Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden computer tbv 3d tekenpakket

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19
Ik heb onderstaande computer:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 350,15€ 350,15
1MoederbordenMSI H310M Pro-M2€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17D8/16 (retail)€ 57,-€ 57,-
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 56,89€ 56,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,04

Nu wil ik deze PC updaten omdat ik merk dat de pc traag wordt bij 3d tekenen. Ik heb deze pc toegevoegd op userbenchmark.com zodat ik inzicht kan krijgen hoe ik deze het beste kan updaten. Alleen krijg ik het RAM niet toegevoegd aan deze computer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlW_QQ611fRqSBtcE_uFAULb3U4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6TGrAJIM9ZK1TK85PacaAnOu.jpg?f=user_large
  • 1. Weten jullie waarom ik dit geheugen niet krijg toegevoegd?
  • 2. Ik denk dat de CPU en SSD sowieso het bewaren waard zijn, wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door BasZer op 19-10-2020 21:03 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Blijf weg van zo'n onzinding als Userbenchmark. Installeer MSI Afterburner en laat dat programma loggen als je je ding doet met 3D tekenen en sla de log op in een bestand. Deel dit bestand, of een screenshot daarvan. hier zodat we kunnen zien welk onderdeel de beperkende factor is.

Overigens een erg slecht bord voor een 8700K. De stroomvoorziening van dat bord is ontoereikend en nog zonder heatsink ook.

Welk merk en type cpu koeler en voeding heb je?

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 19-10-2020 21:14 ]

• BasZer
Uszka schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:08:
Blijf weg van zo'n onzinding als Userbenchmark. Installeer MSI Afterburner en laat dat programma loggen als je je ding doet met 3D tekenen en sla de log op in een bestand. Deel dit bestand, of een screenshot daarvan. hier zodat we kunnen zien welk onderdeel de beperkende factor is.
Goede tip, ga ik doen!
Merk van koeler is cooler master, type weet ik niet. Zal morgen even de kast openen. Het is een 650 W voeding, ook hier heb ik het type niet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
welke 3d app is dat dan? @BasZer

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 19-10-2020 21:26 ]

specs

• BasZer
Bricscad, een autocad clone

• maratropa
  • Niet online
BasZer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Bricscad, een autocad clone
Als ik snel google dan gebruikt die app blijkbaar een grafische schil van Redway3D; en dat lijkt op OpenGL gebaseerd. Mogelijk dat die 1050ti dan met zwaardere scenes het niet goed trekt, OpenGL wordt door Nvidia traag gehouden op de game gpu's.

Mogelijk is een 2de hands quadro voldoende voor je..

Mits je natuurlijk niet aan je max ram gebruik zit.

Wat gaat er precies traag wanneer?

specs

• BasZer
het wordt vooral traag bij grotere tekeningen. Het samenvoegen van verschillende 3d onderdelen tot 1 tekening (via x-ref). Deze tekening is op een gegeven moment super traag, eigenlijk onwerkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door BasZer op 19-10-2020 21:58 ]

• maratropa
  • Niet online
BasZer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:57:
het wordt vooral traag bij grotere tekeningen. Het samenvoegen van verschillende 3d onderdelen tot 1 tekening (via x-ref). Deze tekening is op een gegeven moment super traag, eigenlijk onwerkbaar.
Heb je al gedaan wat @Uszka zei; MSI AB er op en kijken hoe zwaar de verschillende parts belast worden?

Onwerkbaar traag, dan denk ik ook aan RAM gebrek. Dat moet je in de taskmanager ook wel kunnen zien. 16GB vol als het traag is?

De cpu zou ik niet meteen verdeken idd. Feit is dat voor zwaar opengl 3d viewport werk zo'n instap gpu geen topper is. Voorbeeld uit de praktijk, een Quadro P620 is veel fijner om mee te werken met bijv. sketchup dan een 1050ti.

specs

• BasZer
Goedemorgen,

zojuist een korte log gedaan. Zie log files: https://gofile.io/d/HHoMUw

ik zie dat de CPU redelijk tegen zijn max aan zit, denken jullie dat dit het probleem is?

• BasZer
Voeding: Cooler Master MWE Bronze 650
Koeler: Cooler Master. Type weet ik niet (zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH6wBEQOxcOwX7Bi0gdS6QeZ1dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umR7ULuTnPqxCOBcpM3lhikq.jpg?f=fotoalbum_large

• Uszka
Cpu is het probleem niet. Alleen CPU4 tikt soms de 100% aan. De rest zit er nog heel ruim onder. Geheugen is ook nog ruim beschikbaar want er is 5,5GB in gebruik. Dan zou het de beperkte ondersteuning voor OpenGL van de videokaart kunnen zijn of de stroomvoorziening van het moederbord houdt de cpu op. Dat laatste is niet ondenkelijk want met een towerkoeler (pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo of pricewatch: Cooler Master TX3 i ontneem je de toch al beperkte stroomvoorziening van koeling.

• BasZer
Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:53:
de stroomvoorziening van het moederbord houdt de cpu op.
bedoel je dat de voeding te klein is?

• Uszka
Nee, dat je moederbord ongeschikt is voor je cpu maar dat heb ik eerder gezegd.

Voeding is overigens ook niet best maar dat is het probleem hier niet.

Je zou kunnen proberen het renderen door de igpu (Intel UHD graphics) te laten doen. Misschien geeft dat verbetering. Moet je wel ff de intergrated graphics in het bios op enable zetten.

• BasZer
Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:18:
Nee, dat je moederbord ongeschikt is voor je cpu maar dat heb ik eerder gezegd.
uit interesse, hoe kan je aflezen uit de specificaties van het moederbord dat de stroomvoorziening ontoereikend is?

Ik kan dus het beste eerst investeren in een nieuw bord? Dan kan ik altijd nog een nieuwe videokaart aanschaffen en/of meer geheugen. Dan is er ook meer ruimte voor bijv. een uitbreiding van het geheugen. Bij dit bord zal de tweede geheugen module bijna tegen de koeler aankomen...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Je kan kijken naar het aantal VRM's, dat geeft meestal wel een goede suggestie.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 15:20

Nutral

gamer/hardware freak

dit soort programmas zijn vaak single threaded. als je last hebt van acties die lang duren of grote modellen werken dan ligt het altijd aan de single core snelheid van de cpu.

Als het probleem is dat als je bijv rond een 3d model wilt draaien en dat dit traag is, kan het de videokaart zijn. Maar soms word dit alsnog gebottlenecked door de cpu. heb je er last van dat 1 cpu core op 100% draait? Dan ligt het daar aan.

Kun je precies uitleggen wat er nou traag is?

• Uszka
BasZer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

uit interesse, hoe kan je aflezen uit de specificaties van het moederbord dat de stroomvoorziening ontoereikend is?
Aantal fases voor de cpu tellen die op het bord zitten, reviews lezen etc. Het is vrij algemeen bekend dat budget bordjes niet geschikt zijn voor high-end cpu's.
Ik kan dus het beste eerst investeren in een nieuw bord?
Het is nog niet bewezen dat het bord het probleem is al heb ik wel mijn vermoeden dat het onderdeel is van het probleem.
Dan kan ik altijd nog een nieuwe videokaart aanschaffen
Test eerst met de igpu.
en/of meer geheugen. Dan is er ook meer ruimte voor bijv. een uitbreiding van het geheugen. Bij dit bord zal de tweede geheugen module bijna tegen de koeler aankomen...
Je gebruikt nu nog niet de helft dus lijkt mij niet nodig. Het is alleen de moeite omdat het dan in dual channel modus draait.
Pagina: 1