Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aluvia
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-08-2023
Mijn vraag
Ligt ergens vast wat een maximale maandelijkse vergoeding is voor een BYOD-regeling voor laptops? Een vergoeding die de belastingdienst nog acceptabel vindt? Op mijn werk worden laptops en tablets tot op heden gelijk gesteld, voor beiden ontvang je een vergoeding van 10 euro per maand. Maar nu willen ze een laptop gaan leveren. Mensen met een tablet mogen hun maandelijkse vergoeding houden (naast de laptop die ze van het werk krijgen), maar mensen met een laptop die van de regeling gebruik maken moeten nu kiezen voor een BYOD-vergoeding of de laptop. Aangezien er nu een onderscheid gemaakt gaat worden tussen laptops en tablets, vroeg ik mij af of in de onderhandelingen dan niet ook (meer) onderscheid gemaakt kan worden tussen de vergoeding voor tablets en (duurder zijnde) laptops.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het handboek loonheffingen van de belastingdienst (https://download.belastin...-jan-2020-lh0221t01fd.pdf), waar de belastingdienst naar verwijst, geeft hier geen antwoord op.

[ Voor 4% gewijzigd door Aluvia op 20-10-2020 10:18 ]

Beste antwoord (via Aluvia op 22-10-2020 20:40)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Je zoekt een fiscale norm zoals bijvoorbeeld de maximaal netto te vergoeden 19 cent/km voor reiskosten?

Die is er niet.

Een werkgever kan twee dingen doen:

1. spullen verstrekken (geen harde limiet, de bedragen worden slechts beperkt door het zakelijkheidsvereiste). als de spullen niet voor privégebruik zijn, mag er een nihil waardering WKR worden toegepast
2. vergoeden, waarbij de vergoeding beperkt is tot de vrije ruimte WKR.

Fiscaal is BYOD dus niet optimaal.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik begrijp waarschijnlijk je vraag of probleem niet helemaal.

Je gebruikt nu een privé laptop voor je werk, waar je werkgever je 10 euro (netto?) per maand voor vergoed. Er komt nu een nieuw voorstel waarbij je een laptop van je werkgever krijgt, en je vergoeding komt te vervallen.

Mensen die nu een tablet gebruiken, krijgen met het nieuwe voorstel alsnog een laptop, maar behouden hun vergoeding?

Als dat de issue is, klinkt het als oneerlijk.. Dit is typisch iets wat je met je OR/medezeggenschap moet gaan bespreken. Ik zou ook zeker inzetten op een overgangsregeling.
Aluvia schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:16:
Mijn vraag
Aangezien er nu een onderscheid gemaakt gaat worden tussen laptops en tablets, vroeg ik mij af of in de onderhandelingen dan niet ook (meer) onderscheid gemaakt kan worden tussen de vergoeding voor tablets en (duurder zijnde) laptops.
Waarom zou een laptop duurder zijn dan een tablad? Dan ligt er toch compleet aan welke laptop/tablet gebruikt wordt? Beetje Ipad Pro zit op 1100 euro, laptop heb je vanaf 300 euro. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35

Yucon

*broem*

Zit dit niet in de hoek van de werkkostenregeling? Dat bepaalt namelijk nogal waar je naar zoekt.

Het kan best zijn dat je tussen de regeltjes door valt omdat de computer die je nodig hebt niet aansluit bij het bedrijfsbeleid. Los van de belastingdienst dus. Dan is dat waar je wat aan zou moeten doen en staat de belastingdienst er los van.

Let wel: als. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me zinvol eens in die richting te kijken of het klopt.

[ Voor 64% gewijzigd door Yucon op 20-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Je zoekt een fiscale norm zoals bijvoorbeeld de maximaal netto te vergoeden 19 cent/km voor reiskosten?

Die is er niet.

Een werkgever kan twee dingen doen:

1. spullen verstrekken (geen harde limiet, de bedragen worden slechts beperkt door het zakelijkheidsvereiste). als de spullen niet voor privégebruik zijn, mag er een nihil waardering WKR worden toegepast
2. vergoeden, waarbij de vergoeding beperkt is tot de vrije ruimte WKR.

Fiscaal is BYOD dus niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aluvia
Yucon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:22:
Zit dit niet in de hoek van de werkkostenregeling? Dat bepaalt namelijk nogal waar je naar zoekt.
Het zit buiten de werkkostenregeling. Als je gebruik maakt van BYOD, dan kun je geen gebruik maken van de werkkostenregeling.

Het systeem werkt als volgt bij de telefoon:
Je krijgt de telefoon van het werk of je krijgt een maandelijkse vergoeding voor je eigen telefoon (BYOD, ik geloof 15 euro p/m).
Bij de tablet/laptop was het vroeger dat je voor elke 3 jaar geloof ik een vergoeding van 300 euro kon krijgen (mits je aanschafkosten natuurlijk hoger waren).
Later werd dit veranderd in (alleen) een maandelijks bedrag (10 euro p/maand), ongeacht of je een tablet of laptop aan hebt geschaft. Deze regeling is er nu een jaar of 2, maar ik zat nog in de oude regeling. Dus ik heb pas in maart dit jaar kunnen deelnemen aan de nieuwe regeling. En deze gebruikt om een laptop mee te financieren (die ik al gekocht had, met het oog op deze regeling).

Nu vervalt binnenkort alleen de regeling voor mensen die een laptop gebruiken, want je kunt nu een laptop krijgen van het werk. De mensen die een tablet hebben aangeschaft, die mogen de tablet/regeling blijven gebruiken en behouden dus hun maandelijkse vergoeding.

Ik vind het vreemd dat ze deze compensatie nu zo maar kunnen/mogen intrekken, zonder dat ze dit bijv. afkopen. Aangezien je als medewerker mocht vertrouwen op het feit dat de regeling nog een tijd bleef bestaan. Er was namelijk geen einddatum aangekoppeld. Laat staan dat er nergens is aangegeven dat het onderscheid tussen tablet en laptop relevant was en je meer risico liep als je het voor een laptop zou inzetten (werk heeft overigens nooit gevraagd of we laptop of tablet hebben aangeschaft, dat vragen ze nu pas).

Is het nu iets meer duidelijk?
Yucon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:22:
Het kan best zijn dat je tussen de regeltjes door valt omdat de computer die je nodig hebt niet aansluit bij het bedrijfsbeleid. Los van de belastingdienst dus. Dan is dat waar je wat aan zou moeten doen en staat de belastingdienst er los van.
Er is geen enkele prestatie eis gesteld aan hetgeen je wilde aanschaffen. En die wordt er nu ook niet aangekoppeld. Daar ligt het niet aan. Het ligt aan de belastingdienst, dat je geen vergoeding kunt geven als je zelf ook een vergelijkbaar apparaat ter beschikking stelt. Maar daarom vind ik het zo vreemd dat de tablet vergoeding wel kan blijven bestaan. Qua funtionaliteit is het namelijk niet anders dan een computer, wij doen met name bureauwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door Aluvia op 22-10-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aluvia
t_captain schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:39:

Die is er niet.
Daar was ik inderdaad naar op zoek. Dank. Dan heb ik dat helder. Maar eens kijken of er dan iets in onderhandelingsruimte zit.
Pagina: 1