Excel waarde transporteren naar nieuw tabblad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-09 22:36
Hallo Tweakers,

Ben ik weer met een excel vraag, ben al een uur aan het stoeien.

Casus, werkblad met een aantal tabbladen.
1e tabblad is een totaal overzicht, als de waarde van kolom c in de totaal overzicht het woord IJS bevat moet hij de hele regel in het tabblad IJS tonen.

Ik kom met ="Totaal"ALS"IJS" niet verder.
Wie wil mij wat op weg helpen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Guidoweb55 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:35:
Ik kom met ="Totaal"ALS"IJS" niet verder.
Dat is niet de correcte syntax van de ALS-functie. Lees je hier even in : ALS, functie - Office-ondersteuning

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maar dan nog, dit is niet iets dat je met =ALS() kunt oplossen.

Waarom kun je niet gewoon tabblad 1 filteren? Dan heb je toch ook wat je wilt? Eventueel kun je die tabel dan kopieren en plakken (als waarde) in een ander tabblad.

VERT.ZOEKEN gaat hier ook niet werken; die kan niet zoeken naar 'delen van woorden' plus het klinkt alsof je meerdere regels wilt laten terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je doelstelling is niet helemaal duidelijk. Verder mis ik wat je zelf al geprobeerd hebt.

Omdat ik het grappig vind toch even met jouw ALS-functie verdergegaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s22zxfd/ijs1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GJwK2Bv/ijs2.png
(totaal is de naam van tabblad 1)

Maar wat je hiermee wilt bereiken is niet echt duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 20-10-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Het gaat om een tabblad waar veel regels van goederen komen te staan, als in kolom C het woord IJS of KNV of OHZ komt te staan (met nog een hoop afkortingen) dan moet die regel in het tabblad met IJS KNV of OHZ komen te staan. Zo is voor de ene collega alles inzichtelijk terwijl de desbetreffende medewerker alleen in zijn tabblad hoeft te kijken. Een filter is niet helemaal wenselijk omdat wanneer iets afgeboekt wordt of verplaatst wordt het wel in het tabblad zichtbaar moet zijn (mag gewoon verdwijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:07
Wat je eigenlijk dus wilt is dat uit 1 grote totaallijst een bepaald aantal regels gefilterd worden en dat die op een tweede tabblad terechtkomen. En dat moet dynamisch zijn? Zodat als de totaallijst bijgewerkt wordt, de gefilterde lijst op het tweede tabblad meteen wordt bijgewerkt. En is dat filter ook altijd hetzelfde? Of kan de gebruiker zelf een filterwoord instellen?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Hoi Patrick,

Dat klopt, de gefilterde woorden zijn altijd hetzelfde, dat zijn vaste codes die aan processen gelabeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een oplossing met een macro is ook mogelijk.
- Doorloop met een for-nextlus de eerste t/m de laatste rij met gegevens;
- ALS in een rij kolom C één van de aangegeven woorden bevat, kopieer dan die rij (of alleen het gedeelte met gegevens van die rij) naar de eerstvolgende lege rij in een ander blad.
Op internet zijn tal van webpagina's te vinden met voorbeelden hiervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

Even uit de losse pols. Een draaitabel per tabblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ik ben bang dat dit mij boven de pet gaat, ik heb een paar uur gezocht naar voorbeelden (al vorens de vraag te stellen) maar ik kom er niet uit.

Ik denk dat ik het met filters ga proberen, allen bedankt voor jullie gedane moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B Tender
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 13:12
m-vw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:28:
Even uit de losse pols. Een draaitabel per tabblad?
Zat ik ook aan te denken ja. Een draaitabel die in de rijen filtert op labels bevattend 'IJS'. De 'filter' functie in de draaitabel is hiervoor denk ik niet dynamisch genoeg, maar de filter-functie in 'rijen' wel. Alternatief is in de brondata een/enkele hulpkolommetjes die zoeken naar de sleutelwoorden (=vind.spec ofzo) en filteren in de draaitabellen op de output van die hulpkolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 14:49
Is dit niet véél makkelijker te bereiken zonder de verschillende tabbladen?

Laat iedereen gewoon in de masterlist kijken, maar zorg dat je in de kopregel kan filteren. Dan kan iedereen gewoon de selectie bekijken die hij wil. Dus alles, of alleen IJS, of een combi van IJS en OZH. Dat is allemaal standaardfunctionaliteit als je van je gegevensblad een tabel maakt in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Laatst online: 15:07
Zeker als je met vaste filterwoorden werkt zou je met PowerQuery (ook wel Get & Transform) ook veel kunnen bereiken.
Je kunt dan één moederbestand gebruiken en voor alle gebruikers een eigen werkbestand nemen. Daarin neem je een Query op die de data ophaalt uit het moederbestand en filtert zoals gewenst.
Met een druk op de knop Refresh worden de data dan opnieuw opgehaald uit het moederbestand.

Ook voor variabele filters kan dit werken, maar is wel een stukje lastiger te maken.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Pagina: 1