vragen waar dat dat ding zit, grote kans dat dat voor ieder appartement hetzelfde is, en die dus op een minder logische plek uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Natuurlijk kan die monteur dat wel.
Die kijkt gewoon op welke draden het DSL signaal staat en maakt van die open doos gewoon een net IRSA punt.
Wel zal je waarschijnlijk de kosten van die monteur moeten betalen.

Je kun ook gewoon een voor een alle aderparen proberen.
Het kan ook gewoon zo zijn dat je in de centrale ruimte niet doorverbonden bent.

Als het een huurflat is dan is de centrale ruimte alleen toegankelijk via de verhuurder, is het een koopflat dan via de vereniging van eigenaren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Stap 58 bekabeling. De transparante draad is de zwarte draad voor telefoonlijn 1 en de witte draad voor lijn 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
TERW_DAN schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:50:
Hou er rekening mee dat een monteur ook maar beperkt is in wat hij kan doen. Het is geen tovenaar die IS/RA's kan ruiken :P
Dus als er op die kabel niets zit, gaat een monteur je daar ook niet mee kunnen helpen.

Zo had ik ooit in een verbouwd appartement de coaxkabel in een keukenkastje uitkomen (ik dacht eerst dat die in de kamer zat). De monteur heeft alles doorgemeten wat hij kon vinden, maar gaf mij daarna toch echt zelf de opdracht om uit te vogelen waar de aansluiting zat, omdat die het allemaal niet waren. Dus dat kostte me zelf wat demonteer werk om erachter te komen dat iemand dat ding achter de keuken had weggestopt.

Maar laat 'm anders even bij de buren vragen waar dat dat ding zit, grote kans dat dat voor ieder appartement hetzelfde is, en die dus op een minder logische plek uitkomt.
Er is echt nergens anders een telefoonkabel te vinden dan op deze plek. Bij de buren vragen of ze hun telefoonpunt even willen open schroeven is wat lastig als je er net een week woont.
Ben(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:22:
Natuurlijk kan die monteur dat wel.
Die kijkt gewoon op welke draden het DSL signaal staat en maakt van die open doos gewoon een net IRSA punt.
Wel zal je waarschijnlijk de kosten van die monteur moeten betalen.

Je kun ook gewoon een voor een alle aderparen proberen.
Het kan ook gewoon zo zijn dat je in de centrale ruimte niet doorverbonden bent.

Als het een huurflat is dan is de centrale ruimte alleen toegankelijk via de verhuurder, is het een koopflat dan via de vereniging van eigenaren.
Inmiddels de VVE ook even gemaild of hun bekend zijn met de situatie, en of er de mogelijkheid is om te kijken in de technische ruimte waar dit misschien gesplitst, verdeeld is.
vincedd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:30:
Stap 58 bekabeling. De transparante draad is de zwarte draad voor telefoonlijn 1 en de witte draad voor lijn 2.
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Hij bedoelt dat het aderpaar met de zwarte draad erin waarschijnlijk de set is die je hebben moet.
Die met de witte draad voor als je een tweede lijn zou hebben.

https://forum.kpn.com/int...g-goed-aangesloten-420921

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Transparante draad met de zwarte draad is lijn 1 en dezelfde transparnte draad met de witte draad is lijn 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Alle combinaties die mogelijk zijn geprobeerd voor minimaal 2 minuten, helaas geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

Nox

Noxiuz

Dit is een taak voor de monteur, die kan op zijn minst een piepertje erop zetten in de wijkkast om te kijken of er bij jou iets binnen komt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Er zijn een aantal monteurs geweest, conclusie: Ergens in de verdiepingen onder zijn woning heeft een handige harry de kabels beschadigd. De kosten zijn te hoog om de bekabeling te repareren. Dus men adviseerde over te stappen naar coax.

Pagina: 1