Volgorde van kolommen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckriel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-10-2020
Mijn vraag
Beste allemaal,

Ik probeer al een tijd om de volgorde van Excel aan te passen.

Ik heb namelijk drie kolommen. de eerste met de juiste volgorde (niet van klein naar groot of groot naar klein), de tweede kolom met een foute volgorde maar met de juiste prijs (derde kolom). Nu wil ik dus de volgorde aanpassen naar de eerste kolom zodat de prijzen ook goed komen te staan. Dit moet ik namelijk overnemen. Weet iemand hoe ik de volgorde goed kan zetten naar de 1e kolom met de juiste volgorde? zodat de prijzen ook goed staan en deze kan overnemen naar een ander systeem, nu moet ik namelijk bijvoorbeeld naar regel 8 dan naar regel 63, wat veel tijd kost. Anders kan ik gewoon alles door tikken omdat het dan in de juiste volgorde staat.

Ik hoor graag van u! :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Volgens mij moet je VLOOKUP (NL: VERT. ZOEKEN) gaan gebruiken om bij de waarden uit de eerste kolom de goede prijs te zoeken uit je andere tabel.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:09
Luckriel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:47:
de eerste met de juiste volgorde (niet van klein naar groot of groot naar klein), de tweede kolom met een foute volgorde maar met de juiste prijs (derde kolom)
Snap hier weinig van: wat staat er nou in tweede en derde kolom?

Staat in je eerste kolom (laten we voor het gemak zeggen) ‘het product’, in de tweede kolom ook ‘het product’ maar dan in foutieve volgorde, en in derde kolom de juist prijs bij elk ‘product’ in kolom twee?
Zijn de ‘producten’ in kolom 2 en 3 uniek (of heb je bijvoorbeeld meerdere rijen met ‘product A’). Als je geen dubbele hebt dan kun je VLOOKUP gebruiken (zie Google), als je wel dubbele hebt gaat dit waarschijnlijk niet werken (tenzij b.v. alle ‘dubbele’ ook exact dezelfde prijs hebben.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
JDillinger schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:43:
[...]

Snap hier weinig van: wat staat er nou in tweede en derde kolom?

Staat in je eerste kolom (laten we voor het gemak zeggen) ‘het product’, in de tweede kolom ook ‘het product’ maar dan in foutieve volgorde, en in derde kolom de juist prijs bij elk ‘product’ in kolom twee?
Zijn de ‘producten’ in kolom 2 en 3 uniek (of heb je bijvoorbeeld meerdere rijen met ‘product A’). Als je geen dubbele hebt dan kun je VLOOKUP gebruiken (zie Google), als je wel dubbele hebt gaat dit waarschijnlijk niet werken (tenzij b.v. alle ‘dubbele’ ook exact dezelfde prijs hebben.. )
Ik snap er ook weinig van. @Luckriel het helpt denk ik om een screenshot te plaatsen van je sheet.Tevens welkom op Tweakers. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ik begrijp er uit (als de vragensteller kolommen A, B, en C gebruikt) dat :
- de prijzen in kolom C bij de items in kolom B horen.
- dat in kolom A dezelfde items staan als in kolom B maar in een andere volgorde als in kolom B.
- dat hij in het blad meteen wil zien welke prijzen bij de items in kolom A horen.
Dat kan, zoals Patrick_6369 al aangaf, eenvoudig met vertikaal zoeken.
Als de items uit kolom A en de bijbehorende prijzen naast elkaar moeten komen staan, voeg dan eerst een nieuwe kolom B in. Typ dan in B2 (als de gegevens op rij 2 beginnen):
code:
1
=vert.zoeken(A2;C$2:D$100;2;0)
Kopieer de formule naar beneden in kolom B.