Dag Tweakers, ik zit met een zeer irritant probleem met mijn vaatwasser. Tijdens het wasprogramma komt er een ritmisch bonkend geluid uit en ik kan maar niet ontdekken waar het aan kan liggen. Woonkamer en keuken zijn één open ruimte, dus als de vaatwasser draait kan ik dat gebonk continu goed horen. De vaatwasser is drie jaar oud en het gaat om de ATAG VA61211KT.
Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik draai meestal het gewone programma van 65 graden voor 120 minuten. Dit programma bestaat uit:
Na het voorspoelen is de vaatwasser eventjes stil en dan wordt het water afgepompt. Ook nog niks aan de hand. Dan wordt er opnieuw gevuld en ook verwarmd. Het wasprogramma begint en draait een half uur zonder gebonk. Dan wordt het gebonk langzaam maar zeker duidelijk. Ongeveer elke anderhalve seconde een bonk. Als ik mijn hand op het aanrecht boven de vaatwasser leg kan ik het ook duidelijk voelen. De rest van de duur van het wasprogramma bonkt het.
Wanneer de spoelgangen beginnen is het in het begin stil, geen gebonk. Maar na enige tijd in de spoelgangen gaat het toch weer bonken. Het afpompen gaat vlot en zonder vreemde geluiden.
Ik heb het volgende al gedaan in mijn pogingen om het probleem op te sporen en op te lossen:
Gebaseerd op bovenstaande kan ik alleen de circulatiepomp nog bedenken (of is dit geen aparte pomp?). Maar het is zo vreemd dat het gebonk steeds pas na enige tijd opkomt.
Ik heb een geluidsopname gemaakt: https://voca.ro/d7038EcbqcU
De vaat komt overigens iedere keer perfect schoon uit de machine. Hebben jullie nog tips wat ik kan controleren en proberen, liefst eerst zonder de vaatwasser uit te moeten bouwen?
Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik draai meestal het gewone programma van 65 graden voor 120 minuten. Dit programma bestaat uit:
- Voorspoelen
- Wassen 65 graden
- Spoelgangen
- Drogen
Na het voorspoelen is de vaatwasser eventjes stil en dan wordt het water afgepompt. Ook nog niks aan de hand. Dan wordt er opnieuw gevuld en ook verwarmd. Het wasprogramma begint en draait een half uur zonder gebonk. Dan wordt het gebonk langzaam maar zeker duidelijk. Ongeveer elke anderhalve seconde een bonk. Als ik mijn hand op het aanrecht boven de vaatwasser leg kan ik het ook duidelijk voelen. De rest van de duur van het wasprogramma bonkt het.
Wanneer de spoelgangen beginnen is het in het begin stil, geen gebonk. Maar na enige tijd in de spoelgangen gaat het toch weer bonken. Het afpompen gaat vlot en zonder vreemde geluiden.
Ik heb het volgende al gedaan in mijn pogingen om het probleem op te sporen en op te lossen:
- Uiteraard, zoals altijd, goed gecontroleerd of de armen volledig vrij draaien.
- Filters uit de vaatwasser gehaald en goed schoongemaakt. Het cilindrische filter was vervuild en ik kan me voorstellen dat de flow door het filter sterk verminderd was. De filters zijn nu brandschoon.
- De ruimte onder de filters gecontroleerd op vervuiling. Ik zie hier een laagje schoon water staan, verder geen verstoppingen of vervuiling zichtbaar.
- De lades en sproeiarmen uit de machine gehaald en gecontroleerd op losse delen, vervuiling, verstopping. Niks geconstateerd.
- Ik wilde zonder lades en armen een programma draaien om dit 100% uit te sluiten, maar dan lekt de machine doordat het water volle kracht richting de deur wordt gespoten. Dus dit programma al snel geannuleerd.
- Programma gedraaid met een vaatwasserreiniger in de machine.
- Tijdens het programma met gebonk de watertoevoer afgesloten om uit te sluiten dat het toch waterslag is. Dit maakt geen enkel verschil.
- Gevoeld aan de afvoerslang of hier misschien het gebonk ook in te voelen is. Dan zou ik de afvoerpomp verdenken. Maar niks te voelen.
Gebaseerd op bovenstaande kan ik alleen de circulatiepomp nog bedenken (of is dit geen aparte pomp?). Maar het is zo vreemd dat het gebonk steeds pas na enige tijd opkomt.
Ik heb een geluidsopname gemaakt: https://voca.ro/d7038EcbqcU
De vaat komt overigens iedere keer perfect schoon uit de machine. Hebben jullie nog tips wat ik kan controleren en proberen, liefst eerst zonder de vaatwasser uit te moeten bouwen?