Exchange 2013: Meetings naar all users -> 100% CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik run 3 Exchange 2013 servers in een DAG. Deze worden geloadbalanced door een Citrix ADC. Zodra een user een meeting naar vrijwel alle users stuurt met een grote van pak 'm beet 1MB, dan springen de Exchange servers in de DAG op 100% CPU usage. Vooral als iedereen gaat accepteren en alle uitgenodigden weer opnieuw gemaild worden door het accepteren van de meeting, lopen de CPU's een minuut of 20 op 100% voordat deze weer rustig worden.

Grotere mails kunnen wel verstuurd worden. De max mail size is 30MB en de max aantal users in 1 bericht is 5000. Dit mag ook zo blijven behalve voor meetings die vanuit Outlook 2016 worden verstuurd. Hoe kan ik dit het beste voorkomen zonder dat ik het max aantal users in 1 bericht omlaag hoef te schroeven? Is die mogelijkheid er überhaupt? Ik wil voorkomen dat mijn Exchange servers in de toekomst weer op 100% CPU usage springen omdat wij Outlook Online Mode gebruiken en geen Cached Mode en Outlook niet reageert/vast hangt als de CPU's zo hard gestresst worden.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je de role requirements calc al eens losgelaten op je huidige omgeving? https://techcommunity.mic...ts-calculator/ba-p/593922

Wat meer details over virtual/fysiek, cores, geheugen, etc kan ook geen kwaad, die heb je ook voor de sheet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

CPU naar 100% ? Hoeveel threads heb je toegewezen indien virtueel?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
De Exchange servers hebben 8 vCPU's van 3.2GHz en hebben elk 48GB RAM geheugen. Tijdens normale operatie zitten de CPU's op de 10 tot 25% load en het RAM gebruik op 30GB. Wij hebben ongeveer 2500 user mailboxen en ongeveer 2000 shared mailboxen. De sizing is volgens de spec van Microsoft. Die sizing calculator is eerder al ingevuld en goed bevonden.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lastig na te gaan op dit moment, maar welk proces springt/sprong naar 100%? Waren het de Store Workers? Of alleen de Edge Transport?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
De store workers met name.

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Techno Overlord schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:10:
De Exchange servers hebben 8 vCPU's van 3.2GHz en hebben elk 48GB RAM geheugen.
Neem aan dat zowel vcpu's als memory niet overcommit is op de onderliggende hosts?

Ik heb dit ooit één keer meegemaakt, en dat gaf rare effecten. Er is een reden dat dit niet is toegestaan bij Exchange. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 17:22
Wij hebben hetzelfde gehad. We hebben gebruikers van zulke grote meetings geadviseerd om "request responses" uit te schakelen, en wees nu eerlijk: wie zit er te wachten op 2000 reacties op een meeting invite.
Nu is dit natuurlijk meer een workaround dan een oplossing.
Wij hadden (ook) een probleem met de IIS Garbage collection vanwege het hoge aantal cores in onze (fysieke) servers. Het is alweer een paar jaar geleden en ik weet niet zeker of dit werd getriggerd door de meeting invites of dat het een ander probleem was maar het kan handig zijn om er ff naar te kijken: Leesvoer 1 en Leesvoer 2

Verder zou je natuurlijk ook moeten overwegen of het niet tijd wordt om over te stappen naar een nieuwere Exchange versie ;)

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Als je MS vraagt dan roepen ze heel snel draai Exchange direct op hardware. Kun je iig in overweging nemen voor je 2019 deployment die al in de planning staat ntrlk ;)
Of is het plan naar Exchange Online te migreren? Want dan moet je over Outlook in online mode ook nog even goed nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Asp.net versie up to date op alle mailbox db servers?

Geen snapshot op de vm’s of onderliggende hosts die voor een piek zorgen?

Servers zelf up to date + maintenance in place (monthly reboot bv)?

Aangezien alles virtualised is, hoe weet je dat het geen andere vm’s zijn die voor een piek zorgen?

Geen aanpassingen gebeurd in het verleden op zaken als dns/autodiscover?

Waarom is cached mode geen optie als test?

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wagenveld schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:47:
Als je MS vraagt dan roepen ze heel snel draai Exchange direct op hardware. Kun je iig in overweging nemen voor je 2019 deployment die al in de planning staat ntrlk ;)
Exchange op een virtual systeem draaien is prima supported hoor. Als Microsoft support daarover zou beginnen zou ik ze gewoon gaan doorverwijzen naar hun eigen KB-artikelen.

Exchange Server virtualization

Er zijn randvoorwaarden waar je aan moet voldoen, waaronder het niet overcommitten van resources, maar supported is het zeker. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Oja, supported tuurlijk. Als je met een paar duizend mailboxen een beetje lekker wilt schalen dan is hardware wel recommended. Volgens mij is dat ook nog steeds hoe Exchange Online draait, tenminste, dat werd op een vorige Ignite verteld.
Sowieso kun je je afvragen wat de meerwaarde van virtualization is op het moment dat je 1 Exchange server op 1 host draait die alle resources pakt.
Pagina: 1