Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15
Hey,

Mijn zoon heeft een Samsung 970 EVO 1TB gekocht omdat zijn Kingston A2000 512GB te klein was geworden.
We dachten die gewoon bij te plaatsen in de 2de M.2 slot, maar dat slot blijkt nu enkel SATA te ondersteunen :|

Ik veronderstel dat de beste oplossing dan een adapter is zodat we de SSD in een PCIe-slot kunnen prikken?

Alleen weet ik niet of we dan de volledige snelheid gaan krijgen want zijn moederbord heeft maar 1 PCIe 3.0 slot waar zijn videokaart al in zit.
Maakt het voor de snelheid uit of het 2.0 of 3.0 is? Of is enkel het aantal lanes van belang?
(sorry voor de misschien domme vraag, ben niet meer helemaal mee in dit soort dingen :) )

Beste antwoord (via Fire69 op 20-10-2020 13:34)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Voor opslag is er in de praktijk nauwelijks verschil in laadtijden tussen SATA en NVME. Het prijsverschil zal inclusief adapter ongeveer €60 tussen de 980 EVO en een SATA ssd. Dat zou het mij niet waard zijn.

Edit: https://www.techspot.com/...orage-speed-game-loading/ zelfs tussen pci-e4.0 en sata ssd's is het verschil minder dan een keer knipperen met je ogen in laadtijden van games.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 20-10-2020 10:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Snelheid wordt gehalveerd met pci-e2.0. Terugsturen die 970 EVO en omruilen vooreen M2 SATA of 2.5" SATA. Crucial MX500 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hmmm. Voor zover ik het begrijp is PCI-e 2.0 wel sneller dan SATA, of vergis ik mij hierin? (bron: https://www.enterprisesto...svr_ce/7842/pcie-sata.png)

Omruilen naar een SATA model lijkt mij prijstechnisch interessanter omdat je anders nog een adapter nodig hebt en dat kost ook wat, maar ik denk dat je met PCIE 2.0 wel sneller af bent.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:41
Waarom geen kloon van de kingston naar de samsung en vervolgens de ssd's omwisselen.

Verlies je wat snelheid op de Kingston maar de Evo kan op maximale specs draaien

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zoals genoemd is de snelheid van PCIe2.0 de helft van PCIe3.0 (per lane). Het tweede grote slot op het moederbord heeft gelukkig wel 4 lanes, dus de beperking valt in dat opzicht wel mee. Let er alleen wel op, dat opstarten van een SSD in dat slot niet mogelijk lijkt te zijn (volgens de site van ASRock).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Voor opslag is er in de praktijk nauwelijks verschil in laadtijden tussen SATA en NVME. Het prijsverschil zal inclusief adapter ongeveer €60 tussen de 980 EVO en een SATA ssd. Dat zou het mij niet waard zijn.

Edit: https://www.techspot.com/...orage-speed-game-loading/ zelfs tussen pci-e4.0 en sata ssd's is het verschil minder dan een keer knipperen met je ogen in laadtijden van games.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 20-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
MarchelHoek schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:43:
Waarom geen kloon van de kingston naar de samsung en vervolgens de ssd's omwisselen.

Verlies je wat snelheid op de Kingston maar de Evo kan op maximale specs draaien
Het was de bedoeling dat we gingen wisselen en de Kingston naar de Samsung klonen, de Kingston zou dan gewoon extra storage zijn.
Maar de ssd die in de 2de M2-slot wordt geplaatst wordt helemaal niet herkent (want enkel SATA), dus klonen kon niet.
En omwisselen dus ook niet :)
Uszka schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:34:
Snelheid wordt gehalveerd met pci-e2.0. Terugsturen die 970 EVO en omruilen vooreen M2 SATA of 2.5" SATA. Crucial MX500 oid.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1126241;1169447/

Lezen (sequentieel)
560MB/s vs 3.400MB/s

Schrijven (sequentieel)
510MB/s vs 2.500MB/s

Da's wel heel veel verschil.
Uszka schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:48:

Als ik dit dan lees maakt het dus inderdaad geen hol uit of je een NVME of SATA neemt :P

Gewoon de Samsung terugsturen en een Crucial in de plaats nemen?
De Kingston als bootschijf houden en games installeren op de Crucial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ik zeg terug sturen en de games op een MX500 Maar ja, wie ben ik :+ Het kan zelfs nog wat goedkoper dan een MX500. Dan haal je haast 2x 1TB voor de prijs van een 970 EVO 1TB + adapter.

[ Voor 86% gewijzigd door Uszka op 20-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:32

weebl

YARR!

Is zo'n PCI-E kaart niet een optie?

pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Ik heb ook zoiets (maar dan van Asus) in m'n PC zitten omdat ie uberhaupt geen M.2 slot heeft. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
weebl schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:02:
Is zo'n PCI-E kaart niet een optie?

pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Ik heb ook zoiets (maar dan van Asus) in m'n PC zitten omdat ie uberhaupt geen M.2 slot heeft. Werkt prima.
Ja, dat was mijn vraag hier.
Maar blijkbaar is het vooral een extra kost bovenop de PCIe SSD en kan ik hem beter terugsturen en een SATA nemen.
Uszka schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:55:
Ik zeg terug sturen en de games op een MX500 Maar ja, wie ben ik :+ Het kan zelfs nog wat goedkoper dan een MX500. Dan haal je haast 2x 1TB voor de prijs van een 970 EVO 1TB + adapter.
Vond net nog een vergelijking tussen SATA en PCIe: https://be.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten
Maakt inderdaad meestal geen verschil in snelheid.

Terugsturen dus :)
Pagina: 1