[Vaatwasser] Voorbereiden aansluiten vaatwasser water/elec?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauluzzS
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-04 10:40
Donderdag komt Dynalogic mijn nieuwe vaatwasser aansluiten (pricewatch: Inventum VVW4530AW). Ik dacht lekker makkelijk installatieservice te gebruiken, maar weet niet zeker of mijn aansluitingen daar voldoende voor zijn. In het keukenkastje heb ik al een sifon met extra aansluiting om de afvoerslang van vaatwasser aan te sluiten. Daarnaast zit een onbenutte aftakking van de koudwaterleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7Jg8kjID2N-Ssk3RwyvUHfCT-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyw53Lgstb63NUIi6CPRmYXe.jpg?f=fotoalbum_large
Nou weet ik niet of de aansluitservice (à 20 euro) hiermee overweg kan. Ik lees namelijk bij andere webshops met aansluitservice dat ze ervan uitgaan dat er al een wasmachinekraan aanwezig is. Moet ik die nog even snel plaatsen voordat de aansluitservice komt, of zou dat bij het aansluiten horen? Ben een water-noob, dus had eigenlijk wel gehoopt dat de aansluitservice dit wel zou doen... O-)

Qua elektriciteit was ik ook niet van plan om een extra groep te maken voor een de vaatwasser. Ik neem aan dat die wel samen met de kleine koelkast en een led-lampje op de zelfde groep kan.... Is dat een juiste aanname? :|

Beste antwoord (via PauluzzS op 20-10-2020 17:45)

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Ik ben bang dat dot niet bij de installatieservice valt. Het is wel vrij eenvoudig te maken, maar als je helemaal geen ervaring hebt met dit soort werk is het wellicht lastig.

Er zijn meerdere opties, of het t stuk vervangen voor zoiets:
https://www.toolstation.n...2-OQt-EAQYASABEgJ8dPD_BwE

Maar ik zou gaan voor een losse muurplaat, die kan je vast boren aan de muur, het t stuk wat er nu zit draaien, het losse stuk buis die nu is afgedopt zit op de muurplaat aansluiten(of nieuw stuk buis), en daar weer de kraan in.

Muurplaat: https://www.toolstation.n...2juAxfEAQYASABEgLMEfD_BwE

Maar eerlijk gezegd, als je er helemaal geen kaas van gegeten hebt, en waarschijnlijk het gereedschap niet hebt, zou ik even een vakman laten komen. Heeft dit met een kwartiertje klaar, en dan heb je het lekvrij zonder 3 x terug te moeten naar de Gamma :+ oOo

Over de groep ; specs zijn 1900w, officieel geloof ik vanaf 2000 een aparte groep? Samen met een koelkastje (A++ is vaak rond de 90w) geen probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30

FreakNL

Well do ya punk?

In principe moet een beetje vaatwasser op een aparte groep...

Dat geldt ook voor een oven. En dan moet ik meteen eerlijk erbij vertellen dat ik ook een led strip bij de oven erbij geprikt heb.

Ik denk dat je een koelkastje nog wel bij de vaatwasser erbij kan hebben.. Maar ik laat me graag corrigeren...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
Ik ben bang dat dot niet bij de installatieservice valt. Het is wel vrij eenvoudig te maken, maar als je helemaal geen ervaring hebt met dit soort werk is het wellicht lastig.

Er zijn meerdere opties, of het t stuk vervangen voor zoiets:
https://www.toolstation.n...2-OQt-EAQYASABEgJ8dPD_BwE

Maar ik zou gaan voor een losse muurplaat, die kan je vast boren aan de muur, het t stuk wat er nu zit draaien, het losse stuk buis die nu is afgedopt zit op de muurplaat aansluiten(of nieuw stuk buis), en daar weer de kraan in.

Maar eerlijk gezegd, als je er helemaal geen kaas van gegeten hebt, en waarschijnlijk het gereedschap niet hebt, zou ik even een vakman laten komen. Heeft dit met een kwartiertje klaar, en dan heb je het lekvrij zonder 3 x terug te moeten naar de Gamma :+ oOo

Over de groep ; specs zijn 1900w, officieel geloof ik vanaf 2000 een aparte groep? Samen met een koelkastje (A++ is vaak rond de 90w) geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:17

4POX

Everybody is wired

FreakNL schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 05:24:
Ja en nee. In een oud huis heb je vaak die keuze niet. Veel vaatwassers nemen een lager vermogen dan een moderne waterkoker. Ik zie in Nederland waterkokers ook niet op dezelfde groep.

Ik had mijn vaatwasser op dezelfde groep als een waterkoker, espressomachine en een combimagnetron. In nederland zijn de groepen zo veilig dat die er uitploppen als het opgenomen vermogen te hoog is. Een electrician heeft dit gecertificeerd voordat wij er kwamen te wonen.

Vaatwassers nemen alleen een hoog vermogen als ze het water verwarmen. Dit is ongeveer zes liter wat naar 40/50 graden gaat.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:33
Mocht de groep er inderdaad uit gaan kan je er eventueel een energieverdeler tussen zetten. Dan gaat de koelkast even uit als de vaatwasser teveel vraagt:

https://www.praxis.nl/ger...94uxJtxMrwH8aAgOtEALw_wcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:15
Als je zekerheid wil moet je de installatie service vragen wat er in het pakket zit. Maar gok er maar op dat het plug and play moet zijn. Dus een wcd, (wasmachine)kraan en afvoer in het kastje naast de vaatwasser. Voor 20 euro doen ze het dan naar binnen slepen, plaatsen, waterpas stellen en aansluiten.

Mocht je het toch zelf gaan doen, neem dan geen teflontape voor de kraan maar loctite 55, dan heb je nog een kleine correctie mogelijkheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 20-10-2020 06:31 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit gaat de installatieservice niet voor je doen. De kans op waterschade is te groot, daar weten ze bij Dynalogic alles van ;-). Daarbij komt nog dat het te lang gaat duren: water er af, leidingen leeg laten lopen, dopje er af draaien, de eerste druppen wegvegen, zoeken naar de juiste materialen die uiteraard niet in de bus liggen, nog een keer druppen wegvegen, etc.

Dus zelf even zorgen voor een kraan er op waarde bezorgers zo de toevoerslang van de vaatwasser op aan kunnen sluiten.

De Installatieservice is eigenlijk een manier om de tijd en afvalmanagement te compenseren en jou aan te moedigen het zelf te doen. De 5 minuten die men bezig is om de vaatwasser uit te pakken en de slangen en stekker te plaatsen waar ze horen is het werk echt niet. Tenzij er een inbouwvaatwasser gekozen is waar nog een frontje voor moet etc. Dan is men iets langer bezig, wat de €20 weer rechtvaardigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
Geadviseerd wordt apparaten van meer dan 2000W op een aparte groep te zetten; verplicht is het niet.
Samen met een kleine koelkast zal geen probleem zijn, het led lampje is het vermelden niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:07
Erwin_83 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 06:27:
....Mocht je het toch zelf gaan doen, neem dan geen teflontape voor de kraan maar loctite 55, dan heb je nog een kleine correctie mogelijkheid.
Zonder ervaring zou ik eerder vlas en vet aanraden, dat kreeg ik zelf meteen perfect dicht zonder moeite, met loctite 55 was het wat meer prutsen.
Je moet de schroefdraad echt grof krijgen, zodat ie niet meedraait, of als je geluk hebt is de schroefdraad al grof gemaakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
Het advies is er omdat mensen anders maar lukraak wat gaan doen.

Eén 16A groep kan met ca 3680W belast worden. Als jij een groep hebt met 3 stopcontacten die permanent bezet worden door dezelfde apparaten dan is er geen kans dat iemand per ongeluk ook nog even een waterkoker en koffiezet apparaat op die groep aansluit. Dus 2KW voor een vaatwasser + koelkast + lampje is helemaal prima.

Daarbij komt ook nog eens dat die 2KW de aansluitwaarde is van een apparaat. Bij gemiddeld gebruik wordt dit niet eens gehaald...het is alleen in de worst case scenario dan zou het apparaat mogelijk dit kunnen aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Dat met ieder apparaat achter een eigen groep is iets voor een nieuwere keuken, of als je een nieuwe keuken laat plaatsen.
Of denk je dat in al die sociale huurwoningen dat de woningbouw even aparte groepen komt aanleggen? Daar mag je blij zijn als er uberhaupt een kookgroep op zit.

Die aansluitservice is bedoelt om letterlijk alleen de waterslang vast te maken aan de kraan en de afvoerslag in het afvoer stoppen.

Indien het zou gaan om een gasfornuis dan vragen ze zelfs 100-150 euro om de gasleiding vast de schroeven aan het kraantje.

offtopic:
Zelfs bij het installeren nieuwe keuken sluiten ze vaak geen electra, water en het afvoer aan.
Bron: Ben naar Ikea, KeukenConcurrent en KeukenKampioen geweest. Ik heb het maar zelf gedaan want waarom zou ik 2000 euro aan montage betalen als ze toch geen electra/leidingwerk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MRTNbos schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:08:
Het advies is er omdat mensen anders maar lukraak wat gaan doen.

Eén 16A groep kan met ca 3680W belast worden. Als jij een groep hebt met 3 stopcontacten die permanent bezet worden door dezelfde apparaten dan is er geen kans dat iemand per ongeluk ook nog even een waterkoker en koffiezet apparaat op die groep aansluit. Dus 2KW voor een vaatwasser + koelkast + lampje is helemaal prima.

Daarbij komt ook nog eens dat die 2KW de aansluitwaarde is van een apparaat. Bij gemiddeld gebruik wordt dit niet eens gehaald...het is alleen in de worst case scenario dan zou het apparaat mogelijk dit kunnen aantikken.
Koelkast zit vrijwel altijd gewoon bij een reguliere groep op die de halve woonkamer ook doet bijvoorbeeld met nog een paar stopcontacten bij het aanrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauluzzS
Voor wie het resultaat wil zien, en voor de tweakers die dit ooit nog teruglezen.. Gelukt, denk ik,
Bakema schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 05:31:

Zo gezegd zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkdNbHP8fKBvHCVBizGqe089uwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91FUQnAqxtO8vsLMlrp4jDJG.jpg?f=fotoalbum_medium
Vooralsnog voel ik geen nattigheid 8) :D
Laat maar komen die vaatwasser _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Heb je nu voor de "veiligheid" de stroom aansluiting onder de kraan gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mvrhrln schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:40:
Heb je nu voor de "veiligheid" de stroom aansluiting onder de kraan gemaakt ?
Dat is gewoon het einde van een loze leiding van meterkast naar keuken. Draad in trekken, wcd er op en andere eind groep er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
PauluzzS schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:29:
Voor wie het resultaat wil zien, en voor de tweakers die dit ooit nog teruglezen.. Gelukt, denk ik,

[...]

Zo gezegd zo gedaan:
[Afbeelding]
Netjes toch!

En idd, is dat geen loze leiding die naar je mtk gaat? Evt kun je daar normaal gesproken gemakkelijk draad in trekken en een stopcontact maken op een aparte groep. Maar idd niet de meest fantastische plek voor een stopcontact zo vlakbij de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauluzzS
Bakema schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:36:
[...]
Netjes toch!
En idd, is dat geen loze leiding die naar je mtk gaat? Evt kun je daar normaal gesproken gemakkelijk draad in trekken en een stopcontact maken op een aparte groep. Maar idd niet de meest fantastische plek voor een stopcontact zo vlakbij de kraan.
Zeker tevreden mee.
Ja is een loze leiding, maar ik ga in deze huurwoning geen groepen aanleggen, en heb ook mijn twijfels om het recht onder de kraan te doen :+
Ik hang de apparaten gewoon gezellig aan een degelijke 3680W ip44 stekkerdoos en dan mag de zekering in de meterkast doen waar die voor bedoeld is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
PauluzzS schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:29:

[...]

Zo gezegd zo gedaan:
[Afbeelding]
Ik zou de muurplaat nog wel even vastschroeven op de achterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

FreakNL schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 05:24:

Dat geldt ook voor een oven. En dan moet ik meteen eerlijk erbij vertellen dat ik ook een led strip bij de oven erbij geprikt heb.
Niet in principe ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

PauluzzS schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Zeker tevreden mee.
Ja is een loze leiding, maar ik ga in deze huurwoning geen groepen aanleggen, en heb ook mijn twijfels om het recht onder de kraan te doen :+
Ik hang de apparaten gewoon gezellig aan een degelijke 3680W ip44 stekkerdoos en dan mag de zekering in de meterkast doen waar die voor bedoeld is :9
Wat voor zekering is het ? Als het een ouderwets smeltpatroon is (een stop) dan zal die niet doorbranden bij 16 ampère. Deze kunnen makkelijk een uur of wat richting 30 ampère doorlaten alvorens door te branden.

De modernere automaat slaat wel veel eerder uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 10:51

Asteroid9

General Failure

Het is alleen maar aanbevolen in de NEN1010, geen verplichting, dus in principe klopt wel ;-)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Asteroid9 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Het is alleen maar aanbevolen in de NEN1010, geen verplichting, dus in principe klopt wel ;-)
Eens, alleen je gebruikt de losse groepen niet alleen als beveiliging tegen een te hoge stroom.

Ook om bijvoorbeeld de last netjes over de fasen te verdelen, te zorgen dat niet ineens alles uit valt bij een aarde lek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauluzzS
deejeebv schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:01:
[...]
Ik zou de muurplaat nog wel even vastschroeven op de achterwand.
Die zit vast op twee punten, boven en rechts. Wandplug van de derde kwam niet zo goed uit, dus maar zo gelaten :o
Mike2k schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:40:
[...]
Wat voor zekering is het ? Als het een ouderwets smeltpatroon is (een stop) dan zal die niet doorbranden bij 16 ampère. Deze kunnen makkelijk een uur of wat richting 30 ampère doorlaten alvorens door te branden.

Jep zo'n moderne automaat van 16 A. Niet ideaal dat daar nu wat veel aan hangt, maar daar laat ik het voorlopig even bij.

[ Voor 23% gewijzigd door PauluzzS op 23-10-2020 01:50 . Reden: reactie op deejeebv erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mike2k schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

Doorsmeltkarakteristiek voor 16A gG patroon is toch echt iets van 400-500 seconden voor 30A

Bij herhaaldelijk opzoeken van het randje wordt het wel minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 02:45:
[...]

Doorsmeltkarakteristiek voor 16A gG patroon is toch echt iets van 400-500 seconden voor 30A

Bij herhaaldelijk opzoeken van het randje wordt het wel minder ;)
Zo kort maar ? Ik heb het nooit uitgezocht maar m'n praktijk leraar vertelde me dat die smeltpatronen het lang vol zouden houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mike2k schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Zo kort maar ? Ik heb het nooit uitgezocht maar m'n praktijk leraar vertelde me dat die smeltpatronen het lang vol zouden houden
Mijn wiskundeleraar vertelde altijd heel erg uit te kijken bij het gebruik van "lang, kort, breed, etc." omdat dat allemaal subjectieve termen zijn.
Pagina: 1