Ruis/storing op actieve speakers na aansluiten nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 09:38
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe computer in elkaar gezet en leek alles helemaal goed te gaan! Tot dat ik mijn actieve speakers (KRK Rokit5) erop aansloot. Deze heb ik al een jaar of 5 gebruikt op mijn +-10 jaar oude pc en PCI geluidskaart.

Echter bij het aansluiten op de nieuwe PC heb ik enorm last van ruis/storing, zelfs in de BIOS is dit hoorbaar. Zelfs bij de windows installatie (die ik opnieuw heb gedaan) hoorde je het wanneer de muis bewoog. Op de windows desktop hoor je het vooral de eerste 2-3 minuten heel nadrukkelijk. Waarna het meer sporadisch voorkomt, maar in ieder geval bij muis bewegingen en het openen van welke programma dan ook.

Hieronder mijn oude en nieuwe computer:

OLD setup:
  • OS W10 Pro 64 bit
  • CPU Intel i7 2600k
  • CPU cooler: Coolermaster V8
  • RAM 16gb Corsair Dominator ddr3 memory
  • GPU Zotac RTX 2060
  • MB Asus P67 Sabertooth rev 3.0
  • PSU Coolermaster 620watt PSU
  • SSD Intel 120gb SSD
  • HDD 2x2tb WD Black hdd's
  • CASE Corsair (old model) resembling the 200R
  • Soundcard Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
  • Speakers (KRK Rokit 5)
  • Keyboard Corsair K68 RGB
  • Mouse Logitech G500
  • Screen Asus vg27aql1a
  • Headphones Hyper X cloud II
NEW setup:
  • BIOS: 0806 (sound was even noticeable in BIOS, softly)
  • OS W10 Pro 64 bit
  • CPU Intel i5 10600K
  • CPU cooler noctua d15 chromax
  • RAM 16GB Corsair DDR4 vengeance 3200mhz memory LPX
  • GPU Zotac RTX 2060
  • MB Asus Z490 plus TUF Gaming WIFI
  • SSD Samsung 970 EVO 1tb M.2
  • PSU First used Coolermaster 620watt PSU now switched over to Corsair RM650X
  • CASE Corsair 4000x
  • Soundcard Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
  • Speakers (KRK Rokit 5)
  • Keyboard Corsair K68 RGB
  • Mouse Logitech G500
  • Screen Asus vg27aql1a
  • Headphones Hyper X cloud II
Wat ik allemaal al heb geprobeerd:
  • Alle USB apparaten ontkoppeld, ruis aanwezig.
  • Andere muis en toetsenbord aangesloten, ruis aanwezig.
  • De PC en speakers in meerdere stopcontacten en stekkerdozen gestoken(alles met aarde), ruis aanwezig.
  • Actieve speakers in macbook gestoken, ruis niet aanwezig.
  • Speakers in de Hyper X cloud USB geluidskaart gestoken, ruis aanwezig maar minder merkbaar.
  • Speakers aangesloten op de 3.5mm jack aan de voorkant van de kast, ruis aanwezig.
  • Speakers aangesloten op 3.5mm jack moederbord audio, ruis aanwezig.
  • Alles gemute met de windows volume mixer, ruis aanwezig.
  • Koptelefoons (hyper X cloud en in-ear oortjes) aangesloten, geen ruis.
  • Oude voeding vervangen met een nieuwe voeding, ruis aanwezig.
  • Alle kabels ontkoppeld en los gemaakt van elkaar, ruis aanwezig.
  • Soundblaster kaart ontkoppeld en nogmaals moederbord audio geprobeerd, ruis aanwezig.
Ik heb mijn oude voeding en huidige GPU terug in mijn oude pc gestopt, een nieuwe windows installatie gestart en daar merkte ik tijdens de installatie al geluid bij muis bewegingen(op dit systeem heeft het dus ruim 5 jaar probleemloos gewerkt). Dus dit is al helemaal vreemd!

Alvast bedankt voor een ieder die hier de tijd voor neemt, mocht iets onduidelijk zijn vraag het gerust!

Mijn laatste idee, is dat er iets mis is met het moederbord. Maar wellicht heeft iemand hier nog een suggestie.

[ Voor 2% gewijzigd door Freakos op 19-10-2020 21:10 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:02
Je hebt zeer waarschijnlijk aan aardlus. Die had je bij je oude pc waarschijnlijk ook al. Bij nieuwe hardware switcht het verbruik veel sterker waardoor de aarde van je pc meer vuile spanning krijgt t.o.v. de echte aarde. Dat signaal wordt via je audiokabel (ook) doorgegeven aan je speaker.

Oplossing is de lus doorbreken. Als beide apparaten een randaarde hebben is de enige plek waar je dat kan doen de audiokabel. Je kan daar een Ground Loop Isolator tussenzetten. Een optische kabel werkt natuurlijk ook, of een diy gebalanceerde kabel (signaal op +, chassis pc op -, ground aan 1 kant connecten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Beste @jvanderneut dankjewel voor je reactie! Ik dacht dat dit alleen met het gebruik van twee stopcontacten was. Maar ik zal hier eens verder induiken met jouw suggesties.

Ook ben ik er gister achter gekomen dat je de 'storing' ook zelf kunt horen op het moederbord, zowel aan voor en achterkant rond de CPU, maar vooral bij de backplate is het goed te horen. Ik heb even een filmpje gemaakt.

YouTube: Motherboard sound behind cpu bracket

Kan dit ook veroorzaakt worden door een aardlus of is dit gewoon een storing in het moederbord zelf? De 'piep' die je hoort wisselen van frequentie is mijn muis die ik beweeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakos op 20-10-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56

Saven

Administrator

100% aardlus. Koop een ground loop isolator en het probleem is opgelost :) Een andere manier om dit op te lossen ga je niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Laatst online: 04-05 17:12
Ik had nog nooit gehoord van een Ground Loop Isolator.
Gelukkig zelf nog geen last van maar bedankt voor deze waardevolle info alvast!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
@Saven Is dit niet schadelijk voor mijn moederbord? Daar lijkt het voor nogal wat 'storing' te zorgen achter de CPU zoals in het filmpje hoorbaar is. Ik zie namelijk alleen ground loop isolatoren voor het audio signaal, niet de computer zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56

Saven

Administrator

Freakos schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:28:
@Saven Is dit niet schadelijk voor mijn moederbord?
Nee. En is normaal. Bij de meeste speakers hoor je dit niet. Bij de KRK's hoor je dit nu eenmaal sneller. Idem hier.

[ Voor 24% gewijzigd door Saven op 20-10-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:02
In de toekomst kiezen voor een externe speaker die dubbelgeïsoleerd is en geen randaarde nodig heeft. Dat voorkomt een boel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:47

Nox

Noxiuz

Ik heb zelf een externe dac/headamp met optische kabel. Werkt ook uitmuntend moet ik zeggen. Heeft ook volumecontrol (fijn want geen mediatoetsen) en meerdere inputs waaronder bluetooth, voor als je een keer wat vanaf je telefoon wil streamen zonder je PC aan te zetten. Maar dat is allemaal extra en niet noodzakelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Nox op 20-10-2020 12:17 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
@Nox Mag ik vragen welke externe DAC je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Bij het ontkoppelen van de speakers, blijft het geluid hoorbaar direct van het moederbord zelf. Ook wanneer ik de computer loskoppel van alle externe apparaten (behalve muis en toetsenbord) en deze opstart hoor je het elektronische geruis direct op het moederbord. De pc is aangesloten direct op een geaard stopcontact en hetzelfde bij een geaard en tegen overspanning beschermde stekkerdoos. Kan dit alsnog een aardlus zijn, bij slechts 1 apparaat? Ook blijft het geluid evenredig verbonden aan bijv muis bewegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:47

Nox

Noxiuz

Freakos schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:53:
@Nox Mag ik vragen welke externe DAC je gebruikt?
Topping DX3 Pro (richtprijs €200 uit mijn hoofd)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:53
...en leek alles helemaal goed te gaan! Tot dat ik mijn actieve speakers (KRK Rokit5) erop aansloot.
Freakos schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:17:
Bij het ontkoppelen van de speakers, blijft het geluid hoorbaar direct van het moederbord zelf. Ook wanneer ik de computer loskoppel van alle externe apparaten (behalve muis en toetsenbord) en deze opstart hoor je het elektronische geruis direct op het moederbord. De pc is aangesloten direct op een geaard stopcontact en hetzelfde bij een geaard en tegen overspanning beschermde stekkerdoos. Kan dit alsnog een aardlus zijn, bij slechts 1 apparaat? Ook blijft het geluid evenredig verbonden aan bijv muis bewegingen.
Dit lijkt mij tegenstrijdig.
Het elektronisch geluid komt van het mb? Is er (intern) een luidsprekertje op aan gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
@Zap_pa Er zit geen speaker op het moederbord, het geluid komt letterlijk uit het bord zelf. Het filmpje staat op youtube. Dit geluid wat je daar hoort is zonder een speaker of iets aangesloten. Alleen de computer en een muis/toetsenbord. YouTube: Motherboard sound behind cpu bracket

Dit geluid is exact t zelfde als wat je hoort wanneer de speakers wel aangesloten zijn. Alleen niet zo hard als op de speakers. Ik hoorde het pas toen ik toevallig dicht genoeg bij de kast was met mijn oor kwam. Toen ben ik gaan loskoppelen en bleef het geluid bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
Ik vind eerlijk gezegd het geluid meer lijken op dat van een ventilator.
Maar vreemd dat het dan terug gekoppeld wordt naar de speakers.
Het geluid was dus niet aanwezig voordat je voor het eerst de speakers aansloot?

[ Voor 22% gewijzigd door Zap_pa op 20-10-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Ha @Zap_pa, de piep is erg hoog, wellicht dat je volume te laag staat? Ik heb de ventilatoren allemaal stuk voor stuk uitgezet of losgekoppeld en het geluid blijft aanwezig. Vooral vanaf seconde 7, hoor je het geluid bij wijze van spreken op en neer gaan. Dat komt door de beweging van mijn muis.

En de frequentie, hoogte en andere eigenschappen van het geluid komen exact overeen met wat je hoort als je speakers aansluit. Maar komt dus voort uit een elektronisch, geluid direct van het moederbord wat dus ook met het 'blote' oor hoorbaar is.

Het geluid is niet te horen met de kast dicht zonder speakers aangesloten, open je de kast. En hou je je oor in de buurt van het moederbord, dan hoor je dus dat geluid. Waarschijnlijk was het er al voordat ik de speaker aansloot maar hoor je het pas wanneer het versterkt wordt. Door de actieve speakers..

[ Voor 21% gewijzigd door Freakos op 20-10-2020 16:50 . Reden: aanvulling op eerdere vraag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
Ik moest inderdaad mijn versterker flink open draaien ;) Gezien mijn leeftijd is mijn gehoor niet meer optimaal.
Het geluid komt ook niet van de GPU (fans)? Al zonder de GPU geprobeerd (met enkel de iGpu - Intel® UHD Graphics 630)?
Verder heb ik geen idee, wellicht je MB omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
@Zap_pa Haha ja we zitten op dezelfde lijn, ik had namelijk de GPU uit mijn systeem gehaald, het systeem aangezet en toen ik ernaast zat hoorde ik dus dat geluid voor t eerst met mijn 'blote' oor. Toen gaan testen, interne GPU, externe GPU, externe geluidskaart aangesloten of ontkoppeld allemaal hetzelfde resultaat.

Ja ik ben bang dat dat het enige is wat er nog op zit. Want ik kom niet verder. Alle wegen komen uit op het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
Het enige wat ik nog kan bedenken is een niet goed functionerende PSU (niet de fan ervan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
@Zap_pa Ja begrijpelijk, alleen ik had mijn systeem gebouwd in eerste instantie met een oude (coolermaster)620watt voeding en toen voor de zekerheid een nieuwe gekocht, de RM650X en het geluid is exact hetzelfde.

Dus de kans bestaat natuurlijk dat een voeding die ik al jaren gebruik een defect heeft, maar dat een gloednieuwe dan ook defect is met exact hetzelfde probleem, word statistisch gezien erg onwaarschijnlijk. Echter ik waardeer in ieder geval deze gedeelde checks want ik kan zomaar iets over het hoofd zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
Inderdaad onwaarschijnlijk de PSU dan.
Zou het ook waarderen als je laat weten of het probleem verholpen is met een ander MB.
Veel succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakos
@Zap_pa Absoluut, ik heb een RMA verzoek ingeschoten! Hopelijk snel 'goed' nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Hierbij een tussentijdse update, moederbord RMA gestuurd, daar hebben ze het probleem getest en hetzelfde geluid kunnen reproduceren. Vervang moederbord teruggestuurd gekregen, zojuist ingebouwd. Enthousiast het systeem weer aangezet ennnn hetzelfde probleem.

Het geluid is net iets minder hoorbaar direct op het moederbord t.o.v. de vorige, maar nog steeds hoorbaar.

Dit betekend dus dat met andere componenten, de leverancier hetzelfde issue had, wat wel moet betekenen dat het aan het moederbord ligt.. maar met de vervanging is er dus hetzelfde aan de hand.

Zojuist weer contact opgenomen met de winkel, nu maar kijken hoe we hier samen uit kunnen komen. Uiteraard zal ik updates posten.

[ Voor 10% gewijzigd door Freakos op 24-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Alles is teruggestuurd als RMA, probleem leek zich niet alleen in het moederbord te bevinden maar in de combinatie CPU/MB. Ben nu even aan het kijken wat ik als volgende stap ga doen. Maar hiermee lijkt het issue voorlopig te zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-04 09:52
@Freakos
Hier zit ik met exact hetzelfde probleem, al diverse DAC's geprobeerd zonder resultaat.
Na aanleiding van dit topic ook gaan luisteren bij de achterzijde van mijn CPU en inderdaad het zelfde geluid hoorbaar alleen dan zachter.

Wat heeft bij jouw uiteindelijke de oplossing gebracht?

MOBO: MSI PRO Z690-A DDR4
CPU: Intel i7-12700K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
@Marty_ 4 jaar oude topic necro, maargoed.
Ben het niet eens met de heren hierboven, dat is gewoon EMI wat je oppikt van de componenten. De reden dat de originele OP er ineens last van had, is dat componenten steeds sneller schakelen tussen powerstates (microseconden niveau) om stroom te besparen.

Het enige wat je kunt doen is je audiobron volledig afsluiten van je PC. Dus aparte voeding (dus niet voeden via je USB), S/PDIF kabel (optisch) en een fatsoenlijke dubbel afgeschermde analoge kabel van je DAC naar de speakers. Liefst natuurlijk gebalanceerd, maar ik weet niet welke speakers je hebt.

Zo heb ik het toen opgelost voor 95%, sommige oude games is het nog steeds te horen. Maar idle/desktop usage is het weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Majestici op 29-07-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-04 09:52
@Majestici
Oud topic inderdaad maar voor mij niet minder relevant.

Het rare is dat bij de laptop met dezelfde CPU ik geen problemen heb, dus ik geloof wel iets in het verhaal wat hierboven reeds beschreven is. Ook met andere apparaten geen problemen enkel bij deze desktop PC.

Compleet isoleren van de PC zal altijd de oplossing brengen maar was benieuwd of iemand dit ook mee heeft gemaakt/opgelost.
Pagina: 1