Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dubbelcheck offerte PV; 17x Qcell 390 WP €6900

Pagina: 1
Acties:

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:26
Beste tweakers,
na een hoop vooronderzoek met offertes van o.a. Coolblue, Zonnis, Zonneplan en VEH, sta ik op het punt een offerte voor pv-systeem te accepteren van Solar Outlet
.
Voordat ik dat doe, maak ik graag nog gebruik van alle expertise hier. Is dit inderdaad technisch gezien een goed voorstel, en ook financieel een goede deal?

Situatieschets.
We wonen op de hoek, in Almere.
We verbruiken 5000+ aan stroom en dat zal in de toekomst nog gaan stijgen. Geen eigen oprit, in de toekomst wel een EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R16YgGBd8FdfaciTvsY9vYgBWtg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l7SJRbqJwsvGpo47r2hNBSWq.jpg?f=user_large
NB: ik betwijfel of de constructie van de dakkapel sterk genoeg is, dus die gaan we niet benutten.

Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HFUddIgT_B0ew2T7eoYeQeJ6yI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x2SrtFWrLVzTChAbUnwLLXlM.png?f=user_large

Offerte van Solar Outlet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT-MTT1pYjEHVB-euN6yS79JIEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I48T5xbV27QeclUGeKONZoyD.jpg?f=user_large

Ter voorbereiding op nieuwe keuken met flinke inductieplaat, laten we de meterkast alvast ombouwen naar driefase. Ten opzichte van bovenstaande offerte twijfel ik daarom nog over upgraden naar een driefase omvormer en dus ook andere optimizers. Meerprijs daarvan zou ~200 zijn.

Wat denken jullie? Is dit technisch en financieel gezien een goed voorstel?
En wat is jullie advies tav de omvormer+optimizers? Upgraden naar 3-fase of niet?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op je platdak kan je ook een soort van oost/west maken.
De boom geeft op deze manier wellicht wat minder schaduw en je kan 2 panelen extra kwijt?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yxRJH_mKycuxwYSUbKKYgmGts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n97GEggH7Xdm8Saw1yzY55Ga.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2020 11:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Er staat niet bij wat de helling van het schuine dak is en in welke richting/helling de andere panelen liggen.

Met 3 fase SolarEdge moet je +/- 700 V DC aan de omvormer geven.
Dat zijn 9 P404's die in dezelfde richting geheel in de zon liggen.

Dan zul je op momenten met weinig bewolking, zolang de panelen op het platte dak nog nauwelijks direct licht krijgen wat optimiser clipping krijgen bij de panelen die wel in de zon liggen.
En smiddags zodra je schaduw krijgt van die boom ook.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Al met al zal het verlies op jaarbasis meevallen maar mooi is het niet.

Wat dat betreft zal enkelfase SolarEdge beter werken.

Uiteraard verdeelt een 3 fase omvormer de energie netjes over de fases, dus minder kans dat je last gaat krijgen van te hoog net voltage.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Stefangrp
Dankje @busscherski
Bijgaand zijaanzicht van het huis, hoeveel schat je de helling in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILNzkw7Dk3MidusbP6lCDaYCgC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TaNTW1bMw0S55rKPenpBNExS.jpg?f=user_large

De panelen op plat dak worden gemonteerd op een Solarstell set, 13 graden hellingshoek. De richting is zuidwest.

Ik zie trouwens dat de offerte onbedoeld een mix is van 1fase en 3fase.

Voor 1fase was het voorstel:
Omvormer SOLAREDGE SE5000 HD
Optimizers SOLAREDGE Optimizer P370

3fase:
Omvormer SOLAREDGE SE5K SETAPP
Optimizers SOLAREDGE Otimizer P401
busscherski schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:48:Uiteraard verdeelt een 3 fase omvormer de energie netjes over de fases, dus minder kans dat je last gaat krijgen van te hoog net voltage.
kun je mij uitleggen wat het nadeel daarvan dan is? De adviseur kon me dat niet zo helder uitleggen.
- Klapt de aardlek eruit ofzo als het voltage te hoog is?

[ Voor 34% gewijzigd door Stefangrp op 20-10-2020 20:29 ]

• busscherski
O het platdak ligt op het hoogste punt. Dan heb je geen schaduw van je eigen dak en nauwelijks van die boom.

Ik dacht dat het zo`n dakterras achtig huis was.
https://www.google.com/ma...4Z-N1g!2e0!7i13312!8i6656
+/- 45 graden dak helling

Maar waarom dan SolarEdge?
Ik zou dan kiezen voor een string omvormer. Betrouwbaarder, goedkoper, geen vendor lock-in, geen last van optimiser clipping voor het geval je toch 3 fase wilt, meer keuze qua omvormer merken en vermogens.
Voor 1fase was het voorstel:
Omvormer SOLAREDGE SE5000 HD
Optimizers SOLAREDGE Optimizer P370

3fase:
Omvormer SOLAREDGE SE5K SETAPP
Optimizers SOLAREDGE Otimizer P401
Nee die optimiser types hebben niets te maken met enkelfase of 3 fase. Als je 390 Wp panelen hebt dan heb je niet genoeg aan P370's. Want die mogen maar 370 Wp.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Als je toch 3 fase SolarEdge neemt moet je P404 optimisers nemen, die kunnen een hoger voltage uitsturen dus minder optimiser clipping.

Als je last hebt van hoog netvoltage (>253 V) moet de omvormer tijdelijk uitschakelen of in vermogen teruggaan.

Ik heb jouw situatie even in Sunnydesign gestopt (iets andere panelen maar dat maakt in dit geval niet uit voor de conclusie, de resulaten gelden in dit geval ook voor andere merken string omvormers).

Een 4.6 kW enkelfase omvormer is dan ook goed, of een 3 fasen omvormer.
Ook een 4.2 kW enkelfase omvormer kan als het een beetje af mag toppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfQxyKjoVQwEwHhHiSfkgp99_Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQmDJMdnfaS7GrsjzrueIVK5.jpg?f=fotoalbum_large

Als je al het SolarEdge spul wegstreept en deze toevoegt plus een LAN stick van 13 euro heb je denk ik alweer een jaar terugverdientijd verminderd.
https://www.solar-outlet....n-4600-tl-x-omvormer.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 22:27

Guldan

Thee-Nerd

Houd er wel rekening mee dat de meeste merken minder garantie geven op een 3 fase omvormer bijvoorbeeld: Growatt en Goodwe. Die geven 5 jaar garantie op 3 fase tegenover 10 jaar gewoon.

Als je wil weten of dit realistisch is dan zou ik dit setje bij winkelman in elkaar klikken en dan kijken waar je op uit komt.

1425 euro installatie vind ik niet raar. Ik was 1100 kwijt maar ik heb de elektra grotendeels zelf gedaan. Dus meterkast uitgebreid/werkschakelaars toegevoegd en kabels getrokken. Dus zonnepanelen leggen en aansluiten heb ik laten doen. Winkelman rekent geloof ik ook ommenabij dat bedrag qua installatie meende ik.

Service van winkelman is prima. Ze staan altijd klaar en ik moest een omvormer omruilen en dat kreeg ik ook vrij snel weer verrekend. Nadat ik eennieuwe had besteld.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Stefangrp
Dank voor jullie input.

@Guldan Winkelman prijzen zijn ongeveer hetzelfde voor de panelen, omvormer etc zie ik. Prijs lijkt dus wel ok.

@busscherski
Werkelijk iedere aanbieder stelde SolarEdge voor vanwege de boom, de schoorsteen en vanwege 2 aparte orientates.
  • De boom groeit natuurlijk ook nog wel. Maar gaat vanwege de oriëntatie hoe dan ook pas einde dag schaduw geven op de panelen.
  • Schoorsteen; tja hoeveel impact heeft dat? Zeker gezien het half-cut panelen zijn en 2 strings? Ik heb geen idee
  • Het zou natuurlijk kunnen dat het allemaal wel meevalt, en ze gewoon leuke marge pakken op SE..
Uitgaande van 17 panelen x 390 wp x 0,82 = opbrengst 5636 kWh
Waarom komt Sunnydesign dan tot 5286? Die rekensom kan ik niet reproduceren.

De tvt lijkt een half jaar te verkorten door geen SE te nemen. Of zelfs een jaar als ik de 5636kWh opbrengst blijf hanteren.

Maarja, wat is de waarheid? Lastig.

• busscherski
Ik weet natuurlijk niet hoeveel die boom nog groeit, nu lijkt die niet of nauwelijk schaduw te geven. Schaduw van een boom is zowat het enige type schaduw waar SolarEdge meer mee kan dan een string omvormer. Maar maakt er uiteraard geen zon van. En het avondzonnetje doet sowieso niet zoveel op die bijna platte ZW panelen.

De schoorsteen lijkt vrij ver van de panelen te staan, en dan nog heb je de diodes en half cell inderdaad.

Een string omvormer kan precies even goed met 2 orientaties omgaan dan SolarEdge. Vooral ook omdat je de juiste aantallen per kant hebt.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Voor installaties binnen 5 km van de kust kun je de opbrengst inderdaad berekenen op jouw manier:
10 panelen x 390 Wp x 0.90 + 7 x 390 Wp x 0.64 = 5647 kWh / jaar.
Wat verder van de kust mag er gerust 5-10% vanaf.
Ik denk dat Sunny het wat laag aanhoudt. De opbrengst verschilt nauwelijks van SolarEdge.

• Stefangrp
busscherski schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:48:
Voor installaties binnen 5 km van de kust kun je de opbrengst inderdaad berekenen op jouw manier:
10 panelen x 390 Wp x 0.90 + 7 x 390 Wp x 0.64 = 5647 kWh / jaar.
Wat verder van de kust mag er gerust 5-10% vanaf.
Ik denk dat Sunny het wat laag aanhoudt. De opbrengst verschilt nauwelijks van SolarEdge.
Interessante kost, dank.

Ik lees dat Growatt uitlezen ook niet ondoenlijk is. Dat mijn data via China gaat vind ik prima, en na de eerste 2 weken wordt het fanatiek grafiekjes uitlezen waarschijnlijk ook wel minder.
Ik kies dan wel voor een wifi stick (anders moet ik weer kabels gaan trekken)

Morgen nog maar eens bellen en aanhoren in hoeverre ze aan SE willen vasthouden als ik ze deze argumenten voor de voeten werp.
Als ik de tvt hiermee van <6jr naar <5jr kan krijgen is dat wel leuk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat is het formaat van dat platte dak?

• Stefangrp
twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:28:
wat is het formaat van dat platte dak?
ongeveer 4.30 x 5.70

nagemeten; 5.80 x 4.00

[ Voor 7% gewijzigd door Stefangrp op 21-10-2020 09:45 ]

• Stefangrp
Update, nog even gebeld;
met een Growatt systeem bespaar ik ruim €1300 en lever ik slechts 100kWh rendement in. Makkelijke keuze dus.
De adviseur hing nog wel een verhaaltje op over dat SolarEdge beter presteert in najaar/winter, maar vervolgens bleek dat niet uit zijn eigen berekening.

Ik ga alleen nog een nachtje slapen over de omvormer; 1fase of een 3fase (€ +350 duurder). Wel beide 10jr garantie. (we hebben al een 3fase net aansluiting)

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 20:07
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren zal binnenkort een soortgelijke post plaatsen maar dan met mijn situatie. Deze post was in ieder geval heel leerzaam maar waarom heb je gekozen voor glas-folie en niet voor glas-glas
Pagina: 1