Toon posts:

Kewl, gratis laptop gekregen alleen scherm is kaas

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest bij iemand een laptop installeren, omdat de oude een beetje kuren had... Aan het einde mocht ik de oude laptop meenemen. Tis een pentiumpje 200 ofzo, dus stel er niet teveel bij voor hoor, maar toch geinig.

Het punt: de monitor heeft kuren... Als je er op drukt (aan de zijkant, het frame dus) dan doet ie het wel weer voor een tijdje. Anders knippert het scherm de hele tijd. Tis een beetje moeilijk uitteleggen, maar hij knippert dus... Tis een tft 12,1" (wow, breedbeeld :P ).

Ik weet niet echt wat ik nu het beste kan doen. Ik wil het ding heus wel openschroeven hoor, maar dan? Kortom, waar kan ik beginnen, en wat zijn de eventuele uitwijkmogelijkheden. Eventueel kijk ik voor een nieuw schermpie...

Verwijderd

mm gewoon een newe kopen

Verwijderd

ik denk dat ie ergens niet helemaal goed contact maakt in een draadje of verbinding ofzo maar hoe je dat zou moeten verhelpen, geen idee

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Euhm, knippert de backlight, of het hele scherm? Ik zou waarschijnlijk de laptop opendraaien (hij was toch gratis :P )en kijken of er eventueel een draadje loszit. Je hebt een grote kans op kabelbreuk, door het vake open en dichtklappen van het beeldscherm.

Heb je lekker wat te knutselen dit weekend, veel plezier :)

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

een laptop server als alternatief :?

lekker klein en stil :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 21:07 schreef michielw het volgende:
ik denk dat ie ergens niet helemaal goed contact maakt in een draadje of verbinding ofzo maar hoe je dat zou moeten verhelpen, geen idee
dat dacht ik dus ook al. Zou er niet ergens op inet een man staan: laptopmonitor fixen voor dummies?

/me gaat eens effe zoeken

• MadMax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:01

MadMax

Dammax

Welk merk/serie is die laptop? dan kunnen we misschien met je mee zoeken :)

Game sys specs - Laptop specs - Server specs

• SanderFerrari
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb ik ook een keer gehad. Gewoon heel het frame flink aandrukken. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het is een fujitsu lifebook 530T. Met 12,1" tft monitor...

de monitor doet het weer eventjes op dit moment. Als je iets te hard op het toetsenbord slaat krijgt ie weer kuren.

Het gaat dus om het hele scherm dat knippert. Ik vermoed dus ook een kabelbreukje ergens, of een los contactje... de vorige eigenaar had de linkerkant van de monitor vastgezet (aangeknepen) met een houtlijmdrukker (hoe noem je zoon ding, die je gebruikt als je lijm wil laten drogen?), en dan deed ie het wel weer aardig... Daar zou het contactje dus wel ergens zitten.

baluh dat ik geen digicam heb, anders had ik wat fotos gemaakt.

p.s. ben nu w98 aan het installeren. Wel errug 8-) , gewoon een gratis laptop.

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 12:44

mymind*

A Beautiful Mind

Er zal wel iets los zitten of zo, gewoon ff openschroeven, kijken en fixen !!!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 10 augustus 2001 21:16 schreef BlaxLash het volgende:
Okay, het is een fujitsu lifebook 530T. Met 12,1" tft monitor...

de monitor doet het weer eventjes op dit moment. Als je iets te hard op het toetsenbord slaat krijgt ie weer kuren.

Het gaat dus om het hele scherm dat knippert. Ik vermoed dus ook een kabelbreukje ergens, of een los contactje... de vorige eigenaar had de linkerkant van de monitor vastgezet (aangeknepen) met een houtlijmdrukker (hoe noem je zoon ding, die je gebruikt als je lijm wil laten drogen?), en dan deed ie het wel weer aardig... Daar zou het contactje dus wel ergens zitten.

baluh dat ik geen digicam heb, anders had ik wat fotos gemaakt.

p.s. ben nu w98 aan het installeren. Wel errug 8-) , gewoon een gratis laptop.
lijmklem :P

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 21:32 schreef jadjong het volgende:
lijmklem :P
Houtlijmdrukkerding klinkt toch leuker :P

Ik ga eerst dat dingetje eens installeren, en dan kijk ik weer eens effe verder. Als de laptop een poosje stil staat, dan is er nix aan het handje...

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Dit klinkt als een typisch LCD-probleem. Bij een LCD-scherm is de LCD middels een klem of lijmverbinding verbonden met een besturingsprintplaat waar ook de connector naar de flatcable op zit. Na verloop van tijd wordt deze verbinding slechter, maakt dee af en toe geen contact en gaat het scherm knipperen. Dit probleem wordt steeds erger.

Het probleem kun je (tijdelijk) op lossen door meer druk uit te oefenen op het scherm bij de plek waar de verbinding slecht is. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een externe klem/wasknijper of intern de druk opvoeren.

Als je het probleem goed op wilt lossen kun je alvast uitkijken naar een tweedehandse laptop van hetzelfde type met functionerend scherm zodat je van 2 laptops 1 laptop kunt maken. (Of je bent creatief en bouwt je laptop om naar een desktop)

Verwijderd

Topicstarter
En het goedje LATEN repareren, heeft dat zin?

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Op zaterdag 11 augustus 2001 00:23 schreef BlaxLash het volgende:
En het goedje LATEN repareren, heeft dat zin?
zal wel erg duur zijn, meer dan de waarde van de laptop waarschijnlijk

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 23:59 schreef AFR het volgende:
Dit klinkt als een typisch LCD-probleem. Bij een LCD-scherm is de LCD middels een klem of lijmverbinding verbonden met een besturingsprintplaat waar ook de connector naar de flatcable op zit. Na verloop van tijd wordt deze verbinding slechter, maakt dee af en toe geen contact en gaat het scherm knipperen. Dit probleem wordt steeds erger.

Het probleem kun je (tijdelijk) op lossen door meer druk uit te oefenen op het scherm bij de plek waar de verbinding slecht is. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een externe klem/wasknijper of intern de druk opvoeren.

Als je het probleem goed op wilt lossen kun je alvast uitkijken naar een tweedehandse laptop van hetzelfde type met functionerend scherm zodat je van 2 laptops 1 laptop kunt maken. (Of je bent creatief en bouwt je laptop om naar een desktop)
is het dan niet te laten lijmen? Of moeten al die onderdelen dan vervangen worden?

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Defecte componenten worden tegenwoordig nooit meer uit elkaar gehaald. Men vervangt enkel nog printplaten.

Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om het LCD-scherm in het LCD zomaar opnieuw op de PCB te bevestigen. Gewoonlijk gebeurt zoiets namelijk met een extreem hoge plaatsnauwkeurigheid.

Het probleem kun je daarom het beste op een creatieve manier oplossen (bv. soort interne klem) en op ibazar/marktplaats uitkijken naar een tweedehands scherm uit een defecte laptop.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op vrijdag 10 augustus 2001 21:36 schreef BlaxLash het volgende:

[..]

Houtlijmdrukkerding klinkt toch leuker :P
[offtopic]

[ melig modus aan ]

funny :) :P *D

[ melig modus blijft voorlopig aan ]

[ nog steeds offtopic ]

dikzak

Verwijderd

Bison electra mischien een ideetje... Je weet wel dat spul waarmee je Athlons unlocked... Is het proberen waard toch? Reparatie kost dan ongeveer f40,-

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38
Zoals al andere lui zeiden .. voordat je moeilijk aan reperatie ksoten ed gaat denken .. geoon eerst open maken en kijken of r geen kabeltje los zit of een breuk in een kabeltje ..

de kans dat dat het probleem is lijtk mij vrij groot.

Verwijderd

Iets waar nog niemand aangedacht heeft: Je kunt ook een externe monitor koppelen aan je laptop. Het voordeel van een laptop vervalt daarmee natuurlijk wel, maar ja, kun je in ieder geval die gratis *D laptop gebruiken. Het repareren is overigens wel mogelijk. Neem eens contact op met Fujitsu, misschien valt het wel mee met de kosten. Vragen kost niks.
Pagina: 1