Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

van iMac late 2009 naar een Linux workstation

Pagina: 1
Acties:

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Beste Tweaker,

Vandaag begin ik met het afscheid nemen van mijn iMac late 2009 :'(. Meer dan 10 jaar heb ik er veel plezier aan mogen beleven en heeft hij op het vervangen van een defecte schijf na en 2 defecte usb poorten, 1 firewire poort (kortsluiting) en de ingebouwde DVD-brander het altijd perfect gedaan :P. Tot nu...

Beknopte specs:
Intel i7 860 2,8GHz-3,46GHz
ATI Radeon HD 4850 512MB
4x 2GB 1067 Mhz geheugen

De laatste dagen loopt hij enkele keren per dag vast. Hij reageert dan helemaal nergens meer op en moet hem dan resetten met de aan- en uitknop. Dat kan maar 1 ding betekenen en dat is dat hij gewoon langzaam aan het stukgaan is.

Aangezien ik niet een nieuwe Apple computer kan betalen of het uberhaupt waard vind, wil ik een nieuwe pc bouwen. Dit wordt mijn eerste zelfbouw pc. Hiervoor heb ik altijd een HPtje gehad die telkens weer werd vervangen door een andere 2e hands pc. Ik heb ook geen andere Apple in de buurt zodat ik eventueel bij een defect de boel pas kan gaan overzetten.

Eerst schaf ik een externe schijf aan. Daarop wil ik de data veilig gaan stellen en met Black Friday een nieuwe pc aanschaffen als hij dan nog leeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruik ik hem om te hobby-en. Ik mag graag bash-scripts schrijven, photoshoppen en Excel gebruiken en mn films en series middels ffmpeg omzetten (-c:v copy) naar een behapbaar formaat voor de dlna-client van mn Samsung TV. Dat is voor nu. Aangezien ik van macOS afstap en er geen Microsoft Office en Photoshop voor linux is, wil ik deze virtueel gaan draaien in Windows 10.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo weinig mogelijk. Max is 750 euro. Mocht het echt meerwaarde hebben dan ben ik bereid om tot de 800 te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
PCI-Firewire kaart
pricewatch: WD Green HDD, 3TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 185,-€ 185,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550M Elite€ 97,90€ 97,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 D6 OC Low Profile 4G€ 161,48€ 161,48
1BehuizingenFractal Design Define R5 Wit€ 104,90€ 104,90
1Geheugen internHyperX Fury black HX436C18FB4/16€ 73,56€ 73,56
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 70,67€ 70,67
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil het liefst geen 10238 merken gebruiken. Voorkeuren voor Nvidia voor de GPU (ivm cuda cores) en AMD voor de CPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bang, buck.

Ga je overklokken?
Nooit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zie veel van dit soort topics voorbij komen. Toch heb ik het weten te presteren om een compleet ander lijstje te maken. Is niks mis mee, maar 't moet wel bij elkaar passen. In termen van compatibiliteit heb ik geen tot weinig kennis, want dit is mn eerste zelfbouw pc. Daar wil ik graag hulp bij.

Het systeem moet een bang-buck variant worden (op de systeemkast na) met toekomstperspectief, waarbij CPU/GPU een upgrade gaan krijgen en er extra geheugen bijgeplaatst gaat worden.

Ik wil er uiteindelijk een GPU in plaatsen met 6GB of meer geheugen ivm videobewerking zoals Puget systems adviseert. Op dit moment ga ik daar nog niks mee doen en kan ik absoluut met minder doen. Is een 1650 dan al niet overkill? Wel moet het ook de nieuwe randapparatuur aansturen en wil ik er een 4K film op kunnen kijken.

1MonitorenSamsung LU28R550UQU Blauw, Grijs€ 279,-€ 279,-
1ToetsenbordenCherry STREAM 3.0 Grijs (Qwerty US)€ 23,99€ 23,99
1MuizenLogitech Corded Mouse M500€ 23,80€ 23,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,79

Alvast dank voor jullie tijd en reactie.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Wat is de reden dat je een 2700x hebt gepakt?
Je kan ook een normale 1650s pakken IPV een low profile. Wat is de reden voor low profile?
Pak liever gskill 2x 8gb 3200c16. Stukje goedkoper en sneller, of heb je specifieke reden voor 1x16?
Pak een wat betere voeding, gezien lager budget is een pricewatch: Corsair TX550M V2 goed. Een 400 watt voeding zou eigenlijk al genoeg zijn voor deze build.
Pak een Kingston a2000 1 tb, sneller en veel meer opslag.

PS2, de r7 2700x is 105 W TDP, ipv 65 watt bij de 3xxx serie. Dat is dus bijna 2x zoveel warmte. Koop er een goede koeler bij.

PS IPV nieuwe onderdelen kan je ook 2ehands kijken. Zeker de 1650s 1660s en 2060s zijn vaak te vinden voor leuke prijsjes.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 19-10-2020 19:08 ]

• DR!5EQ
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:06:
Wat is de reden dat je een 2700x hebt gepakt?
Je kan ook een normale 1650s pakken IPV een low profile. Wat is de reden voor low profile?
Pak liever gskill 2x 8gb 3200c16. Stukje goedkoper en sneller, of heb je specifieke reden voor 1x16?
Pak een wat betere voeding, gezien lager budget is een pricewatch: Corsair TX550M V2 goed. Een 400 watt voeding zou eigenlijk al genoeg zijn voor deze build.
Pak een Kingston a2000 1 tb, sneller en veel meer opslag.

PS2, de r7 2700x is 105 W TDP, ipv 65 watt bij de 3xxx serie. Dat is dus bijna 2x zoveel warmte. Koop er een goede koeler bij.

PS IPV nieuwe onderdelen kan je ook 2ehands kijken. Zeker de 1650s 1660s en 2060s zijn vaak te vinden voor leuke prijsjes.
Het was de 2700X of de 3600. 2700X heeft meer cores. De stock cooler van AMD presteert toch goed genoeg? Dat de pc warmer wordt maakt mij niet zoveel uit. Deze staat niet de hele dag aan.

Low profile ivm de prijs en het is er eentje van Gigabyte.

Ik heb bewust 1x16GB gekozen ivm uitbreiding in de toekomst. Ik heb eens gelezen dat je beter 2 x 16 kunt gebruiken in specifieke geheugensloten dan 4x8.

Is be quiet! geen goeie fabrikant dan? ik dacht dat het wel goed zat.

Als je deze PNY ssd naast de kingston legt is de PNY gelijk en soms beter.

Goeie tip mbt videokaart.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Be quiet maakt hele goede voedingen, maar deze is toevallig wat minder.

De cpu koeler zal z'n werk wel doen, maar redelijk lawaai maken. Mensen vinden zelfs bij een 65 w cpu dat hij teveel lawaai maakt.

Qua SSD, er stond paar dagen geleden een praktijk test op voorpagina. Daar scoort de Kingston toch wel heel wat beter. Bovendien is het voor 30 euro meer een 1 tb.

Nadeel van de gpu is dat hij minder goede koeling heeft. Als je geen games gaat doen op zich geen probleem :)

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 19-10-2020 22:32 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Een LP videokaart is een rare keuze in een enorme behuizing als een R5 (waar ik overigens een Define 7 van zou maken). Waarom geen pricewatch: Gainward GeForce GTX 1650 D6 Ghost OC? Goedkoper en stiller en ik heb hem bij mij nog nooit gehoord.

In de praktijk is het verschil in NVME ssd's nihil, onmerkbaar.

Die voeding is ronduit slecht voor die prijs. Daar haal je een 20x betere pricewatch: Corsair TX550M V2 voor of bespaar een paar tienen en koop pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 die een veel beter platform heeft dan de be quiet.

Voor een paar tientjes meer haal je 32GB ram dat compatibel is. 3200 vs 3600 MT/s voegt nauwelijks iets toe. pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
DR!5EQ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Het was de 2700X of de 3600. 2700X heeft meer cores. De stock cooler van AMD presteert toch goed genoeg? Dat de pc warmer wordt maakt mij niet zoveel uit. Deze staat niet de hele dag aan.
De 2700x is een Zen+ processor en die werkt niet op een B550 bord. Neem de 3600. Die is ook meer bang for buck trouwens ivm hogere IPC.
Low profile ivm de prijs en het is er eentje van Gigabyte.
waarom voor een niet super gaan als je voor een tientje meer de snellere super hebt?:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G
Ik heb bewust 1x16GB gekozen ivm uitbreiding in de toekomst. Ik heb eens gelezen dat je beter 2 x 16 kunt gebruiken in specifieke geheugensloten dan 4x8.
Zowel 2 dimms of 4 dimms zijn beide dual channel en dus sneller. Met 1 dimm verlies je prestaties. Ik heb hier naast mij een pc met 4 x 8GB 3200CL16 geheugen draaien en overklokt op 3800MHz. Gaat prima mits de geheugencontroller het aankan. 2x16 ipv 4x8 is nipt sneller te klokken vanwege minder belasting op de geheugen controller.
Is be quiet! geen goeie fabrikant dan? ik dacht dat het wel goed zat.
Jawel, be quiet! is een prima fabrikant, maar dat maakt niet alle producten van ze goed. De System Power is double forward topologie en niet interessant voor moderne hardware. De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is wel goed. Die Ruud aangeeft nog beter.
De PNY 500GB gebruikt LPDDR3 DRAM. Pas vanaf de 1TB versie gebruikt deze de snellere LPDDR4 DRAM. De SSD is daarom niet interessant. Neem een A2000. Die is bang for buck.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:07
Een beetje in de lijn met wat de anderen hierboven zeggen:

3600 is te verkiezen boven de 2700X. 98% van de tijd gebruik je niet meer dan 6 cores, en dan is de 3600 sneller en zuiniger. In de overige 2% is de 2700X sneller.

Neem een passief gekoelde GT 1030 als videokaart, dat is voldoende, zeker omdat je van plan bent later nog een krachtige videokaart toe te voegen. Hoe minder je daar nu aan spendeert, hoe beter.

Als je toch van plan bent om later 32 GB te plaatsen, waarom dan niet meteen? De geheugenprijzen zijn momenteel erg laag. Als je 3 jaar wacht, kan de prijs gestegen zijn, of eenzelfde module niet meer verkrijgbaar.
DR!5EQ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Het prestatieverschil is verwaarloosbaar, maar de Kingston is goedkoper (€ 30 op een SSD van 1 TB).

Onderstaand systeem blijft onder de € 750, en heeft toch een erg goede en stille voeding. Een goedkoper en iets minder stil alternatief is de reeds genoemde Corsair TX550M V2.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,90€ 189,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 79,05€ 79,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,31€ 112,31
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 97,24€ 97,24
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,20
Aangezien ik van macOS afstap en er geen Microsoft Office en Photoshop voor linux is, wil ik deze virtueel gaan draaien in Windows 10
Ik heb slechte ervaringen met het virtueel draaien van Windows, maar dat komt mogelijks omdat mijn computer daar niet krachtig genoeg voor is. Ik vraag me dan ook af of je niet beter in dual boot kan draaien, dat zorgt ervoor dat je volledige hardware beschikbaar is voor Excel en Photoshop.

• DR!5EQ
  • Niet online
Allereerst veel dank voor de vele reacties :).
99ruud99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:32:
Be quiet maakt hele goede voedingen, maar deze is toevallig wat minder.

De cpu koeler zal z'n werk wel doen, maar redelijk lawaai maken. Mensen vinden zelfs bij een 65 w cpu dat hij teveel lawaai maakt.

Qua SSD, er stond paar dagen geleden een praktijk test op voorpagina. Daar scoort de Kingston toch wel heel wat beter. Bovendien is het voor 30 euro meer een 1 tb.

Nadeel van de gpu is dat hij minder goede koeling heeft. Als je geen games gaat doen op zich geen probleem :)
Duidelijk. Ik dacht: voor die 2 of 3 euro kan ik een voeding van 150 watt meer erin plaatsen t.o.v. corsair. Be quiet! geen gek merk, waarom niet?

Wat betreft de SSD, zie ik inmiddels meerdere reacties die dat stellen. Ik wil er verder geen hele discussie van maken (lees: moeilijk doen), maar ik ben toch wel benieuwd wat de kingston dan beter maakt als ik beide SSD's naast elkaar leg: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1320538;1439056/ - Ah! @Djarune geeft aan dat de PNY gebruik maakt van LPDDR3 ram.

Het heeft voor mij op dit moment geen enkele meerwaarde om een grotere m2 ssd erin te plaatsen. Deze is puur bedoelt voor Linux, Applicaties en Virtuele OSen. Ik ga nog wel kijken of ik een gedeelte van deze SSD voor caching kan gebruiken. Dan nog is 500GB genoeg. Je kan niet missen wat je niet hebt.
Uszka schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:46:
Een LP videokaart is een rare keuze in een enorme behuizing als een R5 (waar ik overigens een Define 7 van zou maken). Waarom geen pricewatch: Gainward GeForce GTX 1650 D6 Ghost OC? Goedkoper en stiller en ik heb hem bij mij nog nooit gehoord.

In de praktijk is het verschil in NVME ssd's nihil, onmerkbaar.

Die voeding is ronduit slecht voor die prijs. Daar haal je een 20x betere pricewatch: Corsair TX550M V2 voor of bespaar een paar tienen en koop pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 die een veel beter platform heeft dan de be quiet.

Voor een paar tientjes meer haal je 32GB ram dat compatibel is. 3200 vs 3600 MT/s voegt nauwelijks iets toe. pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
1. Ik heb de R5 en de Define 7 nog eens naast elkaar gelegd. Ik ga voor de R5. Deze is zwaarder en heeft meer ruimte voor 3.5 inch harde schijven dan de Define 7. Mocht ik er in de toekomst een server van willen maken, dan heb ik die mogelijkheid. Plus de Define 7 is (iets) duurder dan de R5 als ik kijk naar winkels waar ik een bestelling zou plaatsen.

2. Op zich geen gek idee. Maar het is voor het eerst dat ik van Gainward hoor en deze is ook niet heel veel groter dan de LP. Ben het wel met je eens dat een LP kaart misschien wat gek is. Kom ik nog op terug.

3. Ik ben overtuigd. Ik ga voor de kingston.

4. Wederom overtuigd. Ik ga voor de Corsair.

5. Mja, rare keuze ook eigenlijk. Ik zit wel effe met de compatibiliteit van het geheugen en moederbord. Maakt dat nog veel uit? Ik heb ergens gelezen dat bijvoorbeeld corsair problemen geeft.
Djarune schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

De 2700x is een Zen+ processor en die werkt niet op een B550 bord. Neem de 3600. Die is ook meer bang for buck trouwens ivm hogere IPC.

[...]

waarom voor een niet super gaan als je voor een tientje meer de snellere super hebt?:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G

[...]

Zowel 2 dimms of 4 dimms zijn beide dual channel en dus sneller. Met 1 dimm verlies je prestaties. Ik heb hier naast mij een pc met 4 x 8GB 3200CL16 geheugen draaien en overklokt op 3800MHz. Gaat prima mits de geheugencontroller het aankan. 2x16 ipv 4x8 is nipt sneller te klokken vanwege minder belasting op de geheugen controller.

[...]

Jawel, be quiet! is een prima fabrikant, maar dat maakt niet alle producten van ze goed. De System Power is double forward topologie en niet interessant voor moderne hardware. De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is wel goed. Die Ruud aangeeft nog beter.

[...]

De PNY 500GB gebruikt LPDDR3 DRAM. Pas vanaf de 1TB versie gebruikt deze de snellere LPDDR4 DRAM. De SSD is daarom niet interessant. Neem een A2000. Die is bang for buck.
1. Goude reactie! Thanks, aangepast.

2. Omdat ik sowieso ga upgraden in de toekomst vind ik het niet waard om er nog meer geld in te steken.

3. Dat moet je ook maar net weten! Aangepast.

4. Duidelijk verhaal. Zoals eerder aangegeven, aangepast!
LievenD schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:43:
Een beetje in de lijn met wat de anderen hierboven zeggen:

3600 is te verkiezen boven de 2700X. 98% van de tijd gebruik je niet meer dan 6 cores, en dan is de 3600 sneller en zuiniger. In de overige 2% is de 2700X sneller.

Neem een passief gekoelde GT 1030 als videokaart, dat is voldoende, zeker omdat je van plan bent later nog een krachtige videokaart toe te voegen. Hoe minder je daar nu aan spendeert, hoe beter.

Als je toch van plan bent om later 32 GB te plaatsen, waarom dan niet meteen? De geheugenprijzen zijn momenteel erg laag. Als je 3 jaar wacht, kan de prijs gestegen zijn, of eenzelfde module niet meer verkrijgbaar.

[...]

Het prestatieverschil is verwaarloosbaar, maar de Kingston is goedkoper (€ 30 op een SSD van 1 TB).

Ik heb slechte ervaringen met het virtueel draaien van Windows, maar dat komt mogelijks omdat mijn computer daar niet krachtig genoeg voor is. Ik vraag me dan ook af of je niet beter in dual boot kan draaien, dat zorgt ervoor dat je volledige hardware beschikbaar is voor Excel en Photoshop.
1. Done!

2. Precies, eigenlijk heb ik een dergelijke kaart wel eens eerder in mijn lijstje gehad. Kan ik daar 4K films mee afspelen?

3. 32GB it is. Het kan aan mij liggen, maar voor zo'n simpele functie vind ik de prijzen relatief hoog.

4. Bijna gelijk aan mijn samenstelling hieronder. Alleen ander geheugen van G.Skill. Deze is iets recenter.

5. Zoals eerder geschreven is 500GB voor mij voldoende. Gezien mijn huidige samenstelling zou ik wellicht voor 1TB gaan als er geen andere wijzigingen doorgevoerd moeten worden.

6. Ik heb zelfs op deze iMac prima Windows virtueel kunnen draaien in Virtualbox. De bottleneck was toch wel het geheugen van maar 8GB. macOS maakt graag gebruik van al het beschikbare geheugen. Ik ben echt allergisch voor Windows. Met enige regelmaat maak ik gebruik van Windows 10, maar meestal frustreer ik me over het gedrag van Microsoft en het OS. Nu heb ik Windows 10 Ameliorated draaien en kan ik daar mn windows dingetjes op doen en dat draait heerlijk.

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik was erg blij met alle input, vandaar dat ik zo uitgebreid mogelijk heb gereageerd. Mijn huidige samenstelling is als volgt. Ik heb dus ruime speling om nog wat anders te doen, zoals van die 500GB een 1TB SSD erin gooien. Wat zouden jullie doen met in achtneming van mn financiele mogelijkheden? :)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenGigabyte GV-N1030OC-2GI€ 72,60€ 72,60
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 108,90€ 108,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 68,85€ 68,85
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,05

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik zou dan deze witte passief gekoelde videokaart erin zetten: pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
GT 1030 GDDR5 doet probleemloos 2x 4K Youtube tegelijkertijd maar dan moet je er wel eentje nemen met aansluitingen die dat ondersteunen. pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC bijvoorbeeld met HDMI2.0 en DP. DVI-D is behoorlijk achterhaald aan het worden.
Dat is niet wit maar blank aluminium.

• LievenD
@Uszka: Die MSI had ik al in mijn lijstje staan. Maar om een onbekende reden, heeft DR!5EQ toch voor een andere kaart gekozen.

• DR!5EQ
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:33:
GT 1030 GDDR5 doet probleemloos 2x 4K Youtube tegelijkertijd maar dan moet je er wel eentje nemen met aansluitingen die dat ondersteunen. pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC bijvoorbeeld met HDMI2.0 en DP. DVI-D is behoorlijk achterhaald aan het worden.

[...]

Dat is niet wit maar blank aluminium.
LievenD schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:13:
@Uszka: Die MSI had ik al in mijn lijstje staan. Maar om een onbekende reden, heeft DR!5EQ toch voor een andere kaart gekozen.
Ik heb gekozen voor de pricewatch: Gigabyte GV-N1030OC-2GI omdat hij van Gigabyte is. Maar ik heb geen enkel probleem om voor 1 van die andere te kiezen, maar ik zie niet echt een verschil als ik ze vergelijk: https://tweakers.net/pric...are/774527;774531;822469/ Mis ik iets?

Dank @Uszka. Dat is precies de info die ik wilde hebben. Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoelt met aansluitingen die dat moeten ondersteunen. Ja natuurlijk moet dat op DP of HDMI gaan draaien. Als ik naar de specs kijk doen ze alle 3 HDMI 2.0b wat 4K beeld ook ondersteunt.

• LievenD
Ja, je mist iets.

Je mist dat de Gigabyte een actieve fan heeft, de andere twee zijn passief gekoeld.
Passieve koeling zorgt voor een stiller en minder warm systeem. De MSI heeft bovendien een displayport uitgang, daar waar de andere twee DVI-D hebben. Displayport is beter, om de reden die Uszka aangeeft. En tot slot is de MSI low profile, en neemt dus minder plaats in dan de Gigabyte.
DR!5EQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:28:
[...]
Ik heb gekozen voor de pricewatch: Gigabyte GV-N1030OC-2GI omdat hij van Gigabyte is.
Dat noem ik vasthangen aan een bepaald merk, zonder dat je weet waarom. Dat is niet altijd verstandig, zoals je uit bovenstaande kunt afleiden.

[ Voor 35% gewijzigd door LievenD op 20-10-2020 13:58 ]

• DR!5EQ
  • Niet online
LievenD schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:48:
Ja, je mist iets.

Je mist dat de Gigabyte een actieve fan heeft, de andere twee zijn passief gekoeld.
Passieve koeling zorgt voor een stiller en minder warm systeem. De MSI heeft bovendien een displayport uitgang, daar waar de andere twee DVI-D hebben. Displayport is beter, om de reden die Uszka aangeeft. En tot slot is de MSI low profile, en neemt dus minder plaats in dan de Gigabyte.
[...]

Dat noem ik vasthangen aan een bepaald merk, zonder dat je weet waarom. Dat is niet altijd verstandig, zoals je uit bovenstaande kunt afleiden.
Oh shit, ik heb er compleet overheen gekeken dat er een DP op zit, Sorry. Bedankt voor je reactie. Ik ga voor de MSI!
Pagina: 1