Bonkend geluid uit vaatwasser tijdens wasprogramma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:25
Dag Tweakers, ik zit met een zeer irritant probleem met mijn vaatwasser. Tijdens het wasprogramma komt er een ritmisch bonkend geluid uit en ik kan maar niet ontdekken waar het aan kan liggen. Woonkamer en keuken zijn één open ruimte, dus als de vaatwasser draait kan ik dat gebonk continu goed horen. De vaatwasser is drie jaar oud en het gaat om de ATAG VA61211KT.

Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik draai meestal het gewone programma van 65 graden voor 120 minuten. Dit programma bestaat uit:
  • Voorspoelen
  • Wassen 65 graden
  • Spoelgangen
  • Drogen
Tijdens het voorspoelen klinkt de vaatwasser volkomen normaal. Eerst wordt er uiteraard water gevuld en gespoeld. De enige bonk die je hoort is het afsluiten van de waterleiding (waterslag) wanneer er voldoende gevuld is. Dit geluid herken ik en is luider en anders dan het ritmische gebonk tijdens het wassen.

Na het voorspoelen is de vaatwasser eventjes stil en dan wordt het water afgepompt. Ook nog niks aan de hand. Dan wordt er opnieuw gevuld en ook verwarmd. Het wasprogramma begint en draait een half uur zonder gebonk. Dan wordt het gebonk langzaam maar zeker duidelijk. Ongeveer elke anderhalve seconde een bonk. Als ik mijn hand op het aanrecht boven de vaatwasser leg kan ik het ook duidelijk voelen. De rest van de duur van het wasprogramma bonkt het.

Wanneer de spoelgangen beginnen is het in het begin stil, geen gebonk. Maar na enige tijd in de spoelgangen gaat het toch weer bonken. Het afpompen gaat vlot en zonder vreemde geluiden.

Ik heb het volgende al gedaan in mijn pogingen om het probleem op te sporen en op te lossen:
  • Uiteraard, zoals altijd, goed gecontroleerd of de armen volledig vrij draaien.
  • Filters uit de vaatwasser gehaald en goed schoongemaakt. Het cilindrische filter was vervuild en ik kan me voorstellen dat de flow door het filter sterk verminderd was. De filters zijn nu brandschoon.
  • De ruimte onder de filters gecontroleerd op vervuiling. Ik zie hier een laagje schoon water staan, verder geen verstoppingen of vervuiling zichtbaar.
  • De lades en sproeiarmen uit de machine gehaald en gecontroleerd op losse delen, vervuiling, verstopping. Niks geconstateerd.
  • Ik wilde zonder lades en armen een programma draaien om dit 100% uit te sluiten, maar dan lekt de machine doordat het water volle kracht richting de deur wordt gespoten. Dus dit programma al snel geannuleerd.
  • Programma gedraaid met een vaatwasserreiniger in de machine.
  • Tijdens het programma met gebonk de watertoevoer afgesloten om uit te sluiten dat het toch waterslag is. Dit maakt geen enkel verschil.
  • Gevoeld aan de afvoerslang of hier misschien het gebonk ook in te voelen is. Dan zou ik de afvoerpomp verdenken. Maar niks te voelen.
Ik heb gekeken of ik nog meer kan demonteren om te inspecteren zonder de machine uit te bouwen, dit lijkt niet het geval maar weet ik niet zeker. Ik kan niet bij de pompen komen of ik zie niet hoe.

Gebaseerd op bovenstaande kan ik alleen de circulatiepomp nog bedenken (of is dit geen aparte pomp?). Maar het is zo vreemd dat het gebonk steeds pas na enige tijd opkomt.

Ik heb een geluidsopname gemaakt: https://voca.ro/d7038EcbqcU

De vaat komt overigens iedere keer perfect schoon uit de machine. Hebben jullie nog tips wat ik kan controleren en proberen, liefst eerst zonder de vaatwasser uit te moeten bouwen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

JdM

Humbled

Knoop de armen eens ergens mee vast, misschien dat je dan iets te weten komt over de vraag of het toch niet aan de draai van een arm ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
JdM schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:23:
Knoop de armen eens ergens mee vast, misschien dat je dan iets te weten komt over de vraag of het toch niet aan de draai van een arm ligt.
Ah, goeie. Had ik nog niet aan gedacht. Dat probeer ik morgen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Als ik de vaatwas vul, bonkt ie nooit.
Als iemand anders hem vult, vaak...

Een lepel in de besteklade moet laag genoeg liggen, potten netjes stabiel, anders gaat (soms na verloop van tijd) de draaiarm elke omwenteling er tegenaan bonken, en das idd ritmisch.

Doet hij het ook als hij leeg draait? Misschien is de bevestiging arm-lade losgekomen waardoor ie gaat hangen als ie warm wordt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:31

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

FreddyFish schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:20:
Dag Tweakers, ik zit met een zeer irritant probleem met mijn vaatwasser. Tijdens het wasprogramma komt er een ritmisch bonkend geluid uit en ik kan maar niet ontdekken waar het aan kan liggen. Woonkamer en keuken zijn één open ruimte, dus als de vaatwasser draait kan ik dat gebonk continu goed horen. De vaatwasser is drie jaar oud en het gaat om de ATAG VA61211KT.

Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik draai meestal het gewone programma van 65 graden voor 120 minuten. Dit programma bestaat uit:
  • Voorspoelen
  • Wassen 65 graden
  • Spoelgangen
  • Drogen
Tijdens het voorspoelen klinkt de vaatwasser volkomen normaal. Eerst wordt er uiteraard water gevuld en gespoeld. De enige bonk die je hoort is het afsluiten van de waterleiding (waterslag) wanneer er voldoende gevuld is. Dit geluid herken ik en is luider en anders dan het ritmische gebonk tijdens het wassen.

Na het voorspoelen is de vaatwasser eventjes stil en dan wordt het water afgepompt. Ook nog niks aan de hand. Dan wordt er opnieuw gevuld en ook verwarmd. Het wasprogramma begint en draait een half uur zonder gebonk. Dan wordt het gebonk langzaam maar zeker duidelijk. Ongeveer elke anderhalve seconde een bonk. Als ik mijn hand op het aanrecht boven de vaatwasser leg kan ik het ook duidelijk voelen. De rest van de duur van het wasprogramma bonkt het.

Wanneer de spoelgangen beginnen is het in het begin stil, geen gebonk. Maar na enige tijd in de spoelgangen gaat het toch weer bonken. Het afpompen gaat vlot en zonder vreemde geluiden.

Ik heb het volgende al gedaan in mijn pogingen om het probleem op te sporen en op te lossen:
  • Uiteraard, zoals altijd, goed gecontroleerd of de armen volledig vrij draaien.
  • Filters uit de vaatwasser gehaald en goed schoongemaakt. Het cilindrische filter was vervuild en ik kan me voorstellen dat de flow door het filter sterk verminderd was. De filters zijn nu brandschoon.
  • De ruimte onder de filters gecontroleerd op vervuiling. Ik zie hier een laagje schoon water staan, verder geen verstoppingen of vervuiling zichtbaar.
  • De lades en sproeiarmen uit de machine gehaald en gecontroleerd op losse delen, vervuiling, verstopping. Niks geconstateerd.
  • Ik wilde zonder lades en armen een programma draaien om dit 100% uit te sluiten, maar dan lekt de machine doordat het water volle kracht richting de deur wordt gespoten. Dus dit programma al snel geannuleerd.
  • Programma gedraaid met een vaatwasserreiniger in de machine.
  • Tijdens het programma met gebonk de watertoevoer afgesloten om uit te sluiten dat het toch waterslag is. Dit maakt geen enkel verschil.
  • Gevoeld aan de afvoerslang of hier misschien het gebonk ook in te voelen is. Dan zou ik de afvoerpomp verdenken. Maar niks te voelen.
Ik heb gekeken of ik nog meer kan demonteren om te inspecteren zonder de machine uit te bouwen, dit lijkt niet het geval maar weet ik niet zeker. Ik kan niet bij de pompen komen of ik zie niet hoe.

Gebaseerd op bovenstaande kan ik alleen de circulatiepomp nog bedenken (of is dit geen aparte pomp?). Maar het is zo vreemd dat het gebonk steeds pas na enige tijd opkomt.

Ik heb een geluidsopname gemaakt: https://voca.ro/d7038EcbqcU

De vaat komt overigens iedere keer perfect schoon uit de machine. Hebben jullie nog tips wat ik kan controleren en proberen, liefst eerst zonder de vaatwasser uit te moeten bouwen?
toon volledige bericht
Ik heb dezelfde vaatwasser. Deze maakt bij mij ook een bonkend geluid in vrijwel alle programma's. Niet zo'n last van aangezien hij 's nachts aan staat :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Wellicht een open deur maar kan het zo zijn dat het serviesgoed is wat tegen elkaar aan bonkt door de kracht van het water? Wij hebben een hele andere vaatwasser maar ik herken het gebonkprobleem wel

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
naftebakje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:38:
Als ik de vaatwas vul, bonkt ie nooit.
Als iemand anders hem vult, vaak...

Een lepel in de besteklade moet laag genoeg liggen, potten netjes stabiel, anders gaat (soms na verloop van tijd) de draaiarm elke omwenteling er tegenaan bonken, en das idd ritmisch.

Doet hij het ook als hij leeg draait? Misschien is de bevestiging arm-lade losgekomen waardoor ie gaat hangen als ie warm wordt?
Fantastisch dat je zo goed bent in het inruimen van een vaatwasser. Maar dat de armen gedurende het hele programma vrij moeten kunnen draaien had ik natuurlijk ook al wel bedacht, anders had ik niet zo'n uitgebreide startpost geplaatst. Staat ook in de startpost overigens.

Update:

Vaatwasser bonkt ook als hij leeg draait en zelfs met de armen vastgebonden. Helaas.

Het is nu wel acceptabel voor me, draai zoveel mogelijk overdag en het kortste programma. Ik verdenk de circulatiepomp maar de vaat komt er iedere keer nog schoon uit, dus ik ga er niet verder aan sleutelen.

Enig gebonk hoort blijkbaar ook bij deze vaatwasser, gezien de reactie van @Tjebakka hierboven. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 10:54
Zet een cameratje in je vaatwasser, iets als een gopro (komen die met microfoon?) als je meer wilt weten.
Wellicht schakelt er een magneetventiel tussen de onderste en bovenste arm voor de druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 00:02
Zo te zien een inbouw, heb je een marge tussen want inbouw en kast.
Indien ja,
Staat de vaatwasser stabiel?

Aangezien je het bij het aanrecht voelt.

Als het leeg ook zo is kan het namelijk niet aan de inhoud (vaat) liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:15

GforceNL

Out of memory....

@FreddyFish Dit probleem ooit nog op kunnen lossen? Die van ons doet sinds een paar dagen precies het zelfde.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
GforceNL schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:39:
@FreddyFish Dit probleem ooit nog op kunnen lossen? Die van ons doet sinds een paar dagen precies het zelfde.
Nee, ik heb het inmiddels geaccepteerd zolang de vaat er schoon uit komt. Ik kan je dus niet helpen. Gaat het om hetzelfde merk en type? Dan hoor ik het graag wanneer jij het opgelost hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-05 22:10

hhj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:43
waarschijnlijk is het labyrint (is een onderdeel in de vaatwasser wat waterstromen regelt) verstopt met rommel die niet de afvoer is ingegaan.
zie volgende link
https://www.klusidee.nl/F...n-uithalen-siemens.67963/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaap m
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
EINDELIJK gevonden,
het bonken komt van de bovenste sproeiarm.
Als die niet zuiver vlak ligt raakt hij steeds een bult in de bovenplaat.
De contramoer in de bovenplaat blijkt niet valk te zitten, nee hij zit er niet scheef ingedraaid.
De oplossing is een beetje grof.
Een goed passende buis in het gat steken en voorzichtig de moer in vlakke positie dwingen, de bovenplaat is erg slap wat waarschijnlijk ook de oorzaak is. !!!!! Ik neem geen verantwoording voor schade als je die pech hebt!!!! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaap m
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
sorry
het betreft hier een Miele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 12:02
Hier een gloednieuwe Neff, bonkt sinds dag 1 (net zoals je geluids fragment) Dacht dat het by design was haha.

Het is een bepaalde fase van het wasprogramma

[ Voor 18% gewijzigd door knights16 op 15-04-2022 19:30 ]

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gaitie87
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2023
Voor mensen die dit probleem nog hebben: ik heb dezelfde vaatwasser en werd hier helemaal gek van.

Bij mij was het probleem het klepje waar het wasmiddel in zit. Deze springt open en blijft haken, precies ter hoogte van de draaiarm. Er zit op het bovenste rek een klein ‘haakje’ die dit blijkbaar voorkomt. Die moet je omdraaien als je het rek hoger of lager zet. Hoop dat dit iemand van het gekmakende gebonk afhelpt =)
Pagina: 1