2 fase kookgroep / Ceramische kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit apparaat is eigenlijk formeel niet geschikt voor jou aansluiting (2 x 230V kookgroep zo te zien aan de markeringen op de perilex, dat is niet hetzelfde als 2fase). Wat je kan doen is de nul bruggen en dan beide nuldraden aansluiten, dan zal het wel werken. Maar dit mag formeel niet omdat als een van de nuldraden dan los raakt de plaat gewoon blijft werken maar er dus potentieel 32A door 1 overgebleven nuldraad gaat (brandgevaar). Je zou dan dus fase op 2 + 3 krijgen en de nuldraden op 4 en 5 met ook de brug tussen 4 en 5.

Enige goede oplossing voor dit toestel is om een 3 fase aardlekautomaat te laten plaatsen in je meterkast en het apparaat dan aan te sluiten via het 400V 3N schema uit de handleiding.

Wat betreft je perilex, de volgorde in die dingen is niet echt standaard. Bij jou is het gemarkeerd maar ik zou voor de zekerheid sowieso even nameten hoe het precies zit daar, en vervolgens goed kijken ook in je stekker hoe e.a. daar aangesloten is.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 21-10-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Welk exact type is dit en wat staat er als aansluitvermogen? Fornuizen zijn bijna altijd 11 kW; dat is in Nederland (uitgaande van de 99% van de particuliere aansluitingen) alleen fatsoenlijk aan te sluiten op 3-fase, dus niet op die 2L2N Perilex die je nu hebt.

Met wat mazzel heeft het ding daadwerkelijk 400V nodig en dan is beunaansluiting op een kookgroep helemaal niet mogelijk :)

Deze topics komen geregeld voorbij en deze manier van Perilex aansluiten is gewoon een hele dikke middelvinger richting mensen die een fornuis willen aansluiten. Ik heb het eerder gezegd en zeg het nu weer; de kookgroep hoort in een sterfhuisconstructie.

Heb je wel een 3-fase aansluiting vanuit de netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13

Freakie1NL

Grote Baas

kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 05:52:
Welk exact type is dit en wat staat er als aansluitvermogen? Fornuizen zijn bijna altijd 11 kW; dat is in Nederland (uitgaande van de 99% van de particuliere aansluitingen) alleen fatsoenlijk aan te sluiten op 3-fase, dus niet op die 2L2N Perilex die je nu hebt.

Met wat mazzel heeft het ding daadwerkelijk 400V nodig en dan is beunaansluiting op een kookgroep helemaal niet mogelijk :)

Deze topics komen geregeld voorbij en deze manier van Perilex aansluiten is gewoon een hele dikke middelvinger richting mensen die een fornuis willen aansluiten. Ik heb het eerder gezegd en zeg het nu weer; de kookgroep hoort in een sterfhuisconstructie.

Heb je wel een 3-fase aansluiting vanuit de netbeheerder?
Nou nou dat is wel heel dramatisch. Er zijn genoeg kookplaten/fornuizen die keurig met 2L + 2N op een kookgroep aangesloten kunnen worden hoor. In dat geval is er helemaal niets mis mee. Niet alles over 1 kam scheren omdat toevallig het apparaat van TS een 11kW ding is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik had gegoogled met de informatie die in de foto's van de TS zichtbaar is en dan blijkt dat je dit ding ook op 230V kan aansluiten. Dus de door mij genoemde oplossing zal wel werken.

Maar inderdaad zoals ik ook al aangaf, netjes is het niet als je dat dan doet op een 2 x 230V kookgroep. (net zoals dat zo is bij veel IKEA kookplaten).

De algehele haat tegen een kookgroep kan ik overigens ook niet plaatsen, er zijn genoeg kookplaten die daar wel geschikt voor zijn en dan is het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 06:54:
[...]

Nou nou dat is wel heel dramatisch. Er zijn genoeg kookplaten/fornuizen die keurig met 2L + 2N op een kookgroep aangesloten kunnen worden hoor. In dat geval is er helemaal niets mis mee. Niet alles over 1 kam scheren omdat toevallig het apparaat van TS een 11kW ding is.
Van de fornuizen zijn het er maar een paar en dan veelal alleen door de kookplaat te limiteren op 3,7 kW. Inventum heeft zo'n ding in het assortiment. De rest is allemaal voor heel zware enkelfase aansluiting wat we niet hebben hier in NL of 3-fase aansluiting. Die dingen worden echter geregeld wel aangesloten op een kookgroep ("het werkt toch?"), geregeld tript er dan een zekering en af en toe fikt de hele nulketen uit.

Van de kookplaten zijn er meer die op de specifiek Nederlandse creatie -kookgroep- kunnen ja. Er zijn er echter ook genoeg met een enkele klem voor de nul. Als je dan zo'n 'kookgroepaardlekautomaat' hebt gaat dat niet werken. Zelfs de oprichter van Tweakers liep daar tegenaan. Eigenlijk is dat nog wel de beste vorm van de kookgroep; per helft aardlekbeveiliging. Alternatief een 4P automaat die dan dus ook de nul bewaakt tegen overstroom.

Samengevat: uitbannen die kookgroep. De enkelfase aansluiting schrappen als iets dat je kunt aanvragen als nieuwe huisaansluiting en de kookgroep normatief verbieden in nieuwe installaties.

De TS is daar echter nu niet mee geholpen. Daarvoor ligt dan de vraag of de huisaansluiting al 3-fase is. Als dat zo is kan redelijk eenvoudig de kookgroep geruimd worden ten gunste van een 3-fase (aardlek)automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als totale aansluitwaarde echt 10 of 11kW is gaat de oplossing uit mijn eerste post ook niet echt goed werken op een 2 x 16A kookgroep ook al kan bij wel op 230V. Dat wil zeggen het zal wel werken maar als je dan langere tijd of ver boven de 7,2kW gaat klapt de automaat eruit.

Dan heb je 2 opties, ofwel een losse kookplaat met losse oven kopen of toch je aansluiting aanpassen naar 3 fase. Dus je kookgroep vervangen door een 3 fase aardlekautomaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 23-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Brazos schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Klopt, in het boekje staat ook een schema voor 1 fase 230v. Maar dan zou het gebruik wel heel beperkt zijn lijkt me, 2 pitten = 3600 (max) watt.
In dat geval gaan ze waarschijnlijk uit van 32 .. 40 ... A afzekering. Zie ook het voorgeschreven aansluitsnoer... 4mm^2; dat is niet voor 16A
Brazos schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Het betreft een Indesit indesit-i64i-6c6awfr. Totaal aansluitvermogen kan ik niet terug vinden in de handleiding, alleen dat de pitten max 7200 watt gebruiken (alle pitten hoogste stand + boost). Daar zou de oven nog bijkomen. Bij webshops zie ik 10kw staat. Dus die 11kw zal in de buurt komen. Er staat wel iets over het beperken van vermogen, maar in het boekje gaat dat over een bepaald aantal uren.

Hij kan overigens ook op 230v, dus hij gaat waarschijnlijk wel werken.

In ieder geval al een hoop informatie, dank daarvoor. Het is uiteraard niet de bedoeling om dit onveilig aan te sluiten. Wat betreft de installatie, het betreft een huurwoning die net is gemoderniseerd met een nieuwe kookgroep, daar zal niet veel in aangepast kunnen worden.
Dat ding heeft een inductiekookplaat, niet keramtisch. Dat is positief in de zin dat je bij inductie minder lang het maximumvermogen verbruikt omdat je rendement veel hoger is.

Jammer dat ze nog steeds zo'n gehandicapte aansluiting plaatsen bij renovatie ;(
Brazos schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

Vind het maar vreemd dat je een apparaat kan verkopen dat op 1 en 2 fases 'kan' werken, inclusief het aansluitschema terwijl dat dus eigenlijk helemaal niet kan.

Werkt het apparaat dan niet daadwerkelijk op 400v met 2 fasen? Want dan zou je met 10kw een belasting van 25A krijgen, wat wel weer past binnen de 2x16A (zij het dus 'onveilig' in geval 1 nul zou losschieten)
Als het ding op 400V zou werken heeft 'ie de nul niet nodig. En dan nog is 25A meer dan 16A.
Of is de kookgroep achter de 2 automaten maar 1 fase, en hou je altijd 230v?
Dat hangt er dus vanaf hoe die is aangesloten. Als je tussen L1 en L2 van de Perilex 0V hebt dan is het allemaal op dezelfde fase. Als het 400V is; dan is er dus wel een 3-fase aansluiting in huis en is het een kwestie om in de groepenkast e.e.a. aan te passen. Let op; niet alle multimeters worden blij van 400V.
Bovenstaande slechts ter achtergrond, we hebben contact gehad met de verhuurder en hebben de keuze een 3 fase te laten plaatsen (met een kleine huurverhoging) of we mogen het zelf laten aanpassen (zullen even wat offertes opvragen om te kijken wat goedkoper is)

In ieder geval komt er een 3-fase aansluiting, en daarmee zal alles volgens de normen aangesloten worden.
Ik ben wel benieuwd wat ze daar extra voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
[...]
Vind het maar vreemd dat je een apparaat kan verkopen dat op 1 en 2 fases 'kan' werken, inclusief het aansluitschema terwijl dat dus eigenlijk helemaal niet kan.
Dit kan wel. Alleen is hij duidelijk gemaakt voor een grotere doelgroep dan Nederland.
Hij kan prima op een 32/40A enkelfase groep. Die kom je hier alleen nergens tegen.
Werkt het apparaat dan niet daadwerkelijk op 400v met 2 fasen? Want dan zou je met 10kw een belasting van 25A krijgen, wat wel weer past binnen de 2x16A (zij het dus 'onveilig' in geval 1 nul zou losschieten)

Of is de kookgroep achter de 2 automaten maar 1 fase, en hou je altijd 230v?
Een kookgroep is eigenlijk altijd 2x16A van dezelfde fase (waarom zou je anders een kookgroep nemen). Simpelweg verdeeld over 2 groepen. Daarom heb je ook 2 nuldraden nodig (2x16A over de fasen is ook 2x16A over de nullen).
Als het verschillende fasen waren kon je met 1 nul af (daarom heeft een krachtgroep ook maar 1 nul).

Je kan er redelijk van uit gaan dat de kookplaat/oven niet op 400v werkt. Dan hadden ze de 230v aansluitmethode niet gegeven. Meestal bestaat zo'n systeem uit 2 kookplaatmodules (elk 2 pitten) die max 16A trekken per stuk. Plus een oven. Alle 3 de onderdelen draaien op 230v.

Als je zo'n mega zware enkelfase aansluiting hebt hang je alles aan elkaar.
Heb je een !@#$% kookgroep of 2 fasen splits je het in tweeën
En als je een krachtgroep hebt verdeel je de boel gewoon netjes.

Het ding geschikt maken voor 400 en 230 is voor de fabrikant alleen maar duur en onhandig. Voegt ook weinig toe. Europa gebruikt 230 eigenlijk overal.

Overigens heb je geen 400v bij een kookgroep. Je hebt 2x230.
Dus de 25A < 2x16A gaat niet op.
Bovenstaande slechts ter achtergrond, we hebben contact gehad met de verhuurder en hebben de keuze een 3 fase te laten plaatsen (met een kleine huurverhoging) of we mogen het zelf laten aanpassen (zullen even wat offertes opvragen om te kijken wat goedkoper is)

In ieder geval komt er een 3-fase aansluiting, en daarmee zal alles volgens de normen aangesloten worden.
Heb je al een driefasen hoofdaansluiting?
Zo ja, is de kookgroep helemaal een achterlijk idee om aan te brengen (aardige kans dat de hoofdstop dan eerder gaat dan de kookgroep zelf).

Voordeel is dat in dat geval de wijziging super simpel is.
In de meterkast moet de dubbele automaat eruit en een krachtgroep erin (past in dezelfde ruimte) met wat wijzigingen in de aansluiting.
De kabel in de muur kan blijven zitten.
Kabels in de kookplaat even goed aansluiten en voila

edit:
Overigens wel slechte zaak van de monteur dat hij:
1a - De perilex verkeerd heeft aangesloten
1b - De perilex aansluiting fout heeft gefixt maar de labels niet (zit de volgende lekker met de ellende)
2 - De boel niet eens getest heeft

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 23-10-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timberleek schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Overigens heb je geen 400v bij een kookgroep. Je hebt 2x230.
Dus de 25A < 2x16A gaat niet op.
Ook al heb je wel 400V; dan nog is 25 >> 16.
[...]

Heb je al een driefasen hoofdaansluiting?
Zo ja, is de kookgroep helemaal een achterlijk idee om aan te brengen (aardige kans dat de hoofdstop dan eerder gaat dan de kookgroep zelf).

Voordeel is dat in dat geval de wijziging super simpel is.
In de meterkast moet de dubbele automaat eruit en een krachtgroep erin (past in dezelfde ruimte) met wat wijzigingen in de aansluiting.
Kookgroep is vrijwel altijd 2 modules breed; krachtgroep 4.
De kabel in de muur kan blijven zitten.
2e blauw dient vervangen te worden indien er VD in buis is gebruikt. Als er 5 aderige kabel is gebruikt kan het blijven zitten ja.

edit:
Overigens wel slechte zaak van de monteur dat hij:
1a - De perilex verkeerd heeft aangesloten
1b - De perilex aansluiting fout heeft gefixt maar de labels niet (zit de volgende lekker met de ellende)
Ik zie niet echt hardgemaakt dat een van beiden het geval is.
2 - De boel niet eens getest heeft
Ik lees nergens dat het toestel door dezelfde monteur is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:45:
[...]
Ook al heb je wel 400V; dan nog is 25 >> 16.
Klopt, had er ook iets duidelijker bij moeten zetten dat je die 2x16 alsnog niet op kan tellen)
Kookgroep is vrijwel altijd 2 modules breed; krachtgroep 4.
Zijn dat niet altijd 2 2P groepen (om ook nul overbelasting te detecteren)
Dan is een 3P+N of 4P automaat net zo groot

edit:
Zo te zien heb je gelijk. het zijn allemaal 2P + 2N automaten zo te zien.
2e blauw dient vervangen te worden indien er VD in buis is gebruikt. Als er 5 aderige kabel is gebruikt kan het blijven zitten ja.
Mag omgelabeld worden vziw (of is dat niet meer zo?)
Ik zie niet echt hardgemaakt dat een van beiden het geval is.
Het opschrift op het WCD klopt in ieder geval niet.
Dus het is enkel het opschrift. of opschrift + aansluiting
Ik lees nergens dat het toestel door dezelfde monteur is aangesloten.
Fair enough, dat was een (misschien te snelle) aanname

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 23-10-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49
timberleek schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Het opschrift op het WCD klopt in ieder geval niet.
Hoe kom je tot die conclusie?

Er is hiervoor geen "standaard".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Brazos schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:57:
[...]

Je hebt gelijk, inductie inderdaad. Snap het ook niet helemaal, ze plaatsen zo'n groep omdat ze graag willen dat mensen van het gas af gaan, maar dan is het nog vrij beperkt.
Qua kookplaten is er keuze zat, qua fornuizen... not so much :P
Voor zover de huurverhoging, is €7,85 per maand. Op zich geen fortuin, maar als je dat over meerdere jaren zou optellen kan ik me zomaar voorstellen dat zelf laten aanleggen uiteindelijk goedkoper is. Is dus even een kwestie van offertes aanvragen.
Ja, als je dat jarenlang optelt tikt het aan.
[...]

Het trekken zal niet zo interessant zijn, aangezien de meterkast 2 meter verderop zit. Het apparaat is niet door dezelfde monteur aangesloten. Toch valt er wel wat voor te zeggen, had de vorige eigenaar een 2 fase groep dan stond de fase nu direct op de nul kortgesloten.

Als je het weet, prima. Maar qua stopcontacten ben je niet anders gewend dan gewoon inpluggen. Je moet dan maar net weten dat er voor perilex schijbaar geen standaard is, en je dat dus nooit mag inpluggen zonder de gebruiker door te meten, dan wel goed aan te sluiten.
Klopt. Perilex nooit zomaar inpluggen. Maar daarom worden apparaten dus zonder stekker er aan geleverd. In België en Duitsland hebben ze ook andere manier van het aansluiten van kookplaten;

BE:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/245919/files/308179187/abb-industrial-aansluitdoos-elektrisch-fornuis-3p.jpg

DE:
Afbeeldingslocatie: https://images.obi.de/product/HU/1500x1500/308591_2.jpg
of
Afbeeldingslocatie: https://images.obi.de/product/DE/1500x1500/457193_1.jpg

Die laatste bied ook de mogelijkheid oven + kookplaat op hetzelfde ding aan te sluiten.
[...]

Kan ik op dit moment niet verifiëren, maar daar ga ik wel vanuit. Anders verwacht ik dat de verhuurder ook niet zo makkelijk is in het plaatsen van een 3 fase aansluiting. Maar dit gaan we nog even nachecken.
Kun je zo zien in de meterkast door naar de symbolen op de meter te kijken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ghza2GNv-RKZQhPnOD6MY4PFSRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLUGHW9qTXiDpED7jiYzpprz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:20 ]

Pagina: 1