Spack uit plafond gerukt, hoe te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 19:15

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Hey all,

Ik heb enige tijd geleden een kabelgoot proberen los te wrikken van het plafond, en trok een stuck spack mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wChSvsrYgUtfZRhrJuURC-mDdis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeyDraXRCA0TknOOYDhhlc6I.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een heel dun laagje, dus ik weet niet of ik het moet vullen met iets. Ik heb een bus spack spray gekocht, maar op het plafond was dat een stuk lastiger, wat uiteindelijk een beetje de spierwitte vlek heeft achtergelaten. Niet het klassieke effect wat je zou verwachten.

Nou vraag ik me het volgende af:

- Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Hoe vind ik de juiste kleur om dit zometeen met het plafond te matchen?
- Is het misschien handiger hiervoor iemand anders in te schakelen?

Beste antwoord (via apNia op 20-10-2020 11:57)

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hier goede ervaring gehad met de Alabastine Spack Reparatie, dit is een tube net zoals de muurvuller dus NIET de spray. Had inderdaad ook een paar plekken op mijn plafond die ik probeerde met de bus maar ook net niet helemaal het gewenste resultaat. Ik weet wel niet zeker of deze zo dun gesmeerd kan/mag worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sayang1991
  • Niet online
Hier goede ervaring gehad met de Alabastine Spack Reparatie, dit is een tube net zoals de muurvuller dus NIET de spray. Had inderdaad ook een paar plekken op mijn plafond die ik probeerde met de bus maar ook net niet helemaal het gewenste resultaat. Ik weet wel niet zeker of deze zo dun gesmeerd kan/mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
helaas krijg je het nooit meer goed zonder je hele plafond opnieuw te doen.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 21:58
sayang1991 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:11:
Die gebruik ik meestal ook, dun aanbrengen en dan met een klein kwastje de structuur weer terugbrengen.
Als je weet waar het zit zal je het misschien nog wel zien maar op het blote oog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Thanks voor de replies! Ik zal de Albastine proberen dit weekend :)

En wat de kleuren betreft, wat is de beste route om een verfkleur te vinden die het beste matcht met het plafond? Is daar iets slims voor, of is het gewoon een kwestie van trial and error met RAL verf kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Niet online
Ook dit heb ik geprobeerd met dezelfde kleur wit als wat erop zat (oude bewoners gevraagd) en dan goed uitrollen. Maar uiteindelijk toch het hele plafond gewit aangezien je alsnog het kleurverschil zag, dus helaas geen snelle/makkelijke oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
@sayang1991 het is een relatief kleine strip, dus het zal niet zo heel erg opvallen hopelijk. Kan er mee leven als het niet al te erg opvalt. Ik ga er even mee aan de slag binnenkort, dank je voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
apNia schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:57:
Thanks voor de replies! Ik zal de Albastine proberen dit weekend :)

En wat de kleuren betreft, wat is de beste route om een verfkleur te vinden die het beste matcht met het plafond? Is daar iets slims voor, of is het gewoon een kwestie van trial and error met RAL verf kopen?
Plafonds zijn meestal RAL 9003, maar veroudering e.d. zal altijd kleurverschil geven. Uiteindelijk ga je toch het plafond opnieuw doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT1982
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-06 13:28
Ik heb in een appartement waar het plafond door het hele appartement in spack is gedaan. Meer nog, het plafond loopt door in alle ruimtes (geen onderbreking aan de deuren).
Toen we de renovatie begonnen aan de eerste kamers (achteraan het appartement), hebben we alle muren gedaan, maar merkten we de vergevingsgezinde structuur om te schilderen best wel zijn voordelen had. We besloten de plafonds zo te behouden.

In de living waren op 3 plaatsen stukken van +/-80cm lang die opgeduwd zaten. Door vrij veel licht inval, waren die vrij duidelijk te zien.
Ik kan nu wel zeggen dat ik het achteraf anders had willen oplossen (bvb proberen injecteren op enkele plaatsen met tech7 en een nachtje plat drukken / opspannen), maar daarvoor is het wel te laat…

Ik ben namelijk zo dom geweest om:
- Het opgeduwde loszittende gedeelte te verwijderen.
- Daarna heb ik op het blote beton wat betoncontact aangebracht voor hechting,
- Opgevuld met Dalapro (wat niet lukt zonder ook rondom de rand ook de structuur op te vullen)
- Met een spuitbus Bolivia spackspray heb ik de dag nadien dan geprobeerd op te vullen en de randen mee te verstoppen. Ik had maar 1 bus gekocht om te proberen (+/-25€/stuk) en zou zeker nog 1 a 2 bussen nodig hebben.
- Ik heb vervolgens na de droogtijd eens een laag primer aangebracht op het volledige plafond om te kijken of dat al iets beter wegstopt

Het ziet er echt vreselijk slecht uit en met al het daglicht die binnenkomt heel opvallend. Ik was er beter gewoon af gebleven. Ik weet zelfs niet of een professional dit mooi opgelost krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZak5gGvGx-VqF9l48v1RO87zxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3j7z6sOIcjrF5ljPJm28h99.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ddsORRNlTrg5lay4KQbWGZHoH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Il5ULFoKBJLv52RBeI9tzucX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqeXqBVe17UjMywm6r-Wk7cY-pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQqxSvqB3Y6KAKo4FGI2TW9U.jpg?f=fotoalbum_large

na primer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_ruEat2Rmk84MUYk86-OwvdXFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asoB2owoNeo2JJArCy6OAmva.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Suf he? Bij mij is het ook nooit echt helemaal goed gekomen, alhoewel het wel scheelt denk ik als ik alles in dezelfde kleur verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:59
GT1982 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:43:
Ik heb in een appartement waar het plafond door het hele appartement in spack is gedaan. Meer nog, het plafond loopt door in alle ruimtes (geen onderbreking aan de deuren).
Toen we de renovatie begonnen aan de eerste kamers (achteraan het appartement), hebben we alle muren gedaan, maar merkten we de vergevingsgezinde structuur om te schilderen best wel zijn voordelen had. We besloten de plafonds zo te behouden.

In de living waren op 3 plaatsen stukken van +/-80cm lang die opgeduwd zaten. Door vrij veel licht inval, waren die vrij duidelijk te zien.
Ik kan nu wel zeggen dat ik het achteraf anders had willen oplossen (bvb proberen injecteren op enkele plaatsen met tech7 en een nachtje plat drukken / opspannen), maar daarvoor is het wel te laat…

Ik ben namelijk zo dom geweest om:
- Het opgeduwde loszittende gedeelte te verwijderen.
- Daarna heb ik op het blote beton wat betoncontact aangebracht voor hechting,
- Opgevuld met Dalapro (wat niet lukt zonder ook rondom de rand ook de structuur op te vullen)
- Met een spuitbus Bolivia spackspray heb ik de dag nadien dan geprobeerd op te vullen en de randen mee te verstoppen. Ik had maar 1 bus gekocht om te proberen (+/-25€/stuk) en zou zeker nog 1 a 2 bussen nodig hebben.
- Ik heb vervolgens na de droogtijd eens een laag primer aangebracht op het volledige plafond om te kijken of dat al iets beter wegstopt

Het ziet er echt vreselijk slecht uit en met al het daglicht die binnenkomt heel opvallend. Ik was er beter gewoon af gebleven. Ik weet zelfs niet of een professional dit mooi opgelost krijgt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

na primer:

[Afbeelding]
Ik heb iets vergelijkbaars opgelost met structuurverf. Even dik aanbrengen als de rest er omheen. Dat heeft hier een goed resultaat gegeven. Het voelde wel alsof ik met een schilderij bezig was, ik heb letterlijk met kleine kwastjes e.d. de boel perfect proberen te krijgen. Daarna alles overschilderen met wit. Ik zie het alleen nog in een bepaalde hoek, maar laten we zeggen dat het in 95% van de gevallen niet meer te zien is. Die structuurverf was destijds per 5 liter te krijgen bij een standaard bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT1982
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-06 13:28
Ik zal die gedeeltes waar ik de structuur heb opgevuld, er terug moeten afschuren? anders krijg ik een verdikking?
Pagina: 1