Wifi netwerk connectie met internet wordt verbroken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn vraag

Soms meerdere malen per dag wordt de verbinding van mijn laptop via wifi met internet verbroken

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerkkaart: Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260 in Lenovo Thinkpad

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-update drivers netwerkkaart uitgevoerd
-W10 is up-to-date
-zowel met als zonder VPN-verbinding
-ook op andere lokaties (andere router)
-mobiele telefoons hebben geen last van verbroken verbindingen

De (tijdelijke) oplossing is: verbinding verbreken, wifi uitschakelen, netwerkadapter uitschakelen, adapter weer inschakelen, wifi weer inschakelen, verbinding maken.
(alleen wifi uit/aan is geen oplossing, er wordt dan geen enkel wifi-netwerk gevonden)

Al veel op internet gezocht maar geen oplossing gevonden.

Hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Beste antwoord (via Tony Macroni op 21-10-2020 20:30)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik hoop voor je dat dit de oplossing is, maar ik ben niet overtuigd dat we weten wat de oorzaak is. Als het aan de modemrouter zou liggen zou je het namelijk ook op de telefoons en tablets gezien hebben. Ik vrees dat Windows-gedonder wel eens oorzaak zou kunnen zijn, en dan ben je straks na meer geld uitgegeven te hebben nog verder van huis :o

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
ga eens naar command prompt (start uitvoeren cmd) en typ dit commando dan is "netsh wlan show interface"
dat geeft wat statistieken van je verbinding weer

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 19-10-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:29

lier

MikroTik nerd

Welke driver staat nu geïnstalleerd?
Heb je al de drivers (automatisch) bijgewerkt met de Intel software:
https://downloadcenter.intel.com/

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is je laptop. Wat gebeurt er met andere apparaten op je netwerk? Gebeurt dit ook bij andere draadloos verbonden apparaten? En wat doen bedrade apparaten (evt laptop tijdelijk bedraad aansluiten als je normaliter niets bedraad hebt)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@ijske
Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
GUID : 7c7de38e-4338-49fa-8b11-6b4abfbc3706
Physical address : f8:16:54:89:db:77
State : connected
SSID : Van-Balen
BSSID : 18:35:d1:2c:80:b1
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Profile
Channel : 8
Receive rate (Mbps) : 144.4
Transmit rate (Mbps) : 144.4
Signal : 99%
Profile : Van-Balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@lier
No supported driver or software updates are available for your system
Lijkt dus up-to date te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@dion_b
een andere laptop heeft er ook (maar in mindere mate) last van. Mobiele telefoons en printer via wifi-niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
Tony Macroni schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:30:
@ijske

ok dit geeft aan dat je op een ongewoon kanaal op 2.4ghz bent verbonden , en dat je heel erg dichtbij je zender zit....
volgende stap, download is een programma zoals inSSIDer of acrylic wifi...
dan kan je zien wat er bij jou allemaal in de lucht hangt.

welke router gebruik je ook ? als je in een druk bevolkte buurt woont kan het zijn dat je liefst weggaat van 2.4ghz en uitsluitend 5ghz wil gebruiken.
je kan bij intel kaarten instellen dat hij 5ghz moet prefereren als dat aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tony Macroni schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:30:
@ijske
SSID : Van-Balen
BSSID : 18:35:d1:2c:80:b1
Arris? Welke internetprovider? En welke Arris exact?
Radio type : 802.11n
Profile : Van-Balen
Je zit op de 2.4GHz op een onverstandig overlappend kanaal (alleen 1, 6 en 11 zijn aan te raden). Je NIC kan alvast 5GHz aan, als je AP dat ook kan zou ik vooral in 5GHz gaan zitten. Je kunt in de advanced adapter settings van de 7260 aangeven "Prefer Band" en voor 5GHz kiezen.

Signaalsterkte is goed, link rate is beste wat je van 2.4GHz kunt verwachten (weinig).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@dion_b
Ik ben nu over naar kanaal 1 Maar helaas daar hetzelfde probleem. Ook op 5Ghz.
Ben wel benieuwd waarom ch8 geen goede keuze is.
IP=Ziggo. Ik weet niet waar jij Arris ziet (ik heb zo'n witte connectbox)

voor de volledigheid:
SSID : Van-Balen 5
BSSID : 18:35:d1:2c:80:b7
Radio type : 802.11ac
Channel : 36
Receive rate (Mbps) : 325
Transmit rate (Mbps) : 325
Signal : 74%
Profile : Van-Balen 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:37
Channel 8 is geen goede keuze omdat de kanalen op 2,4ghz 5Mhz uit elkaar liggen waar je 20Mhz voor een vrij kanaal nodig hebt. Om dan netjes te kunnen roamen in een enterprise omgeving worden de ap's veelal op een eigen uniek niet overlappend kanaal gezet. (Single Cell architectures zoals Meru en Huawei RU's zijn hier uitezondering op).

Dit zou 1 5 9 13 kunnen zijn zij het niet dat kanaal 13 niet in alle landen toegestaan is en devices voor die landen dus slechts 75% dekking zullen vinden in dit deze opstelling vanwege het ontbreken van kanaal 13.

Daardoor is het gebuik van kanaal 1 6 en 11 een best practice geworden op de 2,4Ghz band.

Als je deze kanalen recht over elkaar heen legt snappen wlan radio's dat goed en wachten ze relatief netjes tot andere zenders klaar zijn met zenden, als je ze "scheef" over elkaar heen legt snappen ze dat minder goed en wachten ze dus vaak op interferentie van het eigen en de storing uit het aangelegen maar niet uniek kanaal.

Hierdoor zullen radio's nog minder vrije radio tijd zien dan dat normaal gesproken beschikbaar is.

https://www.networkcomput...wifi-channel-interference

[ Voor 23% gewijzigd door mash_man02 op 19-10-2020 22:30 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
Wellicht energie-besparende opties van de AC7260 of in het energiebeheerschema ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@Masimo
De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen stond aan. Nu uitgezet. Morgen verder.

Dank allen tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
@Tony Macroni Check ook de driver-opties van de AC7260 en of daar Verzendenergie op 100% staat.

Throughput Booster uit (!), hoe raar dat ook moge zijn, daar win je snelheid mee.
MIMO Energiebesparende stand op Automatische SMPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tony Macroni schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:08:
@dion_b
Ik ben nu over naar kanaal 1 Maar helaas daar hetzelfde probleem. Ook op 5Ghz.
Ben wel benieuwd waarom ch8 geen goede keuze is.
Kanaalnummers in de 2.4GHz staan maar 5MHz van elkaar af, maar de kanalen zelf zijn 20MHz breed. Dus alle kanalen behavel 1, 6 en 11 overlappen elkaar deels. WiFi werkt met collision avoidance - apparaten die willen zenden werken samen om niet door elkaar heen te praten. Dat samenwerken werkt alleen goed in exact zelfde kanaal, niet in aangrenzende kanalen. Gevolg is dat ze door elkaar heen praten en forse packetloss ervaren, wat een tragere, minder stabiele snelheid tot gevolg heeft.
IP=Ziggo. Ik weet niet waar jij Arris ziet (ik heb zo'n witte connectbox)
De BSSID is het MAC-adres van je AP. De eerste zes tekens van de BSSID zijn het OUI, oftewel een fabrikantcode. Die kun je (bijvoorbeeld op macvendors.com) opzoeken en daar rolt dan de vendor uit. In dit geval 18:35:d1, oftewel Arris. Arris is ook een van de fabrikanten van "witte connectboxen" van Ziggo, van twee verschillende zelfs. Dit is waarschijnlijk een Arris TG2492LG. Dat staat op de sticker onderop. Altijd handig dit soort info te geven.

Dat het in 5GHz ook problemen geeft is relevant, want dat sluit uit dat het in de lucht zit - een probleem dat in de 2.4GHz op kanalen 1 en 8 speelt zal niet ook op kanaal 36 spelen, bijna 3000 MHz verderop.

Ik ben ondertussen erg benieuwd wat er gebeurt als je een van de laptops waar dit op speeld bedraad aansluit. Normalter zou ik denken dat de router zichzelf reset oid, maar dan zouden de mobiele devices er ook last van hebben. Omgekeerd zou het met die mobiele devices die goed werken op je laptop liggen, maar dan is het vreemd dat een tweede laptop er ook last van heeft...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelde euvel gehad op windows 10 laptop. Elke 10min raak. In ubungu geen enkele keer. Weet niet hoe ik het opgelost heb, maar of handmatig driver geupdate of herinstall windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@dion_b
Bedankt voor de uitleg.
Bedraad zijn er geen problemen. Wel verdwijnt dan op de achtergrond de wifi verbinding weer. Ik zie dan dus geen enkel netwerk meer. Op mijn mobiel zijn dan de netwerken wél zichtbaar.
Op een andere laptop, speelt het probleem toch anders. Daar blijven de netwerken in de buurt wel zichtbaar en volstaat het opnieuw verbinding. Slechts 3 keer moest ook hier de netwerkadapter worden uit en ingeschakeld.
Ik ben al een tijdje met dit probleem bezig en kan eigenlijk nog steeds geen sluitende analyse maken waar het probleem nou precies in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@dion_b
Niet eerder op gelet maar ik zag de de wifinetwerken in het overzicht steeds verdwijnen en weer terugkomen. Eigen netwerken (2.4, 2.4gast en 5) bleven bijna steeds zichtbaar. Tot na enige tijd alles weg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tony Macroni schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:41:
@dion_b
Bedankt voor de uitleg.
Bedraad zijn er geen problemen. Wel verdwijnt dan op de achtergrond de wifi verbinding weer. Ik zie dan dus geen enkel netwerk meer. Op mijn mobiel zijn dan de netwerken wél zichtbaar.
Op een andere laptop, speelt het probleem toch anders. Daar blijven de netwerken in de buurt wel zichtbaar en volstaat het opnieuw verbinding. Slechts 3 keer moest ook hier de netwerkadapter worden uit en ingeschakeld.
Ik ben al een tijdje met dit probleem bezig en kan eigenlijk nog steeds geen sluitende analyse maken waar het probleem nou precies in zit.
Dan klinkt het als een (of twee verschillende) softwareprobleem op de laptop.

Manier om daar zeker van te zijn: maak een LiveUSB aan (maakt niet uit wat, zolang het niet dezelfde windowsversie is als je normaal gebruikt - Ubuntu is meestal makkelijkste optie), kijk of het probleem dan ook draadloos speelt.

Zo ja is het niet Windows/softwaregerelateerd, maar ik vermoed dat het dan niet meer speelt, en dan weet je dat het ergens op je Windows install zit, tussen driver, OS en toepassingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@dion_b
VM gedraaid. VM/ubuntu ziet alleen een wired netwerk maar geen wireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tony Macroni schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:57:
@dion_b
VM gedraaid. VM/ubuntu ziet alleen een wired netwerk maar geen wireless
LiveUSB != VM

Bedoeling is dat je de laptop zelf met Ubuntu opstart, niet een VM die onder Windows draait (en met een virtuele Ethernetverbinding daarmee verbonden is).

https://ubuntu.com/tutori...ick-on-windows#1-overview

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik herken dit ook met de Ziggo box. Bij mij komt het doordat er teveel apparaten op hetzelfde 2.4GHz band draaien. Kan je eens wat apparaten loskoppelen van WiFi en het eens een dag of wat testen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
dion_b schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:58:
[...]

LiveUSB != VM

Bedoeling is dat je de laptop zelf met Ubuntu opstart, niet een VM die onder Windows draait (en met een virtuele Ethernetverbinding daarmee verbonden is).

https://ubuntu.com/tutori...ick-on-windows#1-overview
Ik krijg de laptop niet opgestart vanaf USB. Wat een geploeter. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
Outerspace schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:06:
Ik herken dit ook met de Ziggo box. Bij mij komt het doordat er teveel apparaten op hetzelfde 2.4GHz band draaien. Kan je eens wat apparaten loskoppelen van WiFi en het eens een dag of wat testen?
2.4 uitgezet in de Ziggobox. Een uur zonder problemen. Nu weer ingeschakeld en nog steeds geen probleem. Ik ga voorlopig even door op dit traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
Hoewel ook met alleen 5Ghz het probleem een keer optrad merk ik dat het uitschakelen van 2.4 een verbetering te zien geeft. Ik ben er helemaal klaar mee en heb daarom besloten om een nieuwe router te kopen en de Ziggobox in bridge mode te zetten.

Ik dank jullie allen, vooral (maar niet uitsluitend) @dion_b en @Outerspace voor de hulp. Fijn dat jullie met deze ploeteraar wilden meedenken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik hoop voor je dat dit de oplossing is, maar ik ben niet overtuigd dat we weten wat de oorzaak is. Als het aan de modemrouter zou liggen zou je het namelijk ook op de telefoons en tablets gezien hebben. Ik vrees dat Windows-gedonder wel eens oorzaak zou kunnen zijn, en dan ben je straks na meer geld uitgegeven te hebben nog verder van huis :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
dion_b schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:23:
Helemaal eens met je antwoord. Echter na lang beraad (met mezelf) heb ik besloten om toch over de kosten heen te stappen en na installatie in ieder geval 1 ding uit te kunnen uitsluiten. bovendien zal de dekking in huis naar verwachting worden verbeterd. Maar nogmaals qua analyseuitkomsten is het wellicht niet dé oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Ik had het probleem op diverse apparaten, waaronder een chromecast die niet gekoppeld wilde worden, een toestel die niet op mijn WiFi kwam en een PS4 die ik op een ander netwerk moest zeggen. Kijk eens in je lijst met gekoppelde devices op je Ziggo box naar de aantallen die er tussen staan?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Macroni
@Outerspace 3 op 5Ghz, 16 op 2.4Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Haal eens 5 devices van dat 2.4Ghz af, ik durf te wedden dat het beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ7300
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 17:27
Interessante discussie al is het even geleden. Internet staat vol met Lenovo laptops met Wifi problemen dus ben er wel van overtuigd dat dit Lenovo issue is. Heb exact hetzelfde maar denk niet dat met bovenstaande iets te verhelpen is. Alle stappen ook gedaan maar t ligt echt aan laptop, andere apparaten werken prima, andere merk laptop ook. Ik ga eens verder zoeken. Ben benieuwd of er nog een vervolgreactie op bovenstaande kan komen
Pagina: 1