Vraag

• marcnext
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik maak gebruik van de AVM FRITZ! Repeater 3000, deze is verbonden met een FRITZ!Box 7490. De Repeater staat op de eerste etage van mijn huis. Op de eerste etage gebruik ik een laptop en een iPad. Sinds ik de Repeater heb gekocht, hebben beide devices een fantastisch WiFi-signaal.

Nu komt ie: Als ik met de laptop of met de iPad naar beneden loop en in de huiskamer kom waar de FRITZ!Box staat, dan verliezen beide devices hun WiFi-signaal. Blijkbaar zijn ze "verbonden" met die Repeater die boven staat. Ik kan op beide opnieuw proberen om een WiFI-connectie te maken, maar dat geeft geen resultaat. De iPad "ziet" het WiFi-signaal wel, maar zegt doodleuk "wachtwoord foutief" als ik dat invoer, wat echt niet zo is, het wachtwoord is zeker correct. Ook uitzetten/opnieuw opstarten geeft geen resultaat.

Met andere woorden, doe ik iets fout? Was het aansluiten van de Repeater toch wat meer dan plug & play? Is het WiFi-signaal van de Repeater een ander WiFi-signaal dan wat de FRITZ!Box uitzendt en geeft dat dus problemen? Moet ik ergens nog wat instellen en wijzigen?

Benieuwd of iemand deze ervaring kent en/of een oplossing weet. Alvast dank voor reacties.

Beste antwoord (via marcnext op 26-10-2020 13:32)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34
Probleem is heel simpel te verklaren.

Roaming wordt door je device gedaan en de wifi van je device is ook de zwakste schakel met veel minder vermogen dan de repeater en de router.
Je device schakelt pas over van bijvoorbeeld de repeater naar je router als hij te weinig signaal van de repeater krijgt.
Maar lang voordat zoiets het geval is kan de veel zwakkere wifi van je device de repeater niet meer bereiken.
Gevolg hij roamed niet (nog voldoende repeater signaal) maar geen verbinding meer want jouw signaal is te zwak om de repeater te bereiken.

Oplossing, verminder het signaal van de repeater en je router zodat het niet meer (zo sterk) overlapt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:43
@marcnext

Welke firmware heb je draaien op de 7490 en 3000? De 7490 kent 7.21 en voor de 3000 is 7.20 beschikbaar. Heb je ze in mesh draaien? Dus de 7490 als master? Hoe heb je de 3000 op de 7490 aangesloten? Bekabeld of via wifi?

[Voor 3% gewijzigd door Edje040 op 25-10-2020 18:59]

FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34
Probleem is heel simpel te verklaren.

Roaming wordt door je device gedaan en de wifi van je device is ook de zwakste schakel met veel minder vermogen dan de repeater en de router.
Je device schakelt pas over van bijvoorbeeld de repeater naar je router als hij te weinig signaal van de repeater krijgt.
Maar lang voordat zoiets het geval is kan de veel zwakkere wifi van je device de repeater niet meer bereiken.
Gevolg hij roamed niet (nog voldoende repeater signaal) maar geen verbinding meer want jouw signaal is te zwak om de repeater te bereiken.

Oplossing, verminder het signaal van de repeater en je router zodat het niet meer (zo sterk) overlapt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wachtwoord foutief impliceert meestal dat de encryptie/wachtwoord niet 100% hetzelfde is. Heb je dit handmatig gedaan? (Zo ja ff nakijken) of gaat dit automagisch?

Als je het wifi profiel weggooit kun je dan beneden verbinden en boven niet meer?

[Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2020 20:36]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Plug&play, zal niet altijd het beste resultaat geven vermoed ik zo. beste om in te loggen op de beide devices, en beiden exact dezelfde SSID [naam] te geven, en idem paswoord. Geeft imo de beste ervaring.

van Apple:
---
Recommended settings for Wi-Fi routers and access points

A single, unique name (case sensitive)

The Wi-Fi network name, or service set identifier (SSID), is the name your network uses to advertise its presence to other devices. It's also the name that nearby users will see on their device's list of available networks.

Use a name that's unique to your network, and make sure all routers on your network use the same name for every band they support. For example, don't use common names or default names, such as linksys, netgear, dlink, wireless or 2wire, and don't give your 2.4 GHz and 5 GHz bands different names.

If you don't follow this guidance, your devices may not connect reliably to your network, to all of the routers on your network or to all of the available bands of your routers. And devices that join your network are more likely to encounter other networks that have the same name, and then automatically try to connect to them.

etc etc.

• marcnext
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-12-2022
Dank voor het meedenken en voor jullie reacties! Ik heb inderdaad een oplossing gevonden, wat neerkomt op wat Ben zegt. Door de repeater nog een etage hoger te zetten, was het probleem verholpen. Blijkbaar is de overlap van beide signalen dan een stuk minder en schakelt de iPad eerder over naar de router als ik naar beneden ga.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee