Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06-2023
Ik ben van plan een nieuwe pc te bouwen met de nieuwe Ryzen cpu die later dit jaar uitkomen en de RTX3070 of 3080 in mijn huidige Fractal Design Define S - Window. Daarbij ben ik op zoek naar de meest still fans.

Via YouTube: Noctua vs. Arctic, Nidec - Ultimate 120mm Fan Re-match! kwam ik op deze fans uit:Voor de prijs van de Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm (30) heb je 5 Arctic P12 PWM PST, 120mm (32). De Arctic P12 PWM, 120mm (10) en Arctic P12 PWM PST CO, 120mm (12) zijn wat duurder. Ik veronderstel dat alle Arctic fans dezelfde decibels produceren maar vraag mij vooral af wat het verschil is tussen de gewone en de CO varianten. Volgens hun site zijn het andere lagers die erin zitten maar heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt er ook op dat de Arctic fans bijna overal out of stock zijn of enorm overprijst, iemand een idee hoe dit komt?

Voornaamste vraag is dus, zou ik voor goedkopere fans gaan?
Welke risico's loop ik met desbetreffende fans?
Is Noctua zijn geld (3-5 keer meerprijs) waard?

[ Voor 4% gewijzigd door Krowi op 20-10-2020 12:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Waarom geen be quiet! fans? Zoals deze: pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06-2023
Die leken volgens zijn originele test toch niet zo stil te zijn. Hieronder een vergelijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xJVKuopXLJ1vJJroL-yC5gqTA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcrZiGlcHhqu4VtdSDdIKwUV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Krowi schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:39:
[...] maar vraag mij vooral af wat het verschil is tussen de gewone en de CO varianten. Volgens hun site zijn het andere lagers die erin zitten maar heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt er ook op dat de Arctic fans bijna overal out of stock zijn of enorm overprijst, iemand een idee hoe dit komt?

Voornaamste vraag is dus, zou ik voor goedkopere fans gaan?
Welke risico's loop ik met desbetreffende fans?
Is Noctua zijn geld (3-5 keer meerprijs) waard?
Die CO staat voor Continuous Operation. Deze zijn dan normaal iets beter om 24/7 te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:19
Ga ook nog even na waar je ze voor wilt gebruiken. Die Arctics zijn vooral prima voor op koelers en radiatoren, voor casefans hebben ze volgens mij de F-serie (en Noctua de S12A bijvoorbeeld). Staar je ook vooral niet blind op decibellen, het ligt er erg aan hoe je ze gebruikt (m.a.w. outtake, intake, radiator, heatsink, mesh, fangrill) en wat je zelf een prettig geluid vindt.

ML van Corsair vond ik prettig klinken (behalve op volle toeren), Noctua ook, Arctic geen ervaring mee, Scythe en Bequiet (wellicht minder exemplaar?) vond ik wat minder. Maar de voedingen van BeQuiet vind ik dan prima klinken.

Nadeel is dat testen wat je prettig vindt tijd (en soms geld) kost. Artic P12 value pack, mits verkrijgbaar, is denk ik wel onverslaanbaar. Er zat wel een bron in rond de 1000rpm dacht ik? Volgens mij zelfs in een review van Optimum Tech gezien. Sowieso aanraders, kun je mooi de verschillende soorten geluid horen die fans produceren.

[ Voor 10% gewijzigd door Dagion op 20-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 10:31
nee Noctua is niet de 3x meerprijs waard. De Arctic P series zijn heel goed voor de prijs. De PST versies kun je daisy chainen. De CO zijn vooral voor servers fijn. Waarom de keuze voor 120mm fans? Ik heb zelf een Meshify C Mini met 2x 140mm (1x P14 PWM PST en 1x P14 PWM) voor en 1x 120mm (P12 PWM PST) achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Arctic is de afgelopen tijd een stuk populairder geworden na een tal van positieve reviews reviews, vandaar dat ze nu wat moeilijk te verkrijgen zijn. Ze maken wel een irritant geluid bij bepaalde snelheden zoals Dagion al aangaf, dus zouden ze niet mijn eerste keuze zijn als stiltefreak. Je kan ook voor de Scythe Kaze gaan, die komt in reviews best goed uit de verf als case fan, al heb ik er zelf geen ervaring mee.

pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-1200rpm

Bequiet en Noctua zijn naar mijn mening te duur. Je betaalt daar vooral voor het merk.
Pagina: 1