Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Falende externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-11 15:05
Beste Tweakers,

Ik zag dat HWI forum niet meer actief is dus ik hoop dat jullie mij net zo goed kunnen helpen als dat ik bij HWI altijd geholpen ben! :)

Gisteren viel mij op dat het kopiëren van en naar mijn externe HDD extreem lang duurde. Een simpele foto werd met 80kb/s gekopieerd. Je begrijpt dat dit geen snelheden zijn van anno 2020.

Ik heb vervolgens HD Tune gedownload, zie hieronder het resultaat. Bij SMART geeft hij een aantal waarschuwingen maar nog niks kritieks. Tijdens de Errorscan geen fouten, alleen heeft de scan ruim 16 uur geduurd, bleef op paar punten hangen. Ik ben bang dat dit een voorteken is van een falende harde schijf.

Kunnen jullie helpen/ uitsluitsel geven? Alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxCXjOPlXQowRMZ2yMTuoZy7E34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q76iHd2WDhKsBlcgW2Dhw20x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGp9c5EKYYAMr8RZ-1MXHytuu40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aN9ZscOFZbuUKvWzfndO7QZc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbwimR00ECMLOdjVACUZszuu-1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mdu3Hlb2kFisr5VvC7L0U7T5.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Die is gewoon afgeschreven :)

Mijn ervaring is dat het niet al te lang meer duurt dat de HDD helemaal niks meer doet.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11 11:47
Bestel maar een nieuwe, en zo snel mogelijk proberen alles van de oude te kopiëren

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarschijnlijk wel, zeker als het slijtage/vuil is, het probleem word dan meestal alleen maar erger.

Het kan ook een stuk zijn wat altijd al slecht is geweest (en je er nu voor het eerst leest/schrijft) of is veroorzaakt door een abrupte beweging waardoor de kop tegen de platter is gekomen. In dat laatste geval is het overigens ook maar de vraag of er nog meer problemen komen.

Persoonlijk zou ik hem ook vervangen.
Zelf heb ik een paar HDD's met bad blocks die al jaren het zelfde blijven, ik gebruik ze voor test/hobby projectjes waar het geen probleem is als de data verloren gaat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eens met bovenstaande posters. Zodra een schijf dit soort warnings gaat geven en al kuren gaat vertonen (80kB/s is niet vooruit te branden) dan zou ik sowieso vervangen. Zelfs al leeft die disk nog jaren lang, je kunt 'm niet meer echt vertrouwen, en als die zo traag is ook niet prettig gebruiken.

Mocht je nog geen backup hebben, dan is dit een moment om er mee te gaan beginnen (misschien ben je nog niet te laat).

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vier warnings is gewoon als de wiedeweerga vervangen (en blij zijn dat 'ie niet de handdoek in de ring gooit zonder SMART warnings). Een 1TB schijf is niet meer zo duur tegenwoordig, al kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je SMART-waarschuwingen zou ik (vanwege de massieve omvang van de getallen) opvatten als wél kritiek, zeker als je geen goede/actuele backups hebt van álle data.

[ Voor 18% gewijzigd door Renault op 20-10-2020 10:17 ]

• swier050
Bedankt allemaal voor de snelle reactie. Helaas is jullie conclusie iets waar ik al bang voor was. Ik ben van plan om een SSD aan te schaffen als nieuwe externe schijf, https://azerty.nl/product...0a-solid-state-drive-1-tb .

Heeft het qua snelheid zin om een SSD als externe schijf te gebruiken? Ik ben dan van plan de oude behuizing te gebruiken of een speciaal kabeltje.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

swier050 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:23:
Bedankt allemaal voor de snelle reactie. Helaas is jullie conclusie iets waar ik al bang voor was. Ik ben van plan om een SSD aan te schaffen als nieuwe externe schijf,
Vergeet niet dat iedere HDD/SSD ook stuk kan. Zelfs voordat deze ook maar enige meldingen vertoont.
Oftewel, als de data belangrijk is, zorg altijd dat je een kopie hebt.
Heeft het qua snelheid zin om een SSD als externe schijf te gebruiken? Ik ben dan van plan de oude behuizing te gebruiken of een speciaal kabeltje.
Ja al hangt voornamelijk van het gebruik af en of deze UASP ondersteund. Je zou ook een M.2 NVMe SSD behuizing zoals deze kunnen overwegen, die zijn een stuk kleiner.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 20-10-2020 10:37 ]

• swier050
Vergeet niet dat iedere HDD/SSD ook stuk kan. Zelfs voordat deze ook maar enige meldingen vertoont.
Oftewel, als de data belangrijk is, zorg altijd dat je een kopie hebt.
Dat realiseer ik mij, helaas heb ik niet overal op twee plekken iets staan, maar ga daar nu mee bezig!
Ja al hangt voornamelijk van het gebruik af en of deze UASP ondersteund. Je zou ook een M.2 NVMe SSD behuizing zoals deze kunnen overwegen, die zijn een stuk kleiner.
Formaat maakt mij niet echt veel uit. Vind 2.5 mooi formaat. Qua snelheid bedoelde ik eerder, is een SSD via USB sneller dan HDD of zorgt USB voor een significant snelheidsverlies. Ik heb 2x USB A 3.1 en 1x USB C 3.1.

Indien er geen significant verschil is tussen een HDD of SSD aangesloten dmv USB dan overweeg ik een HDD qua kosten. Alhoewel een SSD minder gevoelig is voor "stoot en valschade".

Zit er ook qua levensduur veel verschil tussen SSD en HDD? Wat zouden jullie als Backup gebruiken?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

swier050 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:53:
Indien er geen significant verschil is tussen een HDD of SSD aangesloten dmv USB dan overweeg ik een HDD qua kosten.
Zie mijn vorige post, dat is niet te bepalen zonder te weten hoe je hem gebruikt. Als je voornamelijk grote (video) bestanden (sequentieel) heen en weer haalt dan is het simpel weg de sustained write/reads vergelijken. Maar deze kan bij een SSD inzakken zodra de write cache vol is dus is het weer afhankelijk of het in bursts gaat of dat je vele GB's achter elkaar wegschrijft. Gebruik je hem bijvoorbeeld als lightroom catalogus dan ben je weer blij met de lage latency en hoge read. Maar als je data via je pc vanaf je netwerk kopieert dan zal eerder je netwerk het limiet zijn dan de aangesloten storage.

Houd er ook rekening mee dat in Windows 10 de standaard external storage removal policy 'quick' is en dat voorheen 'performance' was. Het voordeel is dat je minder kans hebt op een corrupt filesystem maar de performance daardoor ook minder is. Het verschil met een HDD/SSD is bij random writes daardoor wel groter geworden (tenzij je de policy natuurlijk weer aanpast).
Alhoewel een SSD minder gevoelig is voor "stoot en valschade".
Zeker, een van de grootste voordelen van een SSD buiten dat ze ook stil zijn.
Zit er ook qua levensduur veel verschil tussen SSD en HDD? Wat zouden jullie als Backup gebruiken?
Daar is veel over te zeggen. In theorie heeft een SSD slijtage bij writes maar deze is bij normaal gebruik geen belemmering. Als je er voornamelijk een 'offline' kopie op zet en de tijd niet belangrijk is dan is economisch gezien een HDD nog steeds het meest interessant. Wil je iets meer performance én veel opslag ruimte maar is het budget beperkt dan zou je nog een QVO kunnen overwegen (ik gebruik die meestal voor game libraries e.d.).

Iets dat niet veel mensen weten is dat Samsung bij SATA SSD's middels software ondersteuning geeft voor read en write cache in RAM (rapid mode), uiteraard moet je dan ook ruim bemeten zijn in je RAM. Als je héél veel (random) IO hebt dan kan dit het aantal effectieve writes verlagen naar je SSD en dit komt in theorie de levensduur ten goede. De vraag is echter of dit nut heeft voor de effectieve levensduur t.o.v. de economische levensduur.

• swier050
Hoi Dukebox,

bedankt voor je uitgebreide en heldere antwoord (al merk ik dat mijn technische kennis met de jaren toch slechter is geworden als ik de terminologie lees... '). Ik zal er voor mijzelf even induiken om te kijken wat wijsheid is in mijn geval. Het is inderdaad vooral een back-up voor foto's en filmpjes en andere belangrijke bestanden/documenten van studie en werk. Eenmalig wordt er dan veel informatie geschreven (alle bastanden van de oude schijf). Daarna is het voornamelijk lezen (bekijken van filmpjes en/of foto's) en af en toe aanvullen (foto's van mobiel of camera etc). Schijf zal niet dagelijks gebruikt worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In dat geval kun je prima met een HDD af. Het voordeel is dat de kosten daarvan een stuk lager zijn dan een SSD van dezelfde capaciteit.

Ga je het ding veel meeslepen, dan zou ik met de huidge SSDprijzen een externe SSD pakken, in verband met minder gevoeligheid voor valschade. Maar als je hem op 1 plek laat staan, dan is dat niet echt een issue. Een USB3.0 HDD schrijft ook redelijk vlot weg, een SSD is in de meeste gevallen uiteraard sneller, maar als ik zo naar je gebruiksscenario kijk dan denk ik niet dat je daar echt baat bij hebt.

• swier050
TERW_DAN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:44:
In dat geval kun je prima met een HDD af. Het voordeel is dat de kosten daarvan een stuk lager zijn dan een SSD van dezelfde capaciteit.

Ga je het ding veel meeslepen, dan zou ik met de huidge SSDprijzen een externe SSD pakken, in verband met minder gevoeligheid voor valschade. Maar als je hem op 1 plek laat staan, dan is dat niet echt een issue. Een USB3.0 HDD schrijft ook redelijk vlot weg, een SSD is in de meeste gevallen uiteraard sneller, maar als ik zo naar je gebruiksscenario kijk dan denk ik niet dat je daar echt baat bij hebt.
Het klopt dat een HDD pakweg 50% goedkoper is dan een SSD van gelijke grootte. Een externe SSD is in vergelijking met een gewone SSD een stuk prijziger. Ik heb hier nog een 2,5" behuizing liggen van de huidige externe schijf. Daarnaast een speciale kabel waar ik los ook wel eens een SSD mee aansluit. Dus bij aanschaf kies ik toch eerder voor een losse exemplaar. (blijf een Nederlander ;) )

De externe HDD heb ik al wel een aantal jaar maar ik merk dat externe HDD vaak sneller slijten mocht je deze veel verplaatsen/gebruiken. In dat opzicht lijkt mij een SSD wellicht, ondanks de kosten, duurzamer in gebruik.

• Renault
In elk geval is een SSD in de oude behuizing niet rendabel, omdat oudere USB-interfaces gewoon véél trager zijn dan SSD's. Niet doen dus.

• swier050
Het is een USB 3.0 met SATA 3.0Gb/s (SATA 2), dus verwacht geen enorme traagheid.

Heb inmiddels wel de SSD binnen en ben nu bezig met het overzetten. Af en toe begint de schijf vast te lopen en vindt er geen overdracht meer plaats. Dan wordt de schijf ook niet meer herkend.... Hopen dat ik nog net op tijd ben voor de belangrijkste bestanden.....*help*...

• Renault
Hou vol, hou bij wat je al succesvol hebt gekopieerd en voer in geen geval een bestandssysteemcontrole, een CHKDSK/f of Format of zoiets uit, daar raak je nog meer mee kwijt.
De aanhouder heeft in dit geval de meeste bestanden (over).

• swier050
Ik ga mijn best doen. In ieder geval al heel erg bedankt voor het meedenken!

Grote mappen slikt hij niet meer, dus moet nu per sub-map werken. Even wat meer werk maar hopelijk komt zo het belangrijkste wel over. D.m.v. eigenschappen probeer ik ook te kijken of alles over is gekomen, maar dan valt de externe HDD uit en start opnieuw op. Net als ik te veel in een keer wil kopieren.

Maar het belangrijkste heb ik inmiddels veilig kunnen stellen!

[ Voor 21% gewijzigd door swier050 op 21-10-2020 19:39 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@swier050 het beste is om eerst een image te maken en de bad blocks over te slaan. Je kan van de image dan mogelijk je data terug halen. Andere optie is unstopable copy https://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29

Pagina: 1